Jump to content

Bryta ett beroende?


Xazzi
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så länge spelandet är något kul och det inte påverkar ens liv, arbete, studier, relationer, hälsa etc är det inte ett problem.

Självklart kan man ju spela, det gör ju jag också men på ett villkor - det ska inte påverka det sociala. Vi kan gå in på olika typer av spelare. Finns de som spelar dator spel i 30min, vissa spelar playstation tills maten är klar, vissa spelar WoW i 6 timmar och nåt får spelar hela natten. Jag menar bara, spelar man ett spel i flera timmar konstant, varje dag och låter detta påverka det sociala så kanske man ska sätta sina pengar på något annat? (Om man nu spelar WoW exempelvis).

Åh, äntligen skriver du något så pass korkat att jag kan poängtera hur naiv du är i detta inlägget, samt i många andra inlägg vilka du på senaste tiden berört ditt synsätt av att "njuta av livet". Bara för att du tycker om att supa skallen av dig och knulla med första bästa plastfjortis (du är en alfahane, jag förstår!!!!) så betyder inte det att resten av Sverige, män, 20+ gör det. Du är ung, det är okej, men lite självinsikt hade inte skadat, vid 50 är du garanterat lika upptagen som idag (än om med lägre potens...)

Jag super inte skallen av mig, knullar inte heller plastfjortisar. Men varför lägga pengar på ett gamecard när jag kan köpa nya byxor kanske? Kanske parfym och lukta gott i skolan? Visst, många här säger att man betalar och får tillbaka något roligt - det är sant! Betala för att åka berg o dal bana, tillbaka får du ett fantastiskt minne. Skillnaden är att åka en karusell inte har några konsekvenser, det kan inte riktigt på något sätt "förstöra" något i ens liv medan spel kan göra en grymt osocial (om man spelar hela natten eller i många många timmar varje dag).

Jag är inte religiös, jag tror inte på ett liv efter detta - därför ser jag livet som en kort period. Spela hur mycket du vill fram tills du är 17 men sen får man väl fan ta och skärpa sig? Kanske minska spelandet om man suttit 8 timmar varje dag i flera år framför många spel? Det är vid kring 17 som de sociala livet verkligen börjar betyda något, där man måste lägga mer tid på skolan och som bonus träffa massor av nya människor.

(Notera att jag utgår från att man spelar minst 6-8 timmar varje dag konstant)

Vill man förlora den här perioden (17 till ~25) på att spela spel hela tiden?

Du föds.

Du leker.

Du studerar/festar.

Du bildar en familj.

Du jobbar.

Du dör.

Tyck vad ni vill, jag står för det jag säger. Kan ibland uttrycka mig lite fel men förklarar gärna på nytt om det är något skumt.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

snygga byxor du får för 120:-...

till trådskaparen: Så länge ni ser varandra i skolan och träffas sporaliskt på helger ser jag inte erat problem. Han tycker onekligen att WoW är roligare än er, då är det ju faktist ni som är problemet. Ni måste vara roligare än WoW för honom om han ens ska fundera på att hänga med er. OM han ens vill hänga med er.

Jag har polare jag hänger med sen blöjsben som vart sportintresserade hela sina liv, jag själv hatar sport så självklart tackar jag nej till att dra ut o spela fotboll med dom och spelar WoW istället. Dom vet numera detta så jag är aldrig medbjuden på fotbollsmatcher eller NHL-turneringar på PS3 osv., för dom vet att det inte intresserar mig, däremot är jag alltid med på fester och grillningar/bada oc sånt, för det tilltalar mig och vi har ändå en jättebra kompisrelation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

till trådskaparen: Så länge ni ser varandra i skolan och träffas sporaliskt på helger ser jag inte erat problem. Han tycker onekligen att WoW är roligare än er, då är det ju faktist ni som är problemet. Ni måste vara roligare än WoW för honom om han ens ska fundera på att hänga med er. OM han ens vill hänga med er.

