Jump to content

Glasbitar i sylten!


eXotic
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Idag till lunch valde jag att svänga ihop en sats med pannkakor. Jag menar, det är ju fredag trots allt, då måste man få festa till det lite. Jag är dessutom en kille som verkligen älskar pannkakor, det tycks vara omöjligt för mig att tröttna på maträtten i fråga. Faktum är att det var den första maträtt jag lärde mig att laga! Redan som liten knatte var jag hemma hos mormor och morfar, varpå vi skulle käka pannkakor en dag. Jag stod och tittade på när mormor gräddade pannkakorna och till slut så frågade jag om jag fick testa att vända en. Tillsammans med hennes hjälp så gräddade jag klart resten av smeten.

I alla fall så vevade jag som sagt ihop ett gäng med pannkakor idag, när jag gräddat klart allihop så slog jag mig ned framför datorn för att inmundiga härligheterna. Jag slog igång ett avsnitt av Seinfeld, tyvärr var det ett dubbelavsnitt som enbart innehöll tillbakablickar. Latmannens sätt att fylla ut extratid i en serie enligt mig. Jag menar, jag har ju redan sett allt det där relativt nyligen, jag vill komma vidare i serien. Även om Seinfeld just inte är en serie som direkt går framåt på något sätt.

Nåväl, jag tittade på avsnittet ändå och satte igång att moffa i mig pannkakor så det stod härliga till! Helt plötsligt mitt i en tuggning stannar jag upp. Det knastrade och kändes stenhårt när jag bet ned senaste gången, jag letade fram den hårda biten med munnen och spottade ut biten på en bit papper som jag rev ur ett kollegieblock. Jepp, det var en glasbit.

När jag till slut ätit klart så hade jag hittat tre glasbitar, och det är ungefär 3/4 sylt kvar i burken, vem vet hur mycket mer glas som gömmer sig där i.

Hur ska jag nu gå till väga med det hela?

Ska jag skriva en insändare till Dagens Nyheter i ett försök att uppmärksamma folk att vara uppmärksamma nästa gång de äter sylt? Eller bör jag kontakta Aftonblaskan direkt med en rejäl snyfthistoria, och försöka håva in så mycket uppmärksamhet jag bara kan? Eller ska jag direkt anlita den bästa advokat jag känner och stämma guldtänderna ur produktionschefen på sylteriavdelningen? Det kanske går att vinkla det som mordförsök och håva in några miljarder, det hade inte suttit fel.

Eller ska jag kontakta tillverkaren av sylten och få ett tag för att jag uppmärksammat bristerna, bli lovordad om att de ska undersöka ifall något fel begåtts i produktionen, eventuellt behöva skicka in glasbitarna på "analys" och till slut, om jag har rejält med tur, få någon slags kompensation för att jag nästan fick sätta livet till.

Vad tror ni?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Olyckor kan ske inom all tillverkning, och det är säkerligen någon markarbetare som har goofat upp och inte velat berätta detta för chefen. Berätta samma sak för tillverkaren så ska du se att allt ordnar sig! Att gå till media är bara onödigt så länge inte företaget tar för lätt på situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NO SYLT FOR YOU!

Om du är vän av ordning kontaktar du tillverkaren och med lite "tur" får du nån form av kompensation - kanske en hel lastpall full med sylt! Om du är som jag, dvs. lite lat och inte orkar gnälla, svär du för dig själv men gör inget speciellt.

Vad var det för sylt förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade vi varit i USA så hade jag sagt att du borde stämma tillverkarna på så många miljoner du kan, för där hade det gått på två röda. Är lite frestad att säga samma sak nu faktiskt, men jag måste hålla med Maträtten och Umban, kontakta tillverkaren och berätta detta. Om inte annat så att de ka vara mer uppmärksamma i framtiden så att inte exempelvis barn får glas i magen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NO SYLT FOR YOU!

Om du är vän av ordning kontaktar du tillverkaren och med lite "tur" får du nån form av kompensation - kanske en hel lastpall full med sylt! Om du är som jag, dvs. lite lat och inte orkar gnälla, svär du för dig själv men gör inget speciellt.

Vad var det för sylt förresten?

Skulle nog säga att han med största sannlikhet kommer få kompensation. Dessa företag verkar ha någon policy som säger att de ska dela ut kompensation för minsta lilla.

Kokade ihop en helt orimlig historia och mailade in till P&G, om att jag inte var nöjd med mitt pringlespaket. Fick kompensation på posten 2 dagar senare, utan några följdfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem orkar egentligen bry sig om kompensation för att ens syltburk inte levde upp till förväntningarna? Är folk verkligen så giriga?

Att uppmärksamma det för att undvika att folk käkar glas är helt rättfärdigat, men att lipsillar sätter sig ner och skriver snyftbrev och går ut i media för att sedan bli besvikna när företaget inte tycker att kundens krav på 500 spänn är en skälig kompensation är helt bongo.

En skälig kompensation för en trasig syltburk är en ursäkt där man lovar att se över sina rutiner i fabriken samt en ny och hel syltburk. Eller?

Man blir bra bitter utav att arbeta i en kundtjänst alltså

Och detta inlägg var inte riktat mot någon specifik i tråden. Ventilerar!

Redigerad av Troxie
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det? Skickade du in något? Och vad ville egentligen samuelzson kyla?

Hur det gick och hur det gick, hur tror du att det gick?

Umban slog ju självklart huvudet på spiken, jag har inte ens orkat logga in på mitt mailkonto för att eventuellt börja på att skriva ett mail. Jag skulle inte ens orka lägga ned energin det tar att skriva ett mail om jag så hittat en livs levande radiodetonerande bomb i sylten, tillsammans med en lapp där det stod: "Äntligen ska du dö ditt kräk!"

Hade det inte varit för att Aftonblaskan snokat upp tråden i fråga och kontaktat mig så hade det aldrig blivit något. En journalist skulle dyka upp i veckan tillsammans med en kameraman, jag har letat upp den sorgligaste T-shirt jag kan hitta och tränar på att sminka mig då journalisten hade en helfräck idé om att skvätta lite vatten i ansiktet på mig så det ser ut som jag gråtit och sminket smetats ut!

Ringde Macke till åklagaren?

Macke ringde aldrig till åklagaren, han var sur för att jag givit honom på käften den jäveln! Bruten arm fick jag på köpet också. :(

---

Äsch, jag vet inte riktigt vad jag sitter och skriver.

Jag har inte gjort något speciellt, för när jag diskade ur syltburken så såg jag att det var den som hade gått sönder på insidan och släppt ifrån sig glasbitar.

Oroande hur många som verkade ta alla mina alternativ (Förutom det om att kontakta sylttillverkaren) seriöst, jag som försökte ösa på riktigt mycket så det verkligen skulle märkas hur oseriös jag var.

Nåväl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...