Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

2012 (2009)

2009. Dr. Adrian Helmsley kommer fram till att Jorden kommer att gå under 21 December, 2012. Precis det datum då Maya-Indianernas urgammla kallender slutar. 2010. Med USA i spetsen så beslutas planer på hur männskligheten ska överleva samt vilka som får överleva. 2011. Planerna sätts igång på alvar. 2012. Kraftiga Jordskalv börjar och Jackson Curtis, med sin familj, flyr för sina liv.

Mycket bra och spännande från början till slut. Visst håller jag lite mot kritiken om att det är lite väl mycket komma undan i absolut sista stund, men det ger också en kick när man ser filmen på bio. Möjligen finner man det mer irriterande om man ser den på TV istället.

Verkligen en total katastroffilm av dess like som nog troligen inte har gjorts förut. Tyvärr så lider den av samma problem som de flesta katastroffilmerna,

rädslan för att gå hela vägen. Ständigt så sätter de in lyckliga slut som visar att det hela var inte så farligt som de trodde och givetvis gäller det även här.

Istället för att lämna filmen med

att de seglar en osäker framtid till mötes så visar det sig att Afrika har varit så gott som orört av katastroferna och blir mänsklighetens hem. Lite komiskt att i slutändan så hade jordens befolkning kunnat överlevt om de hade flyttats till Afrika istället för hela båtbyggandet och hemlighetsmakeriet.

Gillar man maffiga katastroffilmer med full fart, överdriven spänning och action så är det här en självklarhet. Ren underhållning.

9/10

V for Vendetta (2005)

En mörk framtid där USA är i mitten av ett blodigt inbördes krig och en dödlig sjukdom sprider sig över världen. England har blivit en stormakt med diktatorn Sutler i spetsen som styr med en hjärnhand. Bara en kristen religion är tillåten och allt som är annorlunda än hans moral kod, t ex homosexualitet, är strängt förbjudet med dödsstraff som följd.

Evey's liv förändras för alltid när hon, den 5:e November, träffar den maskerade terroristen V. Han meddelar Londonborna att han om exakt 1 år ska spränga Parlamentsbyggnaden och att det ska bli ett tecken på Londons nya frihet. Evey råkar vara på fel plats vid fel tillfälle och ofrivilligt blir hon indragen i V's planer för London.

Samtidigt så undersöker Inspector Finch V's bakgrund samt vad för mörka hemligheter Sutler's regering gömmer.

Bra och spännande. Intresant tolkning av Alan Moore's och David Lloyd's seriealbum.

Väldigt extrem och skruvad framtidsbild som både känns löjlig ibland men också får en att tänka och ger en intresant bakgrund.

Jag är inte riktigt nöjd hur allt kommer samman tillslut men jag tyckte bättre om filmen den här gången än första, även om jag gillade den även då.

8,5/10

Welcome to Hard Times/Mannen som red in i Dakota (1967)

Klassisk Western med Henry Fonda.

En man rider in i den lilla staden Hard Times i Dakota och ställer till med bråk. Bara en vågar försöka stroppa honom men blir slagen till döds. När begravningsmannen kommer för att hämta kroppen så skjuter främlingen honom till döds. Tillsist bränner han ned staden innan han lämnar den.

Borgmästare Will Blue bestämmer sig för att stanna kvar och bygga upp staden igen medans de få överlevande flyr. Kvar blir han, sonen till manen som blev slagen till döds och den bränskadade kvinnan Molly som sakta förlorar förståndet.

Nytt folk kommer till staden och snart blomstrar Hard Times igen. Men vad kopmmer att hända om främlingen återvänder?

Det händer nästan komiskt mycket i början men sedan förblir filmen rätt händelse lös under större delen.

En aning extrema och underliga karaktärer höjer nöjet men man saknar ändå en hjälte i slutet och en saftig duell.

