Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

Jag hade också en dröm när jag bara kunde viska när jag var liten.

Jag var utanför ett stort hus (ungefär som polisstationen i Resident Evil 2 och 3). Det var natt och snö på marken.

Jag kommer inte ihåg vad jag var rädd för men jag försökte ropa på hjälp men fick bara fram viskningar.

Det vär läskigt :'( .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ska testa någon gång. Hela gänget från GTAsajten som är på DH kan väl kollektivsova? Så kan vi ligga och drömfista varandra i röven med ett baseballträ... :unsure:

Men hur mycket stämmer drömmarna överens med hur det är i verkligheten? Är det bara en massa undermedvetna "fantasier" om hur det är? Drömpsykologi är riktigt coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En gång när jag var liten drömde jag att jag var på dagis och lekte. Helt plötsligt kände jag att jag drömde och jag stannade upp och sa för mig själv "... för det här är ju bara en dröm..." Det är ända gången jag kan minnas.

Jag har flera gånger försökt lära mig detta med lucida dreaming, men det är för jobbigt.

Och det där med förlamning. Det är något som jag har ärvt av min mor. Sen så länge jag kan minnas, ända fram till för några år sedan har jag haft perioder när jag har vaknat upp förlamad. När jag var liten tyckte jag att det var riktigt hemskt. Man fick panik. Skitjobbigt om man låg på mage, med munnen tryckt mot kudden. Alltid lika skönt när det släppte, efter att man har legat och vickat på tårna och på fingrarna. Usch och fy, ibland var jag rädd för att somna för jag visste att jag kanske kommer vara förlamad när jag vaknar. De senaste åren har jag lärt mig att bara slappna av och inte försöka röra mig, till slut släpper det. Ingen idé att få panik. Jag läste att detta fenomen är ett stadium mellan sömn och vakenhet. Medvetenheten vaknar men inte kroppen, och eftersom kroppen är förlamad när man sover blir det som det blir.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testade detta, låg och mumlade "jag tänker på mina händer när jag drömmer" tills jag vaknade (märkte inte riktigt att jag somnade) kl 11 och sa "fan också, det funkade inte", men så kände jag mig trött så jag mumlade "jag tänker på mina händer när jag drömmer, jag tänker på mina händer när jag drömmer, jag tänker på mina.... händer...när jag... Zzz..drömmer.zzzZzZz..... Så drömde jag, men jag vet inte om det var en klardröm eller en vanlig. Minns den tydligt iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett antal sånna drömmar

Enda gången jag drömmer sånt så är det typ nå slagsmål

En gång skulle jag boxa ner en, då dunkade jag handen stenhårt i väggen så alla vaknade

Andra gånger har jag varit på väg att sparka på nån så jag sparkade upp foten i en våningsäng

Alla sånna drömmar har jag kunnat styra själv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades inte igår, var alldeles för trött så somnade med en gång.. :wub:

Ser dock att det är många som skriver att dom kunat påverka sina drömmar osv, måste bara säga det igen, det är INTE samma sak som klardrömmar. I en klardröm påverkar du inte drömmen, och bara för att du vet om att du drömmer behöver du inte hamna i en kladrömm. I klardrömmen vaknar du alltså upp och blir helt klarvaken, först kanske du också tror att det är verkligheten men inser snart att det är en dröm, det känns alltså precis som det verkliga livet, även när du sedan vaknat om du nu kommer ihåg något.

Alltså att påverka sin dröm och att klardrömma är två helt olika saker.. :ermm:

Ska försöka inatt igen, å ge inte upp ni som försöker.

Tips, en sak ni kan prova är att innan ni somnar tänka "när jag har haft en dröm kommer jag vakna" om och om igen tills ni somnar, detta fungerade på mig och jag vaknade efter varje dröm och kunde skriva upp vad jag drömt. Vet inte exakt om det är så man ska tänka men något liknande..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades inte igår, var alldeles för trött så somnade med en gång.. :wub:

Ser dock att det är många som skriver att dom kunat påverka sina drömmar osv, måste bara säga det igen, det är INTE samma sak som klardrömmar. I en klardröm påverkar du inte drömmen, och bara för att du vet om att du drömmer behöver du inte hamna i en kladrömm. I klardrömmen vaknar du alltså upp och blir helt klarvaken, först kanske du också tror att det är verkligheten men inser snart att det är en dröm, det känns alltså precis som det verkliga livet, även när du sedan vaknat om du nu kommer ihåg något.

Alltså att påverka sin dröm och att klardrömma är två helt olika saker.. :ermm:

Ska försöka inatt igen, å ge inte upp ni som försöker.

Tips, en sak ni kan prova är att innan ni somnar tänka "när jag har haft en dröm kommer jag vakna" om och om igen tills ni somnar, detta fungerade på mig och jag vaknade efter varje dröm och kunde skriva upp vad jag drömt. Vet inte exakt om det är så man ska tänka men något liknande..

Hmm.

En klardröm är när man blir medveten om att man drömmer. I en vanlig dröm tror man ju att det är på riktigt, men i en klardröm vet man att så inte är fallet. Aha, jag drömmer! När man är medveten om att man drömmer kan man sätta igån att styra den, framförallt styra sig själv men även omgivningen.

Maimstream: Det är mycket möjligt. Ha alltid kondom när du sover.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:ermm: Jag lyckades i natt :wub:

Det första som hände var att jag satt i ett rum, det liknade mitt rum

Jag sa i drömmen " nu drömmer jag" och efter det så kunnde jag styra min dröm hur jag ville.

Ni tror mig säkert inte men detta är en ju som sagt en sak jag har "kunnat" göra sen jag var liten så.

Efter att jag sa det jag skulle säga, så gick jag ut i köket.

Köket var helt tomt så då tänkte jag "äsch vafan, party förfan" och vips så kom 2 utav mina polare + en massa jeffla tjejer fram från ingenstans.

Efter det vaknade jag -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
:wub: Jag lyckades i natt -_-

Det första som hände var att jag satt i ett rum, det liknade mitt rum

Jag sa i drömmen " nu drömmer jag" och efter det så kunnde jag styra min dröm hur jag ville.

Ni tror mig säkert inte men detta är en ju som sagt en sak jag har "kunnat" göra sen jag var liten så.

Efter att jag sa det jag skulle säga, så gick jag ut i köket.

Köket var helt tomt så då tänkte jag "äsch vafan, party förfan" och vips så kom 2 utav mina polare + en massa jeffla tjejer fram från ingenstans.

Efter det vaknade jag :nuke:

Synd att du vaknade då! :ph34r:

Me prova göra saker nästa gång, försök t.ex. tända en lampa i rummet, experimentera med allt möjligt, möjligheterna är ju oändliga :ermm:

L_Voll: Jo men du kan bli medveten i en dröm om att du drömmer utan att det blir en klardröm, jag blir ofta medveten och tänker "äh det splear ju ingen roll jag drömmer ju bara" och kan även väcka mig själv i mardrömmar genom att sträcka på benet. Dock betyder inte det att man klardrömmer.

Redigerad av Roller_Girl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...