Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming


Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

Åh min engelska som inte är så bra. Finns det andra tips?

Kan kortfatta just den :mf_doof:

Ligg i en bekväm position, töm skallen och slappna av. Fokusera på dina andetag, räkna varje. Tillslut kommer du verkligen vilja byta plats på dig själv. Men det är bara ett test ifrån kroppen, den kollar om du verkligen är vaken eller om du sover. Men rör dig inte, ligg fortfarande still. Efter ett tag kommer du att känna en våg av tyngd över kroppen. Efter det ska man ligga still och "låta bilder skapas framför ögonen". Därifrån är det svårt att förklara, men du märker nog när det händer :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så när dessa "bilder" kommer ska ja fortsätta ligga stil och kolla på samma sak hela tiden? Kan ja blunda eller måste jag kolla hela tiden? Sen såg ja nåt att det kunde vara farligt för kroppen om nånting som ja inte fattade.

Farligt ska det inte vara.

Det är svårt att förklara med bilderna, det ska vara som om man kan "gå in i dom".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kortfatta just den :(

Ligg i en bekväm position, töm skallen och slappna av. Fokusera på dina andetag, räkna varje. Tillslut kommer du verkligen vilja byta plats på dig själv. Men det är bara ett test ifrån kroppen, den kollar om du verkligen är vaken eller om du sover. Men rör dig inte, ligg fortfarande still. Efter ett tag kommer du att känna en våg av tyngd över kroppen. Efter det ska man ligga still och "låta bilder skapas framför ögonen". Därifrån är det svårt att förklara, men du märker nog när det händer :D

Funkar det för dig? :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kortfatta just den :mellow:

Ligg i en bekväm position, töm skallen och slappna av. Fokusera på dina andetag, räkna varje. Tillslut kommer du verkligen vilja byta plats på dig själv. Men det är bara ett test ifrån kroppen, den kollar om du verkligen är vaken eller om du sover. Men rör dig inte, ligg fortfarande still. Efter ett tag kommer du att känna en våg av tyngd över kroppen. Efter det ska man ligga still och "låta bilder skapas framför ögonen". Därifrån är det svårt att förklara, men du märker nog när det händer :D

Hmm, intressant länk det där. Ska prova och se om det fungerar. Är dock rädd för att jag blir för rastlös, men får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, det var inget problem för mig, jag hade ju lite motivation, så, yeah.

Hmm, well. I början var det svårt att hitta en bekväm position, men när man väl gjorde det kändes det lätt. Däremot en sak som jag störde mig någonting enormt på var att jag efter var femte minut var tvungen att svälja eller "låtsas svälja" för annars så kändes det som jag vet inte vad. Efter runt femton minuter så blev jag så spänd i hela kroppen så det var sjukt. Sedan började jag få den här känslan som texten i länken du gav beskrev, att man vill röra kroppen, men jag låg helt still (förutom svaljet) i runt trettio minuter, men ingenting hände. Sedan tror jag det berodde på att jag hela tiden tänkte någonting och att jag blev så spänd (vilket ledde till att jag inte var avslappnad). Jag får väl ta och prova någon gång då jag är lite tröttare och är mer avslappnad. Förresten, ska man blunda eller inte? Jag blundade, men man kanske inte ska göra det?

Edit: Ah, läste nyss en sak han skrev på forumet där. Antagligen därför jag failade. Är det bara jag som inte förstår vad han vill säga? Någon som kan ge mig en bra översättning?

also avoid the swallowing reflex by tilting your head up ever so slightly *like under a towel or something*) I can't tell you when it will happen...