6,5/10

The Car (1977)

En mystisk svart bil kör in i en småstad i Texas och börjar köra på olika invånare utan någon orsak. Ingen vet när bilen slår till. Den ända varningen är en mystisk vind och bilens tutande ljud.

Sheriffen Wade upptäcker snabbt att något inte står rätt till med bilen. Den är skottsäker, verkar tåla hur mycket som helst och ögonvittnen säger att bilen saknar förare.

Orginalet som startade Killer Car förtjusningen. Mycket spännande och bra. De har verkligen lyckats med att få bilen att kännas som ett levande väsen och klarar att göra filmen intresant utan en massa special effekter.

Bra och spännande musik som oftast är mörka versioner av känd klassisk musik.

En annan sak är att man genom hela filmen aldrig får bivis på vad som händer. Man vet aldrig om bilen har någon förare eller inte trots att man kan se lite genom de oranga glasen. Inte fören i slutet.

Och det är väldigt maffigt när demonen visar sig i slutet och det ser verkligen riktigt snyggt ut.

8/10

Steven Spielberg's Duel (1971)

David Mann lämnar huset som vanligt och kör till jobbet. På vägen stöter han på en gammal ful stinkande lastbil som inte vill låta honom köra om. Det hela blir en liten utmaning men vad inte Mann vet är att lastbilen körs av en galning vars förra offers nummerplåtar pryder hans lastbils utsida. Plötsligt är David Mann i en duell för sitt liv.

Mycket spännande och bra thriller. Baserad på en novel av Richard Matheson (I Am legend, Hell House, Button button) som även skrivit manuset.

Mycket bra genomförd. Den mystiska lastbilen som man aldrig ser föraren på (bara hans ben och arm) som dödar en bilist i varje delstat. Visseligen framgår det inte då scenen när de filmade närbilder på alla nummerplåtar kliptes bort för någon anledning som jag inte minns. Hans lastbil är iallafall prydd av nummerplåtar från hans tidigare offer.

En dödlig lek där lastbilsföraren uppenbarligen inte bara nöjer sig med att döda utan vill ha en utmaning av det. David Mann kämpade tillbaka och det leder till att lastbilsföraren väljer honom till sitt nästa offer och vägrar ge upp.

Klassisk Steven Spielberg, från hans ungdom som inte påminner lite om Jaws (Hajen).

8/10

Rumor Has It... (2005)

Uppföljare till Mandomsprovet (1967)... typ. De ändrade lite detaljer.

1963: En medelålderskvinna och hennes dotter har ett hemligt förhållande med samma unga man. En bok blir skriven om händelsen och 1967 kommer filmversionen: Mandomsprovet.

1997: Sarah Huttinger är nyförlovad och förvirrad. Och det blir bara värre när hon får veta att hennes mamma troligen hade ett förhållande med en annan man strax innan hon gifte sig. För att reda ut saken beger Sarah sig iväg för att leta upp mannen och ta reda på sanninga:

Hade hennes mamma varit otrogen?

Var hon någon annans dotter?

Och var hennes mormor Mrs. Robinson från Mandomsprovet?

Önkar att jag kom ihåg att jag sett den tidigare för då hade jag inte sett den igen. Den börjar bra, är rolig och så... men

när sedan otrogenhet kommer in i bilden så förstör det allt för mig.

Jag är allergisk mot otrohet så Sarah sjönk till botten för mig direkt där. Men jag är sådan så jag kan inte sluta se en film jag redan börjat på.

Humorn räddade filmen så att jag orkade se klart den igen, precis som jag minns förra gången. Dessutom skötte de

otrohetsdelen rätt bra med att Jeff snabbt kom på henne, en scen jag faktiskt gillade, lika så slutet när han berättade för henne hur det fick honom att må och att otrohet inte är OK.

Men bäst var när det visade sig att det var

Sarah's pappa som gjorde Beau Burroughs steril.

