Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag jobbar som vikarie, och kan säga att JAG tycker det är grymt roligt. Jag träffar folk, folk chans att leka och prata med barn som har jävligt mycket intressant att säga. Det bästa är att jag behövde inte någon utbildning för det.

Jag står också fast vid att folk som gör lumpen är vapenkåta borgaras som aldrig varit i skogen tidigare. Sedan lipar de om att det är svårt och jobbigt att sova i skogen utan mat, ånej. Fyfan vad jobbigt. Stackars stackars stackars.

@Jacker; Jag är 19 och fyller 20 i februari.

Har en sommarstuga i Tividen som jag bott i varje sommar hela mitt liv, och när jag mindre var jag med i scouterna. Så jag har kanske varit i skogen mer än dig. Generalisera mera... Nu har jag iofs inte gjort lumpen, och ännu inte fått svar på om jag kommer få det. Men jag är en av de som vill göra lumpen om chansen dyker upp.

Om jag så blir, så åker jag till fina Polen och sitter där. :innocent:

Right, bara packa och dra eller? Vi får se hur det blir om det kommer till den punkten... :whistling:

Rätt kul att vänstern pratar om solidaritet jämt och ständigt, men när det kommer till försvar är det dessertering och var man för sig själv som gäller. Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sommarstuga i Tividen som jag bott i varje sommar hela mitt liv, och när jag mindre var jag med i scouterna. Så jag har kanske varit i skogen mer än dig. Generalisera mera... Nu har jag iofs inte gjort lumpen, och ännu inte fått svar på om jag kommer få det. Men jag är en av de som vill göra lumpen om chansen dyker upp.

Och om du inte får göra lumpen, medan folk som inte vill det får göra det, är väl det något som borde ses över? Du är ju väldigt motiverad och kan redan mycket, och borde därför få göra den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och om du inte får göra lumpen, medan folk som inte vill det får göra det, är väl det något som borde ses över? Du är ju väldigt motiverad och kan redan mycket, och borde därför få göra den.

Iofs är jag inte i så bra fysisk form, vilket försämrar mina chanser. Men det är också därför jag vill göra lumpen - för att få en bra chans att komma i form. Ja "gå på gym" kommer ni säga nu, men detta är inte enda anledningen till att jag vill göra lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs är jag inte i så bra fysisk form, vilket försämrar mina chanser. Men det är också därför jag vill göra lumpen - för att få en bra chans att komma i form. Ja "gå på gym" kommer ni säga nu, men detta är inte enda anledningen till att jag vill göra lumpen.

Jag skulle snarare säga gå på gym för att öka dina chanser att komma in, så kan du komma i ännu bättre form och få ta del av det andra sakerna du vill uppleva i lumpen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle snarare säga gå på gym för att öka dina chanser att komma in, så kan du komma i ännu bättre form och få ta del av det andra sakerna du vill uppleva i lumpen?

Mjo, men dessvärre har jag väldigt lite tid över, trots att jag bara har skola och fritid inrpincip. :whistling: Men det beror på att jag pendlar och har en hel del att göra nu när det är sista året på gymnaiset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av dessa sex var tre TJEJER (ska nämnas att det fanns fyra tjejer vid inryck, men en fick panikångest så fort hon fick AK5:an i händerna och hoppade av, alltså var det ALLA tjejer som ville försvara sitt land).

Jag trodde inte man fick hoppa av?

Räcker upp handen!

Ungefär 100000 (har jag för mig) 17 åringar får brevet om att svara på frågorna, därefter väljs 27000 ut för mönstring. Tror att runt 10000-15000 får göra lumpen av dom...

Eller, du kanske menade hur många som gör lumpen just nu, inte hur många som kommer att få göra det?

Det är ungefär 55 000 som kommer besvara lämplighetsundersökningen och 25 000 som kommer kallas till mönstring. Av dessa är det bara 5 000-10 000 som kommer få göra värnplikten.

Det där är taget från säkra källor, även om jag för tillfället inte kan komma ihåg vart ifrån. :whistling:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde inte man fick hoppa av?

Det där är taget från säkra källor, även om jag för tillfället inte kan komma ihåg vart ifrån. :whistling:

Kvinnor är frivilliga, alltså får de hoppa av utan vidare.

Sedan får även män hoppa av, om de påstår sig fara riktigt illa av att göra lumpen. Detta brukar få bekräftas av psykolog. Vissa befäl skiter dock blankt i detta, utan tvingar värnpliktiga att vara kvar.

