Jump to content

Lillördag


Martin-123
 Share

Lillördag  

67 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

När man är arbetslös så är varje dag lillördag. Måndag - Torsdag = Lillördag = Rättfärdiga intagandet av alkoholhaltiga drycker en vardag.

Jag håller förvisso med, men jag voterade nej i och med att det fråntar Oden sin rätt i veckodags-hierarkin att anamma begreppet "lill-lördag". Det är inte skamfullt att intaga alkoholhaltig dryck under onsdagskvällen men det är skandalöst att benämna dagen i fråga som "lill-lördag".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller förvisso med, men jag voterade nej i och med att det fråntar Oden sin rätt i veckodags-hierarkin att anamma begreppet "lill-lördag". Det är inte skamfullt att intaga alkoholhaltig dryck under onsdagskvällen men det är skandalöst att benämna dagen i fråga som "lill-lördag".

Jag gillar benämningen lill-lördag, det är gulligt. Gulligt är bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Ja

När man är arbetslös så är varje dag lillördag. Måndag - Torsdag = Lillördag = Rättfärdiga intagandet av alkoholhaltiga drycker en vardag.

Välkommen tillbaka Benvit :whistling:

---

Jag tog lillördag idag! Har lagat massvis med kroppkakor till Kroppbar som ska äga rum på ett café på Söder på fredag. Its gonna be legendaaary! Under matlagningen passade vi på att konsumera några Brooklyn Lager och tjuvstartade på en flaska Renat Brännvin.

Annars är ju onsdagar ofta lite roligare att festa på eftersom det känns lite mer förbjudet, och det finns en charm att kommat till skolan alldeles bakis.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder inte begreppet lillördag men går ofta ut på onsdagar, även om jag blivit rätt osugen på det på sistone. Brukar bli att man hänger hemma hos någon, lagar mat tillsammans och dricker öl. Sen puben och ibland (i princip aldrig för mig), om man blivit tillräckligt full, skabbig nattklubb.

Varför just onsdag? Mitt i veckan? Hellre fredag när man är ledig på lördagen och söndagen efteråt! Fest tre dagar i rad! dance_1156942_0.gif

Man måste ju inte välja. Kan dock tänka mig att du brukar supa tre dagar i rad..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det uttrycket användes rätt frekvent när jag tjänstgjorde i marinen eftersom onsdagar då var synonymt med längre kvällsledigheter. Nuförtiden använder jag det emellertid aldrig. Det känns mest som något som arbetarklassen har hittat på för att göra vistelsen på fabriksgolv och vid löpande band mer uthärdlig. Därtill hör det ju inte till vanligheterna att jag, som belevad gentleman, intar rusdryck i veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja! Fast när jag och mina klasskamrater gick ut i Linköping på en onsdag fick vi veta att lillördag där är på torsdagar :D

Från Herr Martin-123s Wikipedialänk:

Den vanligaste dagen för lillördagen att infalla på är onsdagen men även tisdagen och torsdagen förekommer.

:)

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...