Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Jo, det har det ändå ibland. Det finns olika stilar med regi och foto. T ex noir är något som uppskattas av vissa men avskyrs av andra. Manus kan också tolkas på olika sätt. Ta David Lynch t ex. Vissa finner hans manus geniala medans andra ser dem som osamanhängande skräp.

Görs en film t ex som hyllning till gammla stumfilmer så uppskattas den samt dess regi, foto och manus mer av de som gillar den typen av filmer medans andra som inte är lika insatta ser den som skräp. Det är relativt helt enkelt.

Annars håller jag med det du skriver. :innocent:

Ja, precis som jag skrev att vad man känner för en film är personligt. Men det finns bra och det finns dåliga filmer. Regi kan göra bra och det kan göras dåligt. De som tycker att David Lynchs filmer är osammanhängande skräp förstår sig inte på filmerna helt enkelt och borde därför egentligen inte uttala sig om hurvida filmen är bra eller ej. Men det är ju klart att ju mer extrem en film blir ju svårare blir det att urskilja om det är konst eller skräp man tittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Twilight: New Moon igår, på bio. Som nästan alltid har hur bra en film är att göra med vilka glasögon man ser filmen, och vilka förhoppningar man har innan. Jag har varken sett första filmen eller läst någon av böckerna, utan bara sett trailern, och reaktioner på trailern.

Och aye, den var klyschig, fjantig, och sprängfylld med östrogenfrilösande scener med biffar i bar överkropp. Men trots, det, eller kanske tack vare det, uppfylldes mina förväntningar om att få ~2 timmars helt okej underhållning i gott sällskap - inte för att filmen i sig var bra, utan för att det var en så'n där grej man gör då och då. Och Alice-tjejen var riktigt het.

Jag hör dig broder. Jag tror det är något med Twillight-serien/böckerna som vi killar aldrig kommer förstå. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju så. :angry: Tonåriga tjejer och medelåldersmän. :P Jag vet några män runt 35 som älskar Twiligt. Och själv får jag väl erkänna att jag tyckte om första och ska se New Moon också. Men jag gillar romatik och huvudorsaken jag gillade Twiligt var för att jag tyckte familjen Cullen var en härlig familj. Plus att jag finner filmen skit rolig, även om jag är osäker på om det är medvetet. :P

Men visst är det den heta Ashley Greene som Alice Cullen som drar killar till filmen och hon är klart det mäst sevärda med filmerna. :innocent: Precis som många tjejer dras till den för Robert Pattinson som Edward Cullen (personligen tycker jag han är ful).

Ja, precis som jag skrev att vad man känner för en film är personligt. Men det finns bra och det finns dåliga filmer. Regi kan göra bra och det kan göras dåligt. De som tycker att David Lynchs filmer är osammanhängande skräp förstår sig inte på filmerna helt enkelt och borde därför egentligen inte uttala sig om hurvida filmen är bra eller ej. Men det är ju klart att ju mer extrem en film blir ju svårare blir det att urskilja om det är konst eller skräp man tittar på.

Jo, det är ju så. Personligen är min uppfattning om David Lynchs filmer delad. Jag gillar de flesta av dem men Inland Empire hade jag väldigt svårt för. Den var provoserande jobbig, nästan som om han ville testa hur mycket en person kan ta innan man stänger av filmen.

Men jag håller med det du skriver.

Luftslottet Som Sprängdes

Tar vid där Flickan Som Lekte Med Elden slutade.

Lisbeth Salander vårdas på sjukhus och är åtalad för mordförsök. Samtidigt bestämmer sig medlemmarna i den hemliga SÄPO gruppen att göra av med alla bevis en gång för alla, inklusive Lisbeth Salander som de vill få tvångsinskriven på psykiatisk vård.

Det blir upp till Mikael Blomkvist och hans syster att bevisa hennes oskuld och en gång för alla avslöja konspirationen.

Fimatiseringen av tredje boken i Stieg Larssons Millennium-serie.

Mycket bra, även den här. Precis som Flickan Som Lekte Med Elden så är den en aning segare men det gör inget för samtidigt är den väldigt intresant. Jag vill verkligen veta hur det går för karaktärerna och bryr mig om dem. Mycket bra skådespelarinsatser och regi.

Filmen avrundas också tillfredställande även om jag undrar om

det sista med hennes bror verkligen var i boken eller lades till för att få ett avslut på alla lösa trådar.

Klart en av de bästa Svenska filmer jag har sett, precis som de tidigare. Och jag gillar vanligtvis inte Svensk film.

Jag hoppas på en filmatisering av den 4:e boken också men tyvärr så är det en tvist om rättigheterna till den så chansen är inte så stor. Jag är nöjd med de här 3 och avslutningen men det betyder inte att jag inte skulle vilja se en till. Känns lite sorgligt om det här är sista filmen.

