Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Tar ner stången till ungefär 5-6-7-8 centimeter ovanför bröstet. Sen trycker jag upp. Det kanske inte gills om man inte har stången emot bröstet?^_^

Vi här hemma brukar iaf köra med att stången ska nudda bröstet. :)

Är det så att man tränar mer bröstmuskler om man håller längre ut på stången (allso längre avstånd mellan händerna) än om man håller längre in?

Nja. Det brukar oftast vara markeringar vart på stången du ska hålla, och ska du träna just centrala bröstmusklerna så effektivt som möjligt så ska du hålla där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi räknar iallfall med stången

Är det så att man tränar mer bröstmuskler om man håller längre ut på stången (allso längre avstånd mellan händerna) än om man håller längre in?

Nej. Att hålla onormalt gör det bara jobbigare, det blir ingen märkvärd skillnad i muskelbygget.

Kebab: Väger stången verkligen 30kg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi här hemma brukar iaf köra med att stången ska nudda bröstet. :)

Darn. ^_^

Kebab: Väger stången verkligen 30kg?

Det undrar jag med, våran stång är i sådana fall väldans lätt om man jämför, den kan jag med lätthet lyfta med bara en hand.

Japp, vi har frågat flera gånger. En gång när vi snackade om det så kom det fram en kille och sa att den bara vägde 20 kilo.

"Nä, 30 kg har de sagt till oss, vi har frågat flera gånger."

"Nej, jag är helt säker på att den väger 20 kg"

Då blev vi lite oroliga, för det skulle ju vara trist att ha tagit tio kilo mindre än man trott. Vi gick och frågade en gång till, och då sa de att den vägde 30. Däremot de andra bänkpressarna som stången är lös på, väger stången 20 kilo på.

Vi kör alltså på en sån som stången sitter fast på, så att man inte kan tappa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om vad jag tar i bänk. De gånger jag kör bänk gör jag det i maskin i slutet av träningspasset, givetvis på ganska lätta vikter då pga utmattning. Jag föredrar hantelpress före bänken, inbillar mig att musklerna runt huvudmusklerna byggs upp mer då pga att man måste koncentrera sig på att hålla vikterna rakt. Vid hantelpress kör jag 20kg per hand och ca 10*3 reps, har ej testat att maxa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Darn. ^_^

Japp, vi har frågat flera gånger. En gång när vi snackade om det så kom det fram en kille och sa att den bara vägde 20 kilo.

"Nä, 30 kg har de sagt till oss, vi har frågat flera gånger."

"Nej, jag är helt säker på att den väger 20 kg"

Då blev vi lite oroliga, för det skulle ju vara trist att ha tagit tio kilo mindre än man trott. Vi gick och frågade en gång till, och då sa de att den vägde 30. Däremot de andra bänkpressarna som stången är lös på, väger stången 20 kilo på.

Vi kör alltså på en sån som stången sitter fast på, så att man inte kan tappa den.

En vanlig skivstång som inte sitter fast väger vanligtvis 20-25 kg medans en stång på ställning vanligtvis väger 25-30 kg. Men det ska tilläggas att det är mycket lättare att "ta mycket" på en skivstång som sitter fast eftersom du inte behöver samma teknik och balans som krävs med en lös skivstång.

Så om du t ex tar 100 kg i en ställning så kanske du bara klarar av 80-90 kg med en lös skivstång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, är det en sån du menar, den väger 30 kg även här. :D

Jag trodde det var den "lössittande" stången du menade vägde 20 Kg. :P

Det gjorde jag också. ^_^

En vanlig skivstång som inte sitter fast väger vanligtvis 20-25 kg medans en stång på ställning vanligtvis väger 25-30 kg. Men det ska tilläggas att det är mycket lättare att "ta mycket" på en skivstång som sitter fast eftersom du inte behöver samma teknik och balans som krävs med en lös skivstång.

Så om du t ex tar 100 kg i en ställning så kanske du bara klarar av 80-90 kg med en lös skivstång. :)

Låter mycket logiskt. ^_^

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En vanlig skivstång som inte sitter fast väger vanligtvis 20-25 kg medans en stång på ställning vanligtvis väger 25-30 kg. Men det ska tilläggas att det är mycket lättare att "ta mycket" på en skivstång som sitter fast eftersom du inte behöver samma teknik och balans som krävs med en lös skivstång.

Så om du t ex tar 100 kg i en ställning så kanske du bara klarar av 80-90 kg med en lös skivstång. :P

Låter rätt logiskt för jag har lite svårt med balansen när jag kör riktigt tunga vikter :P

KalleR: Sticks det lite gran bara eller? För när jag brukar träna triceps på fys så brukar det typ hugga till i armen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...