Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

Att inte ha en verklighetsuppfattning är att upfatta verkligheten så som den INTE är. Till exempel att man tror på att det finns fiskar med björnfötter, lejonmunnar och tio huvuden. Eller att det levde jättar förut. Eller att det hjälper att be böner. Eller att tomten finns. Eller att tro att man lever i 400 år, eller att man återföds. Listan är lång. Allt som inte stämmer helt enkelt.

Okej att du är på kristendom och all annan skit. Men när du helt obefogat hoppar på Tomten måste jag sätta stopp! Du är okänslig och otrevlig. Tomten finns och han är jättesnäll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Filmen heter "Passion of the Christ", vilket betyder "Kristi lidande".....vad kunde man vänta sig annat än lidande?

Jag är mycket medveten om vad det betyder och jag har aldrig sagt något annat. Om du tänker efter så var det precis det jag menade.

Om du menar korståg och liknande så var detta på medeltiden, med maktgalna och korrupta ledare som tog bibeln till hjälp för att rättfärdiga slakt. Och man uppmanar inte till massmord i bibeln, de beror på feltolkingar.

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Jag tänker mest på vad kristendomen tycker om homosexuella och om "häxor", jag kan citera detta ur Tredje Mosebok (Leviticus) 18:22 "If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have committed a detestable act. The must be put to death."

Kristna? Låter mer som sektledare

Mycket möjligt att det låter som sektledare för dig, men kristna är/var dom. Självklart vet jag att detta är inte hur vanliga kristna är, ville få fram en förstärkning på min tidigare punkt. Men det är fortfarande kristna.

Ännu en gång, medeltidens och senmedeltidens knasiga ideologier och maktfördelning, samt feltolkingar av bibeln.

Detta var på senmedeltiden:

-1484: Påven Innocentius VII fördömer trolldom och häxor skulden för pest och oväder. Han förklarar att avfälliga kristna inlett sexuella förbindelser med häxor och att häxors förbannelser skadade män, kvinnor, barn och djur. Påven ger därför befallning om förföljelse av alla häxor och utser Heinrich Kramer och Johann Sprenger till inkvisitorer i norra Tyskland med uppdrag att utreda fall av häxeri. Kramer och Sprenger skriver boken "Häxhammaren" som anger hur man ska identifiera, förhöra och straffa häxor och leder till häxjakten från 1500-talet och framåt.

-1557: Häxrättegångar i franska Toulouse leder till att 40 kvinnor döms och bränns på bål.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar korståg och liknande så var detta på medeltiden, med maktgalna och korrupta ledare som tog bibeln till hjälp för att rättfärdiga slakt. Och man uppmanar inte till massmord i bibeln, de beror på feltolkingar.

Taget från Wikipedia: Korståg var av påven påbjudna fälttåg, främst till nuvarande Palestina.

Alltså påstår du att påven var en korrupt och maktgalen ledare? Även ifall man inte uppmanar till massmord i bibeln så gjorde ändå kristendomens "överhuvud" det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade "en" konstig sak på wikipedia: Jesus Kristus är Messias och både Gud och människa på samma gång.

Betyder inte det att han är sin egen pappa?

Detta kan vara värt att svaras på direkt i tråden.

Det kallas för treenigheten: Gud, Jesus och Den Helige Anden. Kort sagt så kan man säga att Jesus är en del av Gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag kom att tänka på nu. Tänk er att ni ser en illusionist. Han får helt plötsligt sin trollstav att börja sväva runt, och snurra på hans befallning. Sedan för han en ring runt staven, för att tydligt visa att där inte finns några osynliga snören. Vad ska man tro? Staven svävar faktiskt, egentligen borde det väl vara mest logiskt att den flyger? Men, seriöst, en flygande pinne? Nääh. Borde vara mest logiskt att hela jorden är skapat av någon/något, det är för avancerat för att bara pluppa upp. Men tänk lite.

