Jump to content

Earth Hour 2009


VickeX
 Share

Recommended Posts

Stockholm Stad ska inte delta.

Iaf, borde inte brottsligheten öka under den timman eftersom hela städer är mörka(re)?

Nej. I alla fall inte i samhället (ganska stort) här i närheten som inte haft gatlyktorna tända på 2 år. Brottsligheten minskar typ när det är för mörkt.

Men när det bara är släckt en timme så ökar den nog garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 81
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Det är på lördag, right? Jag har spelning då, med massa röda och blåa lampor, rökmaskiner, förstärkare och sånt. VBövelen...

Spela akustiskt och med massa värmeljus fniss!

---

On a more serious note, jag kanske skulle kunna tänka mig att offra en timme. Problemet är att jag aldrig skulle få släcka ner hela huset just denna timma för att mina föräldrar måste jämt ha nånting igång, stereon, tv'n, datorn you name it.

Jag kan väl delta med att slå allt jag har i mitt rum denna timme, men inte särskilt mycket mer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När exakt är det man skall släcka?

Har sett det i tidningar, på affischer mm men inte på någon av dem kan man direkt se när det är. Orkar inte sitta och lusläsa för att hitta datum och tid.

Eller är det inte bestämt?

Edit: Nu hittade jag det: 8:30PM Saturday 28 March 2009

Svensk tid är alltså, 20:30-21:30?

Njaaeee kanske jag deltar

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När exakt är det man skall släcka?

Har sett det i tidningar, på affischer mm men inte på någon av dem kan man direkt se när det är. Orkar inte sitta och lusläsa för att hitta datum och tid.

Eller är det inte bestämt?

Edit: Nu hittade jag det: 8:30PM Saturday 28 March 2009

Svensk tid är alltså, 20:30-21:30?

Njaaeee kanske jag deltar

Ja, det är 8:30PM Saturday 28 March, Lokal tid, vart du än bor. Så de som bor i London gör det timmen efter oss osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska koka en stor kopp té precis innan 20:30, släcka ner så gott jag kan, och sätta mig och läsa ett tag. Inte för att detta är någon bra lösning på klimatproblemen, att man gör nedsläckningar ibland, utan mer som en symbolisk handling, och förhoppningsvis ökar medvetandet i klimatfrågan. Förhoppningsvis blir det bättre än förra årets fiasko, då strömanvändningen gick upp smått i Sverige, om jag inte minns fel... Hur är det med batteridrivna produkter, 'får' man ha sådana igång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska koka en stor kopp té precis innan 20:30, släcka ner så gott jag kan, och sätta mig och läsa ett tag. Inte för att detta är någon bra lösning på klimatproblemen, att man gör nedsläckningar ibland, utan mer som en symbolisk handling, och förhoppningsvis ökar medvetandet i klimatfrågan. Förhoppningsvis blir det bättre än förra årets fiasko, då strömanvändningen gick upp smått i Sverige, om jag inte minns fel... Hur är det med batteridrivna produkter, 'får' man ha sådana igång?

Ska man stänga av alla el-användande produkter?

Så av med larmet och brandvarnaren då :o

Näe, för mig räcker det gott med att släcka en lampa i rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett marknadsföringsknep som ska få den vanliga människan att känna sig mindre skyldiga till klimatförändringarna. :o

Microsoft W0rd.

Otroligt idiotiskt påfund.

Det är ungefär som köp-inget-dagen, bilfria dagen, troslösa dagen och laglösa dagen. Man blir för en mycket kort tid uppmärksam på vissa saker men egentligen borde man väl istället fundera på hur man lever resten av dagarna.. Det löjligaste av allt är att den klent begåvade fårskocken som deltar i såna här projekt tror att de räddar världen. Några timmar senare återgår de till sina vanliga liv med TV-apparater i standby, konstant påslagna datorer, kökslampan tänd trots att ingen är där, utomhusbelysning när man bor på ett frimärke mitt i stan, mobilladdare i vägguttaget och bilresor till postlådan. Screw 'em.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Microsoft W0rd.

Otroligt idiotiskt påfund.

Det är ungefär som köp-inget-dagen, bilfria dagen, troslösa dagen och laglösa dagen. Man blir för en mycket kort tid uppmärksam på vissa saker men egentligen borde man väl istället fundera på hur man lever resten av dagarna.. Det löjligaste av allt är att den klent begåvade fårskocken som deltar i såna här projekt tror att de räddar världen. Några timmar senare återgår de till sina vanliga liv med TV-apparater i standby, konstant påslagna datorer, kökslampan tänd trots att ingen är där, utomhusbelysning när man bor på ett frimärke mitt i stan, mobilladdare i vägguttaget och bilresor till postlådan. Screw 'em.

Wait what!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Microsoft W0rd.

Otroligt idiotiskt påfund.

Det är ungefär som köp-inget-dagen, bilfria dagen, troslösa dagen och laglösa dagen. Man blir för en mycket kort tid uppmärksam på vissa saker men egentligen borde man väl istället fundera på hur man lever resten av dagarna.. Det löjligaste av allt är att den klent begåvade fårskocken som deltar i såna här projekt tror att de räddar världen. Några timmar senare återgår de till sina vanliga liv med TV-apparater i standby, konstant påslagna datorer, kökslampan tänd trots att ingen är där, utomhusbelysning när man bor på ett frimärke mitt i stan, mobilladdare i vägguttaget och bilresor till postlådan. Screw 'em.

Den absolut roligaste diskussionen jag hade på Familjeliv om det här, i fjol, var när mammorna stolt skulle dra huvudströmbrytaren för att sedan ta ett lååångt och extremt varmt bad och bara njuta av det "naturliga"...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den absolut roligaste diskussionen jag hade på Familjeliv om det här, i fjol, var när mammorna stolt skulle dra huvudströmbrytaren för att sedan ta ett lååångt och extremt varmt bad och bara njuta av det "naturliga"...

Hahaha!

Jag kan inte delta för jag är i Rom och jag hade inte deltagit om jag var hemma. Trailern kändes lite som en dålig amerikansk film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer delta, men bara för att det är en kul grej. Jag tror inte att det kommer ge några resultat varken kort- eller långsiktigt, jag ser istället till att leva energisnålt i vardagen. Alla mina apparater är kopplade till samma grenuttag som jag stänger av så fort jag stängt av apparaten ifråga, och jag har inga apparater i standby utan rycker ur sladden istället. Att lämna datorn på för att tanka en film eller nåt under tiden jag är iväg har jag nog bara gjort en gång eller två, och då har jag ändå kommit tillbaka tre timmar senare och stängt av direkt.

Den enda miljömässiga synden jag gör är väl att äta kött varje dag, annars gör jag allt jag kan i vardagen. Såna här jippon är kul men resultatlösa. Synd bara att amerikaner inte inser det sistnämnda utan snarare ger dem rätt att bete sig hur som helst under resten av året.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar vad löjligt. Det är ungefär som att köra en veckas svältbantningskur - allt går tillbaka till det vanliga igen.

Jag tror inte att det här ökar människors medvetenhet om klimatproblemen, om något så tror jag snarare att det får folk att inte ta det på lika stort allvar. Hela grejen är ju ett stort skämt.

Ska något hända måste ju alla göra det till en vana att förbruka mindre ström.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...