Jump to content

Nostalgilåtar!


kicken
 Share

Recommended Posts

Alltså, vilka fruktansvärda låtar ni postat. Hiphoper var väl den enda som dög, men resten representerar till fullo en musiktid som motsvarar Digerdöden. Musiken omkring 1998 var det värsta jag varit med om i populärkulturens tidevarv. Aqua, Backstreet Boys, Five, NSync, Westlife och alla andra helvetets demoner. Usch. Jag började tro att det aldrig skulle finnas nån bra musik igen. Åh, vad jag ibland önskar att man var ung på 70- och speciellt 80-talet.

Men ska jag prompt följa trenden i tråden får jag väl slänga in den här då, den tyckte jag faktiskt om. Bästa discolåten på den tiden, definitivt. Kanske gör fortfarande, den är ju rätt grym:

Bomfunk MC - Freestyler

[youtube-old]BR48heraCTM[/youtube-old]

Sen en låt jag åtminstone får för mig är senare än 1998, men oavsett år så skiljer den sig från mängden på ett bra sätt. Den gick varm på MTV de dagar vi var i fjällen under en vinter. MTV var nåt vi inte hade förrän ett knappt decennium senare.

Wheatus - Teenage Dirtbag

[youtube-old]8jJWQkVgDs4[/youtube-old]

Under en annan fjällenresa hörde vi den här till leda, trots att vi gillade den. MTV igen (eller om det var ZTV), men vi började allvarligt fundera på hur en tevekanal kunde hålla om den bara hade 15 låtar per dag som varvades om och om och om och om och om igen. Detta var den bästa av dem:

Pras Michel feat. ODB & Mya - Ghetto Superstar

[youtube-old]969ANF3GCX8[/youtube-old]

Och sen en riktigt bra låt, den var så kult något kunde bli. Jag och en kompis älskade den över allt annat som fanns i musikväg då. Åh, Voxpop! Vi vill ha dig tillbaka! Alla musikprogram som finns numera är bara wannabes. Inget kommer klå Voxpop!

Mr Oizo - Flat Beat

[youtube-old]YQXiew-DQH4[/youtube-old]

Speaking of Voxpop och träsket med skitlåtar. Metallicas messtadium var i full gång, men de hade just släppt sin dubbelplatta Garage, Inc. som hade en del hårda låtar på CD 2. Självklart var det bara de senaste låtarna som spelades, och det blev Whiskey In The Jar som spelades mest, utom Turn the Page. Lika självklart var det att Voxpop och SVT inte tordes visa hela videos från Metallica, för att de innehöll nakenscener. Faktiskt har jag nog aldrig sett hela Turn the Page-videon förrän idag.

Metallica - Whiskey In The Jar

[youtube-old]mGWWQvCfXNA[/youtube-old]

Så borde jag väl avsluta med en låt jag innerligt hatar, som representerar hela det djävulska pestsattyget; hela den sjuka, vridna, äckliga jävla vrickade pojkbandskulturen som fanns överallt under åren 1997-1998. Det värsta med denna låt är att det var den enda låt min syrra tyckte om under den semestern, och i och med att hon var tvungen att få sin vilja igenom då hon inte hade något annat att lyssna på, fick vi fyra storebröder (som helt var inne i Metallica just då, och på sätt och vis är fortfarande) stå ut med detta fanskap till låtjävel tills vi gillade den. Jag har fortfarande demoner i mig för denna låt som ger mig fortsatt trauma. Jag avskyr den!!! Jag tänker inte få den på hjärnan igen, jag har bara länkat.

Westlife - Fool Again

[youtube-old]6WtRNQ9Z32U[/youtube-old]

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 80
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tycker att nittiotalet hade skön musik. Aqua, Dr Alban, Modern Talking.. Dock gillar jag inte Backstreet Boys och five.

Efter nittio-talet känns det som nästan all musik är dynga. Håller inte med dig Henki, hophop är det enda som sög.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att nittiotalet hade skön musik. Aqua, Dr Alban, Modern Talking.. Dock gillar jag inte Backstreet Boys och five.

Efter nittio-talet känns det som nästan all musik är dynga. Håller inte med dig Henki, hophop är det enda som sög.

Usch och fy för din värdelösa smak. Att kalla all musik efter 90-talet dynga är antingen trollande (som vi vet att du både är bäst och sämst på) eller att du saknar musikintresse. Du sitter där med din bärbära sony kasett/cd-spelare med dubbla högtalare och någon gång i veckan spelar en skiva du fått i julklapp när du var liten, förslagsvis Nordman - Vandraren.