9/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Luftslottet Som Sprängdes

Såg den igår och tja.. min flickvän är ett stort fan av Milleniumtrilogin så efter varje film har hon haft någon timmes föreläsning för mig om allt som inte var med i filmversionerna. Visst, det är svårt att pressa in allt från en bok i en film men enligt henne var det stundtals så att det endast var karaktärerna som var desamma medan allt annat hade ändrats. Men som film tycker jag som överlag att de var okej. Helt okej liksom. En spännande historia med ganska balla karaktärer fast jag tror att böckerna är mycket bättre.

Ger alla en overall 6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reign of the Gargoyles

Eller kanske "Rain of the Gargoyles"? :)

World War II rasar i Europa. Nazisterna, i ett försök att få övertaget mot de Allierade, väcker en Gargoyle staty till liv i en gammal borg. Men Gargoyles kan inte kontrolleras och börjar terrorisera bygden.

En grupp Amerikanska piloter får i uppdrag att bomba en borgen och blir anfallna av de bevingade Gargoyles.

Helt OK action film signerad Sci-Fi Channel. Mycket bättre än jag väntade mig. CGI-effecterna var som vanligt inte av högsta kvalitet men de gjorde ett bra jobb med att man inte skulle upptäcka det så ofta.

Väldigt mycket klishée men på ett underhållande sätt. Lite väl snabb utveckling som t ex

huvudkaraktären som går från att vara en showoff nykomling med flygförbud till en född ledare på bara ett dygn.

Men en helt OK gfilmen med ett bra underhållningsvärde. En bra Popcorn film helt enkelt.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Foolproof (2003)

Vad gör en Nörd, ett Geni och en Atletisk kvinna när de går ut skolan? Planerar inbrott, såklart!

Rob, Kevin och Sam har skapat den ultimata idiotsäkra planen. Med den som grund är de flesta inbrott utfarbara utan risker eller problem. De kallar den Foolproof. För att underhålla sig själva så planerar de tillsammans olika inbrott baserat på Foolproof, som en lek.

Men en dag blir Foolproof stulen och när sedan en Juvelare, som de just hade skapat en inbrottsplan till, blir rånad så vet de att de ligger illa till. När tjuven, Leo, ringer och utpressar dem att jobba för honom så vet de att det är kört. Kan de lita på Leo? Kan de ens lita på varandra?

Mycket bra Haist film. Spännande och överaskande. Ryan Reynolds är bra som alltid.

8.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beyond a Reasonable Doubt

Journalisterna Corey Finley och C.J. Nichols har kommit på ett sätt att avslöja en korrupt åklagare i tidernas scoop. Planen är att få C.J. oskyldigt dömd för mord, för att i sista stund bevisa hans oskuld och därmed skapa en sensation i medierna. En remake av film noir-klassikern "Beyond a Reasonable Doubt" från 1956.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Spännade film som man lätt fastnar i. Tyvärr tyckte jag slutet var lite abrupt. Det var precis som om alla pengarna tog slut under filminspelningen så man var tvungen att komma på ett en-sekunder-slut.

Bortsett från det var den helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg 500 Days of Summer nu. Riktigt mysig, ju! Vad jag gillade mest med den var hur jag kunde sätta mig in i hans situation på ett så bra sätt, så den blev så förståeligt mysdeppig. Fin film!

Håller verkligen med där. Scenen på festen när bilden är delad i två, den ena visar hans drömscenario och den andra visar vad som egentligen händer, är så jävla träffande. Var kär i en tjej i klassen (ajajaj!) tidigare i år och kände exakt så på varje klassfest.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller verkligen med där. Scenen på festen när bilden är delad i två, den ena visar hans drömscenario och den andra visar vad som egentligen händer, är så jävla träffande. Var kär i en tjej i klassen (ajajaj!) tidigare i år och kände exakt så på varje klassfest.

Haha, ja! Fy vad kände igen mig. Och hur man bara inte orkar resa sig ur sängen på morgonen när man mår så där, man ställer klockan kvällen innan även om man vet att man bara kommer ligga kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Surrogates sedd.

Inom en närliggande framtid styr alla människor sig själva genom robotar som kan se ut och bete sig exakt som dess ägare vill. Det hela skapar förstås ett evigt gräl mellan de människostyrda robotarna och de människor som vägrar att använda en robot.

Först och främst så kändes det som att jag visste vad som skulle hända i den första halvan av filmen, eftersom trailern är väldigt avslöjande. Slutet känns även det väldigt förutsägbart då skaparnas moral tydligt lyser igenom hela tiden. Storyn är väldigt simpel och antagonisterna avslöjas snabbt, så någon slags spänning finns egentligen inte. Trots det så skulle jag vilja säga att filmen är sebar. Helt okej action och den ger upphov till ett par filosofiska frågor hos tittaren. Se den, men ha inte högre förväntningar än de som trailern ger er.