;) Snacka om poetiskt. :lol:

Det är en OK film. När man ser hela i perspektiv så blir det bra men det fanns, som sagt, delar i mitten jag verkligen hade svårt för. Ingen film jag igentligen hade velat se 2 gånger men men...

6/10

Phase IV/Du tror inte dina ögon/Myrornas Krig (1974)

Mystisk strålning från rymden har en konstig effekt på jordens myror. De slutar att kriga med varandra och börjar sammarbeta. De utrotar de rovdjur som vanligtvis jagar myror. De skapar mystiska symboler i fält och bygger stora torn i öknen.

Efter att en liten ökenby har infekterats av myror så skickas Dr. Hubbs och hans assistent James för att undersöka saken och räkna ut det bästa sättet att lösa problemet.

Dr. Hubbs bestämmer sig för att anfalla myrorna är den bästa taktiken att få något att hända. Men snart visar det sig att det var ett stort misstag då de klart har underskattat sin fiende.

Plötsligt står de inför ett krig med superintelligenta myror.

Inte riktigt lika bra som jag kom ihåg den från min barndom. Men mycket fassinerande vad de lyckats ådstakomma med riktiga myror då mycket av filmen är filmat i deras bon.

Men, och det här låter kanske lite löjligt, det känns lite synd att de dödar så många myror för att göra en film.

Iallafall en intresant historia. Hur många har inte fantiserat om hur det skulle se ut om myrorna blev intelligentare och fick syn på oss?

Slutet är

lite sådär lagom knasigt men passar bra. Men jag hade varit mer intreserad av en fungerande kommunikation med myrorna.

Rymdskeppet i slutet övanför solen är lagom litet för att låta en själv bestämma sig för om det är ett rymdskepp eller bara en reflektion från solen.

Fasinerande film. Lite långsam ibland men ett krig mellan människor och myror är ju bara så coolt ändå. :)

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt extrem och skruvad framtidsbild som både känns löjlig ibland men också får en att tänka och ger en intresant bakgrund.

Jag är inte riktigt nöjd hur allt kommer samman tillslut men jag tyckte bättre om filmen den här gången än första, även om jag gillade den även då.

På vilket sätt är den "extrem"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis I Now Pronounce You Chuck and Larry

Dom jobbar som brandmän och är bästa vänner utanför jobbet, Larry är änkling och hans barn är hans allt i livet, Chuck partar på varje dag och får en massa tjejer hela tiden.

När Larry vill göra sina barn till förmånstagare för sin livsförsäkring så får han inte det eftersom han har ett farligt yrke och är änkling, det är då Chuck kommer in i bilden, Chuck är skyldig Larry en tjänst efter han räddat livet på honom, han frågar honom om han vill skriva in sig som officiell partner, men när staten misstänker att dom fuskar för att få pengar så blir dom tvingade att gifta sig för att få behålla pengarna.

Sällan man hittar filmer som är asroliga hela tiden. Asrolig utan att bli alldeles för tramsig. :(

Har svårt för Adam Sandler egentligen, men han gjorde sig här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Talented mr ripley

Tom Ripley är en ung man som drömmer om ett bekymmersfritt liv i lyx. Han är också en man med många talanger, varav den främsta är att imitera andra personer. Han använder sina talanger till att leva ett bekymmersfritt liv. Men snart förstår han att hans liv i lyx på andras bekostnad går mot ett slut. Vad är han beredd att göra för att behålla det...?.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Lite sämre än "klart sevärd". Ganska så jätte tråkig i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt är den "extrem"?

Lite som en parodi. En extrem framtid på det sättet som man aldrig kan tänka sig att det faktiskt skulle utveckla sig. Lite svårt att förklara.

Tyvärr är det väl inte för långsökt då det är väldigt likt hur framtiden kunde ha blivit om Hitler hade vunnit WW2.

Drag Me To Hell

En ung pojke stjäl ett halsband från en Zigenare och får en förbannelse som slutar med att han dras ned i helvetet.

