Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Folk borde inse att skribb har så jävla rätt.

Tyvärr så har religiösa inte den förmågan att se vad som är rätt och fel då de är så hjärntvättade med "gudsvilja".

De har blivit fel uppfostrade eller haft en uppväxt som varit jobbig och varit tvungna att vända sig emot något - dvs. en fantasi, gud.

Har också haft en jobbig uppväxt emd få vänner osv. men jag har varit så pass stark utan att fantisera och hitta på låtsasvänner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har religiösa inte den förmågan att se vad som är rätt och fel då de är så hjärntvättade med "gudsvilja".

De har blivit fel uppfostrade eller haft en uppväxt som varit jobbig och varit tvungna att vända sig emot något - dvs. en fantasi, gud.

Har också haft en jobbig uppväxt emd få vänner osv. men jag har varit så pass stark utan att fantisera och hitta på låtsasvänner.

Samma här...Nä, gud och jesus är bara skit...så är det... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har religiösa inte den förmågan att se vad som är rätt och fel då de är så hjärntvättade med "gudsvilja".

De har blivit fel uppfostrade eller haft en uppväxt som varit jobbig och varit tvungna att vända sig emot något - dvs. en fantasi, gud.

Har också haft en jobbig uppväxt emd få vänner osv. men jag har varit så pass stark utan att fantisera och hitta på låtsasvänner.

Nu får det vara nog!

En liten förklaring:

1. Evolutionen är en religion.

I Skolverkets kommentarer till gymnasiets naturvetenskapsprogram påpekas hur viktigt det är att eleverna lär sig skilja mellan vetenskap och metafysik. Det framhålls också att ingen vetenskaplig modell är helt objektiv eller värderingsfri. Låter bra, eller hur? Men evolutionsteorin har av såväl massmedia som skolverk höjts över alla former av kritik och granskining. Inom dessa modeller existerar tydligen varken värderingar eller osäkerheter, eftersom den som tvivlar på någon av dem omedelbart klassas som okunnig eller ovetenskaplig. Evolutionslärans utgångspunkt, enligt vilken allt som existerar enbart är resultatet av inomvärldsliga processer, presenteras i alla läroböcker som ett grundläggande faktum, medan det i själva verket handlar om ett filosofiskt antagande, en premiss. Precis det som hände med kyrkan under medeltiden, vetenskapen får forska hur mycket den vill bara det inte går ut över "sanningen". Många tror nuförtiden att detta inte bara är en teori, utan ett faktum, vilket det knappast är. Faktum är att det kan inte bevisas, eftersom det inte går att upprepa. Man kan undra hur det kan komma sig att teorier som studerar icke-upprepbara engångsföreteelser tydligen anses vara så höjda över varje tvivel, att den som inte accepterar dem nästan betraktas som en fara för samhället, medan det samtidigt anses sunt och riktigt att vara skeptisk till alla andra teorier. Både politiker och läroboksförfattare verkar vara överens om att eleverna till varje pris måste få den uppfattningen att det inte finns någon skapare och att den moderna biologin bortom allt rimligt tvivel bevisat att människan inte är något annat än en intelligent apa. Precis som på medeltiden, fast tvärtom. Jag citerar biokemisten Ernest Kahane: "Det är absurt och absolut vansinnigt att tro att en levande cell skulle kunna uppstå av sig själv; trots detta så tror jag det i alla fall, eftersom jag inte kan föreställa mig att det gått till på något annat sätt." Detta sammanfattar alla "bevis" för evolutiuonsteorin. Hur osäker eller orimlig denna förklaring än är, måste man hålla fast vid den, annars tvingas man ju erkänna att det kanske finns en skapare trots allt. Egentligen säger man alltså "eftersom det inte kan finnas någon skapare, har jag härmed bevisat att det inte finns någon skapare".

Som sagt, ni får ha den religionen om ni vill, men det ger er inte rätt att förolämpa andra religioner.

2. Guds existens kanske inte är så omöjlig trots allt.

Först vill jag citera Albert Einstein: "Religion utan vetenskap är blind. Vetenskap utan religion är lam".

Vad vi kallar för "vetenskap" infördes runt 1687 av Isaac Newton, då han bevisade hur stora delar av det fysiska universum kunde förklaras med det mänskliga förnuftet. Ungefär hundra år senare hävdade upplysningsfilosoferna att allt kunde förklaras med hjälp av det. Denna minst sagt sterila syn på förhållandet mellan vetenskap och tro bygger på en missuppfattning av vetenskapens natur. Vissa tror att det existerar ett motsatsförhållande mellan tro och vetande, medan det i själva verket handlar om olika perspektiv på en och samma verklighet. Lite förenklat kan man säga att vetenskapen studerar mekanismerna i det fysiska universum och huvudsakligen svarar på frågan "hur", medan tron handlar om både den fysiska och den andliga verkligheten och svarar på frågan "varför". Konfrontationen mellan tro och vetenskap skedde just i samband med det att man försökte förklara universums ursprung: "vetenskapsmännen" (upplysningsfilosofernas efterföljare) hävadade att deras teori, trots dess nästan totala omöjlighet, var den enda möjliga, bara på grund av att inget annat är möjligt. Inte på grund av vetenskapliga observationer (som vissa av er verkar tro), utan på grund av att de flesta tror att allt handlar om vetenskap, och därför inte accepterar förklaringar från andra håll. Men, om en kombination av slump och naturlagar (med väldigt mycket slump) kunde skapa så oerhört komplexa strukturer som universum och de levande organismerna, och till och med varelser som har förmåga att fundera över sitt eget ursprung, vore detta ett betydligt större mirakel än om allting skapats av en intelligent, medveten Skapare. Detta leder oss ännu en gång till den ofrånkomliga slutsatsen att evolutionen är en religion.

