Jump to content

Podcasts


Marquis
 Share

Recommended Posts

Okej, nu är det så att jag i jobbet har en del tid tillhanda där musik i öronen är skönt att ha när jag cyklar omkring som (en dåre) brevbärare. Men så lyssnade jag på Henrik Larssons sommarprat och insåg att det var rätt najs att ha något annat att lyssna på. Har börjat spela sönder mina playlists så frågan är helt enkelt, var finns alla bra podcasts? Jag insåg att jag inte visste någonting. Kallas det ens det? Jag vet inte var jag ska börja, så släng fram vad ni har. Allmänbildande, spännande eller långtråkiga (helst inte), jag ären öppen bok som är redo att fyllas på av just dig!

Var lite tveksam på var denna skulle ligga men den kändes mer hemma här än MFG om man ser till innehållet snarare än mediet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På USA-resan lyssnade vi mycket på The Joe Rogan Experience och Sceptic Tank.

Även lite på Little Esther.

Alla är att rekommendera för de är väldigt extrema i sina podcast's och jag tror inte vi lyssnade på en enda podcast där de inte talade om droger (speciellt svamp, MDMA och DMT) och hyllade dessa till skyerna. Så ja, väldigt väldigt inressanta podcast's

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl bidra med de jag lyssnar på relativt frekvent (inkl. radiopodcasts):

NPR It's All Politics - Två mycket insatta snubbar diskuterar aktuell amerikansk politik. Missar aldrig ett avsnitt.

NPR Talk of the Nation - Diskussioner om aktualiteter, samhällsfrågor och politik men också teknik och kultur. Man kan själv välja vilka delar/ämnen man vill lyssna på vilket är ett stort plus.

BBC Americana: inside the USA - BBCs USA-korrespondenter med samhällsreportage från USAs inre.

Sommar i P1 - Ingen presentation behövs. Lyssnar på intressanta pratare.

BBC Documentaries Podcast - BBCs radiodokumentärer, främst om samhälle och politik men också en del annat.

Retroresan - SVENSK podcast om gamla tv-spel! I varje avsnitt svaras det först på lyssnarrespons, sedan följer en grundlig recension av något gammalt spel och det hela avslutas med en "saga" där de berättar om något spel de håller på och spelar (ofta Final Fantasy och andra rollspel). Jag brukar hoppa över sagan eftersom jag finner den tråkig men recensionerna brukar vara intressanta, i synnerhet om man känner till spelet.

Stuff You Should Know - Lärorik, intressant och allmänbildande. Två snubbar diskuterar, förklarar och analyserar allt från maffian till kärnkraft. Bra research även om det ibland smyger in en del faktafel (i en podcast sa de t.ex. att Holland är en del av Skandinavien).

Skeptikerpodden - Svensk podcast om pseudovetenskap och paranormala fenomen. Skeptisk!

The Joe Rogan Experience - Joe Rogan med anhang snackar skit. Det handlar ofta om sex, droger, våld, porr, teknik och liknande saker. Bra ibland, pubertal ibland.

Fredrik & Filips podcast - F&F diskuterar olika ämnen. Intressant att lyssna på trots att man ibland kan störa sig på dem och deras åsikter.

Vetenskapsradion Historia - SRs historieprogram. Proffsigt.

Vetenskapsradion Forum - SRs program om samhällsvetenskap och humaniora. Intressant.

Freetalk Live - Ultralibertariansk/anarkokapitalistisk talk radio med inringare.

OM du inte har lyssnat på Ricky Gervais podcasts tycker jag att du ska börja med dem. De är mycket underhållande! Börja med Ricky Gervais Show, säsong 1. ;)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Har ett tips här dårå. De har kört sen 2010 men jag har börjat lyssna först nu:

Till Slut Kommer Någon Att Skratta

http://itunes.apple.com/se/podcast/till-slut-kommer-nagon-att/id406410304 eller http://www.riketssal.se/kategori/ljud/till-slut-kommer-nagon-att-skratta/

Det är ett pratprogram inte helt olikt Filip & Fredriks podcast men med något sjukare humor. Det är stå-upparna Petter Bristav, Soran Ismail och Aron Flam som är kärnan i det och sen bjuder de komikerkollegor till avsnitten. Har hittills lyssnat på de tio äldsta och temana rör sig mycket kring judar, bögar, blattar, kändisar, deltagarnas egna privatliv samt geologi.

