Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Har absolut ingenting emot att göra lumpen.

Ska fylla i som det är nästa år och om jag tas in till mönstring ska jag göra mitt bästa.

Ser inte lumpen som något negativt - tycker snarare att det skulle vara trevligt med ett år då man får rivstarta med riktigt ansträngning efter skolan. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skämtar va?

Jag ser snarare lumpen som ett sätt att träffa folk, ge mig själv en merit och ett bättre alternativ till att jobba på något tråkigt jobb under ett sabbatsår.

Jag tror inte du har pengar som du kan spendera på en ren nöjesresa efter gymnasiet. Rätta mig om jag har fel dock.

Lite frågor:

1. Lumpen = 5 dagar/vecka varje vecka från det att du rycker in tills du muckar?

2. Kan man välja vart man vill göra eller är det helt upp till vad för utbildning du får/vart du bor?

3. Ungefär hur mycket får man? (Nu snackar vi pengar :confused: )

4. Ungefär hur många gör lumpen nu?

Går antagligen läsa sig till på sidor, men det är skönare att få svar som man kan diskutera/ställa följdfrågor på.

1) Korrekt. Dock får man ledigheter emellanåt, och vissa helger kan du få jobba, detta brukar du dock få kompensationsledihet för.

2) Du får välja vart du ska vara, och vad du ska göra. Ställer du för höga krav kan du kanske eventuellt inte komma med.

3) Då jag gjorde lumpen i fjol fick man ungefär 2400 i månaden, alltså ca 25 000 i för hela lumpen. Gör du klart hela lumpen får du därefter ett muckbidrag som är lika högt som din totala lön. Nåt snille på plutonen räknade ihop att man tjänade 51 000 på lumpen. Dessa pengar är skattefria, bör nämnas, samt att du under lumpen har såväl gratis måltider, som bostad.

4) Då jag gjorde lumpen var det 20% av alla killar födda 1987 som gjorde det. Nu verkar den siffran dock vara mycket lägre. Kan jämföras med mitten av 90-talet då den siffran var uppe på 95%...

@Tommykiller

Även du är helt korrekt.

Jag sattes på århundradets fjolligaste pluton. Vi körde omkring i blåa Volkswagenpickupper med vita frigolitboxar istället för flak, och som saknade sambandsmedel. Vår pluton utbildades varken på Pskott, Granatgevär eller kulspruta. Vi sambandsmän fick aldrig lära oss att använda radio, utan använde Mobitex, en "dator" från 1980-talet, som vägde 20 kg, och endast kunde skicka SMS. Därtill fick vi lära oss att använda Fax och Telefon, och med en djävla massa tjat fick vi lära oss kabeldragning. Vi fick inte göra högvakten, och vi fick ingen överlevnadsutbildning. Av de 50 som gjorde lumpen, blev 25 Sergeanter. Intressant att anmärka är att av de som blev sergeanter, förtjänade högst tio av dem att bli högre än menig, då de var urusla ledare, med dålig förståelse för krig och som dessutom öppet uttalade sig om hur de skulle bära sig åt för att dessertera. Av de 46 som klarade av hela lumpen, vad det sex personer som faktiskt hade för avsikt att försvara landet vid krig. Av dessa sex var tre TJEJER (ska nämnas att det fanns fyra tjejer vid inryck, men en fick panikångest så fort hon fick AK5:an i händerna och hoppade av, alltså var det ALLA tjejer som ville försvara sitt land). För att slippa hamna på denna pluton fylld med metrosexuella låtsasmachos, och totalt inkompetenta soldater om det skulle bli krig (fan, skulle bli pinsamt nog att hamna i samma pluton igen om det bara skulle bli repmånad), att jag planerar att gå med i hemvärnet.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har absolut ingenting emot att göra lumpen.

Ska fylla i som det är nästa år och om jag tas in till mönstring ska jag göra mitt bästa.

