Jump to content

Wikileaks


kicken
 Share

Recommended Posts

Som Mordos skrev når verkligen bajset fläkten igen och igen.

  • Paypal har stängt donationer till Wikileaks
  • Australiens polis letar efter möjligheter att göra Assange olaglig
  • Vita Huset uppmanar statliga myndigheter att blockera wikileaks (censurera)
  • Sverige jobbar som fan för att få häktningsorden godkänd så att Assange kan gripas i Storbrittanien

Jag är fortfarande säker på att denna hetsjakt bara slår rakt tillbaka; makten av The Internet går inte att stoppas av politiker.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som Mordos skrev når verkligen bajset fläkten igen och igen.

  • Paypal har stängt donationer till Wikileaks
  • Australiens polis letar efter möjligheter att göra Assange olaglig
  • Vita Huset uppmanar statliga myndigheter att blockera wikileaks (censurera)
  • Sverige jobbar som fan för att få häktningsorden godkänd så att Assange kan gripas i Storbrittanien

Jag är fortfarande säker på att denna hetsjakt bara slår rakt tillbaka; makten av The Internet går inte att stoppas av politiker.

Abominabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bör folk inte ha rätt att veta vad deras regeringar har för sig? Tycker det är jävligt illa när regeringar mörklägger saker, och håller på med massa hemliga operationer.

Det kommer inte som en överraskning att denna hetsjakt mot Assange har inletts. Man märker att han skrämt upp varenda regering i hela världen, genom att förmedla sanningen till allmänheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att man tycker att det är bra att världen gör något åt Wikileaks och Assange betyder det inte att man hör hemma i fylletråden. :)

Vet du vad tryckfrihet är?

Tycker du att det är rätt att myndigheter ur världens demokratier jagar en individ för att denne arrangerar ett forum för informationsspridning? Information som allmänheten har stort intresse i att se för att kunna bedöma de som har makt i vårat land.

Såg du filmen som läckte för rätt länge sen där en en amerikansk helikopter öppnar eld mot en civil folkmassa och dödar, förutom Irakier, en brittisk journalist och ett barn? (länk: http://www.youtube.com/watch?v=ckdUjehrFLQ). Ska vi som medborgare i dessa demokratiska och godhjärtade länder som skickar soldater för att befria Irakierna, inte få reda på ifall övergrepp av denna typ sker? Hur ska vi då kunna stå för besluten som makthavarna tar?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du vad tryckfrihet är?

Tycker du att det är rätt att myndigheter ur världens demokratier jagar en individ för att denne arrangerar ett forum för informationsspridning? Information som allmänheten har stort intresse i att se för att kunna bedöma de som har makt i vårat land.

Såg du filmen som läckte för rätt länge sen där en en amerikansk helikopter öppnar eld mot en civil folkmassa och dödar, förutom Irakier, en brittisk journalist och ett barn? (länk: http://www.youtube.com/watch?v=ckdUjehrFLQ). Ska vi som medborgare i dessa demokratiska och godhjärtade länder som skickar soldater för att befria Irakierna, inte få reda på ifall övergrepp av denna typ sker? Hur ska vi då kunna stå för besluten som makthavarna tar?

Jag vet vad tryckfrihet är.

Jag tycker att myndigheter har rätt att jaga en person misstänkt för landsförräderi och spioneri på grunder att han äventyrar Amerikansk och internationell säkerhet.

Jag såg den filmen. Vi borde få reda på om något orätt sker, men detta betyder inte att det ska publiceras på någon sida som Wikileaks. Det kan vara mer intressant om pressen får ta hand om detta såvida det inte äventyrar Amerikansk och internationell säkerhet, i synnerhet de utsända soldaternas säkerhet.

Det finns alltid saker som inte kommer fram till det offentliga rummet, som makthavare gömmer i det fördolda.

..på vilka grunder anser du att det är rätt att man försöker göra sig av med Assange och Wikileaks?

