Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Gör vi? Du får väl göra andra övningar där du kan anpassa tyngden då.

Kebab: Antingen är fler helt fel ute, eller så ligger det nåt i vad jag säger :)

Du har helt rätt kan jag säga. För att slippa massa tjafs.

Många tränar alldeles fel, har för tunga tyngder och lyfter dessa eller alldeles för lätta tyngder. Andra tror att träning handlar om "vad tar du i bänkpress" medans vissa tycker att man ska vara fet. Man har hört det mesta.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör vi? Du får väl göra andra övningar där du kan anpassa tyngden då.

Kebab: Antingen är fler helt fel ute, eller så ligger det nåt i vad jag säger :(

Självklart, bara det att han frågade om hur många sit-ups, och sedan att han även utan problem kunde lägga in både ryggträning och arm (eller det var väl det han hade tränat innan, doh :))

Edit: Då kan han lägga in växelhopp, grodhopp, backsprint eller någon annan benövning istället för armar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak med din träning mr_tobbe. Det känns inte som om du behöver göra fler magövningar på ett tag. Och om du tränar lika mkt rygg som mage så behöver du inte det heller. Om jag var du hade jag gett fan i situpsen ett par månader och satsat på att träna bröst, axlar, armar och överdelen av ryggen, för att få lite balans i kroppen. Satsa stenhårt på bänkpress, hantelpress, axelpress, chins, dips, och liknande övningar ett bra tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer alldeles utmärkt, det jobbiga är ju bara att jag inte har något gym tillgängligt(inte otroligt nödvändigt å andra sidan) och att vår träning på klubben är koncentrerat på konditation, ben och magpartiet, rygg SKA vara ett av de viktigaste, och det kör vi ganska ofta också, men jag tyckte att det var JETTEballt med magrutor för 4 år sedan då jag märkte att jag hade lite underhudsfett, och körde 150 sit-ups varannan dag ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.. :)

Men om jag får vila mellan varje så kan jag nog göra 2-3 iallafall. :(

Med stången såklart. Så själv kör jag alltså 45kg + stången(30kg)

Och det är kanske inte så mycket, men jag är stolt iallafall. Innan jag började träna så var jag typ svagast i klassen. :(

Tänkte väl det, tyckte nog att det var lite tidigt av dig att köra 75kg x 10 eller något sådant. Själv kör jag (med stången inräknad) ca 50kg x 10 i tre repititioner. Men känner att jag nog ska öka lite.

Redigerad av Matteus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lönt och investera i en sån här? (lr liknande)

Har ingen aning. Men skulle inte tippa på det. Bättre lära sig hur man tränar upp sin kropp på bästa möjliga sätt.

Behöver skivstång med hantlar sedan kan man träna stort sett hela sin kropp. Med olika övningar det vill säga.

Spelar ingen roll hur mycket man tränar om man dricker 1 liter cola varje dag. (lol)

Vila, kost, träning. Är väl det man får fatta som spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att sluta inte efter 10 rep bara för du har bestämt dig för 10 rep innan. När du kännar att du inte orkar mer, motivera dig själv och försök att pressa en gång till. Om du orkar mer än tolv repetitioner - lägg på mer vikter. Om du orkar mindre än åtta - plocka bort en vikt. Det är viktigt att pressa tills man verkligen är helt slut om man vill att musklerna ska växa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lönt och investera i en sån här? (lr liknande)

Nej.

Maskiner där man varit tvungen att kompromissa för att få in så många övningar som möjligt är inte bra. Stor risk att rörelserna blir fel och man skadar sig.

Investera i ett gymkort istället. Och kör så mkt du kan med fria vikter istället för maskin. Fria vikter är alltid bäst då man bygger upp musklerna runt om huvudmuskeln mer än vad man gör i en maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Maskiner där man varit tvungen att kompromissa för att få in så många övningar som möjligt är inte bra. Stor risk att rörelserna blir fel och man skadar sig.

Investera i ett gymkort istället. Och kör så mkt du kan med fria vikter istället för maskin. Fria vikter är alltid bäst då man även bygger upp musklerna runt om huvudmuskeln mer än vad man gör i en maskin.

Okej, ska väl övertala farsan o fixa ett gymkort åt mig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl tränat halvseriöst nu i två år (ca) och det har gett bra resultat, har fått en figur jag är nöjd med, men nu efter att ha haft "ledigt" under julen så blev mitt och polarens nyårslöfte att ta det hela ett steg längre och bli seriösare med träningen, verkligen satsa och inte ta ledigt en vecka då och då, och ta sig ork att gå ner när man är trött.

Ska försöka att föra anteckningar över träningen så bra jag kan, och vem vet...kanske till och med lägga upp det här så ni får beskåda det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag började träningen och det var bra det för jag hade årets jävla "abstinens", vi började lite halvt lugnt sådär, avancerar väl framåt veckan.

5 timmar träning totalt.

Fysen var arm, mage, rygg och upphopp 35 sek, 5 varv första passet.

Andra passet körde vi snabba ruscher på 8 sekunder 100%, vilka 8 sekunder, 10*5.

Får så jävla ont i ryggen när jag inte tränar, så skönt att ha satt igång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag började träningen och det var bra det för jag hade årets jävla "abstinens", vi började lite halvt lugnt sådär, avancerar väl framåt veckan.

5 timmar träning totalt.

Fysen var arm, mage, rygg och upphopp 35 sek, 5 varv första passet.

Andra passet körde vi snabba ruscher på 8 sekunder 100%, vilka 8 sekunder, 10*5.

Får så jävla ont i ryggen när jag inte tränar, så skönt att ha satt igång.

Vad går du i för sport? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...