Ser inte lumpen som något negativt - tycker snarare att det skulle vara trevligt med ett år då man får rivstarta med riktigt ansträngning efter skolan. :naughty:

Själv går man fortfarande i skolan då. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3) Då jag gjorde lumpen i fjol fick man ungefär 2400 i månaden, alltså ca 25 000 i för hela lumpen. Gör du klart hela lumpen får du därefter ett muckbidrag som är lika högt som din totala lön. Nåt snille på plutonen räknade ihop att man tjänade 51 000 på lumpen. Dessa pengar är skattefria, bör nämnas, samt att du under lumpen har såväl gratis måltider, som bostad.

Se där ja. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skämtar va?

Jag ser snarare lumpen som ett sätt att träffa folk, ge mig själv en merit och ett bättre alternativ till att jobba på något tråkigt jobb under ett sabbatsår.

Jag tror inte du har pengar som du kan spendera på en ren nöjesresa efter gymnasiet. Rätta mig om jag har fel dock.

Varför måste jobbet vara tråkigt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg något jobb som är roligare än lumpen, som du kan ha då du är 19 år gammal.

Och nej, one hit wonder, idoldeltagare, eller B-skådis räknas inte som jobb.

Tja, webbdesigner, videobutikskassör, teknisk supporter, musiker etc. :confused:

Finns många trevligare jobb än Lumpen. DU kanske saknade utbildning nog för att göra något annat men uteslut inte alla andra bara för det :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, webbdesigner, videobutikskassör, teknisk supporter, musiker etc. :confused:

Finns många trevligare jobb än Lumpen. DU kanske saknade utbildning nog för att göra något annat men uteslut inte alla andra bara för det :naughty:

Inget av det där är i närheten av lika kul som lumpen, utom musiker, men hur många kan leva på musiken?

Och min utbildning ska du ge fan i, jag klarade mig igenom Naturvetenskap med bra betyg, och pluggar numera på Sveriges högskola nummer ett för dataspelsutveckling.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara jag som inte förstår detta inlägg? Saknar man fri vilja om man säger att det är svårt att leva som musiker när man är 19 år? :confused:

Vad han menar är ju att du förde allas talan när du sa att det var tråkigt att jobba som A eller tråkigt att jobba som B. Bara för att du tycker att det innebär döden att jobba i videobutiken, så betyder ju inte det att alla andra tycker det. Det finns förmodligen folk som skulle uppskatta ett jobb där framrör lumpen :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, vilken skillnad det är mellan 80- talisterna och 90- talisterna. De flesta 80- talister jag känner (inklusive mig) är positiva till lumpen, men så fort det går över till 90- blir det andra bullar. :confused:

90-talisterna känner inte till vad försvaret var bra för under kalla kriget. De förstår ingen situation som rådde då, och de förstår inte att den situationen faktiskt kan upprepas under vår livstid. Då jag gjorde lumpen insåg jag vilken okunskap som råder bland svenska ungdomar. Vi fick höjd beredskap, eftersom att fientliga spanare har synts i området. Mina polare säger "bah, det är bara två tre stycken, dom tar vi på fem minuter, sen sticker vi till tältet och slaggar", på vilket jag svarar nåt i stil med "det gör ni verkligen inte". Hela plutonen glor på mig som om jag var en idiot, varefter jag säger "Spanare, vad ska dom göra? Jo, spana, och berätta vart vi finns. Då Fi vet vart vi finns kommer dom antingen skicka ett shitload med soldater, stridsfordon, eller så blir vi utsatta för artilleriangrepp". Minuten senare skriker vårt befäl "besätt eldställningar", varefter två av våra befäl agerar B-styrka. Då de försvunnit utom synhåll hör vi en dov smäll (befälen hade slängt ut en klump sprängdeg i gräset, som sedan exploderat), och vårt befäl vrålar "INDIREKT ELD, ta era packningar och följ mig". Vi får springa två kilometer med ca 40kg på axlarna, varefter vi får gå ca en mil. Den natten får vi tillbringa ute i skogen, i provisoriska "jägarpuppor", alltså regnkappor som knyts fast i ett träd i en änden, och spikas fast i marken i andra.

