Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

Synd att du vaknade då! :wub:

Me prova göra saker nästa gång, försök t.ex. tända en lampa i rummet, experimentera med allt möjligt, möjligheterna är ju oändliga :ermm:

L_Voll: Jo men du kan bli medveten i en dröm om att du drömmer utan att det blir en klardröm, jag blir ofta medveten och tänker "äh det splear ju ingen roll jag drömmer ju bara" och kan även väcka mig själv i mardrömmar genom att sträcka på benet. Dock betyder inte det att man klardrömmer.

Att vara medveten om att man drömmer när man drömmer - det är klardröm. Vad är det som fattas enligt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

L_Voll: Jo men du kan bli medveten i en dröm om att du drömmer utan att det blir en klardröm, jag blir ofta medveten och tänker "äh det splear ju ingen roll jag drömmer ju bara" och kan även väcka mig själv i mardrömmar genom att sträcka på benet. Dock betyder inte det att man klardrömmer.

Sträcka på benen.

När jag hade mardrömmar öppnade jag bara ögonen.

Knarkat eller hur? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Att vara medveten om att man drömmer när man drömmer - det är klardröm. Vad är det som fattas enligt dig?

Nej nu har du fel. Det som fattas är att man "vaknar" men fortfarande är kvar i drömmen, det är skit vanligt att man är medveten om att man drömmer, men man accepterar fortfarande allt som händer utan att påverka det och vaknar inte upp på samma sätt som under en klardrömm.

Sträcka på benen.

När jag hade mardrömmar öppnade jag bara ögonen.

Knarkat eller hur? :ermm:

Haha, jag vette fan, har varit så sedan en liten grabb då jag alltid drömde mardrömmar, samma mardrömmar också. Då fattade jag att det var en mardrömm igen och sträckte bara på högra benet så mycket jag kunde tills jag vaknade. :wub: Dock var det ju aldrig en riktig klardrömm

Redigerad av Roller_Girl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på ett hett tips från en artikel i Illustrerande Vetenskap. De hade en artikel om lucid dreaming för några år sedan.

Det är ju absolut ett måste att kunna komma ihåg vad man har drömt, annars har man ju gjort det i onödan. När man ska sova ska man tänka något i stil med "när jag vaknar ska jag komma ihåg vad jag har drömt", orden är ovesentliga, innebörden är det viktiga. När man vaknar ska man ligga helt stilla och försöka komma på vad man har drömt, om man börjar röra på sig tappar man det man minns jättelätt. Fokusera bara på det, tänk inte på något annat.

Prova, jag har själv gjort det och det funkar, när man vaknar kommer man på att man ska försöka att minnas vad man har drömt. Sedan kan det vara bra att skriva ner det också, eftersom man kanske glömer bort det efter några minuter, eller under dagen.

När man har lärt sig att komma ihåg sina drömmar kan man gå vidare och försöka framkalla klardrömmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för ett andra försök då ikväll. Wish me luck!

Hade en LC, Lucid Dream för några dagar sen, jag var påväg upp med en tjej till hennes lägenhet, ( :wub::wub: ) jag kramade henne och pussade henne på kinden. Sen plötsligt tänkte jag "Wtf, jag måste drömma!" Jag testade då att blunda av nån jävla anledning, för att se om jag var vaken eller drömde (sämsta reality checken möjlig. :lol: ) jag vaknade förstås då. Intressant topic, har reggat mig på dreamviews nu! :lol:

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en LC, Lucid Dream för några dagar sen, jag var påväg upp med en tjej till hennes lägenhet, ( :wub::wub: ) jag kramade henne och pussade henne på kinden. Sen plötsligt tänkte jag "Wtf, jag måste drömma!" Jag testade då att blunda av nån jävla anledning, för att se om jag var vaken eller drömde (sämsta reality checken möjlig. =P) jag vaknade förstås då. Intressant topic, har reggat mig på dreamviews nu! :lol:

GAHH! Det hände också mig idag. Är jag vaken, FAN!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka mig på WILD nu. Jag är jäkligt trött.

