Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

En gång när jag försökte med WILD så kändes det som att högra armen och den högra kinden somnade.. :S kanske var påväg till en klardröm ?

Isåfall var du påväg att hamna i sömnparalysering, ett steg i WILD, men då händer det i hela kroppen, och enligt mig är känslan annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Wii, jag lyckades igår! :P

Fyfan vad häftigt det kändes, jag försökte den där fingermetoden med att röra fingrarna och sen andas genom näsan, och det funkade! ;)

Jag försökte hoppa genom en spegel, men det funkade inte. ^_^

Aja, jag teleporterade mig till Kwik-e-Mart i Simpsons. B)

Jag köpte ett paket ciggaretter, han ID-kollade mig inte ens. ;)

Redigerad av Jojje
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var på ett ställe och sov helgen.. min flickvän ringde mig typ mitt inatten... jag öppnade ögonen och svarade.. men efter ett tag såg jag inte som jag skulle.. på ena ögat såg jag en killes föräldrar i rummet och med andra ögat bara han som låg och sov.. la märke till en grej, där föräldrarna var var det en madrass på en säng där det inte var det på "andra ögat"... riktigt skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wohoo, inatt fick jag nästan en lucid. Eller fick jag, jag vet inte. I alla fall; jag drömde att jag kollade på imdb, då fick jag den briljanta idéen att kolla om filmerna som hade listat upp skulle vara de samma om jag uppdaterda sidan en gång, om de ändras skulle jag drömma! Jag provade och visst ändrades de till andra filmer. Då drömd jag alltså (Wohoo) och allt kändes väldigt bisarrt. Sen blev det lite konstigt, jag började hör ljud från verkligheten, det var som någon satte på och stängde av ljudet snabbt växlande. Jag blev osäker, kanske var jag vaken? Sen kände jag att jag låg i sängen. Då gav jag upp, och sa till mig själv att vakna. Jag vaknade förlamad, men jag slappnade av och försökte inte röra mig, sen tog jag i och vaknade på riktigt.

Japp, totally wierd.

Jag ångrar att jag bestämde mig för att vakna, om jag hade fortsatt koncentrera mig på drömmen hade det kanske blivit något. Jag hade ju inte äns försökt att få en lucid dream, så det var lite överraskande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wii, jag lyckades igår! :)

Fyfan vad häftigt det kändes, jag försökte den där fingermetoden med att röra fingrarna och sen andas genom näsan, och det funkade! :huh:

Jag försökte hoppa genom en spegel, men det funkade inte. :)

Aja, jag teleporterade mig till Kwik-e-Mart i Simpsons. :P

Jag köpte ett paket ciggaretter, han ID-kollade mig inte ens. :)

Whoa, grattis! ;) Beskriv gärna hur du gjorde, mer detaljerat, och hur sent det var. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då gav jag upp, och sa till mig själv att vakna. Jag vaknade förlamad, men jag slappnade av och försökte inte röra mig, sen tog jag i och vaknade på riktigt.

Japp, totally wierd.

Kunde du inte röra dig även fast du är vaken? Om du får detta upprepade gånger så har du en s.k "sjukdom", iofs helt ofarlig men kan kännas lite obehaglig. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde du inte röra dig även fast du är vaken? Om du får detta upprepade gånger så har du en s.k "sjukdom", iofs helt ofarlig men kan kännas lite obehaglig. ^^

Läser du ofta Expressen? Känns som en klassisk löpsedelrubrik under nyhetstorka. "Tillfällig förlamning kan vara dold sjukdom - 100 000 kvinnor drabbade utan att veta om det."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du ofta Expressen? Känns som en klassisk löpsedelrubrik under nyhetstorka. "Tillfällig förlamning kan vara dold sjukdom - 100 000 kvinnor drabbade utan att veta om det."