För mig är nostalgi några av de nämnda låtarna men rysningar kan också uppstå när jag hör No Doubt, Brainpool, Oasis, Spice Girls, Backstreet Boys, The Offspring med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dags att göra en ny tråd istället för att putsa upp en 4 år gammal. Senaste så var det TV-nostalgi, men nu är det alltså låtar. Kommer ni ihåg hur Barbie Girl spelades ständigt på ZTV, eller minns ni knappt Du Är Så Yeah Yeah Wow Wow av Martin Svensson? Skriv vad ni kommer ihåg från barndomen! :)

Martin Svensson - Du Är Så Yeah Yeah Wow Wow

Jag var förälskad i den här låten som ung, mer går det inte att säga. Jag tänkte hur den var världens bästa låt hela tiden, haha.

[youtube-old]85GzwSaF1ck[/youtube-old]

Caramell - Om Du Var Min

Samma sak med denna. Var förälskad i den. Nu förstår man hur dålig den var, men då, ja då var det tider :lol:

[youtube-old]lHF5qhO6w9U[/youtube-old]

Markoolio - Millenium 2

En sista då. Millenium 2. Den spelades helatiden och jag älskade Markoolio som barn. Kommer verkligen ihåg hur jag dunkade den här hemma och satte tv:n på högsta volym när den kom. Åh, nu när jag lyssnar på den igen, vilka minnen alltså.

[youtube-old]bx5dCD90vB8[/youtube-old]

Vi växte tydligen upp samtidigt :D Är du 91:a, 90:a?Alla låtar som du namnde hade stor betydelse för 6-7 år sedan, samnt alla Markoolio låtar och Dr. Bombay, ska nog ta fram mina gamla skivor som man sparade sin veckopeng för igen och lystna igenom :)

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade nyss, 90:a :lol:

Det där behöver inte vara sanning. :D

Bra låtar alla postat. Konstigt nog känner jag igen 90% av dom. Trodde att dom flesta här vore lite äldre än mig och därför skulle ha några år till att utveckla sin musiksmak. Tror att bara någon låt Henkibojj postade och någon på första sidan var okända för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Applåd*

Så ska ett inlägg se ut! Läs och lär.

Tack! :confused:

Har en till låt jag kan slänga med. Jag har egentligen massvis, men jag orkar inte lägga in alla Mr Music 1993-låtar vi lyssnade på som barn. Tog en smått modernare låt, jag minns att jag skrev texten till den i en "Boken om mig"-text. Jag hade ritat en radio för att visa att jag gillade musik, och den enda låt jag kunde komma på texten till just då var denna. "It's a beautiful life" följt av lite toner :innocent: Ah, minnen. En liten åttaårig pojk var man då, om jag räknat rätt.

Ace of Base - Beautiful life

[youtube-old]Pyly3JtXoy4[/youtube-old]

Sen kan jag skriva med den här också, som jag vill minnas vann förstaplatsen i Voxpop tre veckor i rad (max var tre, innan de inte längre fick vara med). Jag är nästan säker på att den vann hela alltet också; vinnare av alla vinnare. Säsongsfinalen i Voxpop var alltid att man samlade säsongens vinnare och lät folk rösta igen. (Mr. Oizo vann denna final en gång också, tror jag.) Och tro det eller ej, den är ju skitbra nu idag också, säkert tio-elva år sen den släpptes! :lol:

Robert Miles - One and one

[youtube-old]oSPLGzQz97M[/youtube-old]

Och en BSB-låt som faktiskt var bra. Ja, de var få, men de fanns. Den här skiljer sig från deras andra låtar, och det är därför den funkar. Faktiskt är den ju rätt cool, ändå. Inte likt dem. "Let me tell you the story 'bout the call that changed my destiny". Häftig förstafras, faktiskt. Refrängens "baa-ttery is low" är faktiskt rätt bra :lol:

Backstreet Boys - The Call

[youtube-old]C6GRKRDicTU[/youtube-old]

Jag vet att jag kommer komma på fler låtar, jag älskar nostalgitripper och blir hellre hög på dem än knark.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sam - Mr President.

En låt jag var helt galen i då den var aktuell. För en väldans massa år sedan, när vi var på vårat "sommarställe". Vi åker varje sommar ner till västkusten till några kompisar som bor där. En sommar var Bygg Bilar med Mulle Meck populärt, och senare under vistelsen började Sam - Mr President att höras överallt. Jag var helt galen i den. Tycket faktiskt inte att den är så jäkla dålig nu heller. :confused:

Hittar den dock inte på YouTube, och hittar heller inte någon text om jag söker på google.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommaren i city 1990.

[youtube-old]8vHiGqvqMqg[/youtube-old]

MY GOD vilka minnen med den låten :confused: minns alla tjejer gick runt och sjöng på den där skitdåliga låten något år efter den släpptes. lyckligare än mig kan ingen vara att såna där byxor som hon som sjunger har inte används mer. borde vara dödsstraff för dom med såna. huu

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...