Jump to content

Läskigaste skräckisen ever?!


kicken
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag är, som bekant, ganska illa bevandrad i skräckfilmsgenren men anser likväl att de bästa skräckfilmerna är de som bygger på en mer psykologisk form av skräck. Glöm "hoppa-till-filmer" och osmakliga slashers.

Har du god fantasi, kicken?

Jag har god fantasi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få tummen ur och kolla på Spoorloos (The Vanishing) nu Kicken.

Få för guds skull ner orginalet från -88 och inte hollywood remaken från -93.

Denna film är så psykiskt läskig, medans det inte finns några som helst "hoppa till"-moment i filmen, den kan nästan ses som tråkig ibland, men den kommer sitta i huvudet på dig i månader framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få tummen ur och kolla på Spoorloos (The Vanishing) nu Kicken.

Få för guds skull ner orginalet från -88 och inte hollywood remaken från -93.

Denna film är så psykiskt läskig, medans det inte finns några som helst "hoppa till"-moment i filmen, den kan nästan ses som tråkig ibland, men den kommer sitta i huvudet på dig i månader framöver.

Will do. Så, har gjort en lista. De två förstnämnda ser jag i dag.

  • The Strangers
  • Dead Birds
  • Bug
  • Spoorloos

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför folk tycker att Exorcisten är läskig kan jag inte riktigt förstå. Personligen är The Ring den enda skräckfilmen som fått mig riktigt rädd, men det är förmodligen eftersom att jag såg den när den var ny - sju år sen, och vid den åldern var den rätt creepy. >_< Nu blir jag inte direkt rädd av någon film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Noroi är en lyckad japansk rysare i stil med The Blair Witch Project och [Rec] som inte tar sig själv på alltför stort allvar men behåller spänningen genom hela filmen. Slutscenen är magnifik.

Häromkvällen gick även en av mina favoritfilmer -- The Mothman Prophecies -- på någon kanal. En fasligt spännande film med Richard Gere i huvudrollen, men skräckinslagen är få. Lite mer i stil med Hannibal Lecter-filmerna, om ännu lugnare tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

The Strangers var ju såååå läskig. Däremot tyckte jag det var en bra film, men inte speciellt skrämmande. Det fanns två tillfällen som kan klassas som "hoppa-till-tillfällen". Det var då man såg

mannen utanför fönstret

i början och sista scenen. Stämningen var obehaglig endast tio minuter då

tjejen och de andra fina människorna skulle hålla på och knacka hela tiden. Skrattade första gången hon stog

utanför. Mer förutsägbart kan det inte bli. Läskighetsmässigt var den dålig, väldigt dålig. Filmmässigt är jag beredd att ge den sex och en halv av tio, vilket får anses vara bra för en skräckfilm. Dock lackade jag på hur totalt ologisk den var. Skräckfilmer ska inte vara logiska och är i 95 % av fallen inte det heller, men den här gick över gränsen. Började skratta vid ett flertal tillfällen :/

edit: Ja, jag såg den i fullscreen och hade högt ljud.

edit2: Meh, verkar inte finnas en enda riktigt skrämmande film där ute. Dead Birds blir nästa, eller Bug. Får se. En till skall ses ikväll.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bug är enormt obehaglig. Iaf jag fick vid många tillfällen klia mig, och det kändes bara. Ugh.

Filmen i sig var däremot mest konstig. Men trots det ändå rätt bra. Värd att kollas in om den inte setts.

Bug var i ärlighetens namn något av de sämsta jag sett någonsin. Den var aldrig ens i närheten av att vara i närheten av att vara varken obehaglig eller läskig. Att den var lika tråkig som att se en sengångare gå över ett övergånsställe säger väl allt om filmen. Kom igen, bättre kan ni!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bug var i ärlighetens namn något av de sämsta jag sett någonsin. Den var aldrig ens i närheten av att vara i närheten av att vara varken obehaglig eller läskig. Att den var lika tråkig som att se en sengångare gå över ett övergånsställe säger väl allt om filmen. Kom igen, bättre kan ni!