"Idéerna sitter, precis som glasögon på vår näsa, och det vi ser, ser vi genom dem. Vi kommer inte alls på tanken att ta av dem." (Ludwig Wittgenstein)

3. SlewME, angående uppväxt: du/ni ska minst av alla snacka om uppväxt, då ni, som sagt, har växt upp under förhållanden då man har försökt slå in i era, då unga, hjärnor att evolutionen är bevisad bortom allt tvivel och att alla som inte tror på den är kompletta idioter. Ännu ett bevis för att det är att ni som är hjärntvättade, är ert minst sagt aggressiva beteende när ni möter oliktänkande.

Tro inte att ni äger mig bara för att ni är flera och har samma åsikter som populasen.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har religiösa inte den förmågan att se vad som är rätt och fel då de är så hjärntvättade med "gudsvilja".

De har blivit fel uppfostrade eller haft en uppväxt som varit jobbig och varit tvungna att vända sig emot något - dvs. en fantasi, gud.

Har också haft en jobbig uppväxt emd få vänner osv. men jag har varit så pass stark utan att fantisera och hitta på låtsasvänner.

Tyvärr så har religösa visst förmågan att att se vad som är rätt och fel. De är absolut inte hjärntvättade, de har valt att tro på en gud.

Det är intressant att så många har så felaktiga och ogrundade uppfattningar om religiösa människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har religösa visst förmågan att att se vad som är rätt och fel. De är absolut inte hjärntvättade, de har valt att tro på en gud.

Det är intressant att så många har så felaktiga och ogrundade uppfattningar om religiösa människor.

Det är intressant att se hur kristna människor kan se bortom all logik.

Den här sidan är intressant: http://gluefox.com/min/skap/id.htm

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är intressant att se hur kristna människor kan se bortom all logik.

Precis som okristna kan det. Om förmågan att se bortom all logik överhuvutaget beror på religion, så är det beroendet till de kristnas fördel, då ingen av de okristna här har några som helst källor (eller ens sunt förnuft) till det de säger.

EDIT: Jag citerar sidan du länkade till:

Grundfrågan gäller nu om vi på något sätt, utifrån objektiva kriterier, kan avgöra vad som är designat, dvs vad som är skapat/tillverkat av en intelligent designer. Om någon hittar t ex en räknedosa eller en klocka ute i skogen, konstaterar vederbörande direkt att den är konstruerad av en konstruktör. Här behövs inga definitioner eller teorier. Även betydligt enklare saker, som t ex en gaffel eller en osthyvel, leder ofelbart till slutsatsen att dessa objekt är konstruerade och inte resultatet av naturliga processer (naturlagar i kombination med slump). Visst kan man tänka sig scenarier som på ett naturligt sätt skulle kunna leda fram till en gaffel, men dessa framstår som så osannolika, att ingen vettig människa skulle anse dem för rimliga.

Man kan t ex tänka sig följande: Vi har ett våldsamt åskväder. Blixten slår ned i ett träd, som splittras och till stora delar förkolnar. En stund senare slår blixten ned i ett järnhaltigt stenblock alldeles intill trädet. Värmen blir så hög att järnet smälter och rinner ut. Detta blandas med koldamm från trädet och rinner ned i mycket finkornig sand nedanför stenblocket. Av en ren slump har myrorna gjort gångar i sanden som har formen av en perfekt gaffel. Det råkar också slumpa sig så att det finns små upphöjningar i sandgropen som bildar texten "Made in Eskilstuna" spegelvänt. Och se, därmed har vi fått en gaffel utifrån enbart slump och naturlagar! Scenariot är ingalunda omöjligt, men ytterst osannolikt (dagens understatement). Ibland inträffar dock otroligt osannolika händelser. Jag är emellertid övertygad om att ytterst få människor skulle acceptera scenariot ovan som en trovärdig förklaring till gaffeln.

Det är precis vad jag menar.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är intressant att se hur kristna människor kan se bortom all logik.

Den här sidan är intressant: http://gluefox.com/min/skap/id.htm

Det är väldigt intressant att se att så många människor ser livet på ett så vetenskapligt korrekt och realistiskt sätt som möjligt när så många saker är fullständigt obegripliga och bortom all logik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från Idag @ Skolan

Muslim1: Allah är allt han har gjort dig och mig alla här!