Nope, läst om det där för ett halvår sen eller så. Det är en riktig "sjukdom". Minns inte namnet på den. Människan vaknar upp men kan inte röra sig. Har ingen kontroll över sin kropp. Har för mig att man inte kan yttra ett ord heller. Hur länge man är "förlamad" är olika från person till person med sjukdomen. 30 sekunder - 2 min skulle jag väl gissa på.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör jag mitt första LD- försök, sen jag börjat lite mer seriöst. Det är en WBTB och MILD. Jag har lyckats återkalla två drömmar, så det ska nog gå fint. :>

Wiiieh, det gick vägen! Insåg att jag drömde, och jag var i mitt rum. Först hörde jag typ orkestermusik. Sedan fick jag den att sluta. Jag tittade på mina häder och de var alldeles skeva. :ermm:

Mina fötter kändes konstigt och det var svårt att gå, så jag rättade till mina fötter i min säng (i verkligheten alltså) och då vaknade jag. Men har kommer det kluriga: jag vaknade inte egentligen. För sedan minns jag att jag berättade för folk om min klardröm. Men när jag vaknade insåg jag att jag hade berättat för folk, i en dröm! Så jag är inte helt säker på att det faktiskt var en klardröm eller ännu en dröm om en klardröm.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde du inte röra dig även fast du är vaken? Om du får detta upprepade gånger så har du en s.k "sjukdom", iofs helt ofarlig men kan kännas lite obehaglig. ^^

Det hände mig jätteofta när jag var liten, men nästan aldrig nu längre. Min mamma hade samma problem när hon var liten. Jag har läst att det är hjärnan som vaknar men inte kroppen. Och eftersom kroppen är förlamad när man sover så kan man inte röra sig. Det är i ett halvvaket tillstånd (typ).

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle uppskatta lite tips innom Klardröm/Lucid dreaming

Jag har väldigt lätt för att få klardrömmar nuförtiden, kanske med tanke på att jag haft tålamod att försöka lära mig under ett par månader nu. Övning ger resultat även om man håller på längta ihjäl sig i början efter att lyckas, så är det misslyckande något man måste acceptera. Motivation är enormt viktigt, och denna motivation tror jag är svårare att bygga upp för människor som aldrig haft en klardröm eftersom man inte har någon aning om det är värt det. Har du någon gång råkat få en klardröm så vill du ha mer av det.

De senaste dagarna verkar jag ha fått ett större genombrott i mina övningar då jag provat en ny metod som verkar fungera bra på mig, och det handlar om att kliva upp efter 5-6 timmar och försöka få igång sitt logiska tänkande, t.ex. genom att räkna några multiplikationer i huvudet under 5 minuter. Man ska kliva upp och gå på toaletten och tömma blåsan så detta inte kan störa när man ska sova igen. Efter ca 15-45 minuter så går man och lägger sig igen och försöker bara tänka på att man vill ha en klardröm, jag själv försöker behålla medvetandet när jag somnar och eftersom jag redan sovigt 5-6 timmar så är kroppen så avslappnad att man kan somna ganska lätt. Men jag har inte lyckats behålla medvetandet nästan någon gång, men jag verkar få klardrömmar trots allt efter en stund, kanske för att jag tänker på det så mycket precis innan jag somnar.

Ett tips är verkligen att ifrågasätta dig själv seriöst om du är vaken eller inte under dagen, för om du inte gör det så kommer du aldrig göra det när du drömmer heller.

Jag själv brukar i mina klardrömmar ta fram en magisk fjärrkontroll som jag kan påverka drömmarna med, t.ex. så riktar jag den mot en säng och vill trolla fram tjejer så trycker jag på t.ex. siffran 3 så kommer 3 tjejer fram på sängen. Är jag inte nöjd med deras utseende kan jag även förändra detta med fjärrkontrollen. Denna fjärrkontroll lyckas jag ibland hitta i bakfickan på mina byxor eller på någon bänk i drömmen och den härmar utseendet från någon fjärrkontroll jag använt till en riktigt TV i mitt liv utanför klardrömmarna. :)

I morse vaknade jag upp i min studentlägenhet i min klardröm, och eftersom jag inte sov där inatt så behövde jag inte göra någon reality check på om det var en dröm :D I drömmen gick jag ut på min balkong som är ca 20-30 meter ovanför marken och jag flög iväg mot affären där den snygga tjejen jobbar. Tyvärr så såg jag henne inte inne i affären och jag vaknade innan jag hann leta vidare, men det är en grym känsla att flyga iaf, prova det den dag du har en klardröm. I dina klardrömmar bestämmer du själv alla lagar, både fysiska och juridiska :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...