Jump to content

Varför skrattar du åt hiphop?


The Dude
 Share

Recommended Posts

Tycker att det är larvigt att överdrivet använda Z istället för S. Nu har ju Quiet Riot sin Cum' on feel the noize, men det är en enda låt. Har sett Z istället för S tusen gånger i rap-sammanhang.

Foo shizzle my nizzles... som Snoop D O double-Gizzle brukar säga ^_^

(For sure my nigger)

Joe Dirt: Haha, är du seriös eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det är "Rap" eller "RnB" eller Hip-hop men dess larviga så kallad bakgrundmusik är ju patetiskt! Dunk.... Dunk..... Dunk..... Dunk.... VART ÄR MELODIN? Finns inte!

Lite av grejen när man rappar är väl att musiken ska vara repetativ. Det är ofta break-samplingar från gamla funklåtar och annat som de tycker ger bra flow att rappa till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite av grejen när man rappar är väl att musiken ska vara repetativ. Det är ofta break-samplingar från gamla funklåtar och annat som de tycker ger bra flow att rappa till.

Jo men det är så otroligt lamt på något sätt, verkar som om dom inte lägger ner så mycket tid på själva musiken ^_^

Ja The Dude, jag är fullt seriös!

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det är så otroligt lamt på något sätt, verkar som om dom inte lägger ner så mycket tid på själva musiken ^_^

Även om det såklart inte går att jämföra med tiden det tar att skapa ett stycke klassisk musik så finns det inget som säger att det går snabbare eller lättare att göra beatet i en hiphop-låt än att komma på riffen till en rocklåt...

Det du säger låter som det kommer från en riktigt gammal gubbe som slutade lyssna på musik när The Beatles kom.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står helt på Joe Dirts sida. Att ta någon annans melodi och prata samtidigt är mesigt. Så gör inte vi rockers

Alltså shiet, "vi rockers"?

Du måste ta och tänka utanför lådan ett tag nu, allting är inte bara "VI". Finns säkert tusentals rockers som tar efter hiphopen också. Och jag vill även hålla med på det xstreem säger. Tala för dig själv istället för "vi"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står helt på Joe Dirts sida. Att ta någon annans melodi och prata samtidigt är mesigt. Så gör inte vi rockers

Du verkar ha missuppfattat begreppet sampling... Det är inte så att hiphopare lägger rap på någon annans låtar rakt av, utan de plockar i så fall en mycket kort sekvens av en låt och använder detta i ett beat. Här är ett exempel där Biggie samplar trumpetljudet från introt på I Put A Spell On You med Screaming Jay Hawkins.

Tack och lov låter inte alla musikgenrer likadant och melodin i hiphop ligger i det ofta repetitiva beatet, det och sättet som texten rappas på är det som gör musiken. Ska du börja dissa jazz som musikgenre också för att du inte kan peka på en tydlig melodi?

Edit: Det där är alltså bara en instrumentell verison på själva beatet, här är hela låten: http://open.spotify.com/track/24CA5I411NVDYodjjmKPx3

Edit2: lägger till ett exempel till så du verkligen förstår. Här samplar A Tribe called Quest några sekunder av den karaktäristiska basgången i Walk On The Wild Side med Lou Reed

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det såklart inte går att jämföra med tiden det tar att skapa ett stycke klassisk musik så finns det inget som säger att det går snabbare eller lättare att göra beatet i en hiphop-låt än att komma på riffen till en rocklåt...

Det du säger låter som det kommer från en riktigt gammal gubbe som slutade lyssna på musik när The Beatles kom.

Gör det? Bara för att jag tycker att dom inte är kreativa nog för att komma på egna "beats" eller egna melodier?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men inte så många som jag har hört, men som sagt, detta är ju min åsikt och ingen annan, alla tycker olika ^_^ ^_^

Fast om jag fattat rätt så är du inte hippetti hipphoppare. Och då blir det nog så att det enda man hör är det som går på radion. Som gärna innehåller samplingar från andra stora låtar för att det ska vara så lätt som möjligt att ta åt sig.

Men men..

Förövrigt skrattar jag åt hip hop för att det som alla andra sagt ska va så jävla gangsta o sånt strunt. Fan skaffa hängslen och en ordentlig skjorta. Kanye FTW!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast om jag fattat rätt så är du inte hippetti hipphoppare. Och då blir det nog så att det enda man hör är det som går på radion. Som gärna innehåller samplingar från andra stora låtar för att det ska vara så lätt som möjligt att ta åt sig.

Men men..

Förövrigt skrattar jag åt hip hop för att det som alla andra sagt ska va så jävla gangsta o sånt strunt. Fan skaffa hängslen och en ordentlig skjorta. Kanye FTW!

Första var mycket sant! Jag är ingen "Hippetti hipphoppare"! Men sedan det andra stämmer inte, många av mina polare lyssnar på hiphop/rap och jag lyssnar då väldigt mycket på det trots att jag hatar det så jag har hör väldigt mycket faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det? Bara för att jag tycker att dom inte är kreativa nog för att komma på egna "beats" eller egna melodier?

Det är förekommer en del hiphopare samlar gammal musik, vissa perioder gick mycket ut mycket på att leta de coolaste samplingarna från låtar och filmer, men det är fortfarande inget som präglar genren särskilt mycket. Jag tror att Plaisir har fel i att de gör det för att det ska vara lätt att ta till sig, det är bara en del av hiphopmusiken...

Jag kan knappast se samplingarna som en anledning att skratta åt hiphopen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förekommer en del hiphopare samlar gammal musik, vissa perioder gick mycket ut mycket på att leta de coolaste samplingarna från låtar och filmer, men det är fortfarande inget som präglar genren särskilt mycket. Jag tror att Plaisir har fel i att de gör det för att det ska vara lätt att ta till sig, det är bara en del av hiphopmusiken... Jag kan knappast se samplingarna som en anledning att skratta åt hiphopen.

Åh nej det va inte så jag menade. (om jag förstod dig rätt)

Jag menar att det som spelas på radio (RIX FM :teehee: ) är låtar utvalda för att de samplat stora kända låtar så att folk ska lyssna och garanterat gilla det.

Tror absolut inte att artister gör det för den sakens skull. De gör det snarare för att de gillar låten, anser att de kan göra bättre eller bara kände att det verkligen passar in där det är.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh nej det va inte så jag menade. (om jag förstod dig rätt)

Jag menar att det som spelas på radio (RIX FM :teehee: ) är låtar utvalda för att de samplat stora kända låtar så att folk ska lyssna och garanterat gilla det.

Tror absolut inte att artister gör det för den sakens skull. De gör det snarare för att de gillar låten, anser att de kan göra bättre eller bara kände att det verkligen passar in där det är.

:)

Jag har inte jättegod koll på vilken hiphop som spelas på RIX FM, men den enda jag kan kan komma på som säkert rullar mycket är Kanye West - Diamonds Are Forever som samplar bondlåten. Tycker inte radio spelar så mycket hiphop öht.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte jättegod koll på vilken hiphop som spelas på RIX FM, men den enda jag kan kan komma på som säkert rullar mycket är Kanye West - Diamonds Are Forever som samplar bondlåten. Tycker inte radio spelar så mycket hiphop öht.

Näe nu tänker ju jag rätt långt tillbaks iom att jag aldrig lyssnar på radion annat än när någon har på det i en bil jag åker med i.

Mene att det är ändå så jag tänkte. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...