Vad gör de för fel i dina ögon?

Stödjer du korruption och fiffel i regeringar, banker osv?

Är Kim Jong Il din stora idol?

Läs ovan.

Läs ovan.

Absolut inte.

Vad tror du själv? Besök Val 2010-tråden när du är tillräckligt läskunnig för att förstå vad som står där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet vad tryckfrihet är.

Jag tycker att myndigheter har rätt att jaga en person misstänkt för landsförräderi och spioneri på grunder att han äventyrar Amerikansk och internationell säkerhet.

Jag såg den filmen. Vi borde få reda på om något orätt sker, men detta betyder inte att det ska publiceras på någon sida som Wikileaks. Det kan vara mer intressant om pressen får ta hand om detta såvida det inte äventyrar Amerikansk och internationell säkerhet, i synnerhet de utsända soldaternas säkerhet.

Det finns alltid saker som inte kommer fram till det offentliga rummet, som makthavare gömmer i det fördolda.

Det är inte Julian Assange som är misstänkt för landsförräderi/spioneri :doh:

Man letar som sagt anledningar att sätta dit honom. En av dem är sexualbrotten han är misstänkt för i Sverige men tänk efter lite, är det verkligen rätt att sätta in helt oproportionellt mycket resurser (t.ex. Interpol) för att fånga någon för denna misstanke? Det är ju uppenbart att motiven att de jobbar så hårt för detta är Wikileaks och så ska fan inte ett rättsväsende i en demokrati fungera. Det är skrämmande!

Vad tror du själv? Besök Val 2010-tråden när du är tillräckligt läskunnig för att förstå vad som står där.

Det komiska är att metoderna som västvärlden nu använder är snarlika de i just kommunistdiktaturer, och att du stödjer dem.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/reporterorgan-fordomer-hetsjakt-pa-assange-1.1221451:

RSF konstaterar vidare att flera länder som är kända för sin bristande respekt för yttrandefrihet, som Kina och Thailand, har blockerat tillträdet till cablegate.wikileaks.org, där tillgång till de läckta diplomattelegrammen finns.

Det är första gången det görs försök av det internationella samfundet att censurera en webbsajt som är dedicerad principen om öppenhet, konstaterar RSF, som säger sig vara ”chockat över att yttrandefrihetspolitiken i länder som USA och Frankrike plötsligt hamnar i linje med Kinas”.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har de bägge sakerna med varandra att göra, utöver att det löst berör samma område, dvs övervakning? Privatpersoner och staten är givetvis inte jämförbara. Med andra ord, nej, jag är inte positiv till FRA och övervakning rent generellt. Privatpersoner har rätt till privatliv, integritet och hemligheter. Det har inte staten.

Ay, så alla som är anställda inom den offentliga sektorn ska alltså öppet ge ut sina mail- och telefonkonversationer, dokument som rör arbetet och annat som kan vara intressant för allmänheten? (Jag vet att du "drar gränsen" vid politiker och andra viktiga skattefinansierade statsposter, men ändå)

Företag, drivna av engagerade privatpersoner, ska däremot få operera i mörkret utan någon som helst insyn eftersom deras privatliv, integritet och hemligheter är något de har rätt till att inneha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hörde på P1 idag om Wikileaks nya strategi, att de istället för att släppa stora mängder dokument samtidigt portionerar ut det till vissa utvalda medier. I Sverige är det bl.a. SvD och SVT får tillgång till förhandsgranskningen, så jag antar att dessa nyhetskanaler är de bästa att hänga på om man vill ha det senaste.

Tänkte kolla på SVT Dokument Inifrån nu, som verkar avslöja en del intressanta saker om övervakningen av svenskar, USA och Sverige emellan. Något som regeringen har ljugit om. SvD-artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/samarbete-med-usa-skulle-inte-visas-upp_5780739.svd

Inslaget: http://svtplay.se/v/2256485/dokument_inifran/de_hemliga_telegrammen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...