Jump to content

Tråden om tv-serier


KalleR
 Share

Recommended Posts

Ja, eller hur! Så jävla vinklat till USAs fördel, Nazisterna var ju de goda!

Jag kan upplysa dig om att de allierade också var onda som stryk. När kriget i princip var över så bombade dom SKITEN ur tyska städer helt i onödan... bara för att dom kunde. Precis som USA bombade SKITEN ur japan när landet redan var så gott som besegrat (atombomberna). Så nej, inga parter var goda och den nazistiska ledningen såklart värst. Men inte direkt så att tyska SOLDATER borde hjältifieras mindre än amerikanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan upplysa dig om att de allierade också var onda som stryk. När kriget i princip var över så bombade dom SKITEN ur tyska städer helt i onödan... bara för att dom kunde. Precis som USA bombade SKITEN ur japan när landet redan var så gott som besegrat (atombomberna). Så nej, inga parter var goda och den nazistiska ledningen såklart värst. Men inte direkt så att tyska SOLDATER borde hjältifieras mindre än amerikanska.

Fan vad du är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan upplysa dig om att de allierade också var onda som stryk. När kriget i princip var över så bombade dom SKITEN ur tyska städer helt i onödan... bara för att dom kunde. Precis som USA bombade SKITEN ur japan när landet redan var så gott som besegrat (atombomberna). Så nej, inga parter var goda och den nazistiska ledningen såklart värst. Men inte direkt så att tyska SOLDATER borde hjältifieras mindre än amerikanska.

Amerikanerna bombade inte Japan för ingenting, kom ihåg det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanerna bombade inte Japan för ingenting, kom ihåg det.

Fast vafan. Det är väl rätt allmänt känt att de bara ville få ett slut på kriget istället för fortsatt krigande mot Japan med massa amerikanare döda, och att de var oroliga för att Sovjetunionen skulle få för stort inflytande över Japan om man inte.. förstörde två hela städer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vafan. Det är väl rätt allmänt känt att de bara ville få ett slut på kriget istället för fortsatt krigande mot Japan med massa amerikanare döda, och att de var oroliga för att Sovjetunionen skulle få för stort inflytande över Japan om man inte.. förstörde två hela städer?

Uppfattningen jag fick var att USA själva inte hade sådant överdrivet sug efter att sätta in en landinvasion utav Japan och därmed låta en massa fler amerikanare dö, något som dom troligen var rätt less på efter kriget i Europa - så då var atombomberna en bättre lösnings, från deras sida sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

USA hade helt klart ett dolt motiv bakom bombningen av Hiroshima och Nagasaki.

Det är idag allmänt känt att USA kände till att Japan mobiliserade sig för att attackera Pearl Harbor, samt såg det på radar, men valde att inte varna Pearl Harbor förens det var försent; allt för att ha en anledning att attackera Japan.

Det finns många spekulationer om atombomben var "rätt" att använda mot civil befolkning, men då måste man ha i åtanke att om USA skulle förvarnat Japan och bombat någon random obefolkad ö så fanns det stora chanser att Japans skulle placerat POW's där.

Trots allt så var Japan väldigt nära att kapitulera när USA väl bombade, det enda som hade behövts hade varit en liten knuff, men USA passade på att sparka Japan i "rätt" riktning.

Kan lägga till att Sovietunionen kritiserade USA för att dom släppte atombomberna. Det var dock för att Soviet trodde att skälet var att visa dem att USA hade en mäktig armé och stor makt.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vafan. Det är väl rätt allmänt känt att de bara ville få ett slut på kriget istället för fortsatt krigande mot Japan med massa amerikanare döda, och att de var oroliga för att Sovjetunionen skulle få för stort inflytande över Japan om man inte.. förstörde två hela städer?

Jo, det har du väl kanske rätt i. Är lite trött för stunden så det snurrar lite i huvudet. Men jag tycker ändå att amerikanerna gjorde rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppfattningen jag fick var att USA själva inte hade sådant överdrivet sug efter att sätta in en landinvasion utav Japan och därmed låta en massa fler amerikanare dö, något som dom troligen var rätt less på efter kriget i Europa - så då var atombomberna en bättre lösnings, från deras sida sett.

Var det inte exakt det där jag sa i början av min mening? :w000t:

Kanske skulle lagt till "som följd" efter "därmed låta en massa fler amerikanare dö" bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är idag allmänt känt att USA kände till att Japan mobiliserade sig för att attackera Pearl Harbor, samt såg det på radar, men valde att inte varna Pearl Harbor förens det var försent; allt för att ha en anledning att attackera Japan.

Allmänt känt säger du? Det har då jag aldrig hört talats om, varken på de lektioner om Japan - USA jag haft och inte heller inom media eller något annat vis.