2/5

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var eftermiddagsmatiné på SVT i dag.

Flickan från tredje raden i regi av Hasse Ekman, 1949.

Filmen tar sin början på en teaterföreställning där den livströtte teaterdirektör Anker satt upp pjäsen "Helvetet". Efter föreställningen dyker en ung dam upp som kallar sig för flickan från tredje raden (i teaterbänkarna that is) upp och börjar berätta historien om en ring, som vandrar runt bland olika personer som råkar ut för både olycka och lycka, och försöker övertyga Anker om att livet inte är så meningslöst trots allt.

Har sett den här filmen för länge sedan, men mindes långt ifrån allt, blev i vilket fall på lite bättre humör av den. Den är också lätt att se som en protest på de ångestfyllda filmer Ingmar Bergman gjorde vid tidpunkten...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eden Lake

Jenny och hennes pojkvän Steve åker till Steves favoritställe, Eden Lake, för att kampa där en sista gång innan det blir ett inhägnat bostadsområde. Men väl där förpestas deras liv av ett gäng bråkiga barn. "De är ju bara barn" tänker de. Men snart går det upp för dem att psyckopater finns även i barnstorlek.

Jag har hört mycket gott om den här filmen och har längtat efter att få se den. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken. Så pass att jag ångrar att jag köpte den och dessutom på Blu-ray.

Filmen har ett bra upplägg och temat "De är ju bara barn" eller "Inte mina barn" är ett mycket bra tema för hur många föräldrar känner igentligen sina barn eller vad de är kapabla till.

Bra skådespelare, bra regi och bra atmosvär. Men början är alldeles för lång. Jag gillar nogranna intron till historier men efter ett tag började jag undran om något skulle hända alls?

Sedan när saker väl sätter fart så händer fel saker och det flippar ut.

Jenny hugger ihjäl en liten pojke som blev tvingad att skada hennes pojkvän och vill hjälpa henne. Och sedan när hon flyr så siktar hon in sig på tjejen och kör ihjäl henne bara sådär. Visst förstår jag att det de har gjort henne och Steve plågar henne men det blir förmycket. Likaså att Brett blir totalt psyckopatisk, dansar framför ett brinnande lik, sätter fyr på en liten pojke och stampar en kompis till döds.

Det blir bara för mycket och för extremt för mig. Och att slutet

dessutom är av typen som jag verkligen hatar så hjälper det inte precis.

Det känns som att James Watkins koncentrerade sig så mycket på att göra en orginell skräckfilm att han gick över styr och fick den att mer vara som en dålig slasher.

Den var OK iallafall. Och den ger en tankeställare om dagens barn. Men jag tvivlar på att jag kommer se om den.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eden Lake

Jenny och hennes pojkvän Steve åker till Steves favoritställe, Eden Lake, för att kampa där en sista gång innan det blir ett inhägnat bostadsområde. Men väl där förpestas deras liv av ett gäng bråkiga barn. "De är ju bara barn" tänker de. Men snart går det upp för dem att psyckopater finns även i barnstorlek.

Jag har hört mycket gott om den här filmen och har längtat efter att få se den. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken. Så pass att jag ångrar att jag köpte den och dessutom på Blu-ray.

Filmen har ett bra upplägg och temat "De är ju bara barn" eller "Inte mina barn" är ett mycket bra tema för hur många föräldrar känner igentligen sina barn eller vad de är kapabla till.

Bra skådespelare, bra regi och bra atmosvär. Men början är alldeles för lång. Jag gillar nogranna intron till historier men efter ett tag började jag undran om något skulle hända alls?

Sedan när saker väl sätter fart så händer fel saker och det flippar ut.

Jenny hugger ihjäl en liten pojke som blev tvingad att skada hennes pojkvän och vill hjälpa henne. Och sedan när hon flyr så siktar hon in sig på tjejen och kör ihjäl henne bara sådär. Visst förstår jag att det de har gjort henne och Steve plågar henne men det blir förmycket. Likaså att Brett blir totalt psyckopatisk, dansar framför ett brinnande lik, sätter fyr på en liten pojke och stampar en kompis till döds.

Det blir bara för mycket och för extremt för mig. Och att slutet

dessutom är av typen som jag verkligen hatar så hjälper det inte precis.

Det känns som att James Watkins koncentrerade sig så mycket på att göra en orginell skräckfilm att han gick över styr och fick den att mer vara som en dålig slasher.

Den var OK iallafall. Och den ger en tankeställare om dagens barn. Men jag tvivlar på att jag kommer se om den.

6/10

Jag tyckte den var skitbra och den kändes väldigt autentisk på något vis. Tror den fick extra uppmärksamhet då den låg väldigt rätt i tiden. Det var mycket debatt om kriminella barn och ungdomsgäng i Storbritannien vid den tiden som bara drog runt och bråkade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...