Jump to content

Sommar!


VickeX
 Share

Recommended Posts

Jag tror att den här tråden lämpar sig lite bättre här än i Loungen. Är det inte så så går den ju att flytta.

Hur som helst. Som namnet på tråden antyder. Sommar, vad är det för er?

Det kan då alltså vara saker ni gör, äter, lyssnar på, tittar på...

Ni ska alltså skriva saker som ni förknippar med sommaren, och varför.

Sommar för mig är jordgubbar i mjölk/vispgrädde (ovispad) med strösocker på. Så länge jag minns så har vi alltid ätit det efter skolavslutningen, hemma på altanen. Fint också att det nästan alltid varit fint väder på mina skolavslutningar. På skolavslutningen i nian var det nästan för fint. 36 grader eller någonting därikring. Usch!

Sedan så finns det ju andra saker. Mjukglass. Det finns alltid någonstans man kan köpa mjukglass på sommrarna, och då gör man det, och det är gott som fan.

Ja, vi kan väl skriva "glass" så täcker vi allt. Finns en kiosk i Öviks hamn som säljer kulglass. Det är också någonting som är sommar för mig. Att sitta på bänkarna där, eller på stentrappan som finns 20-30 meter där ifrån och äta glass har vi gjort många gånger och det är verkligen skönt.

Sommar... Sommarnätter. Älskar dem. Sover sällan på nätterna när det är sommar, mycket pga. att det är så otroligt skönt ute. Det är så lungt och stilla men ändå relativt ljust. Inte varmt heller, men samtidigt inte kallt. Alldeles lagom svalt.

Vad finns det mer? För mig är ju Göteborg i princip sommar, då jag och min familj åkt ner till Göteborg varje sommar så länge jag kan minnas (sedan jag var två, tre eller fyra år iaf).

Det finns mycket mer. Bad till exempel. Jag editerar möjligtvis in mera senare.

Diskutera vad som är sommar. Varför och / eller varför inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna sommaren åker jag longboard mest hela tiden. Riktigt roligt. Börjar lära mig lite trix och sånt.

Sommar för mig är annars blaskig öl, engångsgrillar och solnedgångar. Båt, vattenskidor och wakeboard. Som det ser ut nu kommer jag få min beskärda del av allt detta. Härliga månader som väntar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna sommaren åker jag longboard mest hela tiden. Riktigt roligt. Börjar lära mig lite trix och sånt.

Sommar för mig är annars blaskig öl, engångsgrillar och solnedgångar. Båt, vattenskidor och wakeboard. Som det ser ut nu kommer jag få min beskärda del av allt detta. Härliga månader som väntar.

Åh, grillning! Absolut en utav de mest underbara sakerna med sommaren. Grillat är enormt gott, och det är mysigt att stå och vara social vid grillen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar sommarnätterna när luften är så härligt mjuk och tjock. Sommar är att dricka kaffe och läsa på balkongen, cykla runt i stan, käka glass vid nytorget, dricka öl på uteserveringar, fota, rita, chilla, grilla, supa sig full i parker, gå på efterfest klockan 7 på morgonen och vandra hem med Tough Alliance i hörlurarna.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar sommarnätterna när luften är så härligt mjuk och tjock. Sommar är att dricka kaffe och läsa på balkongen, cykla runt i stan, käka glass vid nytorget, dricka öl på uteserveringar, fota, rita, chilla, grilla, supa sig full i parker, gå på efterfest klockan 7 på morgonen och vandra hem med Tough Alliance i hörlurarna.

Stilla promenader hem i soluppgången efter en helkväll är helt jävla fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommar för mig är att vakna av att solen lyser in mellan springorna i persiennerna och väcker en, slänga i sig en snabb frukost, på med badbyxor och t-shirt, gå ner till Varvsholmen (pir/hamn/badplats) med musik i öronen, badkasse i handen och en plastboll framför sig, möta alla vänner och slappa där hela dagen, äta pizza och dricka läsk till lunch, åka och spela beachvolleyboll fram emot eftermiddagen, grillkväll/fest på kvällen.

Sommar är också långa jobbdagar på Norra Öland boendes i en stuga med min bästa vän som inkluderar trötta kvällar med Fifa och bokläsning, åka till hamnen och äta middag och glass och hänga med sköna säsongsarbetare från Sälen. Sommar är festivaler, att sitta uppe hela nätterna och lyssna på musik, spela tennis klockan fyra på morgonen, paddla kanot, cykla till Öland och bada.

