Jump to content

Bryta ett beroende?


Xazzi
 Share

Recommended Posts

Sen när min kompis som jag har känt aslänge när han började med WoW så har han blivit konstig sen dess typ bara spelat WoW 24/7 låter spelet gå före sina vänner och det är också en av anledningarna att jag inte låter ett spel gå före mina kompisar.

Känner igen en kompis som brukade hänga med oss. Nu spelar han WoW och gör inte det längre. Anders har inte hängt med och badat, grillat, festat, chillat eller fiskat på hela sommaren. Eller jo, han badade en gång. Det var en tisdag. Och då är inte många raids inbokade. Helt sjukt tycker jag. Hans farsa (föräldrarna är separerade) gick till socialen och försökte få hjälp åt han, men senare när mor och far möttes tillsammans med en social-tant så hävdade mamma att han inte alls var beroende, vilket i sig är så sjukt. Pratar ofta med hans mamma och tar ofta upp Anders sociala problem, men svaret är alltid detsamma: "Så länge han sköter skolan så får han gärna vara hemma och spela, tycker det är bra att han är hemma på kvällarna"..

Frågan: Finns det något vi som kompisar kan göra? Han är så jävla indragen. : /

--

Tänkte skriva det i WoW-tråden men då det inte riktigt passar in där så.. Well. Finns det något vi kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

kapa datorn olololololololO!

---

Det bästa jag tror ni som kompisar kan göra är att prata med honom, förklara att ni är oroliga för honom och att ni saknar att hänga med honom. Vägrar han förstå så bevisa verkligen att ni menar det, exempelvis åk hem till honom och när han inte är vid datorn avinstallera spelet eller dylikt (var helst flera stycken om ni bestämmer er för detta då man aldrig vet vad detta kan få för konsekvenser). Kör en kidnappning på honom kanske? Dra hem och kidnappa ut han på nått kul! Hitta på nånting som gör att han måste lämna datorn!

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kapa datorn olololololololO!

---

Det bästa jag tror ni som kompisar kan göra är att prata med honom, förklara att ni är oroliga för honom och att ni saknar att hänga med honom. Vägrar han förstå så bevisa verkligen att ni menar det, exempelvis åk hem till honom och när han inte är vid datorn avinstallera spelet eller dylikt (var helst flera stycken om ni bestämmer er för detta då man aldrig vet vad detta kan få för konsekvenser). Kör en kidnappning på honom kanske? Dra hem och kidnappa ut han på nått kul! Hitta på nånting som gör att han måste lämna datorn!

Som ovan fast var på, fråga INTE utan bestäm att han ska med. Te.x DU ska hänga med på BIO. Var på som fan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt hans eget val om han vill spela och jag tror att ni lätt kan göra det värre om ni ligger på honom för mycket och gnäller om olika saker han ska med på. Det är väl bara att bjuda in honom på så mycket skoj som ni bara kan och hoppas på att han tycker att era förslag låter roligare än WoW. Chansen är även stor att han förr eller senare tröttnar eller tar ett uppehåll med WoW. Bland mig själv och alla mina kompisar som spelar WoW vet jag inte någon som har raidat väldigt mycket i mer än ett halvår max.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd Xazzi. Min kompis spelar inte WoW lika mycket har hänt att han har sagt vi ska vara men när vi ska vara så säger han att vart inbjuden i en raid som har minst gjort 5-10 gånger av. Även hänt frågat om han kan sova över sagt ja men säger att det är raid nån timme innan och han "måste" vara med.

Har sagt vad jag tycker om hur han håller på men ändå vägrar han lyssna han har typ slängt ut 1-2 tusen på WoW och sa till han för dom där pengarna kunde du fan ha gjort annat på. Gillar inte när kompisar låter datorn gå före sina kompisar.

Tycker det är ett täcken på att man inte är intresserad av att vara med folk. Menar man bestämmer med sin kompis(ar) om att man ska gö nåt sen helt plötsligt så kommer han/dem och säger nä jag måste gö annat nä jag måste raida etc. Hatar när kompisar kommer och säger så i sista minutern då man står på platsen och väntar.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kommer hända din vän när hans mamma bestämmer sig för att stänga ner hans konto.

För att inte förstöra tråden så kan jag ju tillägga att ett liknande fall hände min vän. Vi var ett litet gäng som hade alltid hade kul, tror vi gick i högstadiet då. Man blir ju socialare med åldern så några av oss grabbarna växte ifrån de här med att spela spel på helger. Men den ena killen i gänget fastnade tyvärr, satt och spelade Jedi Academy hela tiden, sket i läxorna. Nu vet jag faktiskt vad som hände med killen. Låter kanske lite taskigt men han blev tyvärr utstött på grund av spelandet och den osociala beteendet.