@Quoad

Man kan hoppa av utav psykiska skäl, som ovan beskrivet, och vissa befäl kan bli så sura på vissa personer att de slänger ut dessa

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sommarstuga i Tividen som jag bott i varje sommar hela mitt liv, och när jag mindre var jag med i scouterna. Så jag har kanske varit i skogen mer än dig. Generalisera mera... Nu har jag iofs inte gjort lumpen, och ännu inte fått svar på om jag kommer få det. Men jag är en av de som vill göra lumpen om chansen dyker upp.

Right, bara packa och dra eller? Vi får se hur det blir om det kommer till den punkten... :whistling:

Rätt kul att vänstern pratar om solidaritet jämt och ständigt, men när det kommer till försvar är det dessertering och var man för sig själv som gäller. Hmm...

Om jag är polsk medborgare kan de inte bara göra sådär, vad pga att jag är svensk, de kan inte kalla in mig heller om jag studerr, sånt får du o darkjak sköta.

Tror inte en person kan ändra kriget så snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kvinnor är frivilliga, alltså får de hoppa av utan vidare.

Sedan får även män hoppa av, om de påstår sig fara riktigt illa av att göra lumpen. Detta brukar få bekräftas av psykolog. Vissa befäl skiter dock blankt i detta, utan tvingar värnpliktiga att vara kvar.

@Quoad

Man kan hoppa av utav psykiska skäl, som ovan beskrivet, och vissa befäl kan bli så sura på vissa personer att de slänger ut dessa

Det där låter ju säkert och rätt. Man måste känna sig ganska säker om man gör värnplikt :whistling:

Är inte det där ett lagbrott?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter ju säkert och rätt. Man måste känna sig ganska säker om man gör värnplikt :wub:

Är inte det där ett lagbrott?

Inte direkt. Det finns ju som sagt en värnpliktslag, och om befälen vet att man försöker mygla kan det ske att de genomskådar din plan. Det är ju allmänt känt att många numera använder mental obalans som ursäkt för lite vadsomhelst (mord, våldtäkter, enorma skulder).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte direkt. Det finns ju som sagt en värnpliktslag, och om befälen vet att man försöker mygla kan det ske att de genomskådar din plan. Det är ju allmänt känt att många numera använder mental obalans som ursäkt för lite vadsomhelst (mord, våldtäkter, enorma skulder).

Men om man får gå, lagligt, efter psykologens bedömning, och blir kvarhållen av sitt befäl... då är ju något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man får gå, lagligt, efter psykologens bedömning, och blir kvarhållen av sitt befäl... då är ju något fel.

Om 'befälet' haft dig under ett tag och inte märkt något och sedan springer du till psykologen och det bestäms att du inte klarar av lumpen tror jag han förstår att det inte var ditt rätta jag som psykologen fick se.

:wub::)(w00t);):cry:^_^:mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

P-C slipper mönstra. Detta gick över till en ganska komisk diskussion i skolan med en bosnier:

- Hooray! Jag slipper göra lumpen!

- Nej, du menar att du slipper mönstra.

- Ja, men då kan jag inte göra lumpen.

- Det är inte säkert, du.

- Men, va? Ska de komma och släpa ut mig till lumpen utan att mönstra mig?

- Nej, men - det är inte säkert att man kommer in i lumpen om man mönstrar!

- JA! Men jag mönstrar ju inte så då är mina chanser VÄLDIGT mycket mindre att jag kommer med i lumpen än om jag skulle mönstra, din förplåtade idiot.

- Men håll käften! Jag vet vad jag vet, okej?

:wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

P-C slipper mönstra. Detta gick över till en ganska komisk diskussion i skolan med en bosnier:

- Hooray! Jag slipper göra lumpen!

- Nej, du menar att du slipper mönstra.

- Ja, men då kan jag inte göra lumpen.

- Det är inte säkert, du.

- Men, va? Ska de komma och släpa ut mig till lumpen utan att mönstra mig?

- Nej, men - det är inte säkert att man kommer in i lumpen om man mönstrar!

- JA! Men jag mönstrar ju inte så då är mina chanser VÄLDIGT mycket mindre att jag kommer med i lumpen än om jag skulle mönstra, din förplåtade idiot.

- Men håll käften! Jag vet vad jag vet, okej?

:)

Hälsa dem att de inte vet tillräckligt... Från mig. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...