Jump to content

Hyllningar!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Bakgrund: Jag jobbar på sjukhuset (städar) och båda två är patienter.

Vill verkligen hylla gubben (~55 bast) som hjälpte den något äldre (~70 kanske) damen att ta frukost idag. Han hade själv ett stativ med dropp på att dra runt på, men gick ändå flera rundor för att hämta allt åt henne, tom. skeden att röra runt i kaffet med som hon hade glömt. Riktig glädjespruta var han dessutom, gjorde min dag :)

Jag måste nog hylla damen på geriatriken som gav mig ett skratt idag. På frågan om vad för frukost hon önskade kom det ett snäsande "arsenik" till sköterskan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bakgrund: Jag jobbar på sjukhuset (städar) och båda två är patienter.

Vill verkligen hylla gubben (~55 bast) som hjälpte den något äldre (~70 kanske) damen att ta frukost idag. Han hade själv ett stativ med dropp på att dra runt på, men gick ändå flera rundor för att hämta allt åt henne, tom. skeden att röra runt i kaffet med som hon hade glömt. Riktig glädjespruta var han dessutom, gjorde min dag :)

Åh kan se framför mig hur det ser ut. Tycker om sånt där folk som hjälper gamla själv så låter man gamla gå på före mig om jag ska med bussen så om jag står före en gamling så får gamlingen kliva på före sen skiter jag i vad andra säger.

Lämnar även plats till dom gamla för att dom ska slippa stå upp när det inte finns plats. Hände en gång jag sa åt en kompis lämna plats till gamlingen men vad gjorde han då? Jo han satt kvar och brydde sig inte så killen fick tränga med sen sin rullator samt med den där syrgas flaskan han hade för att hjälpa till att andas så jag vart lite små arg för han inte kunde flytta sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bakgrund: Jag jobbar på sjukhuset (städar) och båda två är patienter.

Vill verkligen hylla gubben (~55 bast) som hjälpte den något äldre (~70 kanske) damen att ta frukost idag. Han hade själv ett stativ med dropp på att dra runt på, men gick ändå flera rundor för att hämta allt åt henne, tom. skeden att röra runt i kaffet med som hon hade glömt. Riktig glädjespruta var han dessutom, gjorde min dag :)

Hah, naw :P

Jag måste nog hylla damen på geriatriken som gav mig ett skratt idag. På frågan om vad för frukost hon önskade kom det ett snäsande "arsenik" till sköterskan.

Oj, hoppas att det inte fanns många korn av sanning i det hon sade!

Gamla personer är härliga, det verkar vara sjukt givande jobb ni har. Känns som att de generellt sett är mycket varmare och mer ödmjuka än ens närmaste generationer. Det ska bli mitt långtidsmål - ney, livsmål - att bli en bra gamling. Ödmjuk, bärandes många intressanta historier att berätta, pigg och kry, och en sån vars begravning är välbefolkad och blöt, med en bra livskamrat att dela gravsten med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hoppas att det inte fanns många korn av sanning i det hon sade!

Nja, en del som inte lider av allt för allvarliga nervsjukdomar på en geriatrisk avdelning skojar med en del livsinsiktfulla omständigheter, men det är ju ingen hemlighet att det ibland handlar om ren (smärtsam) förskjutning av den naturliga döden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lämnar även plats till dom gamla för att dom ska slippa stå upp när det inte finns plats. Hände en gång jag sa åt en kompis lämna plats till gamlingen men vad gjorde han då? Jo han satt kvar och brydde sig inte så killen fick tränga med sen sin rullator samt med den där syrgas flaskan han hade för att hjälpa till att andas så jag vart lite små arg för han inte kunde flytta sig.

Varför lämna inte du plats åt han?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, fail på mig :)

Oj glömde säga det jag var iallafall snäll att lämna plats till gubben medans kompisen satt kvar.

Det borde väl ändå ha varit en första reaktion isf? Att flytta dig själv? :P

Använder mig mycket mycket sällan av kollektivtrafik, speciellt inte stadsbussar, men jag tycker verkligen om sådana oskrivna regler som verkar finnas.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska han också resa sig upp och lämna två platser eller vadfan äre frågan om?

Med tanke på där vi satt i bussen så man sitter mitt emot mot dig om du fattar vad jag menar alltså det är två säten mitt emot varandra. Och på den platsen där vi satt så var det trångt så han fick ställa sin rullator mitt i gången där man går för att kompisen kunde inte va snäll och flytta på sig så han fick in sin rullator.

@Mathias

Varje gång jag ser nån gamling kommer på bussen och det är trångt så flyttar jag mig alltid så gamlingen få sitta istället för att låta dom stå upp hela resan. Samma sak om det är ett gammalt par som kommer på bussen så flyttar jag mig också för dom ska få nånstans att sitta.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på där vi satt i bussen så man sitter mitt emot mot dig om du fattar vad jag menar alltså det är två säten mitt emot varandra. Och på den platsen där vi satt så var det trångt så han fick ställa sin rullator mitt i gången där man går för att kompisen kunde inte va snäll och flytta på sig så han fick in sin rullator.

@Mathias

Varje gång jag ser nån gamling kommer på bussen och det är trångt så flyttar jag mig alltid så gamlingen få sitta istället för att låta dom stå upp hela resan. Samma sak om det är ett gammalt par som kommer på bussen så flyttar jag mig också för dom ska få nånstans att sitta.

Ja, stackars man. Fick inte ha rullatorn i knäet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara det att jag hellre ser två personer ta upp tvä säten än en person och en rullator. Men jag är allmänr sur idag, så stör er inte för mycket på mig.

Jag borde inte behöva säga det här, men det är skillnad på två personer som är unga och friska och - vad jag vet - inte har några problem med att stå under en bussresa, och en gammal man som vill kunna sitta ner vid sin rullator utan att han ska tvingas anstränga sig för att hålla fast den, så att den inte ska rulla runt i mittgången.

Och hade du tyckt annorlunda om du inte var sur, eller kände du bara för att racka ner på någon som fanns nära till hands?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara det att jag hellre ser två personer ta upp tvä säten än en person och en rullator. Men jag är allmänr sur idag, så stör er inte för mycket på mig.

Vi inte störa oss? Sluta. Du är personen som antagligen inte ska skriva eftersom du är medveten om att dina inlägg påverkas negativt av ja, din dåliga dag?

Jag hoppas det är en självklarhet för de flesta att man hjälper gamla människor när de behöver det! Väx upp, folk.

-----------------------------

Hylla var det ja,

det är fint ute.. eller nått'

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...