Sen är det djäkligt kul hur folk här reagerade när jag skrev vad som händer om man förlorar ett krig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4. Ungefär hur många gör lumpen nu?

Räcker upp handen!

Ungefär 100000 (har jag för mig) 17 åringar får brevet om att svara på frågorna, därefter väljs 27000 ut för mönstring. Tror att runt 10000-15000 får göra lumpen av dom...

Eller, du kanske menade hur många som gör lumpen just nu, inte hur många som kommer att få göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

90-talisterna känner inte till vad försvaret var bra för under kalla kriget. De förstår ingen situation som rådde då, och de förstår inte att den situationen faktiskt kan upprepas under vår livstid. Då jag gjorde lumpen insåg jag vilken okunskap som råder bland svenska ungdomar. Vi fick höjd beredskap, eftersom att fientliga spanare har synts i området. Mina polare säger "bah, det är bara två tre stycken, dom tar vi på fem minuter, sen sticker vi till tältet och slaggar", på vilket jag svarar nåt i stil med "det gör ni verkligen inte". Hela plutonen glor på mig som om jag var en idiot, varefter jag säger "Spanare, vad ska dom göra? Jo, spana, och berätta vart vi finns. Då Fi vet vart vi finns kommer dom antingen skicka ett shitload med soldater, stridsfordon, eller så blir vi utsatta för artilleriangrepp". Minuten senare skriker vårt befäl "besätt eldställningar", varefter två av våra befäl agerar B-styrka. Då de försvunnit utom synhåll hör vi en dov smäll (befälen hade slängt ut en klump sprängdeg i gräset, som sedan exploderat), och vårt befäl vrålar "INDIREKT ELD, ta era packningar och följ mig". Vi får springa två kilometer med ca 40kg på axlarna, varefter vi får gå ca en mil. Den natten får vi tillbringa ute i skogen, i provisoriska "jägarpuppor", alltså regnkappor som knyts fast i ett träd i en änden, och spikas fast i marken i andra.

Sen är det djäkligt kul hur folk här reagerade när jag skrev vad som händer om man förlorar ett krig...

Ja, verkligen.

Under de 7 månaderna Jacker levde innan mig så hann han förstå vår försvarssituation och få en HELT annan syn på allting än jag.

Vilket skitsnack, ren slump.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mest troligt för mina negativa svar i formuläret.

Jag gav också rätt negativa svar i formuläret, men ändå så blev jag kallad till mönstring.

Men som du säger är det nog bara att säga att man inte vill + någon konstig psykisk sjukdom. Och självklart det självklara, att man knappt pallar att springa 500 meter utan att vila :confused:

Om man nu påstår att man har någon psykisk sjukdom, kommer de undersöka en då?

Har väl tillräckligt med tänketid att bestämma mig om jag vill verkligen göra lumpen eller ej. Får se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg något jobb som är roligare än lumpen, som du kan ha då du är 19 år gammal.

Och nej, one hit wonder, idoldeltagare, eller B-skådis räknas inte som jobb.

Jag jobbar som vikarie, och kan säga att JAG tycker det är grymt roligt. Jag träffar folk, folk chans att leka och prata med barn som har jävligt mycket intressant att säga. Det bästa är att jag behövde inte någon utbildning för det.

Jag står också fast vid att folk som gör lumpen är vapenkåta borgaras som aldrig varit i skogen tidigare. Sedan lipar de om att det är svårt och jobbigt att sova i skogen utan mat, ånej. Fyfan vad jobbigt. Stackars stackars stackars.

@Jacker; Jag är 19 och fyller 20 i februari.

Redigerad av Zack
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...