Jump to content

Handslag


Henkibojj
 Share

Handslag  

40 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hör upp här!! :angry:

Jag hälsar på nytt folk säkert tio gånger i veckan, känns det som, och jag börjar bli ruskigt trött på alla dessa sillmjölkar som sträcker fram en iskall, död fisk man ska ta i hand med och hälsa på. Handslaget är det första intrycket jag får av en människa näst efter utseende, och vill man ha hög utgångsstatus hos mig ska man således också ha ett rejält handslag som visar att man vill hälsa och visa intresse. Det gör detsamma om personen är kul efter ett tag; lyckas man inte hälsa ordentligt har de mig emot sig från början.

Hur gör du när du hälsar? Tänker du som jag, eller gör det dig detsamma?

Jag har också sett modellen att bara använda tumme och fingrar vid handslag: istället för att man hälsar ända in med "tumrot" mot tumrot och kramar med handmusklerna, så stannar hälsningen halvvägs och tummen nyper åt baksidan på den andres fingrar, möjligen vid innersta fingerleden. För bövelen! Så hälsar man inte!!

Det är dags att få klarhet i det här. Hälsar du som en man eller en mes? -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho. Jag tog alternativet näst högst upp. Har ett stadigt grepp men jag skakar sällan någons hand, liksom. Två eller tre korta, kanske. Eller bara en stor skakning, en gång, typ.

Det lustigaste - för det har jag stött på flera gånger - är människor man träffar ute på krogen (vänner till vänner, osv) som också har ett stadigt handtag och tror att det blir någon tävling i vem som greppar hårdast. Alla vet ju att den som vinner bara onanerar mer än den andre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att det som vanligt när folk försöker vara fyndiga är dåliga alternativ nullade jag.

Jag tar ett rejält grepp och skakar en eller två gånger.

Förövrigt får folk hälsa hur fan de vill. Det ger ett intryck av hur personer är (självsäkerhet osv.), men inte fasen går jag och retar mig på något så betydelselöst som hur personer hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv bryr jag mig inte om hur en person skakar min hand, det är personligheten jag grandskar, inte handslaget.

Men eftersom jag också vet att det finns många som bedömmer en efter hur man skakar hand, så tar jag alltid tag rejält i personens hand och skakar.

Vote: "Jag tar ett stadigt grepp om den andres hand och ruskar ända från biceps!"

@Dusse: Varje gång jag träffar en ny person i Stockholm så sträcker båda instinktivt fram händerna. Jag träffar mest personer i 20-års åldern. Sen skakar jag och mina närmaste vänner alltid hand när vi träffas.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vevar till lite smått med handen innan jag smiskar den samman med den andra personen för att sen föra upp våra händer några centimeter och snärtar till lite neråt. Skön handskakning.

Är dock väldigt dålig på att skaka hand när man träffat nytt folk på fest, gör oftast någon halvskön low-five istället för att skaka hand. Är det någon trött snubbe som jag inte riktigt vill prata med så säger jag ofta vad jag heter, väntar på att han ska säga vad han heter och sen går jag min väg efter att ha lyft glaset och flinat lite smått.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I våras träffade jag en man från Litauens motsvarighet till Nationella Insatsstyrkan. Först skämtade jag och min polare om att han måste vara en yrkesmördare/elitsoldat eller någonting liknande (bara för han var ett enda stort muskelberg), men efter att ha talats vid lite kom det fram till att han jobbade inom polisens specialstyrka. När vi sedan skulle säga adjö sträckte han vänligt fram sin hand för att skaka farväl. Just vid ögonblicket han tog i min hand trodde jag att varenda ben i min hand skulle knäckas. Tror aldrig jag kommer möta någon med mer kraft i en handskakning. Fy fan, det var som att se en myra bli krossad av en björn.

Dock var det med lite skadeglädje jag såg min vän försöka hålla minen när han "skakade farväl".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prestationsångest! Nu sitter jag här och funderar på hur jag gjorde i mitt och Henkis snabba handslag härom veckan. :ph34r:

Nåja, "jag tar ett bra grepp men är inte mycket för att just _skaka_ hand". Ett fast handslag ska inte gå hand i hand (drum_1192205_0.gif) med monsterskak tycker jag!

Något jag däremot vet att jag är dålig på är att ha ögonkontakt när jag skakar tass. Jag är väluppfostrad, men att man ska kolla i ögonen när man hälsar hade bara försvunnit under tonåren... Det var bara något år sedan jag kom på hur ohyfsad jag är och har försökt att vänja in det sedan dess. :angry:

Usch, den andra advent varje år träffar jag min mosters svåger och blotta tanken på hans tafatta handslag får mig att vilja stanna hemma år efter år... Han bara hänger fram sin lena laxlabb och verkar inte ens försöka krama åt. Oh, the horror. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, självfallet sträcker man fram handen för att hälsa, men inte för att skaka hand utan för att ta i hand. Var i Stockholm är detta då? Är det riktiga Stockholm eller är det "Stockholm" som typ Täby, Vallentuna eller dylikt bondesamhälle? Spännande, har onekligen aldrig stött på någon som faktiskt skakar hand under hela min uppväxt i Stockholm. Jag associerar det nog närmast till Klas-Gösta med hängselbyxor utan tröja, med stråhatt och strå i munnen som hälsar när kusin Sven svänger förbi på traktorn. :)

Välingby/Blackeberg. Tha gettho ya know ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prestationsångest! Nu sitter jag här och funderar på hur jag gjorde i mitt och Henkis snabba handslag härom veckan. :ph34r:

Haha! :D Jag är rätt säker på att du fick klart godkänt. Jag minns inte specifikt, men jag hade kommit ihåg om du var en sillmjölke för sånt gör mig bara förbannad! ;)

Han bara hänger fram sin lena laxlabb och verkar inte ens försöka krama åt. Oh, the horror. :cry:

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hemskaste är ju när kvinnfolk ska försöka ta i hårdare än en själv bara för att vinna makt i första mötet. De lyckas inte, men försöker likförbannat. När män skakar hand handlar det ju snarare om att ge ett stabilt första intryck, inte maktpositioner.

Känns det som.

Haha, händer sånt verkligen?

Jag kramar händer, men skakar inte så mycket. Ett eller två drag räcker för mig, alltid i samband med ögonkontakt och ett leende. Erbjuder bara att skaka händer när jag vet att det är någon som faktiskt kommer spela roll i framtiden. Skakar händer om jag blir erbjuden. Försöker aldrig ge medparten smärta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...