Jump to content

Varför skrattar du åt hiphop?


The Dude
 Share

Recommended Posts

The RZA, the GZA, Ol Dirty Bastard, Inspectah Deck, U-God, Ghost Face Killer, the Method Man, Raekwon the Chef, the Master Killer, Raw Desire, LeVon, Power Cipher, Twelve O'Clock, Sixty Second Assassin, the 4th Disciple, The Brand White, K.D. the Down Low Wrecka, Shyheim AKA The Rugged Child, Doo-Doo Wales, Mista Hezakiah -- better known as the Yin and the Yang, The Tru Masta, Asan, DJ Skane, The Tru Robocop comin thru, Scientific Shabazz, my motherfuckin man Wise the Civilized, The Shaolin Soldiers, Daddy-O and Popa Ron.

Så börjar Wu Tang Clans låt Clan in Tha Front från skivan 36 Chambers. Sångaren räknar upp namnen på medlemmar i deras band/hiphop-kollektiv.

---

När jag tänker på heavy metal tänker jag på män i tighta trikåer som gillar eld, krig och manlighet. Vuxna människor som man undrar vad fan de sysslar med. Black metal på någon som har levt under en sten i tusen år och måste makabert beskriva hur människodelar slits isär och kyrkor bränns av någon oförståelig anledning.

Vad är töntigt och stereotypt för hiphop? Berätta om era fördomar.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela MTV-svängen med pengar, knark och hoes är väl själva definitionen av stereotypisk hiphop. Även artister som sjunger med tema "thugs" och "ghetto" när de snarare växte upp i svart övre medelklass faller ju rätt platt också.

Till exempel Cypress Hill är ju fantastiskt töntiga också, men det är ändå juste att lyssna på med viss självinsikt.

Tilläggas bör att jag till 90% bara lyssnar på hiphop fortfarande.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att gå omkring i tröjor och byxor som ser ut att komma direkt ur en ''300-kilos mannen'' dokumentär tyder ju på någon form av hjärnskada. Vi rockers kanske klär oss ''larvigt'', men våra trõjor är ju iaf inte stora, otypliga tält, och vi snubblar inte fram i 0.001 km/h bara för att våra byxor hänger nere vid knävecken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det minskat den senaste tiden så är ju Bling Bling-hetsen jävligt töntig. Nådde väl sin kulmen med Chamillionaires grillz..

This ^

Och "Din mamma" saker. Seriöst, såna "skämt" var kul när man var typ 10 år och var i kiss och bajs åldern. Nu skrattar man åt dom som fullt seriöst drar såna skämt för att försöka "dissa" någon.

Oh och kläderna, vad är det för grej med att ha 20 storlekar för stora kläder och ha byxorna nere vid hälsenorna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden jag fått av hip-hop har en del redan beskrivit rätt bra. Det fjantiga bling-bingtjafset och "thuglife" får mig att bara vilja spy.

@Renard: Hur mycket lever du dig in i din metalvärld egentligen? Det känns som att större delen av dina inlägg handlar om metal och du får det att framstå väldigt stereotypiskt och larvigt när man läser det. Hur skulle du beskriva en "rockers" klädstil? Jag menar inget illa med det jag skriver, men jag tycker stundtals att dina inlägg oftast handlar om metal och det blir oftast väldigt larvigt.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Renard: Hur mycket lever du dig in i din metalvärld egentligen? Det känns som att större delen av dina inlägg handlar om metal och du får det att framstå väldigt stereotypiskt och larvigt när man läser det. Hur skulle du beskriva en "rockers" klädstil? Jag menar inget illa med det jag skriver, men jag tycker stundtals att dina inlägg oftast handlar om metal och det blir oftast väldigt larvigt.

Jag älskar verkligen metal och en stor del av mitt liv kretsar kring musikstilen och kulturen i sig. Jag blir faktiskt bara glad när du säger att jag är stereotypisk, för det innebär att folk märker av mitt största intresse. Sen att du tycker att det är larvigt gõr inget. Om jag ska ha rätt att klaga på töntiga hip-hoppare så ska ju de och andra människor också ha rätt att kalla mig larvig ^_^.