Var det inte exakt det där jag sa i början av min mening? :w000t:

Kanske skulle lagt till "som följd" efter "därmed låta en massa fler amerikanare dö" bara.

Det kanske det var, ja. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allmänt känt säger du? Det har då jag aldrig hört talats om, varken på de lektioner om Japan - USA jag haft och inte heller inom media eller något annat vis.

Det kanske det var, ja. :w000t:

Står i min historiabok.

Men jag läser ju IB så jag har engelska böcker, som kan vara mer djupgående än vanliga historiaböcker.

Allmänt känt kanske är att ta i lite.

Modern World History for Edexel

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanerna bombade inte Japan för ingenting, kom ihåg det.

En annan aspekt var att Hiroshima valdes ut i brott mot krigets regler, som ett relativt oskadat och ickemilitärt mål, för att man ville se vilken förstörelsekraft bomben hade.

Rent strategiskt sett hade det varit bättre att bomba någon stor industristad, såsom Tokyo, men man valde en stad som knappt hade berörts av militärattacker.

Min personliga åsikt är som så att kriget i stort sett var vunnet. Japan hade även fått gå till kapitulation inom kort tid till och med om man bara fällt vanliga bomber (ett land vars hus mestadels bestod av rispapper har hyfsat lite att sätta upp mot brandbomber).

Brottet i det här fallet, som jag ser det, ligger i att på relativt cyniska grunder välja ut ett civilt mål som testplats för det mest fruktansvärda vapen mänskligheten har skådat. Det är där USA fallerar, och det är där de borde stämma till eftertanke och kanske fundera på om de är så fruktansvärt duktiga i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan aspekt var att Hiroshima valdes ut i brott mot krigets regler, som ett relativt oskadat och ickemilitärt mål, för att man ville se vilken förstörelsekraft bomben hade.

Rent strategiskt sett hade det varit bättre att bomba någon stor industristad, såsom Tokyo, men man valde en stad som knappt hade berörts av militärattacker.

Min personliga åsikt är som så att kriget i stort sett var vunnet. Japan hade även fått gå till kapitulation inom kort tid till och med om man bara fällt vanliga bomber (ett land vars hus mestadels bestod av rispapper har hyfsat lite att sätta upp mot brandbomber).

Brottet i det här fallet, som jag ser det, ligger i att på relativt cyniska grunder välja ut ett civilt mål som testplats för det mest fruktansvärda vapen mänskligheten har skådat. Det är där USA fallerar, och det är där de borde stämma till eftertanke och kanske fundera på om de är så fruktansvärt duktiga i alla lägen.

Kan itne säga annat än att jag fullständigt håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan aspekt var att Hiroshima valdes ut i brott mot krigets regler, som ett relativt oskadat och ickemilitärt mål, för att man ville se vilken förstörelsekraft bomben hade.

Rent strategiskt sett hade det varit bättre att bomba någon stor industristad, såsom Tokyo, men man valde en stad som knappt hade berörts av militärattacker.

Min personliga åsikt är som så att kriget i stort sett var vunnet. Japan hade även fått gå till kapitulation inom kort tid till och med om man bara fällt vanliga bomber (ett land vars hus mestadels bestod av rispapper har hyfsat lite att sätta upp mot brandbomber).

Brottet i det här fallet, som jag ser det, ligger i att på relativt cyniska grunder välja ut ett civilt mål som testplats för det mest fruktansvärda vapen mänskligheten har skådat. Det är där USA fallerar, och det är där de borde stämma till eftertanke och kanske fundera på om de är så fruktansvärt duktiga i alla lägen.

Tilägg:

Visst, det saknades en formell krigsförklaring men bara idioti klarar av att förklara hur amerikanerna lyckades undgå den radiokommunikation som föregick Pearl Harborattacken.

Poängen är dock en annan, Pearl Harbor var ett militärt mål.

Det var basen för USA:s Stilla Havsflotta och en ytterligt hög koncentration av den amerikanska krigsmakten i den regionen. En expansiv stat som ville utöka sitt inflytande i Stilla Havet var tvunget att angripa Pearl Harbor på det sättet som gjordes, något amerikanerna borde själva ha insett.

Hiroshima var ett ickemilitärt mål som angreps helt utan varning, inte helt olikt Song My om vi skall fortsätta kasta skit på USA:

De flesta i Song My är bönder. En fridfull morgon när böderna gått ut på fälten för att arbeta hände något mycket fruktansvärt. Soldater, unga soldater, från kompani C, 11:e brigaden i Americal division stormade byn. Brände, dödade och våldtog. En del av soldaterna var bara i tonåren. Hur dessa "ungdomar" har kunnat utföra något så hemskt förstår inte ens jag. Över 400 civila, mest kvinnor, barn och gamla mördades brutalt av dessa soldater. William Calley dömdes för massakern den 29/3 1971. Året före hade Ernest L Media åtalats.
Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...