Jump to content

Tråden om att spara tid


Arvid
 Share

Recommended Posts

Idag är tid en bristvara som de flesta tycker sig ha för ont om. I den här tråden kan vi tipsa varandra om olika knep för att spara tid/använda tiden mer effektivt i olika sammanhang. Andra tankar/erfarenheter kring tid är också välkomna.

Jag tänker mig att tid har en nära koppling till pengar. Dels i bemärkelsen att tid kan omsättas till pengar och tvärtom men också att tid liksom pengar är något vi har begränsat av och måste hushålla med. Varje timme vi offrar på ett lönearbete genererar pengar och omvänt kan vi genom att arbeta mindre "generera" mer fritid till oss själva. Vi kan också "köpa tid" genom att betala andra att utföra tjänster åt oss eller investera i produkter som sparar oss tid (t.ex. en bil, diskmaskin, restaurangbesök, matkassar).

Samtidigt måste det tas med i beräkningen att de pengar vi lägger på sådana tjänster eller produkter också kostar oss den tid det tog att arbeta ihop till kostnaden (varför det kan ifrågasättas om en bil verkligen sparar en så mycket tid som man tror). Dock bör andra vinster som bekvämlighet eller nöje också vägas in. Det som inte är tidseffektivt kanske å andra sidan är bekvämt och/eller roligt (köra bil, gå ut och äta med vänner).

Jag själv har en förmåga att överskatta tid. Inför en helg kan jag tänka "nu har jag såå mycket tid" men en helg är ju faktiskt inte längre än en kväll och två vardagar. Om man som jag är tidsoptimist tror jag det kan göra mycket om man erkänner för sig själv att tiden faktiskt går fort och försöker agera därefter genom att ha större marginaler.

Några tips (både konkreta och mer allmänna):

-Gå upp tidigt på lediga dagar. Det som känns plågsamt i några minuter (tills du fått i dig en kopp kaffe eller lagt dig i badet) är värt de timmar du sparar på att inte ta en lång sovmorgon. Sitt inte uppe och uggla onödigt länge på kvällarna heller.

-Planera din tid. Skaffa en kalender om du inte redan har en. Tänk dig din tid som en budget, där du har en viss mängd tid att röra dig med och den ska räcka till allt det du måste och vill göra. Finns det något du vill göra men inte hinner i dagsläget? Fundera på om något du gör idag kan offras till förmån för det du skulle vilja hinna. Det där som du "måste" göra, måste du verkligen det?

-Pendlar du kollektivt till jobb, skola eller annat är det ett utmärkt tillfälle att läsa nyheter, läsa böcker, kolla facebook etc.

-Laga stora omgångar med mat på en gång och frys in matlådor för att spara in på matlagningstid och disk.

-Låt dig inte luras av konsumtionshysterin. Fundera på om du verkligen behöver allt det du lägger pengar på idag. Hitta utgifter som du kan spara in på och använd pengarna du sparar till att gå ner i arbetstid (förutsätter förstås att din arbetssituation tillåter deltidsarbete).

-Storhandla

-Fyll på ditt förråd av basvaror i god tid så att du inte behöver springa ner till affären enbart för att toapappret eller mjölken är slut.

-Undvik köer. Handla på dagar när det är lite folk, ring till myndigheter etc på tider när inte så många andra ringer, besök nöjesparker, marknader etc på dagar med lite folk osv.

-Koka havregrynsgröt i en tallrik direkt i micron. En snabb, enkel och god frukost.

-Spara restid: besök gymmet, träffa kompisar eller gör någon annan fritidsaktivitet direkt efter jobb/skola för att inte behöva åka hem mellan.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är tid en bristvara som de flesta tycker sig ha för ont om. I den här tråden kan vi tipsa varandra om olika knep för att spara tid/använda tiden mer effektivt i olika sammanhang. Andra tankar/erfarenheter kring tid är också välkomna.

Jag tänker mig att tid har en nära koppling till pengar. Dels i bemärkelsen att tid kan omsättas till pengar och tvärtom men också att tid liksom pengar är något vi har begränsat av och måste hushålla med. Varje timme vi offrar på ett lönearbete genererar pengar och omvänt kan vi genom att arbeta mindre "generera" mer fritid till oss själva. Vi kan också "köpa tid" genom att betala andra att utföra tjänster åt oss eller investera i produkter som sparar oss tid (t.ex. en bil, diskmaskin, restaurangbesök, matkassar).

Samtidigt måste det tas med i beräkningen att de pengar vi lägger på sådana tjänster eller produkter också kostar oss den tid det tog att arbeta ihop till kostnaden (varför det kan ifrågasättas om en bil verkligen sparar en så mycket tid som man tror). Dock bör andra vinster som bekvämlighet eller nöje också vägas in. Det som inte är tidseffektivt kanske å andra sidan är bekvämt och/eller roligt (köra bil, gå ut och äta med vänner).

