Jump to content

Vad får er att ogilla en i övrigt bra låt?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Originalfrågeställningen var "Vad ogillar ni i låtar?", men var rädd att det skulle tolkas som "Vad gillar ni för musik?".

Så, vad för musiksegment, ljudeffekter, instrument etc. (är dålig på termer) tycker ni förstör låtar?

Själv får jag nästan rysningar av obehag när "frekvensen ökar" i en låt, typ som runt 4:20 i Daft Punks Contact. Och jag fullkomligt HATAR när DJ:s successivt snabbar upp låtjäveln (vad kallas detta?) och liksom försöker ladda upp dansgolvet i 20-30 sekunder man får lov att balla loss. Blir oftast ett riktigt äckligt ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö.. Själv älskar jag låtar som har en build-up (Contacts är en av den bästa imo.)

Själv är jag ett anti-fan av låtar som inte gör ett bra avslut. Låtar som slutar helt abrupt mitt i kan det kännas. Har inga bra exempel på lager, men jag gillar om en låt har en fade eller att vissa instrument slutar spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv får jag nästan rysningar av obehag när "frekvensen ökar" i en låt, typ som runt 4:20 i Daft Punks Contact. Och jag fullkomligt HATAR när DJ:s successivt snabbar upp låtjäveln (vad kallas detta?) och liksom försöker ladda upp dansgolvet i 20-30 sekunder man får lov att balla loss. Blir oftast ett riktigt äckligt ljud.

Kul att alla tycker olika! Det är just därför jag älskar Contact ^_^

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv får jag nästan rysningar av obehag när "frekvensen ökar" i en låt, typ som runt 4:20 i Daft Punks Contact.

Det där var ju bra! Lägger till otroligt mycket till låten.

Jag stör mig på när artister/band har ett otroligt bra parti i en låt och det partiet bara varar en kort stund/inte återkommer i låten. Då blir jag ledsen. :cry:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte låta bli att automatiskt bryta ner låtar i delar, det ligger nog i att jag håller på med musik själv. Först hör jag så klart låten i helhet men sen börjar jag dela upp den i text, mixning, instrument och arrangemang osv. Ta exempelvis Fun - We Are Young. Mitt ex älskade den, "Den är ju så rolig att sjunga!". Ja, kanske, men den är manipulativ. Det är en låt med värdelösa texter och svagt uppbyggda verser men med en refräng som de vet tilltalar människor, oavsett hur dålig låten i helhet kanske är.

Eller så kan det vara så enkelt som slutet på Down With The Sickness med Disturbed, en låt som jag i helhet tycker är riktigt bra och som jag lyssnar på med jämna mellanrum. Men allt irriterande skrik och skit i slutet måste jag alltid hoppa över, det är fysiskt omöjligt för mig att lyssna på. Så det kanske inte förstör låten i helhet, men det tar ner den från att vara en tia till en sexa/sjua.

Så för att svara på frågan: Mycket kan förstöra en låt eller i alla fall göra den lite sämre. Det beror helt på!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur låter sådana?

Egentligen så är det väl inte just dom programmerade trummorna jag inte tål, det är bara när ljudet av dom är så uppenbart. Det kan låta väldigt bra också, helt beroende på musikstilen och vem som gör det.

Det här är bara ett exempel, på en låt som jag faktiskt gillar. Men när virveln kommer vid 0:52 så blir jag nästan så pass skeptisk att jag vill byta låt! Inspelade trummor kan också ha det här ljudet om dom får för sig att mixa det så.

Och bara för jämförelse så tar jag den här, jag gillar dom mer snärtiga virvelljuden.

Jag tycker nog mestadels så här tack vare min trummarstorebror som har tryckt i mig musik sedan jag var ung.

När det kommer till musik har jag egentligen ganska många "do's and dont's" då jag kan gilla en låt bara för en specifik del. En textrad, ett gitarrfill, ett trumfill eller bara en särskild del som är mixad snyggt kan räcka för att jag ska bli lite kär i den samtidigt som det också kan gå åt det andra hållet. Jag får återkomma när klockan inte är fyra på morgonen och när jag inte ska upp för att skjutsa min far innan jag ska jobba för nionde dagen i rad! Lämnar er med en helt orelevant gif som jag totalt fastnade för tack vare mitt natt-tunnelseende. God natt!

FxAk9_1249881_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan störa mig ganska mycket på låtar som varit varierade i början men sedan bara innehåller en upprepning av exempelvis någon refrängstrof. Känns bara som att inspirationen tagit slut och man behövt fylla ut låten. Blir dock inte störd på låtar där upprepandet av frasen är "grejen".

Ett exempel:

Gillar den här låten skarpt, särskilt bryggorna, fram till ungefär 3:10. Där kunde man ha gjort ett avslut eller börjat tona ut. Det är möjligt att det funkar om man är på dansgolvet, men att bara lyssna på det blir störande. Som tur var finns just denna låt i en single edit som jag alltid lyssnar på i vanliga fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan störa mig ganska mycket på låtar som varit varierade i början men sedan bara innehåller en upprepning av exempelvis någon refrängstrof. Känns bara som att inspirationen tagit slut och man behövt fylla ut låten. Blir dock inte störd på låtar där upprepandet av frasen är "grejen".

Ett exempel:

Gillar den här låten skarpt, särskilt bryggorna, fram till ungefär 3:10. Där kunde man ha gjort ett avslut eller börjat tona ut. Det är möjligt att det funkar om man är på dansgolvet, men att bara lyssna på det blir störande. Som tur var finns just denna låt i en single edit som jag alltid lyssnar på i vanliga fall.

Upplever ungefär samma problem med 'Looks That Kill' av Mötley Crüe. Skön låt, om än inte så varierad, men för min del hade den gärna kunnat avrundas strax efter 2:28, efter solot. Därefter är det bara samma grej i ytterligare 1:50 vilket kan bli lite tröttsamt om man bara slölyssnar.

---------------------------

En annan sak jag tycker är lite irriterande är när en bit av en låt känns väldigt malplacerad, har inte så många exempel men det jag tänker på främst finns i låten 'It's Too Easy Mañana' av ZZ Top. Väldigt bra låt ända fram till ca 4:10 då låten övergår i en slutknorr som jag helt enkelt inte förstår varför den finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...