Jag har polare jag hänger med sen blöjsben som vart sportintresserade hela sina liv, jag själv hatar sport så självklart tackar jag nej till att dra ut o spela fotboll med dom och spelar WoW istället. Dom vet numera detta så jag är aldrig medbjuden på fotbollsmatcher eller NHL-turneringar på PS3 osv., för dom vet att det inte intresserar mig, däremot är jag alltid med på fester och grillningar/bada oc sånt, för det tilltalar mig och vi har ändå en jättebra kompisrelation.

Bra sagt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SilentViper: tänk såhär då. Han lägger 120kr/månad på sin hobby. Du får 120kr att lägga på någonting roligt. Tror du att det kommer räcka i en månad? :] Han gillar't ju. Sluta klaga

Ja vet att han gillar det spelet men problemet är att han väljer sitt WoW före sina vänner vilket det jag skrev som andra inlägg här och det är just det jag inte gillar. Och tux håller med dig lite förutom det där med spriten visst han tycker det är kul men hur kul är det att välja det före sina vänner?

Allt handlar om måttlighet. Att säga att man lägger 2000kr på ett spel låter kanske lite mastigt, men det är ju pengar som sprids ut på 16 månader. Efter en 120 kronors utgift i månaden finns det fortfarande gott om pengar till kläder, mat och tekniska prylar.

Tycker att ni överdriver lite, självklart ska man inte spela 24/7 men ni är väl knappast ute och röjer varje kväll? Ena dagen sitter ni hemma och degar vid TVn, och vid samma tillfälle sitter en WoWspelare vid datorn istället. Big deal.

Om jag förstår det rätt så menar du säker att vi inte är ute om dagarna. Jag har nu typ vart ute till 10-12 om kvällarna nu under sommarlovet nu när skolan har börjat så är jag ute med polarna tills 21-22 om kvällarna istället för att sitta inne och dega hela dan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet att han gillar det spelet men problemet är att han väljer sitt WoW före sina vänner vilket det jag skrev som andra inlägg här och det är just det jag inte gillar. Och tux håller med dig lite förutom det där med spriten visst han tycker det är kul men hur kul är det att välja det före sina vänner?

Vafan. Ni är ju tråkiga vänner

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet att han gillar det spelet men problemet är att han väljer sitt WoW före sina vänner vilket det jag skrev som andra inlägg här och det är just det jag inte gillar. Och tux håller med dig lite förutom det där med spriten visst han tycker det är kul men hur kul är det att välja det före sina vänner?

Om jag förstår det rätt så menar du säker att vi inte är ute om dagarna. Jag har nu typ vart ute till 10-12 om kvällarna nu under sommarlovet nu när skolan har börjat så är jag ute med polarna tills 21-22 om kvällarna istället för att sitta inne och dega hela dan.

så han sitter inne och spelar WoW, vilket är ett väldigt underhållande spel, antagligen i en bra guild som raidar alla dagar utan fre-lör om dom inte vill. Och det enda ni gör är att vara ute? Jag förstår absolut varför han väljer föredrar WoW före er, det där låter verkligen skittråkigt.

Om ni verkligen vill ha med honom får ni helt enkelt fråga vad han tycker om att göra utöver WoW och göra det med honom.. Att "vara" ute är fan det suraste som finns. Ni är sånna där tråkiga jävlar som är ute hela kvällarna för ni inte får vara hemma hos någon, så drar ni bara runt med moppe/cykel och hänger utanför ICA, stör folk på stan och bara är allmänt dryga. Sånna gäng som finns i alla städer/byar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har polare jag hänger med sen blöjsben som vart sportintresserade hela sina liv, jag själv hatar sport så självklart tackar jag nej till att dra ut o spela fotboll med dom och spelar WoW istället. Dom vet numera detta så jag är aldrig medbjuden på fotbollsmatcher eller NHL-turneringar på PS3 osv., för dom vet att det inte intresserar mig, däremot är jag alltid med på fester och grillningar/bada oc sånt, för det tilltalar mig och vi har ändå en jättebra kompisrelation.