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh fyfan. När jag var mindre hade jag detta fenomen mer eller mindre varje natt. Och jag hatade det. Det var verkligen skitäckligt. Och var alltid asrädd över att somna, eftersom jag fick svårt att skilja verklighet från drömmen. En natt "Vaknade" jag t.ex efter en sådan här dröm. Jag gick upp och drack och tänkte "Ofyfan vad skönt att det är över." .. Bara det att det visade sig att jag fortfarande drömde, då det utanför toalettdörren helt plötsligt flög förbi en blinkande stol, sen flög björnligan in genom fönstret. Jag minns att jag inuti drömmen ofta fick panikångest, och alltid var livrädd för att aldrig vakna igen. Även fast man brukade vakna om man ruskade på huvudet i drömmen, dock inte alltid, då det var precis det jag gjorde innan drömmen fortsatte, även därför jag trodde jag var vaken. Men nu förtiden händer det bara nån gång i halvåret, och när det väl händer blir jag skitglad, då jag forskat lite i detta fenomen. Det jag oftast gör är att utforska hav och grejs, då jag både kan andas under vattnet och flyga i drömmarna. Men även nu fattar jag inte ibland att jag drömmer. T.ex "vaknade" jag en gång mitt ute på gatan utanför huset. "Hur fan hamnade jag här?" tänkte jag bara, och var på väg in i huset. Sen tänkte jag helt plötsligt "Men.. Om jag fladdrar med armarna så här, och sparkar med benen så.. Dom borde jag väl flyga? *Prövar* "ÅHHH!! DET FUNKAR!!! DET FUNKAR!!!! JAG ÄR ETT GEN.." *vaknar* .

Men jävligt kul är det när man är medveten om det, som sagt, antingen utforskar jag ju hav eller flyger runt, eller leker jag Garry's mod in real life, och "Spawnar" fram skitkonstiga saker, sen flyttar jag runt dom med blicken.

Men lite creepy är det, då vissa hävdar att det är 'själen' (Eller nåt hjärngrejsemojs, typ ditt intellekt) som typ 'råkar' förflytta sig till en annan dimension (alt. annan verklighet.) medans du sover, och i denna dimension finns varken tid eller våra fysiklagar, något som leder till att drömmarna kan kännas som flera timmar långa (Vissa har t.om drömt sig igenom en hel livstid.) då det i vår dimension kanske knappt har gått 10 minuter, då andra bara hävdar att det är hjärnan som får en liten 'spasm' typ, något som leder till att du hallucinerar i sömnen.

Men hursomhelst, ifall du vaknar upp någon gång och inte har en aning om du är vaken eller inte, gå runt lite i huset/lägenheten, och tänk på olika saker och se ifall nåt konstigt händer. (Se. Flygande stolar eller liknande.) Få inte jävla panikångest som jag fick, utan (Ifall du verkligen inte vill vara en del utav drömmen.) försök att krypa tillbaka i sängen och ignorera att du faktiskt drömmer, du kommer ju förr eller senare vakna igen. Eller försök göra något roligt med tiden, och det lovar jag dig, det är det värt. Så jävla kul att flyga runt, eller att fula sig med saker. T.ex var jag ju livrädd för dom flygande stolarna när jag var liten, och var alltid rädd att stöta på dom. Tyvärr så framkallar ju drömmen det du tänker på, så så fort jag var rädd att möta stolen, kom den alltid flygande emot mig. Blev alltid lika förtvivlad. :D . Nu förtiden älskar jag att framkalla tusentals blinkstolar, och få dom att snurra runt tillsammans med gigantiska tekannor. (Tror jag fått dom tekannorna i huvudet pga. för mycket arbete med 3Dstudio Max.)

Jag älskar slumpmässig humor, och skrattar ibland nästan på mig när jag ser detta störda jippo.

Men flyga är nästan det bästa utav allt. Det liksom pirrar i magen medans man flyger så som det gör om man faller från en hög höjd, eller åker en bergochdalbana. Förmodligen eftersom att hjärnan blir förvirrar, och verkligen tror att man flyger.

Men det värsta är nog att man kan känna smärta i såna här drömmar.

T.ex flög jag en gång in på torget i Nybro, varpå en arg hund hoppade på mig och började bita mig på revbenen. Det är ingen extrem smärta.. Men som en blanding mellan ett blåmärke och en kittling, rätt creepy iallafall.

Så, nej, lär man sig bara behärska drömmen kan man ha mycket skoj med den, och man blir riktigt besviken när man vaknar upp igen, då man vet att man inte kommer få vara med om samma sak på mycket länge.