Jag: Jag trodde att det var våra föräldrar

Muslim1:Och vem har gjort de?

Jag: Deras föräldrar?

Muslim1:FRån början var det bara 2 människor Adam och Eva, de gjorde gud.

Jag: Och de hade sex hela jävla tiden och barnen hade sex med varrandra

Muslim1:Inget svar

Jag: De fick 2 söner, right?

Muslim1:Ja

Jag: Hade de sex med mamman?

Muslim1: Inget svar

Muslim2: DET ÄR HARAM

Jag: Enda sättet att reprucucera, right?

Folk som lyssnade på samtalet: Ja

Muslim1:Fortfarande inget svar

Muslim2: Endå allah gjorde allt på 6dagar och villade på dem sjunde.

Jag: VEm har sagt det, gud?

Muslim2: Ja!

Jag: Jag trodde att människorna började räkna i dagar långt efter jordens skapades.

Båda är tysta.

Jag: Vad kom först ägget eller hönan

Muslim1 & Muslim2: Allah gjorde de båda samtidigtt

Jag: Vem bestämer hur ett barn ser ut?

Muslim1:Allah

Jag: Du vet att de kan ändra barnen innan de har födds?

Muslim1: Det är bara nått de har kommit på för att tjänna pengar

Jag: Jaha, då är DNA också ett sätt att tjänna pengar

alla vetenskaps männen ljuger?

Alla bevisen är skit

Muslim1 & Muslim2: JAA!

Och alla icke muslimer skrattar.

Det är som att förklara för en mygga att inte flygga.

BAH!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som okristna kan det. Om förmågan att se bortom all logik överhuvutaget beror på religion, så är det beroendet till de kristnas fördel, då ingen av de okristna här har några som helst källor (eller ens sunt förnuft) till det de säger.

EDIT: Jag citerar sidan du länkade till:

Det är precis vad jag menar.

Yup. I den sidan ligger mycket sanning, och frågan är fortfarande vem som är 'Designern'. Men en sak vet jag, någon gud var det inte.

Som redan har nämnts: fram tills någon lägger fram konkreta bevis för något, så finns det inte. Kom inte och säg 'men ni har inte några bevis för att säga att det inte finns', för så fungerar det inte. Vill du bevisa att något finns, lägg fram konkreta bevis istället för att kräva bevis för att det inte finns, det är bara barnsligt.

Det är väldigt intressant att se att så många människor ser livet på ett så vetenskapligt korrekt och realistiskt sätt som möjligt när så många saker är fullständigt obegripliga och bortom all logik.

Ja, för det hela blir ju mycket mer logiskt genom att skylla allt på en nolla som gick på vatten?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yup. I den sidan ligger mycket sanning, och frågan är fortfarande vem som är 'Designern'. Men en sak vet jag, någon gud var det inte.

Som redan har nämnts: fram tills någon lägger fram konkreta bevis för något, så finns det inte. Kom inte och säg 'men ni har inte några bevis för att säga att det inte finns', för så fungerar det inte. Vill du bevisa att något finns, lägg fram konkreta bevis istället för att kräva bevis för att det inte finns, det är bara barnsligt.

Ja, för det hela blir ju mycket mer logiskt genom att skylla allt på en nolla som gick på vatten?

Jag har inga bevis, du har inga bevis. Du idiotförklarar mig, jag idiotförklarar dig inte. See the difference?

EDIT: Han sa ju "bortom alla logik". Varför skulle hans förklaring då vara mer logisk? :)

@Anathema: Det kanske är därför som så många har fördomar mot religiösa. Tyvärr finns det personer inom alla religioner som försöker officiellt idiotförklara de som inte tror på deras religion, men bli totalt ägda då de egentligen inte ens vet vad deras egen religion står för.

EDIT:

Yup. I den sidan ligger mycket sanning, och frågan är fortfarande vem som är 'Designern'. Men en sak vet jag, någon gud var det inte.

Alla andra typer av Designers är ju exakt lika osannolika, så hur kan du veta det? Egentligen är ju "Gud" (för er) en definitionsfråga, och bara det faktum att du tror på en designer, gör ju att du tror lika mycket på Gud som på alla andra möjliga designers.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3. SlewME, angående uppväxt: du/ni ska minst av alla snacka om uppväxt, då ni, som sagt, har växt upp under förhållanden då man har försökt slå in i era, då unga, hjärnor att evolutionen är bevisad bortom allt tvivel och att alla som inte tror på den är kompletta idioter. Ännu ett bevis för att det är att ni som är hjärntvättade, är ert minst sagt aggressiva beteende när ni möter oliktänkande.

Tro inte att ni äger mig bara för att ni är flera och har samma åsikter som populasen.

Nu tar vi det lite lugnt med påhoppen här va Mr. Dryg. Har inte sagt att evolutionen inte existerat för det har den men att gud var en del i evulotionen är helt fel. Evolutionen har inget med gud att göra och det har jag aldrig hört att något sagt heller, förutom du.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...