Jag själv har en förmåga att överskatta tid. Inför en helg kan jag tänka "nu har jag såå mycket tid" men en helg är ju faktiskt inte längre än en kväll och två vardagar. Om man som jag är tidsoptimist tror jag det kan göra mycket om man erkänner för sig själv att tiden faktiskt går fort och försöker agera därefter genom att ha större marginaler.

Några tips (både konkreta och mer allmänna):

-Gå upp tidigt på lediga dagar. Det som känns plågsamt i några minuter (tills du fått i dig en kopp kaffe eller lagt dig i badet) är värt de timmar du sparar på att inte ta en lång sovmorgon. Sitt inte uppe och uggla onödigt länge på kvällarna heller.

Motsäger sig själv. Går du upp tidigare och går och lägger dig tidigare tjänar du inte mer tid än att vara uppe längre och sova längre. Min morsa har sagt samma sak i alla år. "Går du upp tidigt på helgerna också så kommer du få så mycket mer tid över till annat", vilket i min mening inte stämmer om man inte går och lägger sig exakt samma tid varje dag. Upp vid 10 kontra 8 och gå och lägga sig 12 eller 02 är skitsamma, timmarna du är vaken är densamma. Däremot kan man uträtta mer samhällsgrejer, handla, gymma osv. på morgonen än natten. Är det dock något man inte brukar hinna med så är det absolut en idé att hyvla av ett par timmar av natten för att få ut mer morgontid.

-Planera din tid. Skaffa en kalender om du inte redan har en. Tänk dig din tid som en budget, där du har en viss mängd tid att röra dig med och den ska räcka till allt det du måste och vill göra. Finns det något du vill göra men inte hinner i dagsläget? Fundera på om något du gör idag kan offras till förmån för det du skulle vilja hinna. Det där som du "måste" göra, måste du verkligen det?

-Pendlar du kollektivt till jobb, skola eller annat är det ett utmärkt tillfälle att läsa nyheter, läsa böcker, kolla facebook etc.

-Laga stora omgångar med mat på en gång och frys in matlådor för att spara in på matlagningstid och disk.

-Låt dig inte luras av konsumtionshysterin. Fundera på om du verkligen behöver allt det du lägger pengar på idag. Hitta utgifter som du kan spara in på och använd pengarna du sparar till att gå ner i arbetstid (förutsätter förstås att din arbetssituation tillåter deltidsarbete).

-Storhandla

-Fyll på ditt förråd av basvaror i god tid så att du inte behöver springa ner till affären enbart för att toapappret eller mjölken är slut.

-Undvik köer. Handla på dagar när det är lite folk, ring till myndigheter etc på tider när inte så många andra ringer, besök nöjesparker, marknader etc på dagar med lite folk osv.

Detta förutser att man jobbar/pluggar med något som man isf kan gå ifrån en stund för. Speciellt ringa till myndigheter för dom är alltid underbemannade oavsett tidpunkt har jag märkt. Det är inte alltid man vill "slösa" en rast på att sitta i telefon och helt enkelt skita i att äta.

-Koka havregrynsgröt i en tallrik direkt i micron. En snabb, enkel och god frukost.

-Spara restid: besök gymmet, träffa kompisar eller gör någon annan fritidsaktivitet direkt efter jobb/skola för att inte behöva åka hem mellan.

I övrigt bra tips!

I enighet med "tid är pengar" så är det också väldigt ofta i min mening att pengar köper tid. Ta t.ex. vi bilägare. Vintern är ett helvete med is på rutor och kalla bilar. En kupé/motor-värmare kostar en del pengar men ger tillbaka i tid genom att du slipper skrapa rutor/varmköra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är förstås individuellt men jag själv använder oftast inte tiden effektivt om jag sitter uppe sena kvällar/nätter. Ofta blir det någon oplanerad aktivitet som slösurf. Dygnet förskjuts och jag får mindre tid för att göra "måsten" dagen efter och sånt som du kallar "samhällsgrejer". Har man inget som man måste göra dagtid ger det dock som du säger ingen tidsvinst att lägga sig tidigare och gå upp tidigare.

Att myndigheter bara har öppet tider när många av deras "kunder" själva arbetar är en punkt där samhället skulle kunna bli mer flexibelt. Försäkringsbolag brukar dock gå att nå även kvällar och helger.