40 år senare kommer en gammal Zigenarkvinna in på en bank för att be om en förlägning på sitt lån. Christine, en ung lån ansvarig på banken, vägrar att förlänga lånet i hopp om att hennes chef ska ge henne den befodran som hon så gärna vill ha. Ett misstag hon kommer ånga i resten av sitt liv, som kanske inte blir så långt.

Bra som alla Sam Raimi's filmer. Inte så värst skrämmande utan mycket mer komiskt och väldigt äklig. Äklig komik. Jätteäklig. :(

Mycket underhållande om än väldigt extrem på ett nästan parodiskt löjligt sätt.

Slutet

gillade jag inte. Visst passade det. Det var typiskt den här typen av film men jag gillar inte den här typen av slut. Jag hade föredragit att det slutade med att han faktiskt hade myntet och att hon lyckades.

Men mycket underhållning och väldigt coola sjukt komiska slagsmål.

7,5/10

The Cottage

Två brödrar kidnappar en maffiaboss' dotter och tar henne till en enslig stuga ute i skogen i väntan på lösensumman. Men allt som kan gå fel verkar gå fel för dem. Dessutom väntar något mordiskt ute i den mörka skogen.

Svart komedi med gangsters och splatter. Väldigt rolig. Jag skrattade gått många gånger. Den här filmen är verkligen typisk Engelsk humor.

Ren brutal humor och underhållning.

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg idag Jason Reitmans Up in the Air, med George Clooney i huvudrollen. Han spelar Ryan Bingham, som jobbar heltid med att åka runt i USA och avskeda folk. Han spenderar 320 dagar om året med att flyga, och praktiskt taget bor i luften. Han frodas i billig sushi, han vet alltid vilken kö till säkerhetskontrollen som går snabbast (den med många asiater - de reser lätt, är allmänt metodiska, och gillar skor utan skosnören) och hans relationer är flyktiga. Han älskar sitt liv. Och det är därför han blir så upprörd när 23-åriga Natalie kommer till företaget med en ny effektiviseringsstrategi - att alla avskedanden ska skötas via videokonferens istället för öga mot öga. Detta skulle betyda slutet för hans liv, han skulle få svårt att träffa den kvinnliga motsvarigheten till honom själv som dykt upp i hans liv, och hans mål att uppnå tio miljoner 'frequent flyer miles' skulle krossas. Därför tar han med Natalie på en resa över USA för att avskeda folk, i hopp om att han ska få henne att inse hur fel hon har.

Jag gillade filmen starkt. Sjukt snyggt foto - montage-scenerna där Bingham går igenom sin flygplats-rutin var en fröjd för ögat. Likaså "pre-credits"-introsekvensen, där man från luften får se åker efter åker varvat med ett luddigt molnknippe flyga förbi.

Clooney har sällan känts så rätt i en roll som här. Hans gråsprängda hår och kostym rentav skriker 'karriärmänniska', och det känns typ som att han är född att sitta i en flygplatslounge med ett whiskeyglas dinglandes mellan tummen och pekfingret. Filmen förlorade riktigt aldrig heller i tempo, och Reitman gör ett bra jobb i att binda ihop alla karaktärer, och skapa band mellan dem som faktiskt känns genuina. Den var dessutom fruktansvärt rolig, där humorn låg i varm dialog och snärtiga repliker.

Varning: Avslöjande klipp visas i trailern, som alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pans Labyrint

Mycket bättre än vad jag trodde. Det var morsan som tjatade om att den skulle vara så bra, men jag trodde att det skulle vara en dussin fantasyfilm för småungar. Jävlar så fel jag hade! Blev chockad i början när

den där kaninjägaren får ansiktet sönderslaget och blodet sprutar

. Detta är ingen barnfilm, det är en saga för vuxna som inte är rädda för blod!

