Jump to content

Wikileaks


kicken
 Share

Recommended Posts

Vad skulle den vanlige svensken ens ha för nytta av att veta om den hemlighetsstämplade informationen? "Sverige säljer hemligheter till Iran." "Jahaja, Britt-Marie. Nu får vi väl ta och se upp så det inte kommer några Jallah-Jallahs och tar vårt hem." liksom, det vi inte har någon nytta av att veta.. Y'know.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självfallet. Bara något så enkelt som att vi känner till allting som finns att veta när vi väljer regering. Möjligheten att granska och övervaka allt arbete Sverige utför, både ekonomiskt och rent etiskt. Att det blir svårare för regeringen att göra saker folket misstycker om (vilket ju är fullkomligt naturligt eftersom att regeringen trots att ska representera folkets åsikter..).

Bara för att nämna lite..

Hohoho, det där slutade gälla för decennier sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vänder på det..vad finns det för anledning att dölja det? Om det är offentligt så har vi i alla fall möjligheten till att ta ställning till åsikt i frågan (eller om man ens har någon åsikt), och det blir svårt för regeringen att handla efter folkets vilja (vilket givetvis är poängen med en regering i en demokrati) om folket inte tillåts ha någon åsikt.

Givetvis så finns det ju fördelar med att visa detta för offentligheten, men jag personligen ser inte poängen med det. Vad regeringen gör är ändå oftast något du inte kan göra något åt, även så om man skulle få se allt de gör. Regeringen gör vad som är bäst för regeringen och handlar inte efter folkets vilja. Att regeringen skulle lyssna på vad folket ville skulle leda till totalt kaos. Vi har valet var fjärde år, det är allt som krävs för att det ska räknas som "folkets vilja".

Det hör inte hit till den här diskussionen hur det egentligen fungerar i praktiken nu, men du motsätter dig väl inte att det är så det är tänkt att fungera?

Jo, det är ju tänkt som så. Men som jag nämnde ovan, regeringen arbetar för sitt egna bästa. Folket kommer i andra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hör inte hit till den här diskussionen hur det egentligen fungerar i praktiken nu, men du motsätter dig väl inte att det är så det är tänkt att fungera?

Sveriges ekonomiska arbete finns redan att se; vår BNP stiger. Du får mer i plånboken.

Sveriges etiska arbete? Tror jag missat något här, om du inte nu menar bistånd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför och av vem tror ni Assange kommer mördas? Alla måste ju inse att om detta skulle ske, så skulle Wikileaks explodera i uppseende och PR, samma om staten USA skulle sabotera deras servrar. Hela världsmedias ögon skulle riktas mot den skyldige och det skulle bli en jävla skandal. Däremot lär han ju gripas ganska snart eftersom han är efterlyst av Interpol.

Om det är rätt eller fel att läcka informationen är jag också kluven. Ifall de rör militära dokument som är hemligstämplade för att skydda personer eller hindra fienden från viktig kunskap så är det på alla sätt fel, men ifall dokumenten visar hur högt uppsatta ledare inom politik eller privata företag har ljugit, hycklat, maktmissbrukat eller dylikt så ska det rakt in i tryckpressarna imo! Att Snipers aktier går ner ser jag som en bonus.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför och av vem tror ni Assange kommer mördas? Alla måste ju inse att om detta skulle ske, så skulle Wikileaks explodera i uppseende och PR, samma om staten USA skulle sabotera deras servrar. Hela världsmedias ögon skulle riktas mot den skyldige och det skulle bli en jävla skandal. Däremot lär han ju gripas ganska snart eftersom han är efterlyst av Interpol.

Om det är rätt eller fel att läcka informationen är jag också kluven. Ifall de rör militära dokument som är hemligstämplade för att skydda personer eller hindra fienden från viktig kunskap så är det på alla sätt fel, men ifall dokumenten visar hur högt uppsatta ledare inom politik eller privata företag har ljugit, hycklat, maktmissbrukat eller dylikt så ska det rakt in i tryckpressarna imo! Att Snipers aktier går ner ser jag som en bonus.