Hrm, det var bara något jag kom på nu, kanske inte riktigt håller men jag är nöjd. Pilutta, dammit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skribb, varför drar du alla religioner över en kant? Visst, jag tycker också att islam är lite väl strikt. Du får gärna hata kristendomen.

Men alla små religioner i Afrika till exempel, det är väl bättre att dom "vet" hur världen skapades och så så att dom slipper gå runt och fundera hela dagarna och istället försöka fixa deras situation och annat viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skribb, varför drar du alla religioner över en kant? Visst, jag tycker också att islam är lite väl strikt. Du får gärna hata kristendomen.

Men alla små religioner i Afrika till exempel, det är väl bättre att dom "vet" hur världen skapades och så så att dom slipper gå runt och fundera hela dagarna och istället försöka fixa deras situation och annat viktigare.

Hehe, bara för att man bor i Afrika betyder det inte att man inte kan ta del av information tex vetenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket medveten om vad det betyder och jag har aldrig sagt något annat. Om du tänker efter så var det precis det jag menade.

Mm, visst menade du så, men av vilken anledning poängterade du de?

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Jag tänker mest på vad kristendomen tycker om homosexuella och om "häxor", jag kan citera detta ur Tredje Mosebok (Leviticus) 18:22 "If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have committed a detestable act. The must be put to death."

Mm, bibeln opponerar sig mot homosexualitet och de gör de flesta kristna också. Vad beträffar häxor så är det inte speciellt aktuellt idag. De du citerade står också i Gamla Testamentet, de gamla förbundet som ändras i och med Nya Testamentet.

Mycket möjligt att det låter som sektledare för dig, men kristna är/var dom. Självklart vet jag att detta är inte hur vanliga kristna är, ville få fram en förstärkning på min tidigare punkt. Men det är fortfarande kristna.

De är skillnad på kristna och kristna, man kan inte dra dom över en kam. De människor du beskrev verkade rent sjuka i huvudet.

Detta var på senmedeltiden:

-1484: Påven Innocentius VII fördömer trolldom och häxor skulden för pest och oväder. Han förklarar att avfälliga kristna inlett sexuella förbindelser med häxor och att häxors förbannelser skadade män, kvinnor, barn och djur. Påven ger därför befallning om förföljelse av alla häxor och utser Heinrich Kramer och Johann Sprenger till inkvisitorer i norra Tyskland med uppdrag att utreda fall av häxeri. Kramer och Sprenger skriver boken "Häxhammaren" som anger hur man ska identifiera, förhöra och straffa häxor och leder till häxjakten från 1500-talet och framåt.

-1557: Häxrättegångar i franska Toulouse leder till att 40 kvinnor döms och bränns på bål.

Mm, och de som hände berodde just på inkvisitationen och de beror mycket på feltolkingar av bibeln. Påven och högt uppsatta ledare blandade sig in i samhällets styre och politik. De behövde någon att skylla på när sjukdommar och olyckor inträffade. Nya testamentet beskriver aldrig att man ska förfölja och döda folk på det sättet.

@Bubbli m. fl.

För att illustrera treeingheten så kan man använda denna bilden.

trinity_668048_0.gif[

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta börjar kännas som en ganska meningslös diskussion.

Mm, visst menade du så, men av vilken anledning poängterade du de?

Som du kanske såg så skrev jag mycket om hur grymma kristna var, och vad jag menade med att ta in filmen i diskussionen är att av en blodig jesus (Passion of the Christ), en sjungande jesus (jesus christ superstar) och en kåt jesus (The last temptation of christ) så var den blodiga jusus det klart överlägsna valet. Så var jag skrev på resten av punkterna är detta kanske inte ett sammanträffande.

----------

Mm, bibeln opponerar sig mot homosexualitet och de gör de flesta kristna också. Vad beträffar häxor så är det inte speciellt aktuellt idag. De du citerade står också i Gamla Testamentet, de gamla förbundet som ändras i och med Nya Testamentet.

