Jump to content

Najs eller bajs VII: Rökförbud på krogen


Umberto
 Share

Rökförbud på krogen  

49 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

RÖKFÖRBUD PÅ KROGEN

TJifK.jpg

Sedan mitten av 00-talet har Sverige och flera andra västländer infört rökförbud på krogar, restauranger och liknande serveringsställen. Tiden då man kunde gå till en dimmig pub och röka en cigarett över några stop öl eller avsluta restaurangmiddagen med konjak och cigarr är förbi. Vill man bolma måste man antingen gå ut i kyla, regn och rusk eller bryta mot lagen. Anledningarna till förbuden har vanligtvis varit att man vill förminska hälsoriskerna av passiv rökning, som inte minst drabbar krogpersonalen, och öka trivseln för ickerökare.

Är rökförbuden en bra sak eller är det fråga om onödigt påträngande myndighetsförmynderi? Diskrimineras rökare? Borde krögarna själva få bestämma om de vill ha förbud eller inte? Leder förbuden till färre rökare? Gör rökförbuden krogarna trivsammare?

Rökförbud på krogen: Najs eller bajs? Du måste välja.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lustig Umberto att du tog upp denna lilla fråga här. Det var så nämligen att vi började prata om detta på praktiken om rökning på krogen. Alla vi kom överränns om att det är dåligt att dem har förbjudit. Menar finns ju en del som inte tycker om rökt lukt eller när man luktar cigarett rök. Men vi rökare såfall ska stå ut med folk som stinker bara parfym om en. Då kan man också lika gärna införa parfym förbud också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lustig Umberto att du tog upp denna lilla fråga här. Det var så nämligen att vi började prata om detta på praktiken om rökning på krogen. Alla vi kom överränns om att det är dåligt att dem har förbjudit. Menar finns ju en del som inte tycker om rökt lukt eller när man luktar cigarett rök. Men vi rökare såfall ska stå ut med folk som stinker bara parfym om en. Då kan man också lika gärna införa parfym förbud också?

ermm_1180962_0.gif

Jämföra ciggaretter med parfym? Du är medveten om att det inte enbart handlar om lukten utan mer om att alla människor faktiskt inte röker. Ska vi ickerökare inte kunna gå på krogen utan att det ska vara en hälsofara? Jävla stolpskott på din praktikplats...

Edit: Röstar NAJS.

Edit2: laugh_1182782_1.gif

Redigerad av Pixiegnom
  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får ju inte komma in på krogen förens imorgon så nullar men angående rökare tycker jag de får överdrivet med skit. Jag röker inte och inte så att gillar stanken men...gillar inte att det är socialt accepterat att basha dem så mycket som man gör. Dom är inte genomonda liksom. (Och ja, jag fattar hela rökning dödar o blablabla grejen. Rökförbud är bra.)

Sammanfattningsvis: Rökförbud bra, hata rökare...mindre bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det i grund och botten är nice, eftersom det förstås är sjukt jobbigt för icke-rökare, men det är ju jävligt fint att kunna röka varsomhelst när man är utomlands. Att krögarna själva ska få bestämma är väl kanske inte en helt genomdum idé, men å andra sidan kan det kanske vara segt för personalen. Visst, du kan skita i att ta jobbet, men.. ett jobb är ett jobb.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utan tvekan najs. Största anledningen tycker jag är hälsan hos personalen på krogarna. De ska inte behövas andas giftig rök på sitt arbete. Sen har jag heller aldrig stört mig på att behöva gå utomhus från en krog för att röka; just att komma ifrån hetsen och högljudheten en stund är ju en av anledningarna att man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Under tiden jag var en storrökare så hade jag älskat att ta en cigg på krogen, men jag tyckte det var najs att förbudet fanns.

  1. Det luktar äckligt.
  2. Det sätter sig i kläderna.
  3. Du måste tvätta kläderna du använt på krogen (ute fredag och lördag är lika med två jeans, två tee/skjortor)
  4. Att tvätta onödigt mycket tär på miljön.
  5. Att röka på krogen kräver högre och mer effektivare ventilationssystem (dvs. att det drar mer ström = tär på miljön)
  6. Jag vill inte ha rök i mina lungor.
  7. Astmatiker vill defititivt inte ha det
  8. Personalen som jobbar på krogar och restaurangen blir lidande.
  9. Askkoppar måste diskas, tillverkas och kastas = tär på miljön
  10. Askkoppar måste sättas ut på bord och dylikt = mer jobb för personal
  11. Brandrisken med en felslängd fimp

Men visst. Det är ju rätt äckligt när en tjej luktar så där nyduschad och nyparfymerad.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utan tvekan najs. Största anledningen tycker jag är hälsan hos personalen på krogarna. De ska inte behövas andas giftig rök på sitt arbete. Sen har jag heller aldrig stört mig på att behöva gå utomhus från en krog för att röka; just att komma ifrån hetsen och högljudheten en stund är ju en av anledningarna att man gör det.

Instämmer, det är knappast ett störande moment att gå ut i "kylan" för att ta en cigg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NAJS!

Jag hatar lukten och det finns faktiskt folk som inte klarar av röken, blir lite som en allergichock när dom är nära rökare. Tycker det är fel att andra människor ska få skada mig med deras fula vana. Om man frågar mig så skulle rökning bara få ske i rökrum överallt och inte ute bland vanligt folk.

Tycker staten ska sätta upp små rum här och där så kan rökarna stå där inne om dom nu älskar rökning så mycket, men det är bara hur jag känner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...