En motorvärmare förlänger bilens livslängd också vilket sparar pengar och därmed tid. ^_^ Ett annat lite billigare alternativ för oss som hatar att skrapa är att skaffa sån här "flytande isskrapa" som man sprayar på och som smälter isen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tid är pengar, absolut. Det har jag märkt mycket via musiken, men också på andra aspekter både privat och arbetsrelaterat. Jag brukar försöka att nästan alltid göra något under min dötid, så att jag inte sitter oproduktivt mer än nödvändigt, men ibland kan det även vara skönt, för att inte tala om välförtjänt, att bara sitta i soffan vid sitt Xbox och kasta bort några timmar.

Jag som jobbar natt har ibland lite ledig tid på arbetet. Det kan jag ta till att läsa upp om något jag vill lära mig mer om, skriva låtar, träna, lite vad som. När jag inte jobbar är jag i studion nästan varenda dag, där jag också kan göra flera saker samtidigt. Det är inte för att egentligen generera pengar eller ta vara på tiden, även om det är en fördel, utan mer för att jag är för rastlös för att kasta bort min tid i helhet.

Det där med att gå upp tidigt vet jag inte om jag kan hålla med om helt. Det hela ligger nog mer i hur man är som människa samt hur många timmar du är vaken, inte vilka timmar. Sen finns det så klart vissa saker som inte kan göras på natten, men jag brukar gå upp vid 12-13 på dagarna och vara vaken till 5 på morgonen, och jag får som sagt väldigt mycket gjort de timmar jag är vaken i vilket fall. Men jag förstår hur du tänker, och du hade en del bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken på att någon skulle göra något annat totaläcklar mig.

Är det inte ganska vanligt att det förekommer? Det är bara lite keratin. :rolleyes:

När ni åker pendeltåg/annat tåg, brukar ni gå genom tåget innan det stannat till de dörrar som är närmast utgången på tågperrongen? Jag gör. Några sekunder sparade. :P

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör skitfort så kommer du fram snabbare.

.. skämt åsido så ser jag inga större problem med tidsbrist i dagsläget vad gäller mitt liv.

Det som jag upplevt orsaka stress och tidsbrist är att skjuta upp saker man behöver göra.

Betala räkningar, boka besiktning på bilen, beställ den där födelsedagspresenten till mamma osv.

När såna småsaker byggs upp tappar jag lätt greppet om allt som behöver göras, och

känner istället stress, varpå fritiden försvinner för att man går runt och oroar sig.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni åker pendeltåg/annat tåg, brukar ni gå genom tåget innan det stannat till de dörrar som är närmast utgången på tågperrongen? Jag gör. Några sekunder sparade. :P

Jag har lagt märke till att det är rätt vanligt. Jag gör det ibland men brukar tycka att det är mer värt att få sitta en liten stund till. ;)

Kör skitfort så kommer du fram snabbare.

.. skämt åsido så ser jag inga större problem med tidsbrist i dagsläget vad gäller mitt liv.

Det som jag upplevt orsaka stress och tidsbrist är att skjuta upp saker man behöver göra.

Betala räkningar, boka besiktning på bilen, beställ den där födelsedagspresenten till mamma osv.

När såna småsaker byggs upp tappar jag lätt greppet om allt som behöver göras, och

känner istället stress, varpå fritiden försvinner för att man går runt och oroar sig.

Bra reflektion. Det är viktigt att ta tag i sina åtaganden i tid annars blir det lätt att de hopar sig med stress och oro till följd. En enkel lösning är att se över vad man har att göra och sen prioritera efter vad som måste bli klart närmast i tid och vad som kan vänta. För att likna det vid klassiskt föräldratjat: gör dina läxor innan du tittar på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Bästa tipset för att spara tid är att försöka rationalisera bort allt som har med markservicen att göra. Typ köra matlådor jämt, när man lagar mat så försöker man laga för flera dagar. Försöka plocka bort grejer direkt för att undvika att städa så ofta. Handlar alla kläder, presenter och det mesta på annonser på nätet för att undvika att springa i affärer (riktigt trist). Sedan är ju planering nyckeln till ett harmoniskt och stressfritt liv, så generellt att hålla koll på grejer är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa tipset för att spara tid är att försöka rationalisera bort allt som har med markservicen att göra. Typ köra matlådor jämt, när man lagar mat så försöker man laga för flera dagar. Försöka plocka bort grejer direkt för att undvika att städa så ofta. Handlar alla kläder, presenter och det mesta på annonser på nätet för att undvika att springa i affärer (riktigt trist). Sedan är ju planering nyckeln till ett harmoniskt och stressfritt liv, så generellt att hålla koll på grejer är ju bra.

Jag blir alltid mer stressad av att planera och mår sjukt mycket bättre om jag bara tar en dag i sänder. Att göra saker i god tid är dock nice.

Edit: Blir så många måsten om man planerar saker!

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...