Jump to content

Fobier


Patrik
 Share

Kryssa för era fobier  

53 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har väl bakteriefobi antar jag, men det är mer att jag är rädd än en fobi. Tvättar händerna typ varannan timme i skolan, kanske lite oftare, har alltid koll på om jag tagit i dörrhandtag eller annat och pillar mig då inte i ögon/näsa/mun osv.

Säker på att det inte är tvångstankar?

---

Trånga utrymmen, cellskräck, helt klart. Jag klarar hissar och liknande relativt bra men jag skulle aldrig gå in i exempelvis en pyramid, grotta eller gruva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klaustrofobi och clowner är nog det värsta som finns. Klaustrofobin härstammar nog från min barndom då jag och en vän hade byggt en "snökoja" i diket utanför hans hus och plogbilen åkte förbi och det plötsligt blev svart och helt omöjligt att röra sig. Hade det inte varit för honom hade jag troligtvis inte kunnat sitta här och skriva detta.

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klaustrofobi och clowner är nog det värsta som finns. Klaustrofobin härstammar nog från min barndom då jag och en vän hade byggt en "snökoja" i diket utanför hans hus och plogbilen åkte förbi och det plötsligt blev svart och helt omöjligt att röra sig. Hade det inte varit för honom hade jag troligtvis inte kunnat sitta här och skriva detta.

Var det plogbilsföraren som räddade dig?

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det plogbilsföraren som räddade dig?

Kompisen.

Edit: Eller vad fan sitter jag och svarar för? Men jag antog att det var kompisen via Lajjans text.

Själv tror jag inte att jag har några fobier. Visst är jag försiktig på höjder och nog pirrar det lite i magen när man går fram till kanten på ett högt tak, eller ett berg. Men det är aldrig så att jag panikar ur och blir svimfärdig och grejer när jag är på höga höjder.

Annars tycker jag stora saker är obehagliga, som flygplansmotorer, eller stora färjor, inte att vara på en stor färja men att gå bredvid den gör att jag känner mig lite obehaglig till mods. Men inte heller där är det direkt så att jag blir svimfärdig eller vägrar gå förbi flygplansvingen bort mot dörren till flygplanet.

Så jag anser mig inte ha några direkta fobier. Mer.. Respekt för saker kanske?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fåglar, tycker dom är så jäkla äckliga. Kanske också för att jag och farsan vart överfallna av en svan när vi var ute och fiska när jag va liten.

Svanar är det nog bara vettigt att vara rädd för, lömskare och obehagligare djur finns nog inte. :) :)

Annars tycker jag stora saker är obehagliga, som flygplansmotorer, eller stora färjor, inte att vara på en stor färja men att gå bredvid den gör att jag känner mig lite obehaglig till mods. Men inte heller där är det direkt så att jag blir svimfärdig eller vägrar gå förbi flygplansvingen bort mot dörren till flygplanet.

Så jag anser mig inte ha några direkta fobier. Mer.. Respekt för saker kanske?

Ah, det där har jag med, i alla fall för båtar. Hatar därför att se stora båtar på land, sådana här bilder är fan bra vidriga.

En annan grej jag har är att jag hyser enorm respekt för saker med högt tryck i, exempelvis gastuber. Tycker saker som kan explodera i allmänhet är obehagliga. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen fobi egentligen, och jag tror väl att det inte är så många här som heller har en utpräglad fobi utan bara en rädsla/obehag.

Om jag nu ska ta upp något som ger mig obehag så är det höga höjder, konstiga flygfän samt rädslan att slå i huvudet som jag har berättat om så mycket tidigare. Votade höga höjder och insekter.

Tycker saker som kan explodera i allmänhet är obehagliga. :D

Det gör nog de flesta. :)

Edit: Jag förstår inte hur ni kan vara rädda för clowner? Känner ni er seriöst rädda om ni ser en clown på en cirkus eller liknande? Jag menar, ingen skulle väl vara glad över att stöta på "It" i en mörk gränd, men clowner i verkligheten presenteras ju helt annorlunda och i en helt annan miljö. :)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Jag förstår inte hur ni kan vara rädda för clowner? Känner ni er seriöst rädda om ni ser en clown på en cirkus eller liknande? Jag menar, ingen skulle väl vara glad över att stöta på "It" i en mörk gränd, men clowner i verkligheten presenteras ju helt annorlunda och i en helt annan miljö. :D

"Rädsla" är inte rätt ord, snarare att det är påtagliga orolighets- och ängslighetskänslor. Det gäller inte för alla clowner. Men jag vet inte exakt varför - det grundar sig ju knappast i någon verklighetsförankrad, sund, oro. Det är något med det oberäkneliga och annorlunda kroppsspråket, kombinerat med sminket, och deras yrkesval.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 months later...

Det var länge sedan det blev postat i den här tråden, men jag insåg just hur jävla äckligt det är med speglar (eller ja, jag har ju haft den här fobin så länge jag kan komma ihåg, men jag blev påmind oerhört mycket igår). Skrev en liten uppdatering på facebook om det, skämtsamt där, men det är verkligen ren jävla skräck i verkligheten.

En typisk natt i Tonys liv:

Känna behovet av att tömma urinblåsan.

Gå igenom mörkret.

Öppna dörren och tänd lampan till badrummet

TITTA INTE I SPEGELN TITTA INTE I SPEGELN TITTA INTE I SPEGELN

Helt jävla otroligt hur rädd jag är för speglar. Alla filmer, spel, böcker och whatnot så är det alltid speglar som allt hemskt händer i. Plus i drömmar så fungerar ALDRIG speglar som de ska. De är alltid något annat än faktiskt speglar. :(

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har och har aldrig riktigt haft en fobi. Det finns saker jag blivit skrämd för och tyckt varit obekvämt att se/röra/känna/uppleva, men ingenting jag skulle kalla fobi då jag alltid kunnat genomföra sakerna även med glädje. Om jag tänker på någonting är det väl stora spindlar som jag har någon sorts fobi för. Jag har aldrig sett en, så jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera, men tanken på att hitta en "stor spindel" är inte så trevlig. Med små spindlar eller sådana man brukar hitta hemma har jag inga större problem med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var länge sedan det blev postat i den här tråden, men jag insåg just hur jävla äckligt det är med speglar (eller ja, jag har ju haft den här fobin så länge jag kan komma ihåg, men jag blev påmind oerhört mycket igår). Skrev en liten uppdatering på facebook om det, skämtsamt där, men det är verkligen ren jävla skräck i verkligheten.

En typisk natt i Tonys liv:

Känna behovet av att tömma urinblåsan.

Gå igenom mörkret.

Öppna dörren och tänd lampan till badrummet

TITTA INTE I SPEGELN TITTA INTE I SPEGELN TITTA INTE I SPEGELN

Helt jävla otroligt hur rädd jag är för speglar. Alla filmer, spel, böcker och whatnot så är det alltid speglar som allt hemskt händer i. Plus i drömmar så fungerar ALDRIG speglar som de ska. De är alltid något annat än faktiskt speglar. :(

Varje chans jag får till att se mig själv i en spegel tar jag..

--

Jag är inte lika rädd för spindlar som innan. De är farliga, absolut, men alla spindlar dödar mig inte. Så länge de inte kommer tillräckligt nära, bara. Sedan är höga höjder värre för mig nu än förr. Och flygning. Det är inga fobier, men det är jäkligt obehagligt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...