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pandorum

Nice SF-skräck/thriller som utspelar sig på ett rymdskepp. Handlar om en man (Ben Foster) som vaknar upp i sin fryslåda och upptäcker att rymdskeppet är helt tomt och nedsläckt. Efter en stund vaknar en till snubbe (Dennis Quaid) och tillsammans försöker de lista ut vad som har hänt med skeppet.

Såg den utan någon som helst vetskap om vad det var för någon film, vilket var riktigt bra. Mycket spänning och även lite action. Det är inte ofta det kommer den här typen av "läskiga rymdskepp"-filmer i den här klassen, så jag kan rekommendera den om man är sugen på något åt det hållet. Inte i klass med Alien/s men bättre än t.ex. Sunshine.

http://www.imdb.com/title/tt1188729/

Aviator

Detta är en film som jag har haft i flera år utan att orka titta på den. Trodde att det var en krigsfilm, men det var det inte till min stora glädje. När jag uppmärksammade att det var Scorsese som har regisserat filmen var jag tvungen att titta på den.

Filmen är baserad på en del av Howard Hughes liv, en ung man (spelad av Leonardo DiCaprio) som under 1920-talet skapade av sina egna ärvda kapital en rekorddyr krigsfilm men hundratals flygplan. Under tiden lärde han sig själv att flyga och köpte senare upp ett eget flygbolag. Men hans otroliga framgångar leder också till motgångar och det får vi följa i filmen.

Överlag en jättebra film. Skitsnygg, vann Academy Awards för fotot och även fyra andra Oscars.

http://www.imdb.com/title/tt0338751/

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Resident Evil: Degeneration

7 år efter Raccoon City tragedin har Umbrella Corp. fallit och WilPharma Corp. har tagit över som världens ledande läkemedelsföretag. Men många är kritiska mot företaget av rädsla att de i hemlighet ska utveckla biologiska vapen precis som Umbrella gjorde.

Claire Redfield, nu medlem i TerraSave, kör en kampang mot WilPharma på Harvardville Airport när plötsligt T-Viruset bryter ut och folk börjar förvandlas till Zombies.

Special Response Team (SRT) ledare Angela Miller och Greg Glenn kallas in för hantera krisen tillsammans men en Bio-vapen erfaren regerings agent, Leon S. Kennedy.

Jag vet att filmen har fått mycket negativ kritik men ärligt talat förstår jag inte varför. Jag väntade mig verkligen en dålig film och blev mycket possitivt överaskad.

Visst är replikerna lite stela (som alltid när Japaner ska göra något på Engelska) men utöver det så hade jag inga som helst problem med filmen. Handlingen var bra och spännande. Bra röstskådespelare som alla som spelat spelen känner igen. Mycket gråzoner i filmen då det inte är lika svart elletr vitt som det brukar. Och

det faktum att TerraSave och Claire har förvärrat sitvasionen är en intresant twist. Samt att en av filmens skurkar är någon som kämpar mot bio-vapen.

Grafiken kan jag inte heller klaga på. Nu såg jag den på Blu-ray och där var det inga större problem men möjligen ser det kanske lite fult ut på vanlig DVD?

Musiken var helt OK. Inte så bra som jag hade hoppats kanske (jag trodde där skulle vara musik från Resident Evil 2 spelet i filmen).

Det mäst intresanta var att få se vad som har hänt i Resident Evil världen sedan Raccoon City.

Nu är jag ett Resident Evil fan, speciellt av spelen med Claire Redfield. Så en som inte spelat spelen tycker nog inte att det här är lika bra som jag tycker.

Men utöver att Claire fick förlite screentime i slutet så är jag nöjd. Skönt också med en animerad film som är längre än 75 min för en gångs skull då den här var 95 min (1h35min).