Kollar filmen med kicken just nu.. VAD I HELVETE ÄR DET FÖR EN FILM? Så tråkig så det fan inte går. JAG HAR FAN SLÖSAT 1 H OCH 41 MINUTER AV MITT LIV....

"Att den var lika tråkig som att se en sengångare (MED ETT BRUTET BEN!) gå över ett övergånsställe."

:confused:

Redigerad av Djingis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv inte sett Bug, rekommenderade den eftersom du har ett fobi för insekter. Jag kan säga så här, alla skräckfilmer som har rekommenderats i tråden är faktiskt dem enda, finns inte många fler riktiga skräckisar.

Blair Witch Project

The Ring 1, 2

The Grudge 1,2, 3

REC eller Quarantine

Fler finns nog inte du :confused:

Den här kanske?

Annars tycker jag du ska göra som mig, spela skräckspel, F.E.A.R. kanske? Med släckta lampor och hörlurar så blir spelet ganska läskigt ;)

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Annars tycker jag du ska göra som mig, spela skräckspel, F.E.A.R. kanske? Med släckta lampor och hörlurar så blir spelet ganska läskigt :confused:

Jag tror det här är effektivare, att själv tvingas interagera i en tredimensionell omgivning med inslag av skräck. (Sådär fancy kan jag formulera mig!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Tux.

Jag finner det mycket lättare att bli otroligt uppskrämd av att spela nånting än att se på film eftersom du själv liksom "får vara med om det".

Själv finner jag att den värsta skräcken är panikskräcken, visst när jag kollar på skräckfilm kan man få sig några hoppa till moment men det är då inte alls detsamma som paniken.

Testa F.E.A.R fick otroligt många panikskräckisar i det, likaså Fallout 3 (i'm not kidding) ett spel som inte ska vara särskilt skrämmande egentligen gav mig oerhört många hoppa till moment, exempelvis öppna-dörr-och-få-ett-muterat-monster-upp-i-ansiktet moment vilket man inte är särskilt beredd på!

Jag kan rekommendera Silent Hill 2 också, riktigt bra spel, fick bra många panikskräckisar i det också! :confused:

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bug var i ärlighetens namn något av de sämsta jag sett någonsin. Den var aldrig ens i närheten av att vara i närheten av att vara varken obehaglig eller läskig. Att den var lika tråkig som att se en sengångare gå över ett övergånsställe säger väl allt om filmen. Kom igen, bättre kan ni!

Jag försökte få lite skrämselkänsla, men icke. Jag somnade efter halva filmen, helt jävla ointressant. Kollade ni klart på den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att äldre rysare i många fall är läskigare än moderna. Hypersnygg CGI grafik i HD ser bara konsitigt ut i kontrast med vanliga skådespelare för det mesta. Äldre filmer där man var tvungen att skapa masker och mer fysiska specialeffekter är mycket bättre imo. Ta tex:

The Thing (1982):

thething460_1118546_0.jpg

Village of the damned (originalet):

Village_of_Damned_1118546_1.jpg

Eller Ghostbusters:

libghost_1118546_2.jpg

Sista bilden skrämde skiten och pisset ur mig som barn :confused:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte få lite skrämselkänsla, men icke. Jag somnade efter halva filmen, helt jävla ointressant. Kollade ni klart på den?

Vi kollade klart på hela, men man var helt ärligt tvungen att kämpa. Den blev lite bättre mot slutet, men var fortfarande enormt dålig. Var ju omöjligt att bli skrämd för något? Vad är det vi skulle bli skrämda för? Eller rättare sagt, vad är det som skulle kännas obehagligt? The Strangers var ju ett mästerverk jämfört med Bug.

The Thing (1982):

Jag såg The Thing häromdagen och den var nästan sämre än Bug. Ska den vara läskig?

**

Angående spel så har jag sämst dator som resulterar i att jag inte kan spela de nyaste spelen och att spela på 360 är inte samma upplevelse när det gäller skrämmande spel. Så den lotten går bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...