Ah, en annan sak. Det är ju många som börjat tro på spöken efter såna här drömmar, då dom inte fattar att dom faktiskt drömt, utan tror att dom där flygande stolarna, etc., var på riktigt, och att det spökar i huset. Men nix. Och läste lite i tråden, om nån som inte vågade sig på lucid dreaming, orolig över att inte kunna vakna.. Och nej... Vanligast kan man ju inte bestämma att man ska vakna. Men vanligast är drömperioden runt 5 minuter lång, ibland inte ens det, ibland har jag bara flugit typ 5 meter innan jag vaknar igen, ibland känns det som flera timmar. Men det är inget som man ska få panik över, då det inte är något farligt. Och dom flesta gångerna (iallafall för mig.) räcker det att ruska våldsamt på huvudet (I drömmen.) så vaknar man. Men detta använde jag ju oftast när jag var mindre, och fortfarande var rädd över detta. Nu är det sista jag vill att vakna.

Det negativa är väl att jag alltid är så jävla ensam i drömmarna. Dom enda "Varelserna" jag kan se är skepnader ibland. (Även dom som folk ofast tror är spöken... Hjärnspöken kanske, enligt mig.) men det är väldigt sällan jag ser dom. Visst IBLAND kan jag se djur (se. hunden.) men människor är ytterst sällan att jag ser icke skepnads versioner utav.

En lite små creepy berättelse jag hört, är att en kvinna varje natt under en veckas tid hade såna här drömmar. Varje natt så flög hon till en liten stuga, ett par veckor senare ringde hon och skulle hyra en stuga att bo i under sin semester, hon hittade en billig och bra stuga, och ringde till den som hade hand om den. Dock fick hon varningen om att den var hemsökt av en ung dam.

Kvinnan struntade i varningen, och åkte till stugan. Men när hon närmade sig tänkte hon "Men det liknar ju stugan jag besökt under mina drömmar!" Och när hon kom fram mötte "Havaren" av stugan henne, denne som bara stammade fram "Men.. Men det är ju hon!"

Den unga kvinnan förstod ingenting och frågade "va, vem?" "Men det är ju du som har spökat här varje dag!"

Förmodligen är ju inte denna historia sann, men, vem vet? :mellow:

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rixxz den historian är jag nästan 100% säker att den inte är sann.

Och det där med att själen flyttar till en annan dimension tror jag inte heller men man kan ju inte veta sånt men vad jag tror och dom flesta är det bara i ens huvud.

Och man vaknar alltid man kan inte fasta det är som en vanlig dröm förutom att man nu är medveten om den.

Har du testat att äta i en dröm? Man känner faktiskt smak.

Man kan ju också ha andra trevliga saker (you know what) :D:mellow:

Det jag är mest rädd för är ifall det blir en mardröm och det kommer någon läskig typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rixxz den historian är jag nästan 100% säker att den inte är sann.

Och det där med att själen flyttar till en annan dimension tror jag inte heller men man kan ju inte veta sånt men vad jag tror och dom flesta är det bara i ens huvud.

Och man vaknar alltid man kan inte fasta det är som en vanlig dröm förutom att man nu är medveten om den.

Har du testat att äta i en dröm? Man känner faktiskt smak.

Man kan ju också ha andra trevliga saker (you know what) :D:mellow:

Det jag är mest rädd för är ifall det blir en mardröm och det kommer någon läskig typ.

Jo, vet. Tror inte heller på den där historien. Den bara poppade upp i huvudet på mig när jag började tänka på det här. Då jag både har läst den i.. Det okända tror jag, och hört den nånstans. Inte heller tror jag på själen och det heller, då jag är Ateist.

Har en känsla av att det typ är hjärnan som buggar sig, och TROR att den är fullt 'aktiverad' när den egentligen inte är det, något som leder till detta. Väldigt weird är det iaf.

Åh, någon som kan komme med snabbt tips får att få en lucid dream? Orkar inte kolla igenom hela tråden, och har inte haft någon på skitlänge nu. Kan vara passande då jag snart ska gå och lägga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, vet. Tror inte heller på den där historien. Den bara poppade upp i huvudet på mig när jag började tänka på det här. Då jag både har läst den i.. Det okända tror jag, och hört den nånstans. Inte heller tror jag på själen och det heller, då jag är Ateist.

Har en känsla av att det typ är hjärnan som buggar sig, och TROR att den är fullt 'aktiverad' när den egentligen inte är det, något som leder till detta. Väldigt weird är det iaf.