Edit: Promenaderna ni pratar om är nästan det bästa.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommar är kärlek, sex, glass, pauser inne vid datorn för att det är för varmt ute, gå ut klockan 10 och somna om på en studsmatta för att bli så jävla solbränd att det inte finns, sena nätter framför gamla klassiska spel och filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förut har det alltid varit väldigt långa resor till Grekland, Italien, Skottland etc. på 4-6 veckor som har varit huvudpunkten. Saknar det lite nu.

Förra sommaren var det väldigt mycket jobb och stress med att vara ensam hemma, sen gjorde jag några småresor men inget seriöst. Inte ens festival. Men som sagt involverar det sena nätter med grillning, chilla i parker, bada, läsa en massa böcker, sova bort dagarna periodvis, göra saker man aldrig hinner annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommar är allting. Sommar är när man kan bada. Sommar är när man kan sitta i gräset och sola sig och bara prata skit eller politik, som jag gjort i dag. Sommar är när man kan ta med sig bergsprängaren och åka ut till något avlägset ställe och dunka musik med vännerna. Sommar är utefester. Sommar är balkonger och veranda. Sommar är fotboll varje dag. Sommar är när man kan gå till kiosken och köpa en Mariestad. Sommar är när man kan ligga i gräset bredvid ån och bara titta hur vacker våran värld är. Sommar är ingen skola. Sommar är lite CS. Sommar är partymusik. Sommar är festivaler. Sommar är kärlek. Sommar är pussar, hångel, sex och tjejer. Sommar är lättklätt. Sommar är tälta. Sommar är inte vinter. Sommar är sommar. Sommar är ett stort hjärta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, Svensk sommar :D

Det första jag tänker på är att glida runt i linne och shorts, äta en glass i hamnen och grillning. Några öl som knäpps runt en grillring med en massa vänner. Att bevittna soluppgången med någon man gillar, att ligga under ett träd och röka en cigarett med sommar musik pumpandes ut ur mobilen. Att vandra runt i stan på natten och prata djupa samtal.

Grillad mat har alltid varit en favorit under sommaren, och tillsammans med några öl och bra sällskap så är det obeskrivligt underbart. Det första doppet brukar jag oftast ta på lovet, men i år gjorde jag det i lördags. Jag och två tjejkompisar åkte och solade, badade och pratade tills sen kväll. När det blev solnedgång och vi tände varsin cigarett, snackade och bara njöt så kände jag att det verkligen var sommar :P

Ni får ursäkta om det blev lite krångligt skrivet, men jag blir så glad av att skriva om sommriga saker :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommar... oh yes, sommar.

Ligga lutad mot ett träd i väldigt lätta kläder (i mitt fall, ett par skateskor, t-shirt och 3/4 byxor) med solglasögon, en cigg i munnen, en kall god öl vid sidan om sig och icke att förglömma gitarren.

Eller att en väldigt väldigt sen kväll, strax innan solen vänder och är påväg upp igen vara ute nånstans och känna hur den fuktiga luften slingrar sig runt en och känna lukten av blött gräs runtomkring sig.

ELLER att en sen kväll glida runt i en bil med rätt personer och lyssna på sånhär somrig musik som man blir alldeles varm inombords av! Åhhhhh :D

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att läsa igenom tråden!

Men liksom - Sommar i P1. 20 juni kickar det igång, med Ingvar Kamprad först ut.

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=2071

Edit: Märkte att meningen var okomplett!

Så sant som det är sagt, det finns inget mer "sommar" än att sitta i brunnen och titta ut över hamnen, med tänderna i Fritidsbarens Wienerbröd samtidigt som man hör introduktionen till "Sommar, sommar, sommar" följt av någon mysig röst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommar för mig är fyra veckor av ingenting. Fyra veckor där man inte har någon tid att passa eller jobb att gå till. Sommar för mig är inte heller längre en fyra veckor. Dom fyra bästa veckorna på året.

Det mesta ni har dragit upp var sommar för mig med, nu finns inte det i min värld längre. Nu ser jag det som ett privilegium att få vara utomhus på vardagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...