Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bli inte besvikna om det inte fungerar första gången, om ni läst igenom allt så ser ni att det kan ta flera månader innan man ens komer i närheten utav ett lyckandes, och ibland kommer klardrömmen första när du slutat försöka.

Men har ni kollat närmare på dagboksmetoden eller den metoden då man kollar varje timma ifall man drömmer?

Ska förklara lite kort.

Dagrboksmetoden: Den går ut på att du efter varje natt, på morgonen då eller när du vaknar på natten skriver ner precis vad du drömde om och vilka känslor du kände, detta ska du göra varje gång du drömt och efter ett tag läser du igenom och kommer ihåg dina drömmer. Många gånger hittar man ett dröm tecken som betyder att man drömmer, te.x någon ser overkliga saker som rosa elefanter m.m. Detta är ett drömtecken som du ska komma ihgå och nästa gång du upplever ett drömtecken eller känner igen att du drömmer så kommer du reagera och fatta att det är en dröm.

kolla-varje-timme-om-du-drömmer metoden är väldigt enkel men kan ta tid. Du ska helt enkelt, varje vaken timma på dygnet kolla ifall du drömmer, ställ t.ex. din klocka så den ringer varje timme och då kollar du om du drömmer genom att räkna handens fingar och se att dom är fem, försök läsa något, eller försök med något annat som avgör om du drömmer eller inte. Efter ett tag så kommer du börja kolla detta i drömmarna, och helt plötsligt inser du att du är i en dröm och vaknar då upp inne i drömmen.

Det handlar alltså att förstå att man drömmer, då vaknar man automatiskt upp inne i drömmen och kan göra vad sjutton man vill, om det går som man tänkt.

Ursäkta stavfel m.m. skrev detta lite hastigt.

Hoppas någon lyckas lite med hand-metoden som är en väldigt enkel men bra varian och berätta imorgon hur det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var väldigt mycket inne på det här förut. Då hängde jag mycket på LD4all, en väldigt bra sida och väldigt hjälpsamma personer på chatten. Jag skrev ner allt jag drömt och gjorde drömtest hela tiden. Men jag lyckades aldrig, jag var inte särskilt envis heller. Jag kanske ska göra ett nytt försök.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Vill bara påpeka ytterligare en gång, kladrömmar är inte att man "påverkar" vad man ska drömma om, som t.ex. att man bestämmer att man ska drömma om fotbolls-vm och sen drömmer man lite om det. Utan man vaknar alltså upp i drömmen och kan, om man är duktig, göra precis vad man vill och allt känns som det vore på riktigt, du kan äta, ha sex (och visst fan är det skönt) och flyga m.m. och självklart bestämma vad som ska hända men det är alltså inte som en dröm utan mer som verkligheten, dock vet man hela tiden att det är en dröm, oftast.

När man klarat det första gången kan man sedan försöka lära sig göra nya saker, t.ex tända en lampa, framkalla Jessica Simpson osv osv.

Klardrömmar har man lärt ut mycket om på fängelser i olika länder för att fångarna ska få ut sin agressivitet i drömmarna osv, dock vet jag inte hur bra det har gått..

Redigerad av Roller_Girl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak bara; finns det risk för mardrömmar? isåfall värkar det obehagligt om det känns så värkligt :unsure:

Den enda risken i själva drömmen är väl att du kan bli väldigt skrämd, dock så kan du ju som sagt påverka allting och om det kommer en mördare så kan du bara klä av honom med blicken och skicka dina livvakter för att våldta honom..

Eller jo, en risk till finns det. Många, detta hände mig också, vaknar upp i sin säng men kan inte röra sig eller göra någonting. Detta kanske verkar väldigt hemskt men jag kände bara en tillfredsställande känsla och tyckte det var skit coolt, men vaknade efter några sekunder. Så det där med att fastna och inte kunna röra sig är väl lite jobbigt men håller oftast inte på mer än några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det där låter läskigt. Hur många gånger har det hänt dig? Hur kan du vara säker på att det alltid blir några sekunder?

Det har hänt en gång vad jag vet, och jag har läst väldigt mycket om det och så jag har förstått pågår det bara några sekunder då drömmaren ofta kan vakna upp från drömmen eller lär sig hur han ska röra på sig m.m. Självklart vet jag inte om man kan fastna en längre tid men kom ihåg, det är bara en dröm!

Hur som helst, ska upp tidigt imorn så går och lägger mig snart. Ska försöka med hand-metoden.

Men lycka till med era försök och ge inte upp för att det inte funkar med en gång! Jag som borde ha väldigt lätt för det då jag ofta kommer ihåg vad jag drömmer, har försökt en längre tid men gav sedan upp och som dessutom ofta vet att jag drömmer men vaknar aldrig upp, vilket jag tycker är märkligt, inte ens jag har kommit längre en att det jag skrev tidigare, så det kan ta sin tid men är ju absolut värt det!

EDIT: Kan ge mer information om dom andra varianterna och berätta mer om dalltihop om ni inte redan läst sidorna jag länkade till, imorgon.

Lycka till.

Redigerad av Roller_Girl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller jo, en risk till finns det. Många, detta hände mig också, vaknar upp i sin säng men kan inte röra sig eller göra någonting. Detta kanske verkar väldigt hemskt men jag kände bara en tillfredsställande känsla och tyckte det var skit coolt, men vaknade efter några sekunder. Så det där med att fastna och inte kunna röra sig är väl lite jobbigt men håller oftast inte på mer än några sekunder.

:unsure: Detta har ju hänt mig! Fyfan va skraj jag var. Kunde inte prata högre en viskningar så jag låg där och viskade "Pappa!" samtidigt som jag inte kunde röra mig och det kändes som jag åkte sakta ner i golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om detta blir spam nu, är bara jädrans förväntansfull då jag kommer ihåg att när jag insåg at jag lyckats, den känslan var helt otroligt och gjorde också så att jag vaknade igen pga att jag blev för upphettsad.

Men ville bara tillägga en sak, den bästa tiden att testa detta på är när ni nyss har sovit och sedan varit uppe en stund. Då är chansen störst för att ni lyckas. Och ytterligare en gång, lycka till och berätta imorgon hur det gick! god natt :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm låter ganska kul, men jag har lätt för att få mardrömmar :unsure:.

Förresten är det bara jag som har känt en gång man "flyger/svävar" ur sin kropp?

För ungefär 1 år sedan så sat jag och spelade playstation och klockan var sent på natten och jag var ganska trött.

Och så helt plötsligt så kunde jag inte röra mig och jag "flög" ur min kropp ganska sakta och såg min själv sitta där och spela.

Men det varade bara i några sekunder 5-10 sekunder ungefär.

Nej det är inte påhittat det var faktiskt rätt så läskigt.

Det påminner om ett program jag såg på tv som handlare om folk som varit med om konstiga saker, och där var den en som hade varit i en bilkrash och på operations-bordet så stannades henne hjärta men dom lyckades få igång det igen. Sen berättade hon att hon också "flög" ur sin kropp och såg sig själv ligga där.

Redigerad av kalle.b
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...