Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Har faktiskt varit på gymmet fler gånger den senaste månaden än jag varit sammanlagt de senaste fem åren (typ tio) (w00t)

Känns bra, men snacka om att man är låååångt ifrån den form man var i ca 2015 :cry:

Edit: wow, gick tillbaka i tråden och såg att jag skrev om att reppa med 100 kg I bänkpressen osv.. I söndags slet jag som fasen med 60 :rolleyes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passade faktiskt på att skaffa mig ett gymkort i februari då jag insåg att min löpträning blev väldigt lidande under vinterhalvåret. Dels på grund av väder, men absolut mest på grund av bristande motivation att ge sig ut i kylan och/eller mörkret. :D

Dessutom började jag ana att mina knän tog stryk av löpträningen, jag fick mer och mer problem med dem. Jag tänkte att jag kan minska löpträningen till sommarmånaderna och köra på gymmet under resten av året.

Så under det här året har jag åkt två - tre gånger i veckan till gymmet i det lilla samhället jag bor i, och tränat med spinningcykel samt crosstrainer, i början tog det som fan att cykla eller köra på crosstrainern till skillnad mot löpningen, så jag tänkte att löpningen under sommaren kommer bli enkel. Men när jag efter några månader gav mig ut i löpspåret igen under maj - juni så insåg jag att man nog bara använder andra muskler, för de första löprundorna höll på att bli min död. :D

Tyvärr upptäckte jag även, trots att jag bara sprang juni - augusti och därtill sprang ganska sparsamt i juli under min semester att knäna blev sämre i princip direkt. Så nu går jag i tankarna på att bara köra träning på gymmet och eventuellt springa någon gång då och då när andan faller på, alternativt sluta helt med löpträningen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
2022-04-12 at 12:38, antepanteboy skrev:

Tävling i söndags! Persade i knäböj på 155kg, toppade på 85kg bänkpress och drog 215kg marklyft. Det sista marklyftet kom upp, men underkändes tyvärr pga hitching. 

 

Halvnöjd. I Oktober satsar jag på 165/100/220. 

Det ska väl vara nöjd med, imponerande siffror ju! 

Vad har du för pers i bänk? Det resultatet uppfattar jag sticker ut lite jämfört med de andra - skrivet i all välmening såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2022-04-14 at 14:59, Kebab skrev:

Det ska väl vara nöjd med, imponerande siffror ju! 

Vad har du för pers i bänk? Det resultatet uppfattar jag sticker ut lite jämfört med de andra - skrivet i all välmening såklart.

Jovars, men jag hade varit nöjdare om jag fått godkänt på mitt sista lyft 😉 Bänken slackar efter ordentligt! Mitt personbästa ligger på 100kg blankt, men det är med värdelös teknik och ett rövlyft upp till månen. Jag väljer att skylla på mina långa armar, som gynnar marklyften men är extremt missgynnsamt i bänk 😅

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 months later...

Long time since last time. 
PBn i nuläget ser ut som följande: 160/102.5/220.

Sabbade ryggen i somras när jag persade på 220 i mark och jag har fortfarande inte återhämtat mig helt. 1RM ligger runt 180 i mark just nu. Bänk och böj går klart bättre. Jobbar mig samtidigt ner till att kunna tävla i -93kg och har gått från 102.5kg till 95.6kg sedan årsskiftet. 90kg är första delmålet, sen får vi se var jag stannar 😅 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vet inte riktigt var jag ska skriva detta, men det här får duga. Idag kom jag på att det var evigheter sedan jag gjorde en kullerbytta, så det var helt enkelt bara att göra det. Blev lite förvånad över att jag tvekade över något som var världens lättaste grej i barndomen, men efter en stund var det var bara att köra. :D

  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vägde in på 89.7 i fredags, så jag har både nått första delmålet och klassar in som normalviktigt på BMI-skalan (som förövrigt är bullshit, men ändå). Är åt helvete mycket svagare än för ett år sedan då jag kunde reppa på 200kg mark utan problem, men jag känner mig vansinnigt mycket mer bekväm med mig själv och har börjat uppskatta att klä upp mig lite mer när saker börjar sitta bättre. Totalt har jag tappat typ 15kg och 16cm i midjan sedan förra året. Fettprocenten har gått från 32 till 23 och jag tänkte nöja mig när jag nått typ 15-17% och då långsamt börja äta på ett kontrollerat överskott för att sakta men säkert lägga på mig massa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cyklar en del nu för tiden. Ska köra halvvättern och känner att jag faktiskt är i helt okej form för det trots att jag kom igång sent att förbereda mig.
 

