Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

The_go: Faktum är att det ligger något i det du säger, MEN du glömmer ett viktigt faktum. Alla religioner följer EN SAMLING TEXTER. Om jag ens hade en tro så skulle jag komma på en helt egen, en som jag själv är i harmoni med. Inte följa någon annans mall, det är som att gilla Britney Spears bara för att alla andra gör det.

priZma: Tack för dina ord. Vi behöver fler som du >_<

Jag kan också tillägga att jag har mer respekt för tidelag än kristendomen.

Hellz yah!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hej påer ! :wub:

Vad tykcer ni om Jesus egentligen? Många människor tror att han inte var Gud's son utan att han var bara en galning som sa det till alla och det var därför som han blev korsfest. Och andra säger tillexempel att han är samma person som Gud eller att han bara är en vanlig snickare som var jättesnäll mot sjuka och fattiga folk.

Vad tror ni? Jag vill se många postar så att vi kan ha litn diskution för det här är ett ämne som blev väldigt omtalat när boken Da-vinci Koden släpptes osv. >_<

Jag själv hoppas allt det här bara är en dröm, och att jag snart vaknar och upptäcker att jag är världens rikaste anka :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The_go: Faktum är att det ligger något i det du säger, MEN du glömmer ett viktigt faktum. Alla religioner följer EN SAMLING TEXTER.

FEL! I Afrika te.x. finns det en religion där dem INTE använder/följer ngn form av skrift/text!

Det är många andra förutom du som tycker att att en religion utan text inte är en religion, just därför att den inte finns ngn form av "bevis" av religionen. Så då tror du i själva verket på allt som står i koranen, bibeln etc. då? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken relativt dum fråga med tanke på att han sitter och skriver långa texter. Om det är något du inte fått svar på eller vill ha svar på så säg det istället.

Ett avsnitt i bibeln berättar vad man ska göra om man råkar sarra på någon. gud är omtänksam!

Jag betvivlar inte att Gud är omtänksam! :rolleyes:

Haha, kan inte du kopiera in det stycket? hahaha

lite mer än en timme efter:

Hur som helst, vart har du sarre avsnittet ur bibeln?

9 timmar senare..:

Skribb, är du blind?

Ska man verkligen behöva fråga samma fråga tre gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lite mer än en timme efter:

9 timmar senare..:

Ska man verkligen behöva fråga samma fråga tre gånger?

Haha, det kan jag hålla med om men blind vet du att han inte är så du kanske ska formulera dig på ett annat sätt nästa gång?

I form av;

Du, skribb. Vägrar du svara för att du inte vet eller ignorerar du mig?

---

Fattaru vad jag menar? Bra. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lite mer än en timme efter:

9 timmar senare..:

Ska man verkligen behöva fråga samma fråga tre gånger?

Det är inte särskilt långt och heller inte särskilt roligt. Men om du vill så.

And if any man's seed of copulation go out from him, then he shall wash all his flesh in water, and be unclean until the even.


And every garment, and every skin, whereon is the seed of copulation, shall be washed with water, and be unclean until the even.  


The woman also with whom man shall lie with seed of copulation, they shall both bathe themselves in water, and be unclean until the even.

Haha stackarna. Sperma går inte bort särskilt bra med hjälp av vatten :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte särskilt långt och heller inte särskilt roligt. Men om du vill så.

And if any man's seed of copulation go out from him, then he shall wash all his flesh in water, and be unclean until the even.


And every garment, and every skin, whereon is the seed of copulation, shall be washed with water, and be unclean until the even.  


The woman also with whom man shall lie with seed of copulation, they shall both bathe themselves in water, and be unclean until the even.

Haha stackarna. Sperma går inte bort särskilt bra med hjälp av vatten :)

Haha, tack :rolleyes::)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The_go: Faktum är att det ligger något i det du säger, MEN du glömmer ett viktigt faktum. Alla religioner följer EN SAMLING TEXTER. Om jag ens hade en tro så skulle jag komma på en helt egen, en som jag själv är i harmoni med. Inte följa någon annans mall, det är som att gilla Britney Spears bara för att alla andra gör det.

