Jump to content

Metaltråden!


Mark
 Share

Recommended Posts

Pjuuh, tur.

Jag skulle dubbelchecka innan jag postade här så jag drog ut på Wikipedia och sökte på Craig Jones (alltså killen i Slipknot) och på hans sida stod det att det var han som avled. Antar väl att det var någon som hade missuppfattat/försökt varit rolig och sen skrivit att det var han som dog. Ber om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Draconian, Sveriges största gothic doom metal-band. Har tidigare varit för mig ett ganska mediokert band, har inte direkt gillat den kvinnliga sångaren Lisa Johansson. Den enda låten jag har tycks gillat hittills riktigt bra har varit Bloodflower.

MEN! :o

Så snubblade jag över låten No Greater Sorrow idag. Och helvete säger jag, detta är nog bland det bästa jag har hört på vääääldigt länge. Detta sega härliga doom-intro som håller på tuggar i två minuter (och det börjar redan bra här) och sedan vid 2:10 så drar refrängen igång och helvete vilket tryck det är i den!! Och för en gångs skull så presterar Lisa Johansson bra! ^_^ Så förbannat bra låt rakt genom!!!!

Helst ska den avnjutas i en äkta .mp3 med en bra birate för bästa upplevelse, men YouTube får duga. :)Lyssna!

[youtube-old]P92_5WY_HPs[/youtube-old]

Redigerad av Mr.Dumbom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sonic Syndicates Love and Other Disasters finns ute nu med Voice Over och det är tungt att säga, men jag är faktiskt besviken.

Finns endast två stycken låtar som faktiskt funkar och det är Hellgate: Worcester och Damage Control. Som Mr.Dumbom sa:

"Sonic Syndicate kommer bli Takida 2.0"

Jag är rädd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sveriges Radio P4 kommer att sända inspelade konserter från Sweden Rock 2008 av några av de banden som uppträdde. Najs som ...! Här kommer banden och tiderna.

Saxon - Lördag 30/8 kl 20.03

Electric Light Orchestra - Lördag 27/9 kl 20.03

Blue Öyster Cult - Lördag 25/10 kl 20.03

Omar & The Howlers / The Blues Band - Lördag 22/11 kl 20.03

Triumph / The Poodles - Lördag 27/12 kl 20.03

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att sluta sig a little bit till Metallica-samtalet; Har inte förjupat mig i någon skiva som kom efter Master of Puppets. De är riktigt sliskiga sellout-typer. Debuten Kill 'Em All är dock en riktigt fin och en av de första thrash-skivorna. De spawnade dessutom Dave Mustaine som har haft en rolig tid med sitt, jag skulle hellre kalla det soloprojekt än band, Megadeth vilka jag äger de flesta skivor med och har sett live. Nej, Metallica var tillsammans med Overkill, Exodus (som Kirk Hammet startade), brittiska Raven och Venom med flera pionjärer inom thrashen vilket jag respekterar dom för. Sedan gick det nästan straight neråt. Skulle gärna vilka likna dom med Def Leppard som var ett riktigt grymt New Wave of British Heavy Metal-band innan de släppte överproducerade Pyromania och för att inte tala om Hysteria... Metallica gick ungefär samma väg och de visade verkligen vad de var för ena med Black Album, dammit, någon fick mig att skriva det.

Och det är väl förklaringen till att både Metallica och Def Leppard har triljoner sålda skivor, de är popband. Från början riktigt lovande och bra heavy metal-band som tyvärr hade för lite guts för att inte falla för komersiell MTV-ism och överproduktion. Sedan har de fortsatt som några "moderna" rockband som försöker platsa in så mycket som möjligt bland resten av Nickelback-smöret.

Redigerad av Gasoline Kiss
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sveriges Radio P4 kommer att sända inspelade konserter från Sweden Rock 2008 av några av de banden som uppträdde. Najs som ...! Här kommer banden och tiderna.

Saxon - Lördag 30/8 kl 20.03

Electric Light Orchestra - Lördag 27/9 kl 20.03

Blue Öyster Cult - Lördag 25/10 kl 20.03

Omar & The Howlers / The Blues Band - Lördag 22/11 kl 20.03

Triumph / The Poodles - Lördag 27/12 kl 20.03

Ska lätt lyssnas på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*random skitsnack*

Du har rätt till din åsikt, men i mina öron är det där bara skitsnack. Visst, Metallica kanske inte har hållit samma stil skiva efter skiva, men det är enligt mig bara bra. Roligt med lite nytt material, lite nytt stuk på det hela. Dom tog väll antagligen musiken dit dom ville, exprimenterade och hade sig. Det är varje bands rätt att göra vad fan dom vill, och om jag hade blivit svinkänd hade jag inte lyssnat helt och hållet på vad fansen vill ha för musik, utan skapa den musik jag känner att jag vill skapa.