Jag vet att man inte bränner häxor idag, jag skrev:

Jag tänker mest på vad kristendomen tycker om homosexuella och om "häxor"

vilket var fel och ska egentligen stå "tyckte" istället för "tycker".

----------

De är skillnad på kristna och kristna, man kan inte dra dom över en kam. De människor du beskrev verkade rent sjuka i huvudet.

Mycket möjligt att det låter som sektledare för dig, men kristna är/var dom. Självklart vet jag att detta är inte hur vanliga kristna är, ville få fram en förstärkning på min tidigare punkt.

----------

Mm, och de som hände berodde just på inkvisitationen och de beror mycket på feltolkingar av bibeln. Påven och högt uppsatta ledare blandade sig in i samhällets styre och politik. De behövde någon att skylla på när sjukdommar och olyckor inträffade. Nya testamentet beskriver aldrig att man ska förfölja och döda folk på det sättet.

Jag har inte menat att det stod i bibeln att man skulle bränna kvinnor och jag vill inte att du ska tro att det var det jag menade. Vad du skriver är också rätt och det kan jag inte skriva något emot. Denna punkt var relaterat till vad jag skrev om filmerna om hur grymma kristna har varigt och det är fortfarande vad jag menar.

Redigerad av priZma
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Religion är helt ologiskt. Jag har ingen emot folk som tror på gud, det skulle vara emot yttrandefriheten. Men det är fel att uppfostra sina barn till att tro på gud, det kallas hjärntvätt. Man ska själv få avgöra det.

Om nu gud finns: Vilken av alla religioner ska man följa? Det finns ju olika tolkningar av testamentena. Om gud finns borde väl alla människor följa samma religion? Tycker det är ironsikt att gud kan skapa och kontrollera allt utom människornas tro på honom.

På den tiden som gammla och nya testamentet skrevs hade människorna lika mycket allmänbildning som vi får av en sida i dagstidningen. Det är mycket lätt att luras till att tro på saker när man inte vet bättre och inte kan få ett bättre svar.

Dessa "uppenbarelser" som Muhammed, Maria, osv hade är antingen lögner eller hallunicationer. Ska inte Heliga Birgittas skalle ha spår efter en hjärntumör som kunde gjort henne psykiskt sjuk? Låter ganska rimmligt tycker jag. Ser man icke- existerande- människor framför sig idag hamnar man på psyket. Faktum är att jag har en egen teori angående Jungfru Maria: Hon vänstrade med en annan man, blev med barn och ljög ihop en historia för Josef. Jag skulle också trott på det om jag levde på den tiden. Sen uppfostrades (hjärntvättades) Jesus med att han var guds son.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men alla små religioner i Afrika till exempel, det är väl bättre att dom "vet" hur världen skapades och så så att dom slipper gå runt och fundera hela dagarna och istället försöka fixa deras situation och annat viktigare.

Japp, jag har aldrig "sett ner" på dem. Små religioner är ju som sagt inte organiserade. Det finns ju dock undantag som den religion som utövas av kanske 100 pers någonstans i Afrika, enligt den religionen skulle man äta avföring, urin och aska från döda människor. Ganska idiotiskt med andra ord.

Tycker det är ironsikt att gud kan skapa och kontrollera allt utom människornas tro på honom.

Ironiskt? Det är ren smörja.

Faktum är att jag har en egen teori angående Jungfru Maria: Hon vänstrade med en annan man, blev med barn och ljög ihop en historia för Josef. Jag skulle också trott på det om jag levde på den tiden. Sen uppfostrades (hjärntvättades) Jesus med att han var guds son.
En högst giltig teori. Tror nog att jag själv ska anamma den. ^_^

Skapade gud människorna, eller skapade människorna gud?

Exakt. Och här har du en annan tankenöt:

Om gud nu är allsmäktig, kan ha då skapa en stenbumling som är så stor och tung att han inte själv kan bära den? Och är han då allsmäktig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...