9,5/10

Alltid retar väl det här betyget någon men jag kan bara inte ge den ett lägre betyg. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid retar väl det här betyget någon men jag kan bara inte ge den ett lägre betyg. :(

Det är jättekul att du kollar på och recenserar mycket film, men du är riktigt värdelös på att sätta betyg. Filmsmak är såklart personlig men det finns inget vett i att ge en film som du själv håller med om har några brister motsvarande 5/5 i betyg! Men att du sen nästan har provocerande dålig filmsmak gör det inte bättre, men det är väl inte så mycket jag kan göra åt den saken.

Resident Evil: Degeneration är enligt mig en 1:a av 5.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte 5/5. Snarare 4,75/5. ;):( Och bristerna jag fann var att replikerna var lite stela ibland och förlite Claire i slutet. Knappast förstörande för hela filmen IMO.

Jag har inte dålig filmsmak, jag är bara inte lika kräsen som de flesta andra och hittar inte lika mycket fel. Jag är helt enkelt mer possitiv. Plus att jag inte är anti till CGI-filmer som är verklighetstrogna som jag vet att många andra är.

Dessutom så är jag ett stort fan av spelen och filmen var väldigt troget spelen. Live-Action filmerna gillar jag också men de är inte alls lika trogna spelen. Men jag har märkt att de flesta som gillar Live-Action filmerna gillar inte spelen och de som gillar spelen gillar inte Live-Action filmerna.

Men jag är långt ifrån den ända som har givit den här filmen högt betyg. Men det här är ingen mainstream film så den passar inte grundbefolkningen utan bara de som kan uppskatta den samt de gammla spelen den är baserad på.

Personligen förstår jag inte hur man kan bara ge den 1 av 5. För mig är det ett betyg som bara ges de absolut sämsta filmerna och det här är långt ifrån en sådan.

Men smaken är delad. Alla gillar inte den här typen av CGI-filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen förstår jag inte hur man kan bara ge den 1 av 5. För mig är det ett betyg som bara ges de absolut sämsta filmerna och det här är långt ifrån en sådan.

Men smaken är delad. Alla gillar inte den här typen av CGI-filmer.

Det var ett tag sen jag såg den, 1 av 5 kanske är för lågt men jag minns att dialogen och storyn var skrattretande dålig. Då uppskattar jag ändå de första RE-filmerna.

Andra filmer jag har etta (på mitt filmtips) är Beowolf, Orgazmo, S. Darko och xXx - The Next Level. Jag ser inte så mycket dålig film, annars hade jag inte haft problem att fylla ut där. Som jag ser det är ettor riktigt dåliga filmer, det finns såklart värre än de ovan nämnda men det betyget rymmer mycket. Tvåor är filmer som har stora brister men ändå okej, inget man ångrar att man sett men inget man ser igen. Treor är bra, trevliga filmer men som saknar något för att nå upp till ett högre betyg. Fyror är riktigt bra filmer. Femmor är de utvalda favoriterna som är av absoluta toppkvalité inom film.

Du har sån inflation i dina betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det The Dude säger har retat mig väldigt länge.

Om en film är bra men har några brister kan man väll knappast ge den 9.5/10? Sätt dit en sjua eller en åtta. Klart det ligger i betraktarens öga, och det är helt upp till dig Crusader vad du vill ge för betyg, men försöööööök tänka vilket betyg som passar till det du själv skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt betygsystem är efter hur stor del av filmen som är dålig mot hur stor del som är bra. Alltså mer % inriktat.

1=Inte Sevärd 2=Usel 3=Riktigt dålig 4=Dålig 5=Går att se en gång 6=OK 7=Bra 8=Riktigt bra 9=Jätte bra 10=Fantastisk

Jag är inte den ända som använder det betygsystemet men det är inte lika populärt som det du använder som är rätt mycket standard. Men jag kan inte ha 1-5 systemet för jag kan inte bara välja mellan så få poäng. Jag har tillochmed svårt att få 1-10 att räcka vilket är varför jag ofta tar till *,5 på mitt betyg.