Senaste veckan har jag cyklat en runda på 11 mil i söndags och en på sex mil idag. I övrigt blir det 1,7 mil i lugn takt varje dag i pendling till och från jobbet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har det senaste året lyft skrot mellan 5 och 6 dagar i veckan, kör ingen kondition eftersom det är jobbigt och mitt mål är att bygga muskler (ja jag har samma mentalitet som en tonåring även vid 30+ när det kommer till träning) sååååå drar man på en utlandsresa och tappar muskler efter en veckas slappande :(

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
2 timmar sedan, antepanteboy skrev:

8.2 mil ganska precis, och ca 16.5 timmars aktiv promenad. Det var tveklöst värst mentalt, men samtidigt är jag fortfarande helt förstörd rent fysiskt 😂

Dra åt helvete! Vet inte varför jag inte lyckades uppskatta distansen själv, men det positiva för dig är att du fått mig mäkta imponerad två gånger nu😅

Har nog aldrig ens promenerat hälften av det på ett dygn. Det låter ju helt vidrigt. Var du själv? Gick rutten på landsvägar eller blev det tio varv i elljusspåret? 😅

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kebab skrev:

Dra åt helvete! Vet inte varför jag inte lyckades uppskatta distansen själv, men det positiva för dig är att du fått mig mäkta imponerad två gånger nu😅

Har nog aldrig ens promenerat hälften av det på ett dygn. Det låter ju helt vidrigt. Var du själv? Gick rutten på landsvägar eller blev det tio varv i elljusspåret? 😅

Haha, känslan var att det aldrig tog slut. Som sagt, det värsta jag någonsin gjort 😂 Bifogar en bild av kartan så kan du få en liten överblicksbild av hur rutten såg ut. Tanken var först att gå runt en sjö tills jag kom i mål, men jag insåg att det hade blivit ganska lätt att ge upp då. Eftersom jag inte har något bättre för mig just nu kan jag dela med mig av lite steg för steg-tankar också. 
 

Detta är någonting jag velat göra länge, men då jag tidigare år varit en bra bit mycket tyngre än jag är i dagsläget har jag lagt det på is tills jag nått en vettig matchvikt, så en kroppsvikt på under 90kg kändes lämpligt.
 
0-20.000 Steg
 
Inga problem alls. Jag klev upp vid 4.30 och traskade iväg strax efter 5. Tog två korta pauser men märkte ganska snabbt att blåsor skulle bli ett problem. Fortfarande ingenting som påverkade mina steg eller min promenadfart dock.
 
20.000-40.000 steg.
 
Vid typ 33k steg gjorde jag misstaget att byta skor till ett par som visade sig vara väldigt olämplig för att nå målet. När jag bytte hade blåsorna redan gjort sig påminda och skavsårsplåster och nya strumpor räddade dagen. Åt några smörgåsar och umgicks i typ 45min hos min mormor och morfar innan jag traskade vidare. 
 
40.000-60.000 steg.
 
Detta var den mest påfrestande biten rent mentalt. Jag hade ont, kunde inte gå ordentligt, grät och skrattade om vartannat och kan inte ha sett helt frisk ut när jag vaknade fram som en invalid anka med humörsvängningar. Runt halvvägs in funderade jag seriöst på att ge upp. Bytte tillbaka till mina vanliga skor och då kändes det lite bättre.
 
60.000-80.000 steg.
 
När jag nått 65k var jag hos min mamma och hennes man. Vi käkade pizza tillsammans med min flickvän och min bror samt hans flickvän och peppen återvände en aning. Bytte skor och strumpor ännu en gång och vid detta laget var blåsorna helt sjuka. Fick sällskap av tidigare nämnda sällskap när jag väl traskade iväg igen. 
 
80.000-100.000 steg.
 
Ångest, spöregn, smärta, korta steg. En vän höll mig sällskap ända fram tills de sista 8k stegen där min flickvän kom och bytte av honom. Vid detta laget var jag så mentalt och fysiskt utpumpad att jag i princip gick och grät hela tiden. Väl hemma hade jag 1k steg kvar, så vi traskade runt en kort extrasväng innan målet var nått.
 
 ADDBCE07-CE54-4F05-A378-0EE851D14CB1.thumb.jpeg.a559d70413f9b0be40575c3083afc496.jpeg
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...