Wake Induced Lucid Dream

When using the WILD technique, you go from being awake, directly into the dreaming state. That's why it is called Wake Induced Lucid Dream

The trick is to recognize the hypnagogic state and stay conscious while it develops in dream images. You will then be able to literaly step into your own dream world.

The hypnagogic state occurs on the border between waking and sleeping. It can be anything from colored dots to flashes of color or complete images. As you keep paying attention to it they will develop into more detailed images and if you stay aware you will find yourself inside your dream.

WILD in 3 easy steps

The below steps are interwoven. I separated them to make the process clearer.

1 - Relax

The hypnagogic stage occurs when you are relaxed. So first you do a relaxation exersise.

Feel yourself breathing in and out. Breathe in and tense the muscles of your feet. Breathe out and relax the muscles of your feet. Breathe in and tense the muscles in your lower legs. Breathe out and relax them again. Go on until you have come to your head.

2 - Be aware

The next step is staying conscious, and not drifting off. Ways to do that are:

* Counting 1 - I'm dreaming, 2 - I'm dreaming, 3 - I'm dreaming, etc.

* Paying attention to yourself breathing, while counting every breath in and out.

* Imagining yourself walking down stairs, counting every step.

* A combination of all of the above.

3 - Enter your dream

If you succeed in staying aware your hypnagogic images will become clearer. You will suddenly have a feeling you can now step into your dream. This is very hard to describe. The word that comes close is "knowingness"

With this knowingness you can grab an object you see before you or zoom in on an image. This will pull you into the dream.

EDIT

Fnitter, jag misslyckades. Jag var så trött så jag klarade inte av att fokusera mig, slutade tänka och somnade.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klardrömma är sjukt kul! En gång då jag klardrömde, så sa jag till min polare innan den dagen till natten, att jag vill flyga runder i ngt "Mario land" och det lyckades jag med ocskå., så jag flög runder och pratade med Mario , och hoppa ner för något moln och knäckte nacken ( klardröm ja) . Sen så de gånger jag klardrömmer så drömmer jag oftast att jag flyger, jag vill flyga och typ sväva, skjuta ifrån på marken och flyga högt upp så jag ser ner på allting :ermm::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såna drömmar har jag minst en gång i veckan. Jag trodde att alla hade det jämt, visste inte att man behövde "lära" sig att kunna kontrollera sina drömmar och förstå själv att det bara är en dröm.

klardrömmer du eller kan du kontrollera vad du ska drömma? Klardrömmer du så allt känns PRECIS som i verkligheten? Sådär mycket så att du baralängtar till att drömma igen? Antagligen kontrollerar du bara lite lätt och vet att du drömmer utan att det är en klardröm

Ska citera en "lite kul" varning jag läste idag:

”Börja aldrig med detta, det är roligt till en början. Började för flera år sedan.

Till slut blir det ett fruktansvärt beroende, du längtar mer och mer tillbaka till drömvärlden. Man klarar inte av att leva i verkligheten. Man behöver helt enkelt inte verkligheten längre. Vänta bara tills ni ni kan smaka en hamburgare i drömmen, få en orgasm, t.om döda andra i drömmen.

Man tvingar sig att leva sitt perfekta liv i drömmen.

I verkligheten förlorar man sin sambo, sitt jobb, ingen vill umgås med dig längre och du bryr dig inte heller för allt du vill är att drömma....

Det är att mixtra med något som kommer ta överhanden över ditt liv totalt!

Tro mig.. ”

Är det så du känner? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa det där med WILD ikväll.. hoppas det funkar.. ^^

WILD verkar ju fan läskigt, man vibrerar beskriver folk det som, man ser bilder och skit. Jag ska prova FILD, men jag är rätt rädd för det också. Jag är rädd för allt, men det verkar riktigt ballt. :ermm:

En bra RC (Reality Check), eller den bästa egentligen, verkar vara att hålla för näsan och försöka andas.

