Jump to content

Dygnartråden


Umberto
 Share

Recommended Posts

Jag har, typ, dygnat inatt. Fast i sängen. Inte kunnat mer än uppskattningsvis 20 min i perioder, hur störigt som helst!

Börjar jobba klockan 05, oh vilken härlig dag det här kommer bli.

För en gångs skull är jag sugen på kaffe, självklart finns inget hemma! Jag känner en som kommer att åka till Statoil det första han gör när han loggat in i taxin!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tja, dygnar fan för fullt nu.

Min dygnsrytm går fan inte att jämföra med nånting av denna värld mest med tanke på att den är så jävla udda.

Helgen som varit har varit rätt "skum". Fredag vaknade jag runt 14.00 tiden av att en kompis ringde mig för fest.

Fredag till Lördag (för er som läst så var det ett jävla missöde och blablabla) så kom jag hem till hit runt 05:00, somnade inte fören 07:00 tiden ungefär, var nånstans då när jag såg klockan sist.

Vaknade därefter vid 11:30 ungefär med världens huvudvärk och bestämde mig för att gå upp då.

Kvällen därefter satt jag och höll på att somna vid datorn vid 22:00 tiden och bestämde mig för att lägga mig.

Låg och vred och vände på mig för jag vart aspigg, 00:00 satt jag mig vid datorn igen och började kolla runt på massa

05:00 kom jag i säng igen och lyckades somna, vaknade därefter runt 17:00

Och nu sitter jag här, nu orkar jag fan inte längre, det här blir...... första gången den här månaden (eftersom det är Oktober nu lol) som jag dygnar, men overall sen hela september så tror jag att det blir 5'e gången till ett försök att vända tillbaka tiden.

Det går inte, verkligen går inte.

Jag blir fan inte ordentligt trött som jag borde bli, och även fast jag känner mig som en Zombie under dagen så piggnar jag alltid till mot kvällen igen och kan ändå inte somna fören 4-5 på morgonen.

Börjar bli tokig som fan på det här nu, någon som har något bra tips på att liksom få tillbaka tröttheten vid en normal tid eller dylikt?

Vänligen, Zcruwjäveln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Kebab sa. Jag hade liknande problem förra året vill jag minnas, men det gick över ganska fort när jag tog mig i kragen och blev mer aktiv. Bara ett stenhårt träningspass kan ge dig två goda nätters sömn, och med en längre promenad på det så kommer du garanterat se till att kroppen gör sig av med all överskottsenergi du sitter på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar natt för första gången imorgon! Jobbar på ett boende och kommer alltså bara att se till att brukarna sover som dom ska, dra igång en diskmaskin och möjligtvis en tvättmaskin. Utöver det kommer jag antagligen inte ha mycket att göra. Ska bli spännande att se hur det går att hålla ögonlocken uppe nu när jag har börjat plugga och faktiskt fått en normal dygnsrytm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja

Rutiner och motion är som sagt väldigt bra. Till att börja med borde du vänja dig vid en tid då du går upp på morgonen och försök äta på regelbundna klockslag osv. Du behöver inte ens gå upp supertidigt - det kan vara 11 eller 12, bara du har en tid då du alltid går upp. Att sova ut varje morgon är inte bra och det leder ofta till trasslig dygnsrytm.

-

Sedan jag började jobba har jag fått lite bättre dygnsrytm men det är fortfarande besvärligt på morgnarna. Jag avskyr att stiga upp och kommer aldrig att bli bra på det. Lyckligtvis har vi ganska flexibla arbetstider och förmiddagstimmarna brukar vara ganska lugna.

Börja jobba eller plugga så att du måste gå upp på morgonen.

Att börja plugga kan vara en "hit or miss" beroende på vad och var man pluggar. På vissa utbildningar har man så oregelbundna scheman och fria studier att det lätt kan leda till sämre dygnsrytm än tvärtom. Been there, done that...

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...