EDIT: En stereotypisk rocker klär sig väl som jag antar jag: Jeans, band t-shirt, bikerjacka i skinn och lite accesoarer som tex ett nitarmband ^_^

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan väl tycka att det är lite överdrivet ibland. Hur allt är så motherfuckin' gangsta in tha hood. Bara någa av de där artistnamnen tycker jag är väldigt fjompiga:

Ghost Face Killer, the Master Killer, Sixty Second Assassin, The Tru Masta, The Tru Robocop comin thru... Mja. Kanske inget vettigt argument för mig som lyssnar på "Headhunterz", men nu var det fördomar vi snackade om. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyssnar på en del hiphop. Allt från Beastie Boys till Xzibit. Det enda jag inte trivs med är hur så många skryter om hur de har växt upp med knarkande föräldrar och byggt upp en förmögenhet. Hur de alltid stöttar sina bröder i kvarteret fast ändå inte gör det minsta för att visa någonting, förutom i texterna.

För att sammanfatta det ännu mer så gillar jag helt enkelt inte deras dubbelspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stilen på hiphopen har utvecklats mycket de senaste åren. Det är viktigare att ha en snygg stil, snarare än enorma byxor. Visserligen var det inne med enorma byxor för 10 år sedan, så det kanske inte var så konstigt egentligen. Man kan jämföra det med metal som vägrar utvecklas och fortfarande måste se ut som en halloweenfest av någon anledning. Och angående texterna så är det finurliga med rap att det finns utrymme att faktiskt få något sagt. Jag lyssnar inte så mycket på hiphop längre eftersom jag tycker att det har blivit lite enformigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrattar åt hiphop för den stora mängden skitsnack hiphop handlar om. Var och varannan låt är en beef mellan någon, som sen provocerande vill ha bråk, sen kan dom "rövknulla" på MTV-galan och vara "homies".

Jag skrattar också åt alla löjliga ganster, fel av mig, GanstaH NameS. Ingen tycker du blir coolare för du "nickar" Lil Bow WoW chicki pow dow ding dong.

Till sist skrattar jag åt att hiphop har blivit en så "svart" musikstil. Du måste vara thug, du måste vara från slummen och du måste såklart hata polisen och ha dödat en person innan du fyllt 12 för att få kallas hiphopare. Och du måste självklart vara svart..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Curly: omg! Det där kan ha varit bland de sämsta jag har hört!

---

Jag tycker inte raptexter om hur det var att växa upp i hooden är så mycket att skratta åt, många levde ju verkligen det kriminella livet, hustlade och sålde crack. Notorious BIG har gjort en låt som heter 10 Crack Commandments, egna erfarenheter liksom.

Däremot kan jag skratta gott åt artiser som Snoop Dogg när han sjunger om hur han pimpar sina bitches och är ganngstaaah. Han ser ju hilarious ut dessutom

snoop-dogg_1136019_0.jpg

STOR bandana

Snoop_Dogg_Bandana_1136019_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Meh, hellre hiphop än rock(metal, hård rock, hård metal, super hård metal???)

Off topic. Du ska skriva om saker som är töntiga med hiphop, inte vilken genre du föredrar.

---

Håller med Stellhell om att alla beefs är jävligt töntiga också.

Detta tar typ priset, Tupac på en konsert med Snoop och en jäkla massa andra dissar Notorious BIG.

Kolla på alla tomtar som hoppar runt på scenen också, så sjukt mycket attityd! Killarna har ju problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att gå omkring i tröjor och byxor som ser ut att komma direkt ur en ''300-kilos mannen'' dokumentär tyder ju på någon form av hjärnskada. Vi rockers kanske klär oss ''larvigt'', men våra trõjor är ju iaf inte stora, otypliga tält, och vi snubblar inte fram i 0.001 km/h bara för att våra byxor hänger nere vid knävecken.

Jag tycker du ska sluta säga "vi rockers" och sånt skitsnack. Tala för dig själv, snälla.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det är "Rap" eller "RnB" eller Hip-hop men dess larviga så kallad bakgrundmusik är ju patetiskt! Dunk.... Dunk..... Dunk..... Dunk.... VART ÄR MELODIN? Finns inte! Sedan så tycker jag inte att dom sjunger, dom pratar ju fan bara igenom låtarna vilket är otroligt mesigt! Jag slår vad om att 80% av alla rappare/hip-hoppare inte ens kan hålla en tonart! Pathetic!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...