Jump to content

Mass Effect 3


Crusader
 Share

Recommended Posts

Bortsett från det minst sagt bisarra antiklimax slutet var så är spelet riktigt bra. Den absoluta höjdpunkten var när

Legion offrade sig och the quarians och the geth äntligen kom till freds med varandra

. En simpel och urtypisk berättelse, men så elegant med de två första spelen i åtanke och faktumet att ens tidigare val spelar in hur det går (

till sklillnad från slutet

).

Med slutet borträknat blir det 5/5

Med slutet inräknat blir det 4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lol

saJ5m_1233432_0.jpg

Bioware sammarbetade med de som gör The Walking Dead. De gjorde reklam för MNass Effect 3 i pauserna och hade förturen till nya trailers medans Bioware sedan gjorde reklam för The Walking Dead bland sina fans. De gjorde en gemensam poster som hade 2 varianter, 1 för The Walking Dead och 1 för Mass Effect 3.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur viktiga är questen?

Jag tänkte fokusera på N7-questen och Priority-questen... missar man mycket av spelet då, eller rättare sagt... vad missar man?

Questen är A och O om du vill vinna över Reapers och få ett så bra slut som möjligt.

Priority-questen är spelets main quest, det som för handlingen framåt. N7-questen ger dig extra War Assets.

Priority-questen raderar ibland N7-questen som du inte gjort klara så det är bäst att först göra N7-questen. Men ibland så kan man inte göra vissa mkindre viktiga N7-quest (oftast bara de man ska hitta saker) innan man har låst upp planetsystemen genom att göra Priority-quest först.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Questen är A och O om du vill vinna över Reapers och få ett så bra slut som möjligt.

Priority-questen är spelets main quest, det som för handlingen framåt. N7-questen ger dig extra War Assets.

Priority-questen raderar ibland N7-questen som du inte gjort klara så det är bäst att först göra N7-questen. Men ibland så kan man inte göra vissa mkindre viktiga N7-quest (oftast bara de man ska hitta saker) innan man har låst upp planetsystemen genom att göra Priority-quest först.

Jag syftar mer på alla andra quests som "Citadel: xxxxxxx" etc.

De är oerhört tråkiga och mest "spring hit och prata med X", "leta efter min bror på x-planeten" etc.

Sååååå viktiga kan de väl inte vara att man måste traggla sig igenom dem? Scannar dock alla planeter (för det tycker jag är kul!) så lite War Assets får jag nog.

N7 och Priority + planetscanning bör räcka för det bästa slutet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte spelar Multiplayer så räcker de inte om du inte gör alla quest. Om du gör Multiplayern till 100% så behöver du 5000 poäng för att få bästa slutet (4000 om du importerade sparfiler från ME2), annars behöver du 10000 poäng (alt. 8000).

Planetscanner questen är de där man hör någon prata och ska hämta något åt dem och de ger War Assets men är mindre viktiga för själva handlingens skull. Men alla quest som kräver att du t ex ska ner på en planet och slåss mot fiender är viktiga för handlingen då de oftast leder till möten med karaktärer från de tidigare spelen samt vissa viktiga val.

T ex så finns där Specter uppdrag som handlar om att undersöka datorer på Citadel och är viktiga.

Så helst ska man göra alla quest men det är givetvis inget tvång. Men då får man heller inte det bästa slutet. fast jag vet inte hur stor skillnad det är på alla 16 sluten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en trilogi. Therefore spela ettan, annars fattar du inget av tvåan!

Har inget 360, och tydligen ska det vara problematiskt att köra 1:an på Win7. Sen har jag hört av folk att det går att förstå tvåan även om man inte spelat ettan. Det ska tydligen finnas någon sorts "comic" i PS3 versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska tydligen finnas någon sorts "comic" i PS3 versionen?

Det stämmer. Comicen finns där just pga att de som inte har 360, skall hänga med lite i svängarna. Den tar upp det mest relevanta, och så får du göra lite olika val.

----------

Jag har spelat ettan på PC, det enda problem jag hade var att det krashade titt som tätt, detta berodde på för min del, att jag inte kunde använda HD-ljud. Men detta skall ha fixats? Jag har inte kollat.

Slutet för mig i trean:

Shepard överlevde? Jag valde att spränga maskinen, så att alla synthetics dog och alla organics fick en ny början. Bland det sista jag fick se var Shepards bröstkorg, ta ett hastigt andetag, som att han vaknade till.

:mellow:

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funtar på att införskaffa 2:an imorrn när jag ändå är inne i stan. Är storyn skitsvår att komma in i?

Nej, inte så värst. Man får en digital serietidning med spelet om man köper det nytt där man får veta de viktigaste sakerna som hände i ettan samt göra de 8 viktigaste valen. Annars är 2:an nästan lite självständig av sig. Många som förväntade sig en ren uppföljning på ettan blev besvikna.

Så mitt råd är att skaffa den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte så värst. Man får en digital serietidning med spelet om man köper det nytt där man får veta de viktigaste sakerna som hände i ettan samt göra de 8 viktigaste valen. Annars är 2:an nästan lite självständig av sig. Många som förväntade sig en ren uppföljning på ettan blev besvikna.

Så mitt råd är att skaffa den!

Ok, jag har läst att comic:n är nedladdningsbar? Gäller det bara om spelet är begagnat? Får man comicen utan att behöva ladda ner den från Playstation Store om man köper spelet nytt?

Det första spelet funkar utmärkt i Win7.

OK, då får jag väl kanske ta och leta upp ettan när jag väl är inne i stan imorrn då :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...