Mycket underhållande imo!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett tips här dårå. De har kört sen 2010 men jag har börjat lyssna först nu:

Till Slut Kommer Någon Att Skratta

http://itunes.apple.com/se/podcast/till-slut-kommer-nagon-att/id406410304 eller http://www.riketssal.se/kategori/ljud/till-slut-kommer-nagon-att-skratta/

Det är ett pratprogram inte helt olikt Filip & Fredriks podcast men med något sjukare humor. Det är stå-upparna Petter Bristav, Soran Ismail och Aron Flam som är kärnan i det och sen bjuder de komikerkollegor till avsnitten. Har hittills lyssnat på de tio äldsta och temana rör sig mycket kring judar, bögar, blattar, kändisar, deltagarnas egna privatliv samt geologi.

Mycket underhållande imo!

Måste medge att jag har ganska dåliga erfarenheter av svenska killar-som-snackar-skit-podcasts men jag ska ge det en chans.

---

Kan nämna två som inte var med på min första lista.

The Bugle: De brittiska komikerna John Oliver (känd från Daily Show & en av mina favoritkomiker f.ö.) och Andy Zaltzman gör satir av veckans världspolitiska nyheter. Mycket rolig, rekommenderas. Showen sponsrades tidigare av The Times men kontraktet gick ut vid årsskiftet och nu kutar de vidare på egen hand. De behöver alla lyssnare de kan få!

Penn's Sunday School: Penn Jillette (läs: den större hälften av Penn & Teller) är tillsammans med magikerkollegan Michael Goudeau tillbaka med en ny podcast/show. Jag lyssnade på premiäravsnittet under en tripp häromveckan och ptja, jag vet inte riktigt... Enligt "reklamen" skulle det handla om nyhetshändelser m.m. men jag tyckte att det kändes lite väl ostrukturerat och improviserat. Men det kanske berodde på att det var första avsnittet. Jag ska fortsätta lyssna. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Bump. Har aldrig lyssnat på en podcast i mitt liv. Vill ändra på detta och har nu cirka sju timmar i veckan då jag har möjlighet att lyssna. Ni som "känner" mig litegrann, vilken podcast skulle ni rekommendera?

Värvet! yes_1046272_0.gifhttp://xn--vrvet-gra.se/arkiv/ Finns åtminstone ett tiotal intervjuer jag kan tänka mig att du vill lyssna på. Perfekt att somna till.

Jag gillar verkligen Filip och Fredrik, framför allt har jag verkligen gjort det, men deras podcast står jag inte ut med. Jag misstänker att det främst har att göra med att jag mest lyssnar när jag ska sova, och jag hatar att klaga på samma sak som tråkmånsar gjort i åratal, men då blir det för flamsigt, högljutt och osammanhängande. Det som kanske är det bästa, munhuggandet, samspelet och jargongen dem emellan, kommer inte alls till sin rätta i den formen. Kan också ha att göra med att de är som allra bäst när det är de + en ny bekantskap, som i 100 höjdare och High Chaparall.

I övrigt lyssnar jag på P1 Dokumentär och P1 Konflikt. Den förstnämnda är allt som oftast väldigt väldigt bra, medan P1 Konflikt håller en ganska varierande kvalitet. De har en jävla fäbless för att låta andra halvtimmen bestå av ett panelsamtal till vilka de alltid lyckas bjuda in människor som dels inte är supervettiga, och dels ofta låter förjävligt i radio.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa är mina podcasts som jag lyssnar på så fort det kommer nya avsnitt. Det blir en del men sen har jag alltid podcasts på om jag är ensam och rör mig på stan, städar, lagar mat, slösurfar, tvättar, spelar datorspel etc. Därför är jag till och med i behov av fler, så jag tar gärna också emot tips.