Om det är rätt eller fel att läcka informationen är jag också kluven. Ifall de rör militära dokument som är hemligstämplade för att skydda personer eller hindra fienden från viktig kunskap så är det på alla sätt fel, men ifall dokumenten visar hur högt uppsatta ledare inom politik eller privata företag har ljugit, hycklat, maktmissbrukat eller dylikt så ska det rakt in i tryckpressarna imo! Att Snipers aktier går ner ser jag som en bonus.

Att Snipers aktier går ner ser jag som en bonus.

Att Snipers aktier går ner ser jag som en bonus.

:o

... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår definitivt vad du menar, men som sagt. Vi har inte kommit in på de riktiga detaljerna ännu, vi kommer se i början av 2011 vad Wikileaks har att erbjuda. Eftersom vi som sagt bara har fått 290-300-ish dokument av 22,900 eller liknande siffror. Och redan dessa "teasers to what's coming" har redan halvt fördärvat USAs pålitlighet. Ska bli intressant och se vad som kommer!

Absolut.

Varför och av vem tror ni Assange kommer mördas? Alla måste ju inse att om detta skulle ske, så skulle Wikileaks explodera i uppseende och PR, samma om staten USA skulle sabotera deras servrar. Hela världsmedias ögon skulle riktas mot den skyldige och det skulle bli en jävla skandal.

Exakt. Det är lite Fox Mulder över det här. "If we kill him we take the risk of turning one man's quest into a crusade!" smoke_1192699_0.gif

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju flera toppolitiker i både Kanada och USA som i princip gått ut och sagt att de önskar Assange död. Tomt snack alltså? Skulle knappast tro det, de kommer försöka få Assanges död att se ut som ett försvinnande. På så sätt kan man inte vara säker på om han är död eller bara gått under jorden för gott.

Sen skulle det ju spekuleras kring saken så klart, och många skulle tro att han faktiskt blivit dödad, och då skulle han väl få sin martyr-roll i alla fall. Men de (läs CIA) kommer ju inte lämna Assanges döda kropp framför polishuset direkt. Ska han dödas så blir det i skymundan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herr Assange kommer naturligtvis inte att likvideras. Kan mannen hålla offentliga presskonferenser i London kan man lista ut att han inte är speciellt farlig för "the government".

Är det ens något intressant som har "läckt" ut? Får se om det kommer något som kan vara bra att veta om i resten av släppen, det som har kommit nu ger jag inte mycket för.

Renard, det var väl typ en kanadensisk före detta rådgivare till presidenten som hade uttryckt en önskan om att döda honom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ens något intressant som har "läckt" ut? Får se om det kommer något som kan vara bra att veta om i resten av släppen, det som har kommit nu ger jag inte mycket för.

Oron kanske inte handlar så mycket om vad som redan har släppts, utan snarare för vad de vet kommer släppas i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pallar bara inte gå igenom hela JAS-affären i ett svep just nu, skulle någon vänlig själ vilja förklara i stora drag vad den gick ut på? Hur blev vi blåsta?

Grovt förenklat, kan vara så illa att jag har fel också - fel ordning är det säkert! Tills någon mer insatt skriver får det duga. ^_^

Norge ska köpa flygplan > Norge (medier, opinion) inte så positiva över F-35 > USA utövar lobbyverksamhet mot ansvariga norrmän (politiker) > Norge har nu egentligen bestämt sig för F-35 efter påtryckningarna från USA > USA skjuter upp ett beslut angående export av radarsystem som ska sitta på Gripen tills affären med Norge är klar, jävlas med Saab helt enkelt > Norge ger hela tiden sken av att Saab fortfarande har chans och att låg kostnad är viktigt > Saab har lämnat anbud med lägst totalkostnad > Norge köper F-35 ändå.

Rätta mig gärna, är också intresserad av hela historien.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...