Brukar se hans föräldrar då och då men aldrig honom. Vad jag förstår så är killen instängd i sitt rum och spelar fortfarande än i dag. Man kan ju inte heller ta med honom på någon fest eftersom hans socialanivå ligger på 0 medan en 5-åring endå har 2. Synd om killen.

Spelade själv WoW ett tag i högstadiet, kom till level 50 sen sket jag i det - var definitivt inte värt pengarna. Idag finns ju möjligheten att spela WoW på privataservrar (olagligt) men jag avstår fortfarande, vill inte fastna för det.

"Så länge han sköter skolan så får han gärna vara hemma och spela, tycker det är bra att han är hemma på kvällarna"..

Jag hatar när föräldrar tänker så, fyfan.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte jag sjukt mycket pengar utkastad på ett online spel skulle aldrig falla mig in att lägga ut så mycket JUST på ett online spel som WoW. För 1-2 tusen spänn kan man lägga på annat.

Vadå "utkastad"? Det är ju inte precis så att han inte får något tillbaka.

Och visst kan man göra en massa grejer för tusenlappar. Men man är riktigt funtad om man inte gör det man vill och enbart lyssnar på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med SilentViper om att det är bättre att lägga pengarna på något som bidrar till något. Kläder, mat, tekniska prylar etc. Lägga 2000kr på ett spel är grymt onödigt - man kommer ju ångra det senare. Varför inte bara mogna upp och sluta spel så har man nåt en liten milstolpe i livet. Lägg pengarna på sprit och festa. Är det inte vid ~20 som man ska njuta av livet? Lägg pengar på WoW när du är 50 år istället, då har man endå inget att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar om måttlighet. Att säga att man lägger 2000kr på ett spel låter kanske lite mastigt, men det är ju pengar som sprids ut på 16 månader. Efter en 120 kronors utgift i månaden finns det fortfarande gott om pengar till kläder, mat och tekniska prylar.

Tycker att ni överdriver lite, självklart ska man inte spela 24/7 men ni är väl knappast ute och röjer varje kväll? Ena dagen sitter ni hemma och degar vid TVn, och vid samma tillfälle sitter en WoWspelare vid datorn istället. Big deal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att bryta ett beroende måste han inse att han har ett beroende och att beroendet är ett problem som påverkar hans liv negativt. Det är det första steget och om han inte tar det steget är det ganska svårt att göra något.

Håller med SilentViper om att det är bättre att lägga pengarna på något som bidrar till något. Kläder, mat, tekniska prylar etc. Lägga 2000kr på ett spel är grymt onödigt - man kommer ju ångra det senare. Varför inte bara mogna upp och sluta spel så har man nåt en liten milstolpe i livet. Lägg pengarna på sprit och festa. Är det inte vid ~20 som man ska njuta av livet? Lägg pengar på WoW när du är 50 år istället, då har man endå inget att göra.

Ja, att lägga pengarna på sprit är en smart och lönsam investering. Verkligen...

Usch, du låter ungefär som min farsa som anser att datorspel är något som bara 9-åringar sysslar med. >< Personligen har jag spelat spel hur länge som helst och kommer troligtvis att fortsätta med det så länge jag lever. Jag spelar iofs mindre och andra typer av spel idag än vad jag gjorde för 10 år sen men jag kan inte föreställa mig att jag helt skulle sluta spela eftersom spelandet är ett så skönt sätt att koppla av. Jag undviker dock systematiskt allt vad mmorpgs heter, eftersom jag är nästan säker på att jag skulle fastna i "träsket" om jag började med sådana.

Som Siana skrev, handlar det om måttlighet. Så länge spelandet är något kul och det inte påverkar ens liv, arbete, studier, relationer, hälsa etc är det inte ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med SilentViper om att det är bättre att lägga pengarna på något som bidrar till något. Kläder, mat, tekniska prylar etc. Lägga 2000kr på ett spel är grymt onödigt - man kommer ju ångra det senare. Varför inte bara mogna upp och sluta spel så har man nåt en liten milstolpe i livet. Lägg pengarna på sprit och festa. Är det inte vid ~20 som man ska njuta av livet? Lägg pengar på WoW när du är 50 år istället, då har man endå inget att göra.

Åh, äntligen skriver du något så pass korkat att jag kan poängtera hur naiv du är i detta inlägget, samt i många andra inlägg vilka du på senaste tiden berört ditt synsätt av att "njuta av livet". Bara för att du tycker om att supa skallen av dig och knulla med första bästa plastfjortis (du är en alfahane, jag förstår!!!!) så betyder inte det att resten av Sverige, män, 20+ gör det. Du är ung, det är okej, men lite självinsikt hade inte skadat, vid 50 är du garanterat lika upptagen som idag (än om med lägre potens...)

... förresten, ingen förkortar one night stands med ONS, ONS står för onsdag.

angry-smiley-173_1125679_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...