Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Shit, alltså. Måste bara bumpa den här tråden efter vad som hände mig för bara 15-30 minuter sen. Visste inte om jag skulle posta här, eller i drömtråden, men jag måste ju fanimej ha haft en klardröm..

Som en del av er kanske vet så befinner jag mig på Dreamhack Skellefteå, där brukar man inte sova så mycket. Okej, jag minns att sjönk ner med huvudet med huvan över och ner på bordet. Måste ha somnat. Senare vaknade jag och hade ingen aning om vart jag befann mig. Jag visste att det måste vara någon slags datorfestival, men inte att jag befann mig på Dreamhack Skellefteå. Som sagt, vaknade upp, ingen av mina bordskamrater satt brevid mig. Jag ställde mig upp och gick BAKOM scenen där det fanns ett litet rum med en del datorer. Satt även 2 st från Crew där. De måste ha sett att jag var lite vilse, så en av dem frågade om jag sökte efter något varpå jag svarade:

"Öhm..ja..utgången.."

"Då har du nog gått lite fel"

Jag gick ut därifrån och började rycka i nödutgångar, tog mig in men tog mig inte längre. Bestämde mig för att gå tillbaka till min plats, hittade den ganska fort. Märkte att den ena bordsgrannen var död i WoW, sedan 3 minuter tillbaka och den andra bordsgrannen var flaggad som afk. Jag satte mig vid min plats och klickade upp MSN, såg att en av grannarna var online och tänkte skriva "Vart är ni?". Senare började jag känna igen mig allt mer och mer, kollade åt höger...där fanns utgången. Tog på mig glasögonen (gick runt utan glasögon lol) och DÄR...där började jag förstå vafan som nyss hänt mig. Blev skiträdd och försökte somna om igen. Hade huvudet i min famn, hörde att någon satte sig brevid mig..det var en av grannarna. Nu började saker falla på plats, de hade varit borta och köpt frukt.

Förmodligen jävligt luddigt förklarat, men jag är fortfarande i "chocktillstånd" och VÄLDIGT trött. Var bara tvungen att få ur mig det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, någon klardröm var det inte. Klardröm = du drömmer, och är medveten om att du drömmer. Det låter ju snarare som att typ har gått i sömnen. :)

Skumma är ju att jag var vid medvetande i princip hela tiden, och trodde att det var en dröm. Vilket som så var det riktigt läskigt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, alltså. Måste bara bumpa den här tråden efter vad som hände mig för bara 15-30 minuter sen. Visste inte om jag skulle posta här, eller i drömtråden, men jag måste ju fanimej ha haft en klardröm..

Som en del av er kanske vet så befinner jag mig på Dreamhack Skellefteå, där brukar man inte sova så mycket. Okej, jag minns att sjönk ner med huvudet med huvan över och ner på bordet. Måste ha somnat. Senare vaknade jag och hade ingen aning om vart jag befann mig. Jag visste att det måste vara någon slags datorfestival, men inte att jag befann mig på Dreamhack Skellefteå. Som sagt, vaknade upp, ingen av mina bordskamrater satt brevid mig. Jag ställde mig upp och gick BAKOM scenen där det fanns ett litet rum med en del datorer. Satt även 2 st från Crew där. De måste ha sett att jag var lite vilse, så en av dem frågade om jag sökte efter något varpå jag svarade:

"Öhm..ja..utgången.."

"Då har du nog gått lite fel"

Jag gick ut därifrån och började rycka i nödutgångar, tog mig in men tog mig inte längre. Bestämde mig för att gå tillbaka till min plats, hittade den ganska fort. Märkte att den ena bordsgrannen var död i WoW, sedan 3 minuter tillbaka och den andra bordsgrannen var flaggad som afk. Jag satte mig vid min plats och klickade upp MSN, såg att en av grannarna var online och tänkte skriva "Vart är ni?". Senare började jag känna igen mig allt mer och mer, kollade åt höger...där fanns utgången. Tog på mig glasögonen (gick runt utan glasögon lol) och DÄR...där började jag förstå vafan som nyss hänt mig. Blev skiträdd och försökte somna om igen. Hade huvudet i min famn, hörde att någon satte sig brevid mig..det var en av grannarna. Nu började saker falla på plats, de hade varit borta och köpt frukt.

Förmodligen jävligt luddigt förklarat, men jag är fortfarande i "chocktillstånd" och VÄLDIGT trött. Var bara tvungen att få ur mig det här.

Jag tycker att det låter som att du gick i sömnen. Jag gör också det ibland vilket inte alltid är så trevligt, till exempel i nåt hotellrum jag sov i i Vietnam där jag nån gång på natten vaknade och såg att dörren var öppen och hade svaga minnesbilder av att ha varit uppe och gått, bara i rummet vad jag minns, men iaf kommer jag ihåg att jag kontrollerade att dörren var låst. Och nu var den alltså inte bara olåst utan öppen, vilket var lite läskigt. Det har varit så några gånger att jag på morgonen inte riktigt vetat om saker under natten har varit en dröm eller inte. Inte ofta det händer, men ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Tack för alla intressanta länkar.. Jag har hela mitt liv haft "problem" med mina drömmar, just för att det är svårt att skilja på dröm och verklighet. Länge trodde jag att jag verkligen såg människor på väggarna och spindlar överallt. Nu förstår jag att det ska vara sk falska uppvaknanden. Jag har det här varje natt, utan att jag försökt att framkalla det. På gott och ont. Jag har fantastiska drömmar - ibland. Men jag har också mardrömmar som alltid slutar i "falska uppvaknanden". Nu sista tiden har jag börjat gå i sömnen för att jag tror att jag är vaken och ramlade och slog mig ganska illa nyligen. Jag har verkligen blivit rädd för fenomenet. Är det någon som vet hur man kan ta kontroll över sina klardrömmar - är grejen att helt enkelt inse att det är drömmar? Vilket är SÅÅÅ svårt när det är så verkligt.