Mina betyg ser kanske hastiga ut för er men jag sitter faktiskt och funderar länge innan jag sätter betyg för att det ska vara rätt enligt vad jag verkligen tycker.

Men visst har jag också satt ettor och tvåor. T ex House of 1000 Corpses, Return of the Texas Chainsawmasaker, Inland Empire, 9 Songs. Enough, Black Scorpion II: Aftershock, Silent Warnings (WARNINGS!), Southland Tales, I'm Not There.

Jag skrev en lista av låga betyg för inte så längesedan. Länk.

När det gäller Resident Evil: Degeneration så är filmen för de som är fans till spelen och utspelar sig i samma värld som spelen. Är man inget fan av spelen så gillar man troligen inte den här filmen heller. Jag diskuterar filmen med några andra som älskar spelen och de håller med mitt betyg om att filmen är jätte bra för de är också fans av spelen.

Jag kan bara betygsätta filmen efter hur jag upplever den och som ett fan av spelen så irriterade jag mig inte på den som ni andra. Storyn t ex är en av höjdpunkterna i filmen mycket pga att det är en typisk Resident Evil story och uppföljning på Resident Evil 2 spelet. Röstskådespelarna är härliga pga att det är samma som från spelen. Replikerna är som de är i spelen och passar därför in.

Men har man inte spelat spelen och inte är ett fan så kommer man inte känna sådär.

Det är som med den nya animerade Turtles Forever filmen. Var man ett fan av den gammla TV-serien på 80-talet så kommer man gilla den men annars kommer man bara tycka att den är skräp.

Beowolf, som du nämde, är en smaksak. Berättelsen är ju trots allt över 1000 är gammal och de var den trogen vilket troligen är varför många har svårt för den. Även jag hade problem med den ibland men jag fann den OK och gav den en 7:a, tror jag, för jag gillar sådana gammla berättelser och sägnen.

Ang. 2012 så fann jag den så bra. Men jag skrev också att det kanske berodde på att jag såg den på Bio. Men jag kan ju inte ge den ett lägre betyg för att den kanske är sämmre om man ser den på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur man känner för en film är ju individuellt, men genomtänkt manus, snyggt foto, bra regi osv. har inget med åskådaren att göra.

Jag tyckte Beowulf hade ett klart underhållningsvärde. Jag trodde att det skulle vara en barnfilm, så jag blev positivt överraskad. Av 5 förtjänar den en trea. Ettor är för filmer som är fruktansvärt jävla dåliga, t.ex. Transmorphers, Snakes on a Train, Starship Troopers 3 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Twilight: New Moon igår, på bio. Som nästan alltid har hur bra en film är att göra med vilka glasögon man ser filmen, och vilka förhoppningar man har innan. Jag har varken sett första filmen eller läst någon av böckerna, utan bara sett trailern, och reaktioner på trailern.

Och aye, den var klyschig, fjantig, och sprängfylld med östrogenfrilösande scener med biffar i bar överkropp. Men trots, det, eller kanske tack vare det, uppfylldes mina förväntningar om att få ~2 timmars helt okej underhållning i gott sällskap - inte för att filmen i sig var bra, utan för att det var en så'n där grej man gör då och då. Och Alice-tjejen var riktigt het.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur man känner för en film är ju individuellt, men genomtänkt manus, snyggt foto, bra regi osv. har inget med åskådaren att göra.

Jo, det har det ändå ibland. Det finns olika stilar med regi och foto. T ex noir är något som uppskattas av vissa men avskyrs av andra. Manus kan också tolkas på olika sätt. Ta David Lynch t ex. Vissa finner hans manus geniala medans andra ser dem som osamanhängande skräp.

Görs en film t ex som hyllning till gammla stumfilmer så uppskattas den samt dess regi, foto och manus mer av de som gillar den typen av filmer medans andra som inte är lika insatta ser den som skräp. Det är relativt helt enkelt.

Annars håller jag med det du skriver. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...