Jump to content

Wikileaks


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag menade dem också.

En läcka som orsakar sådana skador för en amerikansk storbank att den början vaja kommer skada ekonomin och kan rent av orsaka att vi hamnar i en djupare recession. Det är absolut inte bra och det Wikileaks nu gör kan göra många människors liv dåligt, eller värre.

...plus att mina aktier kommer bli mindre värda :angry:

Det kanske bankerna skulle tänkt på innan dom betedde sig på ett sätt som folk ogillar. Om nu uppgifterna stämmer d.v.s.

Om de som sagt inte genomför en "svart" operation. Försökte de inte göra det i Solna för några månader sen?

Jag har varit i hallen den står i, säkerheten är bra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske bankerna skulle tänkt på innan dom betedde sig på ett sätt som folk ogillar. Om nu uppgifterna stämmer d.v.s.

Jag har varit i hallen den står i, säkerheten är bra.

Jo det kan jag förstå, men försökte de inte bryta sig in där någon gång i början av året? Är 99% säker på att jag läste något om det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan jag förstå, men försökte de inte bryta sig in där någon gång i början av året? Är 99% säker på att jag läste något om det!

Hmm ingen aning. I solna sa du? I så fall är det inte samma.

Den här har i alla fall tredubbla dörrar (som förvisso är av glas), videoövervakning överallt, kräver en speciell sak för inpassering och har lås på skåpen. Dessutom vet ju ingen utomstående vilket skåp det är så att bara gå in och stänga av rätt servern är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan jag förstå, men försökte de inte bryta sig in där någon gång i början av året? Är 99% säker på att jag läste något om det!

Hallen i fråga är väl den på Södermalm vid Vitabergsparken och inte i Solna?

Det skulle just se snyggt ut om USA gjorde en väpnad aktion mitt Stockholm. Något så stort, att det är värt att förklara krig mot Sverige, tror jag inte de har att dölja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallen i fråga är väl den på Södermalm vid Vitabergsparken och inte i Solna?

Det skulle just se snyggt ut om USA gjorde en väpnad aktion mitt Stockholm. Något så stort, att det är värt att förklara krig mot Sverige, tror jag inte de har att dölja.

Gissa hur många topphemliga auktioner CIA genomfört som inte nått dagens ljus. Jag tror nog de anser det vara värt att genomföra ännu en auktion för att förhindra att dessa kommer ut i ljuset.

Och jo, jag kan nog ha blandat ihop Söder och Solna :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här frågan har jag diskuterat flitigt över lunchbordet de senaste dagarna och jag måste säga att jag är ganska kluven. Å ena sidan kan det ju vara bra med en viss öppenhet men å andra sidan riskerar sådant här att underminera hela det diplomatiska systemet. När stater inte längre kan lita på diplomatin blir de tvungna att ta till andra, mindre trevliga, metoder. Samtidigt kan beslutsfattare bli tvungna att fatta beslut på ett bristfälligt beslutsunderlag då diplomaterna inte vågar delge information av rädsla att det läcker ut.

Avslöjandena är ju, som sagt, egentligen inga jättestora nyheter. Alla, förutom kanske de mesigaste av länder (*host* Sverige *host*), har i alla tider bedrivit visst "spionage" vid sina internationella beskickningar. Spionage är egentligen ett för grovt uttryck för det här, för det handlar ju mest om vanligt informationsinsamlande som kan hjälpa dem i framtida förhandlingssituationer. Skitsnack och förolämpningar är knappast någon ovanlighet heller, men det är klart, det ser inte snyggt ut när det läcker ut i pressen.

Hur man än ser på det tycker jag dock det är viktigt att man inte pekar ut Wikileaks som "boven i dramat". Syndabockarna är de personer i amerikanska utrikes- och försvarsförvaltningen som ligger bakom läckorna. De har gjort sig skyldiga till landsförräderi och i USA är straffet för det döden. Don't kill the messenger.

Personligen anser jag ju dock att regeringen (och inte specifikt den svenska - utan rent generellt) aldrig bör hemlighålla någonting från folket, förutom tidsbegränsat i särskilt infekterade situationer. Alla dokument, rapporter osv bör vara öppna för allmänheten. Men det förutsätter givetvis att man har rent mjöl i påsen..

Det är en total omöjlighet. Den internationella politiken är en anarki där alla stater, innerst inne, avskyr varandra och står sig själva närmast. Det är säkerhetspolitiskt motiverat och nödvändigt att stater hemlighåller information.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avslöjandena är ju, som sagt, egentligen inga jättestora nyheter. Alla, förutom de mesigaste av länder (*host* Sverige *host*), har i alla tider bedrivit visst "spionage" vid sina internationella beskickningar. Spionage är egentligen ett för grovt uttryck för det här, för det handlar ju mest om vanligt informationsinsamlande som kan hjälpa dem i framtida förhandlingssituationer. Skitsnack och förolämpningar är knappast någon ovanlighet heller, men det är klart, det ser inte snyggt ut när det läcker ut i pressen.

Förstår definitivt vad du menar, men som sagt. Vi har inte kommit in på de riktiga detaljerna ännu, vi kommer se i början av 2011 vad Wikileaks har att erbjuda. Eftersom vi som sagt bara har fått 290-300-ish dokument av 22,900 eller liknande siffror. Och redan dessa "teasers to what's coming" har redan halvt fördärvat USAs pålitlighet. Ska bli intressant och se vad som kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sysslar Sverige med, som vi bör syssla med, som inte är lämpligt att landets befolkning får ta del av?

Är det de stora trollen som vi håller fångna uppe i Norrland som det inte får komma ut något om?

Ja, det är precis det som de håller borta från vanligt folk...

Du menar att du tror att någon här sitter på information som är hemligstämplad som de senare skriver på ett publikt forum? :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...