Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

Ähh, just det!!

Den kristna guden kanske heter Rutger torvardsson, vem vet! (w00t)

Guds namn är JHWH/YHWH, Jahveh/Yahweh eller Jehova.

Jag har tänkt på en sak.

Dom tio budorden är väl från gamla testamentet? För om dom är det, så behöver väl vi inte följa dom? Jesus offrade sig ju för alla mäniskans synder så att alla skulle kunna komma in i himmelen, och Jesus är ju från nya tesamentet.

Hmmja... Det beror på vilken kristen inriktning man talar om. Inom den lutherska kyrkan dog Jesus för människornas synder och alla SOM TROR på honom kommer till himmelen. Inom t.ex. den katolska kyrkan är man "strängare" vad gäller synd osv.

Generellt sett är iaf. de 10 budorden inom kristendomen främst ett moraliskt rättesnöre för människorna och anvisningar om hur de bör leva ett kristet liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Guds namn är JHWH/YHWH, Jahveh/Yahweh eller Jehova.

Hmmja... Det beror på vilken kristen inriktning man talar om. Inom den lutherska kyrkan dog Jesus för människornas synder och alla SOM TROR på honom kommer till himmelen. Inom t.ex. den katolska kyrkan är man "strängare" vad gäller synd osv.

Generellt sett är iaf. de 10 budorden inom kristendomen främst ett moraliskt rättesnöre för människorna och anvisningar om hur de bör leva ett kristet liv.

Faktum är att Jehova, så vitt jag vet, är någon slags hebreiska för "Jag är". Så egentligen har den abrahamiska guden inget namn. Allah betyder gud på arabiska osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att Jehova, så vitt jag vet, är någon slags hebreiska för "Jag är". Så egentligen har den abrahamiska guden inget namn. Allah betyder gud på arabiska osv.

Mmm det stämmer iofs. Men de flesta namn har ju någon betydelse. T.ex. Muhammed betyder "den prisade", Abraham betyder ungefär "Far" om jag inte kommer helt fel ihåg osv. Huruvida Jehova (=Jag är) är rätt namn på Gud är jag inte rätt man att svara på men rent populärvetenskapligt är det accepterat att Guds namn är Jehova, Yahwe, JHWH osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm det stämmer iofs. Men de flesta namn har ju någon betydelse. T.ex. Muhammed betyder "den prisade", Abraham betyder ungefär "Far" om jag inte kommer helt fel ihåg osv. Huruvida Jehova (=Jag är) är rätt namn på Gud är jag inte rätt man att svara på men rent populärvetenskapligt är det accepterat att Guds namn är Jehova, Yahwe, JHWH osv.

Jo jo, du har rätt. Nästan alla namn betyder något. Fick reda på IDAG, att det engelska namnet Heather är en färg och en växt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Irrelevant: Namnens betydelse gav förr i tiden den egenskapen till den människan som fick namnet. Trodde de. Nuförtiden känner jag ingen som vet vad sitt namn betyder eller att det har betydelse, samt efter det att de inte bryr sig.

OnT:

Religion är en härlig sak. Den skapar osämja mellan människor och fåniga påhitt. Som att jorden skulle varit universums mitt och att jorden var platt. Allt annat som sades och när det motbevisades var det alltid djävulen som försökte 'lura' människan.

Djävulen verkar ha varit en riktigt klipsk person. Kanske är det t.o.m.

--------------

|

|

|

v

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...