Allmän vetenskap (som de flesta tror på) bygger också på en samlign texter, nämligen läroböckerna. Ingen kristen tror för övrigt exakt likadant. Jag är t.ex. mycket mindre konservativ än min mamma. Dock har jag fått mer eller mindre bevis för min tro i form av svar på böner m.m, vilket jag tycker tyder på att min tro är den sanna. Andra får tro vad de vill, men inte förolämpa mig för det.

Skillnaden är att kristna knappast är en majoritet, det har du själv märkt i den här tråden.

Angående Jesus utseende, så betyder det ju inget annat än att konstnärerna gjort fel.

Angående "sarrningen", vad är det för fel med att tvätta sig lite emellanåt. De duschade ju faktiskt inte två gånger om dan på den tiden! :)

För övrigt verkar The_go ungefär ha framfört min åsikt, att du (helt eller delvis) håller med den ser jag som ett steg mot världs- och forumfred. :rolleyes:

@chiligr:

1. Ingen kan bevisa att Gud finns.

2. Ingen kan bevisa att Gud inte finns.

3. Ingen kan bevisa att människan har uppstått genom evolution.

4. Ingen kan bevisa att människan inte har uppstått genom evolution.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allmän vetenskap (som de flesta tror på) bygger också på en samlign texter, nämligen läroböckerna.

Men därebland länge utvecklade teorier och uträkningar.

Hur kunde man ens veta om gud från början?

Vad har gud att säga om resten av universum,

och varför skapade han dinosaurierna?

Edit:

Ingen kan bevisa att människan har uppstått genom evolution.

Det kan man väl visst?

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har gjorts 3 ledande filmer om jesus:

"Jusus christ superstar" drog in 54 miljoner dollar

"The last temptation of christ" 13 miljoner dollar

"The passion of the christ" drog in 317 miljoner dollar.

I den sistnämnda filmen, av dom 125 minutrarna är det 16 min som INTE innehåller något blod, våld eller liknande.

Filmen heter "Passion of the Christ", vilket betyder "Kristi lidande".....vad kunde man vänta sig annat än lidande?

Och har ni tänkt på hur grymma kristna har varigt? Till och med vissa kristna idag tycker att vad dom gjorde var fel, men..hur kan det vara fel om det stod i den mest heliga boken av dom heliga, bibeln.

Om du menar korståg och liknande så var detta på medeltiden, med maktgalna och korrupta ledare som tog bibeln till hjälp för att rättfärdiga slakt. Och man uppmanar inte till massmord i bibeln, de beror på feltolkingar.

Jag kan skriva några kända kristna som har fått uppmärksamhet:

Charles Manson: Påstod sig vara Jusus Kristus och inspirerade efterföljare att döda 11 personer.

Dena Shlosser, kapade hennes bebis armar, för gud.

Tim LaHaye & Jerry B. Jenkins: (författare) citat: "ser fram emot den dagen när icke-kristna kastas i en sjö av eld..lider och skriker"

Kristna? Låter mer som sektledare

Och jag ska inte ens börja prata om vad kristna gjorde mot personer som kunde myclet om läke konst och hjälpa sjuka..aka häxor.

Ännu en gång, medeltidens och senmedeltidens knasiga ideologier och maktfördelning, samt feltolkingar av bibeln.

Ingen kan bevisa att människan har uppstått genom evolution.

Det kan man väl visst?

Hur?

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allmän vetenskap (som de flesta tror på) bygger också på en samlign texter, nämligen läroböckerna. Ingen kristen tror för övrigt exakt likadant. Jag är t.ex.

Saken är den att jag litar hellre på en teori som utvecklats under många hundra år, än en samling regler och historier som skrevs under kanske 10 år. Dessutom utvecklas förstnämnda än i dag, bibeln uppdaterades väl sist på 1600-talet eller så. Och varför ska man uppdatera något som redan anses vara sant?

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...