Är så jävla trött på er som påstår att Metallica har gått ner sig och blivit sämre med åren. Jag tycker att dom håller samma klass hela tiden, fast med olika sound på skivorna. Hur kul skulle det varit om alla deras skivor hade Kill Em All soundet? :P

Sellouts my ass. Fattar inte hur du ens kan tänka tanken att jämföra dom med Nickleback.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat är The Day That Never Comes det bästa Metallica har släppt sedan 1991. :P

Första delen av låten (den lugna delen) känns lite som Fade To Black stuket. Sedan när den tunga delen kommer igång liknas det Justice, väldigt progressivt och mörkt. Låten är också väldigt, väldigt varierad vilket endast är positivt! :)

Gitarr-harmonierna och solot är också riktigt bra. När var det senast man hörde Kirk spelade solo på dehär viset? 1988?

Att lyssna på The Day... gör att längtan till 12 September blir allt större.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt till din åsikt, men i mina öron är det där bara skitsnack. Visst, Metallica kanske inte har hållit samma stil skiva efter skiva, men det är enligt mig bara bra. Roligt med lite nytt material, lite nytt stuk på det hela. Dom tog väll antagligen musiken dit dom ville, exprimenterade och hade sig. Det är varje bands rätt att göra vad fan dom vill, och om jag hade blivit svinkänd hade jag inte lyssnat helt och hållet på vad fansen vill ha för musik, utan skapa den musik jag känner att jag vill skapa.

Är så jävla trött på er som påstår att Metallica har gått ner sig och blivit sämre med åren. Jag tycker att dom håller samma klass hela tiden, fast med olika sound på skivorna. Hur kul skulle det varit om alla deras skivor hade Kill Em All soundet? :P

Sellouts my ass. Fattar inte hur du ens kan tänka tanken att jämföra dom med Nickleback.

De var som sagt underground thrash-kungar i början på 80-talet och ett mycket lovande band för den scenen. Nowadays springer James Hetfield omkring med bakåtkammat hår i sin Beverly Hills-villa och visar upp poolen och bilarna. Och mellan radiorock-skivorna så drar han och de andra in pengar på att ställa upp i diverse rockumentärer och pratar om hur det var att delta i spawningen av en ny genré. "Experimintera med soundet" gör man väl högst på en skiva? Annars experimenterar man väl inte, då ändrar man sound helt, vilket Metallica gjort för länge sedan. Visst, Judas Priest experimenterade med synth på Turbo, Saxon med hårspray på Innocence is No Excuse och Celtic Frost med hela glamgrejen på Cold Lake men återvände efter en skiva, ett experiment, till det de gör bäst. Driva den gasande metal crush-maskinen framåt. Hail! :)

Det som är felet med Metallicas "experiment" var att de gick från mördande thrash till radiovänligt skräp ungefär... så snabbt. Andra band har fortfarande behållit det som är sitt, man hör att det är samma band och att de vill samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De var som sagt underground thrash-kungar i början på 80-talet och ett mycket lovande band för den scenen. Nowadays springer James Hetfield omkring med bakåtkammat hår i sin Beverly Hills-villa och visar upp poolen och bilarna. Och mellan radiorock-skivorna så drar han och de andra in pengar på att ställa upp i diverse rockumentärer och pratar om hur det var att delta i spawningen av en ny genré. "Experimintera med soundet" gör man väl högst på en skiva? Annars experimenterar man väl inte, då ändrar man sound helt, vilket Metallica gjort för länge sedan. Visst, Judas Priest experimenterade med synth på Turbo, Saxon med hårspray på Innocence is No Excuse och Celtic Frost med hela glamgrejen på Cold Lake men återvände efter en skiva, ett experiment, till det de gör bäst. Driva den gasande metal crush-maskinen framåt. Hail! :P

Det som är felet med Metallicas "experiment" var att de gick från mördande thrash till radiovänligt skräp ungefär... så snabbt. Andra band har fortfarande behållit det som är sitt, man hör att det är samma band och att de vill samma sak.

Det är så intressant hur din post kan vara så.. Ointressant? Det är som att läsa Crusaders posts.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...