Åh, någon som kan komme med snabbt tips får att få en lucid dream? Orkar inte kolla igenom hela tråden, och har inte haft någon på skitlänge nu. Kan vara passande då jag snart ska gå och lägga mig.

Kolla min post, funkar bra för mig och många andra i dess tråd på dreamviews.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, vet. Tror inte heller på den där historien. Den bara poppade upp i huvudet på mig när jag började tänka på det här. Då jag både har läst den i.. Det okända tror jag, och hört den nånstans. Inte heller tror jag på själen och det heller, då jag är Ateist.

Har en känsla av att det typ är hjärnan som buggar sig, och TROR att den är fullt 'aktiverad' när den egentligen inte är det, något som leder till detta. Väldigt weird är det iaf.

Åh, någon som kan komme med snabbt tips får att få en lucid dream? Orkar inte kolla igenom hela tråden, och har inte haft någon på skitlänge nu. Kan vara passande då jag snart ska gå och lägga mig.

Du kan ju börja med att göra en dröm journal och sammla dina drömar.

Sen finns det ju olika metoder tror dom vanligaste är WILD och MILD tror det var MILD.

WILD så ska du bara slappna av och hålla ögonen öppna tills du typ blir förlamad så kan kroppen skaka och du ser massa saker (tror jag iallafall inte så insatt i WILD eftersom jag inte gillar paralysen och allt annat där)

MILD är att du drömmer och i drömmen kommer du på att du drömmer på gör man något man kallar Reality check som att hålla för näsan och andas genom den om du får luft drömmer du eller räkna fingrar om det är fler eller mindre eller händerna är ovanliga drömmer du. Finns fler sätt men dom är vanligast och effektivast.

Dröm journalen är ju till så du kommer ihåg drömmar bättre och då ökar din chans att du får LD genom MILD.

Det kan ta ett tag innans man får lucid drömmar för första gången men du har redan fått så kanske går enklare men det kan ta en tid innans du får dom ofta så ha tålamod.

Det är väll det viktigaste att veta.

Jo när du väll drömmer så kan du stabilisera drömmen så den varar längre genom att gnida händerna mot varandra. För vissa funkar det också att snurra runt sin axel eller att ropa högt att man ska fortsätta drömma.

Om du nu vaknar så kan du alltid testa och se ifall du fortfarande drömmer för man kan få FA (false awakening)

Tänk på ditt humör och sånt om du är glad är alla dream characters glada och miljön är bättre men om du är arg så är DCerna också arga och du kan få mardrömmar och rädsla är också något du inte vill ha eftersom det kallar till sig just det man är rädd för (som du kanske redan visste)

Sen om man pratar med DC kan man få väldigt intressant information men efter ett tag brukar dom bli figentliga som dom kan tafsa, ta till våld och såna grejer.

Man ska inte vara för uppspelt när man drömmer för då brukar drömmen sluta så var försiktig om du inte vill vakna upp. Överdriv inte saker som att använda din krafter hela tiden det kan förkorta drömmen

Det var någon tråd jag såg på Dv som jag också tyckte var intressant.

Som gett mig tips som att om det nu kommer något som ett monster säger vi nu och det är din mardröm då kan du få det att försvinna om du inte kollar på den och tänker på något annat.

Om du inte tänker på eller ser den så kan den inte existera.

Andra saken är om du kollar på ett föremål ett tag så ser du fler detaljer det kan också hjälpa.

Jag tror det är det mesta man vill vetta.

Redigerad av fuzzion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "Sen om man pratar med DC kan man få väldigt intressant information men efter ett tag brukar dom bli figentliga som dom kan tafsa, ta till våld och såna grejer. "

Och då syftar ja på "DC".

Sen hur vet man om man lyckas eller inte?

DC=Dream character alla i din dröm.

Menar du hur man lyckas märka att man drömmer?

Det gör man när man drömmer och märker något som man tänker detta måste vara en dröm så gör man en reality check.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DC=Dream character alla i din dröm.

Menar du hur man lyckas märka att man drömmer?

Det gör man när man drömmer och märker något som man tänker detta måste vara en dröm så gör man en reality check.

Typ som tänka på något onormalt och händer det så drömmer man?

Jag har lätt för att hamna i sådant läge ibland, Men inte så att jag har svårt att vakna. Men jag känner igen det man får svårt att skilja mellan IRL och dröm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...