Riktigt bra sagt. Alla har vi olika saker vi tycker om att lägga pengar på lite då och då, somliga shoppar, somliga går på fotbollsmatcher och somliga spelar. Inget konstigt med det.

Om jag förstår det rätt så menar du säker att vi inte är ute om dagarna. Jag har nu typ vart ute till 10-12 om kvällarna nu under sommarlovet nu när skolan har börjat så är jag ute med polarna tills 21-22 om kvällarna istället för att sitta inne och dega hela dan.

Får mig bara att se dig som en av alla bönder här ute som hänger i centrum hela dagarna. Är det verkligen så mycket mer givande?

---

Självklart försvarar jag inte personer som spelar från att de vaknar till att de lägger sig (

t e x), men jag börjar bli bra trött på alla fördomar folk har p g a att de har olika värderingar och tycker att tre timmar där man bara står och degar vid någon korvkiosk med ett par polare är mycket mer givande än tre timmar där man spelar med andra polare. Jag har ett helt gäng med kompisar ifrån Uppsala och Strängnäs som jag spelar med dagligen, och vi möts ungefär varje halvår och festar järnet - sedan är det tillbaka hem och spela med varandra istället. Jag kan inte påstå att det varit så mycket mer givande att träffa dem varje dag.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni vill umgås med er polare så hemskt mycket så kan ni väl försöka er på att spela WoW. Jag hade ingen intresse för WoW för tre år sedan... Jag sa precis samma sak som er; "Orka betala för ett spel när man kan spela gratis, eller lägga pengarna på annat.", men sen testade jag spela det, och nu är det en av de roligaste sakerna man kan göra vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni vill umgås med er polare så hemskt mycket så kan ni väl försöka er på att spela WoW. Jag hade ingen intresse för WoW för tre år sedan... Jag sa precis samma sak som er; "Orka betala för ett spel när man kan spela gratis, eller lägga pengarna på annat.", men sen testade jag spela det, och nu är det en av de roligaste sakerna man kan göra vid datorn.

Fantastisk lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni vill umgås med er polare så hemskt mycket så kan ni väl försöka er på att spela WoW. Jag hade ingen intresse för WoW för tre år sedan... Jag sa precis samma sak som er; "Orka betala för ett spel när man kan spela gratis, eller lägga pengarna på annat.", men sen testade jag spela det, och nu är det en av de roligaste sakerna man kan göra vid datorn.

Vi spelade tillsammas från vanilla, men i wotlk, precis vid dual specs tröttnade vi. Han tröttnade inte och spelar nu runt 7 timmar/dag på vardagar och hela dagen på helgen. Ingen motion får han heller, då han slutat gå ut nu då wow inte är ett diskussionsämne längre bland oss. Antar att vi är tråkiga, som Goffen yrkar.. Men klart vi är tråkiga för han, enda han kan prata om är WoW i nuläget.

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns de någon som tjänar något som kan motsvara en månadslön på wow, förutom topklanerna. vad kan de vara 3-4% ?

har inte hört talas om några större event som bara rör wow och det är bara PvP-delen som kan ge lite pengar.

turneringar körs, iaf vad jag sett bara med 3vs3 lag. Och om bara ettan tvåan o trean vinner pengar är det 9 pers av 11 miljoner personer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vilka summor är det som gäller då?

Var en loot nyligen på 100.000 ped ( Project Entropia Dollar)

9900 dollar blir det om man skulle ta ut det. (Dom tar en fee på 1% sen står det att banken kanske tar lite också)

Fast 90k loots har bara skett 2 gånger i spelets historia.

Sen tog föresten en internetpolare ut 10.000kr för att renovera huset, han har aldrig investerat i spelet och har fortfarande en massa pengar kvar att ta ut om han vill

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...