Jump to content

Tvätt-tråden


spajdermän
 Share

Recommended Posts

Trådtiteln säger väl allt, egentligen. Vet du inte hur ett visst plagg eller tyg bör tvättas? Fråga här! Hur får jag bort just den här fläcken? Kan man tvätta xxxx?

Jag börjar:

Hur får man bäst bort vinfläckar? Jag har jättemycket rött vin på en vit t-shirt. Sprutade på massor av "Ta bort"-medel dagen efter och lät det dra. Sedan tvättade jag den i 60 grader och även om fläckarna syns mindre så är de absolut inte borta. Vad bör jag göra nu? Hur ska jag sköta det nästa gång det händer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trådtiteln säger väl allt, egentligen. Vet du inte hur ett visst plagg eller tyg bör tvättas? Fråga här! Hur får jag bort just den här fläcken? Kan man tvätta xxxx?

Jag börjar:

Hur får man bäst bort vinfläckar? Jag har jättemycket rött vin på en vit t-shirt. Sprutade på massor av "Ta bort"-medel dagen efter och lät det dra. Sedan tvättade jag den i 60 grader och även om fläckarna syns mindre så är de absolut inte borta. Vad bör jag göra nu? Hur ska jag sköta det nästa gång det händer?

Rödvin tas bort med vitt vin. Tro mig, inget jag hittar på. Vet dock inte om det är precis när det spills eller om det tar bort även torkat. Har bara haft på vitt när jag spillt röt. Direkt efter alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har ett vitt linne nedkladdat med neonfärg och UV-färg. Trodde det skulle gå bort i tvätten men icke! (Körde vittvättmedel 60 grader). Någon som har tips på hur det fixas?

Klorin?

------------

Jag tvättade min studentoverall igår. Reglerna säger att man inte får tvätta den om man inte har den på sig medan. Dvs man får bada med den osv.

Jag tappade upp hetvatten och tvättmedel i ett badkar, tog på mig overallen, klev i och började skrubba mig :) Gick bättre än förväntat, men många fläckar återstår. Rödvin blod och målarfärg verkar vara saker man inte får bort i badkar, däremot fungerade det ypperligt mot odör och vanlig smuts. Värt att lägga på minnet menar jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vanich. Den där rosa flaskan som har den där knäppa reklamen. Jag trodde det var skämt reklam först. Men den är jävligt grym. Spruta det på fläcken och tvätta. Tar bort allt!

BRA tips där. BRA!

Det har jag med provat och mycket riktigt, det tar bort A-L-L-T!

Redigerad av Vice.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvätta jeans i nittio grader och sedan torktumla dem - är det någon här som har prövat denna metod?

Jag behöver nämligen krympa ett par jeans som jag har men vet inte hur mycket dom kommer att krympa genom denna metod.

Någon som har erfarenhet av detta? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

:lol:

... Men okej: Tvättar ni den tillsammans med färgade kläder?

Rött, Gult, Orange, rosa. Alla dom skrikiga färgerna kör jag tillsammans, aldrig med vanlig mörk tvätt med tanke på att den mörka tvätten gärna dödar färgen om vi säger så.

Antingen får du köra den i en ensam tvätt, eller med kläder som du inte är ömtålig med om du inte vågar chansa. Om jag antar rätt så är den vit och rödrutig i luvan vilket är det stora problemet, för då kommer du nog inte undan att det vita kommer bli missfärgat om du inte bara handtvättar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rött, Gult, Orange, rosa. Alla dom skrikiga färgerna kör jag tillsammans, aldrig med vanlig mörk tvätt med tanke på att den mörka tvätten gärna dödar färgen om vi säger så.

Antingen får du köra den i en ensam tvätt, eller med kläder som du inte är ömtålig med om du inte vågar chansa. Om jag antar rätt så är den vit och rödrutig i luvan vilket är det stora problemet, för då kommer du nog inte undan att det vita kommer bli missfärgat om du inte bara handtvättar.

Så du kör de färgerna tillsammans om de är på t.ex t-shirtar som är i ljusa färger (vit, ljusgrå osv)?

Nu är tröjan i tvättstugan men jag har för mig den är mestadels röd, sen lite svarta/ljusgula/gråa streck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Tänkte höra med er har en dun jacka som behöver tvättas sen hunden slämmat ner den idag med sitt dräggel och på tvätt rådet står det att man ska ha två tennis bollar i bägge fickorna när man slänger in den i torktumlaren men kan man göra det utan tennis bollar eller riskerar man att nåt händer med jackan?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra med er har en dun jacka som behöver tvättas sen hunden slämmat ner den idag med sitt dräggel och på tvätt rådet står det att man ska ha två tennis bollar i bägge fickorna när man slänger in den i torktumlaren men kan man göra det utan tennis bollar eller riskerar man att nåt händer med jackan?

Det går även bra med ett par gamla gympaskor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...