Finger Induced Lucid Dream (FILD) -

Simplified Directions:

The Setup:

1. Go to sleep. It's that simple.. No hypnosis or visualization required.

2. To perform this technique, you have to be extremely close to falling asleep. The best time is either in the middle of the night, or in the morning. However, using this technique in the morning can often cause shorter LDs.

3. If you want to try FILD during the night, you have to find some way to wake up. There are various methods.. Find one that works for you.

4. Once you wake up, the first thing that should be on your mind is the FILD technique. Immediately relax, and try to go back to sleep how you normally would. The goal here is to get to the point just before you fall back to sleep. Once you've reached this point, begin the FILD technique. If you fall back to sleep, don't worry... you can try again when you wake up.

The Technique:

1. Imagine for a second that you are playing a piano using your index and middle finger with one hand. Your fingers are side by side on two keys. Now, press your right finger down, leaving your left finger up. Next, press your left finger down, and lift your right finger back up. Repeat this up and down motion.

2. So you have the motion down? Try this: Imagine you are playing the piano again (using the same motion), but this time, press the keys so lightly that they don't go down. Give it a try on your computer keyboard - you should basically feel your muscles contract, but your fingers should hardly move.

3. You're almost there. All you have to do is use this finger movement when you wake up. Once you reach step 4 on the setup process, start moving your fingers. Focus on the movement. By directing your focus, you will fall asleep within seconds. Do not count your finger movements or talk to yourself in your head. Also, do not try to make yourself go to sleep.. that will only wake you up. That's it!

4. Once about 10 to 20 seconds have passed, take your other hand, and perform a nose RC. Simply pinch your nose and try to breath in. If you can, you're dreaming!

5. If you find that the RC doesn't work, don't worry.. you can try again. Just go to sleep normally, and try again when you wake up.

http://www.dreamviews.com/forum/viewtopic.php?t=5270&start=0

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att vara medveten om att man drömmer när man drömmer - det är klardröm.

Det gjorde jag i en dröm en gång!!!

Vill inte direkt säga vad jag gjorde men, guess 1 fucking time

Vill göra det varje natt.. hade man alltid vaknat glad :ermm: kan man ju göra allt man vill liksom. Kan man irl också, förutom typ hälften av roliga saker är förbjudna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

klardrömmer du eller kan du kontrollera vad du ska drömma? Klardrömmer du så allt känns PRECIS som i verkligheten? Sådär mycket så att du baralängtar till att drömma igen? Antagligen kontrollerar du bara lite lätt och vet att du drömmer utan att det är en klardröm

Ska citera en "lite kul" varning jag läste idag:

”Börja aldrig med detta, det är roligt till en början. Började för flera år sedan.

Till slut blir det ett fruktansvärt beroende, du längtar mer och mer tillbaka till drömvärlden. Man klarar inte av att leva i verkligheten. Man behöver helt enkelt inte verkligheten längre. Vänta bara tills ni ni kan smaka en hamburgare i drömmen, få en orgasm, t.om döda andra i drömmen.

Man tvingar sig att leva sitt perfekta liv i drömmen.

I verkligheten förlorar man sin sambo, sitt jobb, ingen vill umgås med dig längre och du bryr dig inte heller för allt du vill är att drömma....

Det är att mixtra med något som kommer ta överhanden över ditt liv totalt!

Tro mig.. ”

Är det så du känner? :ermm:

Nej, nu så menade jag såna drömmar som man vet är drömmar och där man typ kan kontrollera småsaker. Jag kan kontrollera andra i mina drömmar fast inte så mycket utan endast till en viss gräns. Miljön kan jag också ändra till en viss gräns. Något som jag har försökt göra riktigt riktigt länge är att kunna flyga i mina drömmar men det har jag aldrig lyckats med, jag vet inte varför. Har försökt med det ända sen jag var liten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...