Sedan upplever jag mig "sitta fast" ganska ofta. Jag vaknar alltså, eller upplever mig vakna, utan att kunna röra kroppen. Jag är paralyserad och ibland tar jag mig inte ur drömmen, utan återvänder in i den. Men ibland lyckas jag också med att börja röra fingrarna. Det här har jag lidit av hela livet, för jag lär mig aldrig att det är ofarligt. Jag är lika rädd varje gång.

Är jag ensam i det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det paralyserade tillståndet har jag hört om innan. Dina falska uppvaknanden går säkert att ta itu med. Ett enkelt tips kan vara att bara sätta upp ett riktigt stort väggur på en passande plats och ta en liten titt på det varje gång du vaknar - klockor ser jättekonstiga ut när man drömmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla intressanta länkar.. Jag har hela mitt liv haft "problem" med mina drömmar, just för att det är svårt att skilja på dröm och verklighet. Länge trodde jag att jag verkligen såg människor på väggarna och spindlar överallt. Nu förstår jag att det ska vara sk falska uppvaknanden. Jag har det här varje natt, utan att jag försökt att framkalla det. På gott och ont. Jag har fantastiska drömmar - ibland. Men jag har också mardrömmar som alltid slutar i "falska uppvaknanden". Nu sista tiden har jag börjat gå i sömnen för att jag tror att jag är vaken och ramlade och slog mig ganska illa nyligen. Jag har verkligen blivit rädd för fenomenet. Är det någon som vet hur man kan ta kontroll över sina klardrömmar - är grejen att helt enkelt inse att det är drömmar? Vilket är SÅÅÅ svårt när det är så verkligt.

Sedan upplever jag mig "sitta fast" ganska ofta. Jag vaknar alltså, eller upplever mig vakna, utan att kunna röra kroppen. Jag är paralyserad och ibland tar jag mig inte ur drömmen, utan återvänder in i den. Men ibland lyckas jag också med att börja röra fingrarna. Det här har jag lidit av hela livet, för jag lär mig aldrig att det är ofarligt. Jag är lika rädd varje gång.

Är jag ensam i det här?

Nej, jag fick också sömnparalyser ganska ofta förr i tiden. När jag var liten var jag rädd för att sova, eftersom jag ofta inte kunde röra mig när jag vaknade. Precis som du lyckades jag slita mig loss genom att börja vicka på fingrarna. Men med tiden lärde jag mig att det bästa är att slappna av och inte få panik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Wää, vilken äcklig grej som hände nyss. La mig i sängen för att tänka igenom en sak, och kommer närmre och närmre mot sömnen ju längre jag ligger. Men eftersom att lägenheten är tänd och datorn är på etc. är jag ju fullkomligt bestämd på att inte somna.

Men sedan mer eller mindre drömmer jag att jag sitter på tunnelbanan med min iPhone och ger den till en ytligt bekant, jag skulle nog fortfarande säga att jag var 99% vaken här och hade kunnat öppna ögonen och ställt mig upp när jag än ville, men sedan helt plötsligt så tar den här personen min iPhone och springer iväg och jag får totalpanik.

Och då slår det till, jag är fullt medveten om att jag drömmer, men samtidigt GÅR det inte att öppna ögonen, jag försöker säga något och hör mig själv få fram pipiga stön i något slags paniktillstånd. Jag är som helt jävla borta en halv minut, efter några sekunder lyckas jag ta kontroll över kroppen och rycker mig ur det här tillståndet och öppnar ögonen. Lite läskigt faktiskt. Är nog en bra idé att sova på riktigt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Deta är något jag vellat testa länge men... Jag är alldeles för skraj.

Tänker på sömnförlamning jag har lätt att bli rädd för sånt och sen i drömmen att man inte kan vakna jag skulle fått panik.

Men sammtidigt vill jag inte missa allt det roliga som man kan ha.

Att flyga och allt!

Om jag bara kunde bli lite modigare <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Deta är något jag vellat testa länge men... Jag är alldeles för skraj.

Tänker på sömnförlamning jag har lätt att bli rädd för sånt och sen i drömmen att man inte kan vakna jag skulle fått panik.

Men sammtidigt vill jag inte missa allt det roliga som man kan ha.

Att flyga och allt!

Om jag bara kunde bli lite modigare <.<

Ett tips är faktiskt att prova, hur rädd du än är för när du väl är i drömmen så händer det en massa häftiga saker... Hur häftigt som helst och sedan när du vaknar och inser att det var en dröm är en underbar känsla :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är faktiskt att prova, hur rädd du än är för när du väl är i drömmen så händer det en massa häftiga saker... Hur häftigt som helst och sedan när du vaknar och inser att det var en dröm är en underbar känsla :)

Det låter fräckt om det jag läst är rätt att det är precis som riktigt man ser från sina ögon och sånt.

Man kan känna smak känna saker och sånt.

Men varför ska man inte leva in sig i en serie eller något sånt? :)

Hade varit roligt att ha lucid dream med typ naruto (ja jag kollar på sånt)

Men det jag inte gillar är det ja sömnparalys kan inte vakna sen har jag hört att man kan se massa skepnader när man är i paralys jag hade fått panik <.<

Och någon sa innan att huvudet börja spännas ut eller något och det känns verkligt.

Kanske om det kom en jätte spindel hade jag blivit freaked out.

Men ja kanske får testa ändå vill inte missa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...