Geniförklarat

Alla mina kamrater

P1 Godmorgon världen

Fantasipanelen (senaste avsnittet var riktigt kasst, men annars gillar jag det)

Genier

This American Life

Crazytown

P3 Institutet

Arkiv Samtal

Lilla Drevet

Staden

Stuff You Should Know

P3 Tankesmedjan

Mattson&Helin

Alex&Sigge

Filip och Fredrik

TSKNAS

Värvet

P1 Spanarna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa är mina podcasts som jag lyssnar på så fort det kommer nya avsnitt. Det blir en del men sen har jag alltid podcasts på om jag är ensam och rör mig på stan, städar, lagar mat, slösurfar, tvättar, spelar datorspel etc. Därför är jag till och med i behov av fler, så jag tar gärna också emot tips.

Geniförklarat

P1 Godmorgon världen

Fantasipanelen

Arkiv Samtal

Lilla Drevet

Staden

Stuff You Should Know

P1 Spanarna

Vad handlar dessa om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad handlar dessa om?

Geniförklarat

Humor och väldigt otydlig satir kring vardagliga såsom relationer och status. Grov humor, personligt, tänkvärt.

P1 Godmorgon världen

Fördjupande reportage om aktuella nyheter samt paneldiskussioner, kåserier och lite satir. 2-timmarsavsnitt.

Fantasipanelen

David Sundin med olika gäster berättar påhittade nyheter. Sansade samtal om absurda ämnen.

Arkiv Samtal

Simon Gärdenfors + en gäst sitter och snackar skit. Ojämn kvalitet men ändå underhållande.

Lilla Drevet

Gamla Tankesmedjangänget Kringlan Svensson, Nanna Johansson, Liv Strömqvist och Ola Söderholm gör satir i en egen pod nu när de är ut-lasade.

Staden

Intressanta reportage om arkitektur och kultur i städer.

Stuff You Should Know

En pod med hundratals avsnitt som förklarar saker man undrar över på ett vetenskapligt och underhållande sätt. Välj de episoder där ämnet verkar intressant.

P1 Spanarna

Gammalt klassiskt P1-program där fyra deltagare i en panel gör varsin spaning om samtiden. Målgruppen är lite äldre än oss och ibland är de lite mossiga, men ändå lyssningsvärt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssnar själv främst på:

Värvet

Alla mina kamrater

P3 Dokumentär

Institutet

Alex & Sigge

De bästa avsnitten som jag kan komma på (Säkert glömt massor) är nog:

P3 Dokumentär: Arlandarånet

P3 Dokumentär: Bloody Sunday

P3 Dokumentär: Helikopterrånet

Värvet #63: Kristian Gidlund

Värvet #18: Lotta Lundgren (Kanske mest för att jag gillar Lotta)

Värvet #109: Måns Möller

De andra poddarna är det svårt att plocka ut särkilda favvo-avsnitt ur.

Tycker AMK var roligare när David Druid var med, men vissa nya avsnitt är bra de med. Karin och Jesper i Institutet kompletterar varandra bra och det blir roliga och intressanta avsnitt. Alex & Sigge lyssnar jag inte så mycket på längre, men vissa avsnitt har helt klart ett underhållningsvärde.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump. Har aldrig lyssnat på en podcast i mitt liv. Vill ändra på detta och har nu cirka sju timmar i veckan då jag har möjlighet att lyssna. Ni som "känner" mig litegrann, vilken podcast skulle ni rekommendera?

Veckans motgift kanske kan bota din latenta sverigedemokrati. :naughty:

Det är väl en helt okej podd. Den enda jag regelbundet lyssnar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

If I Were You med Jake & Amir. De svarar på vad de skulle ha gjort om de var i samma situation som de lyssnare som skriver in till dem. Väldigt sköna människor och väldigt underhållande podcast. Den tar fart efter några avsnitt.

Edit: Finns på YouTube och iTunes mm

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...