Jump to content

Barn och djur i GTA IV.


LunCh
 Share

Ska det vara barn och djur i IV?  

167 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Att föra nån form av debatt här bland alla oseriösa är som att kasta pärlor för svinen men wtf...

Personligen ser jag det här absolut inte som en konsekvensfråga (dvs att man inte vill ha med barn i spelet pga att det t.ex. kan leda till att nån våldför sig på barn i verkligheten, trots att den risken också finns) eller en fråga om "känslighet". Nej, det här är återigen en fråga om moralisk standard (there, I said it)! Det är helt enkelt omoraliskt att ha med barn eftersom de är försvarslösa och barn ska inte utsättas för våld, inte ens i ett spel. Att det inte är verkliga barn spelar ingen som helst roll; de är grafiska och (möjligtvis) verklighetstrogna representationer av barn. En majoritet skulle t.o.m. ha svårt/problem med att spela ett sånt spel (vilket framgår av t.ex. den här pollen) och det är fullt normalt.

Däremot kan jag möjligtvis tänka mig att ha med barn om det är omöjligt att skada dem. Dvs om man försöker skjuta dem är det som i t.ex. Scarface-spelet ("Nah, I just can't do it") och när man försöker köra över dem hoppar de åt sidan, denna princip kan f.ö. tillämpas på alla "oskyldiga" peds i spelet imo. :P

Anständighet!

Tack för mig.

Bra. Det ligger i människans natur att vilja skydda de svagare så det är självklart inget tecken på mental osundhet att inte vilja döda barn, jag VET att det kan kännas magstarkt. Jag vill dock själv att människor och djur i alla åldrar ska finnas med i GTA 4. Om vi ska tala om vad Rockstar kan göra så är en god idé att anamma det system som användes i Scarface. Då finns det också en möjlighet att man kan modda bort spärren så kan de som vill döda barn få göra det. Visserligen blir det ren moraltantskalabalik då, precis som med Hot Coffee, men förhoppningsvis kan man avstyra den på något sätt.

våldtäktssimulatorer var OK och spel där man dödar folk är värre.

Ja.

spel där man dödar folk är värre.

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 229
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Att föra nån form av debatt här bland alla oseriösa är som att kasta pärlor för svinen men wtf...

Personligen ser jag det här absolut inte som en konsekvensfråga (dvs att man inte vill ha med barn i spelet pga att det t.ex. kan leda till att nån våldför sig på barn i verkligheten, trots att den risken också finns) eller en fråga om "känslighet". Nej, det här är återigen en fråga om moralisk standard (there, I said it)! Det är helt enkelt omoraliskt att ha med barn eftersom de är försvarslösa och barn ska inte utsättas för våld, inte ens i ett spel. Att det inte är verkliga barn spelar ingen som helst roll; de är grafiska och (möjligtvis) verklighetstrogna representationer av barn. En majoritet skulle t.o.m. ha svårt/problem med att spela ett sånt spel (vilket framgår av t.ex. den här pollen) och det är fullt normalt.

Däremot kan jag möjligtvis tänka mig att ha med barn om det är omöjligt att skada dem. Dvs om man försöker skjuta dem är det som i t.ex. Scarface-spelet ("Nah, I just can't do it") och när man försöker köra över dem hoppar de åt sidan, denna princip kan f.ö. tillämpas på alla "oskyldiga" peds i spelet imo. :P

Anständighet!

Tack för mig.

Barn är inte mer värda en vuxna :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag votade Ja på båda..

fast en sak om det med Barn som många är känsliga att folk skulle klaga eller inte klara av att spela med barn i spelet..

då skulle rockstar kanske kunna göra det som ett val i Options.. typ stänga av att ha barn med, eller om man har barn med så fanns ett föjld val, om man ville ha på det skyddet som finns på scarface..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det argumentet håller inte, det har inte med det att göra. Barn är svagare, uppfattas som mer oskyldiga och det är värre att ge sig på ett försvarslöst barn än en vuxen. Så är det.

Det är i och för sig ett bättre argument än T-Bones, men ändå. Hur sjuka är vi egentligen, vi tycker det är kul och helt OK att skjuta ihjäl, såga ihjäl och slå ihjäl vuxna personer på spel.

Ganska sjukt, men så är det faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barn är inte mer värda en vuxna :blink:

Värde och värde.. Kan man öht värdera människor? Det är närmast en filosofisk fråga som inte hör hit.

Skyddet av barnen (=framtiden) har hursomhelst varit en grundprincip i människans historia. Barnen är försvarslösa och oskyldiga och ska således inte utsättas för våld, så enkelt är det!

Same goes for oskyldiga vuxna btw.

:P:) :)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag votade Ja på båda..

fast en sak om det med Barn som många är känsliga att folk skulle klaga eller inte klara av att spela med barn i spelet..

då skulle rockstar kanske kunna göra det som ett val i Options.. typ stänga av att ha barn med, eller om man har barn med så fanns ett föjld val, om man ville ha på det skyddet som finns på scarface..

Vad menar ni med skyddet som i scarface, finns det ungar i scarface eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i och för sig ett bättre argument än T-Bones, men ändå. Hur sjuka är vi egentligen, vi tycker det är kul och helt OK att skjuta ihjäl, såga ihjäl och slå ihjäl vuxna personer på spel.

Ganska sjukt, men så är det faktiskt.

Jag tycker egentligen inte att det är någon fara, jag svarade bara på hans argument. Vore det inte för alla moraltanter skulle sätta sitt té i halsen och stämma sönder Rockstar eller Take-Two för det skulle jag gärna ha med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara häftigt att rida på en häst och sen så krockar man så börjar den brinna och sen exploderar.

Barn:JA

BArn skulle vara coolt men man ska inte kunna döda dom som på ScarFace.

Djur:JA

Skulle vara häftigt att rida på en häst och sen så krockar man så börjar den brinna och sen exploderar :blink:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i och för sig ett bättre argument än T-Bones, men ändå. Hur sjuka är vi egentligen, vi tycker det är kul och helt OK att skjuta ihjäl, såga ihjäl och slå ihjäl vuxna personer på spel.

Ganska sjukt, men så är det faktiskt.

Jo, det är rätt sjukt det där. Men det beror nog på spelet också. I GTA så är människorna så komiska och känns aldrig som människor utan som vandrande dockor. Hade spelet därimot varit jätte seriöst med verklihets trogna NPCer som verkligen bad för sitt liv och grät med verklighets trogna simulerade känslor så hade jag definitivt inte klarat av att döda nån av dem.

Sedan har det en hel del med karaktären jag spelar att göra också. I GTAIII t ex så var Claude rena psycho vid vissa tillfällen när jag spelade honom men i SA så kändes det helatiden fel att döda oskylldiga med CJ så jag unvek det när jag kunde.

Jag brukar försöka unvika döda oskylldiga när jag spelar GTA. Visst, det händer ibland att jag råkar på att köra på någon (Men jag ser det mer som en olycka) men jag börjar aldrig skjuta på oskylldiga så vidar det inte är en quest som tvingar mig till det (T ex en rampage quest som hör till en storyline).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barn är inte mer värda en vuxna :blink:

Jag vill inte uttrycka mig i frågan om dom är mer värda eller inte och ja, de är bara ett spel, men någonstans måste en gräns gå som andra sagt.

Så om du ställdes inför en vuxen man och ett barn på 6-8 år i verkligheten och du var tvungen att skjuta en av dom, vem skulle du skjuta?

Jag tror att mer än hälften skulle skjuta den vuxna mannen. Fråga mig inte varför, men så är de bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...