Jump to content

Synskhet?


Ma__Cipriani
 Share

Recommended Posts

Intution

Vi har nog alla fått uppleva det ett antal gånger genom hela livet.

Det handlar om en lätt, omedveten "synskhet" som man kan råka ut för ibland.

Det hände mig senast igår när jag låg och lyssnade på musik, en DVD-skiva med runt 1000 låtar som jag inte visste vilka det var, och jag hade bläddrat mig fram till en låt och låg och lyssnade på den när jag plötsligt började nynna på Paul Young's Come back and stay, och tryckte på nästa låt.

I mina förskräckta öron ljöd Come back and stay, och jag fattade inte hur det kunde hända.

Av alla låtar i världen, kom just den upp. Kom ihåg då att jag inte visste om vilka låtar som fanns på skivan.

Ett annat exempel är ibland när man ska slå upp ett ord i en ordlista, och av alla hundratals sidor och tusentals ord, slår man upp det exakta ordet, eller ett ifrån, när man på chans slagit upp boken.

Har hänt mig flera gånger om.

Har ni varit med om liknande, skulle jag gärna vilja höra mer om det.

Förmedla era upplevelser här!

Är det slumpen, eller tror ni att vi är lätt synska?

Är det en släkting till Dèjà Vu?

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh. En riktigt skrämmande upplevelse jag gick igenom för flera år sedan. - Hade tidigare på dagen tänkt på en väldigt gammal film där början handlar om en kille som blir av med sin basketboll till ett gäng ute i ghettot, och att de senare hittar ett lik i en buske. Anyway, gick och tänkte på filmen på dagen och på natten när man zappade runt bland kanalerna så kom exakt samma scen up - Killen blev av med bollen! :naughty:

--

Någon som vet vad det är för film? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan komma ihåg att något liknande har hänt mig en gång men jag kommer inte ihåg några detaljer, jag tror i alla fall att det var en låt jag började sjunga på innan den spelades.

Emellertid, tänk hur många låtar jag nynnat på som INTE börjat spelas...

Déja Vú får jag runt en gång i månaden däremot, ganska creepy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shakiras "Hips don't lie" spelades på MTV, The Voice och ZTV samtidigt en gång. Var ganska snopet att växla mellan tre kanaler och se samma låt hela tiden. :naughty:

Okej, det här var helt och hållet offtopic så jag får rädda mig med att säga att hela den här tråden handlar om rena tillfälligheter, precis som i exemplet ovan. Man kan inte vara synsk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag låg en morgon och nynnade på Nickelback - Rockstar. Sen så av en händelse slog jag på tv'n innan jag skulle gå till skolan, och självklart spelades den låten precis då jag slog på tv'n.. :naughty:

Sen när jag var på nån såndär gymnasium dag och satt i ett klassrum fick jag en Déja Vú, för jag vet att jag hade någon dröm flera veckor kanske en månad innan där jag satt på exakt samma plats och tittade på exakt samma sak.. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dèjà Vu hade jag senast igår, en kompis ringde mig och frågade hur man gjorde pannacotta och jag sa hur man gjorde och la till "sa inte jag det här till dig för typ en månad sen?".

Det händer rätt ofta att jag får Dèjà Vu upplevelser.

Det här med att man tänker på filmer och serier så visas dom på tv händer också mig rätt ofta, ett bra exempel är Simpsons, vet inte hur många gånger jag gått och tänkt "länge sen jag såg det avsnittet" eller att jag tänker på en speciell scen ur serien, sen dröjer det någon dag så kommer det avsnittet på tv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sjuk grej hände i somras när jag och min vän sommarjobbade. Efter en dag med 10 timmars jobb låg vi utmattade och läste i vår stuga. Jag läste Tärningsspelaren och i boken nämndes boken Äcklet av Jean Paul Sartre. Jag tänkte fråga Adam, min vän, vad den boken handlade om så jag tittade upp och såg att han låg och läste Äcklet..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh. En riktigt skrämmande upplevelse jag gick igenom för flera år sedan. - Hade tidigare på dagen tänkt på en väldigt gammal film där början handlar om en kille som blir av med sin basketboll till ett gäng ute i ghettot, och att de senare hittar ett lik i en buske. Anyway, gick och tänkte på filmen på dagen och på natten när man zappade runt bland kanalerna så kom exakt samma scen up - Killen blev av med bollen! :mellow:

--

Någon som vet vad det är för film? :P

Låter som Boyz N the hood

imdb

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Déja Vú kan ja få X antal gånger då och då i veckan. Senaste hände att jag satt i skolan så satt jag och kollade på en sak sen har jag för mig att ja sa nåt. Sen efter ett tag så fick jag den känslan att jag har gjort så förut innan ja kom till den skolan. Sov i mitt rum och hade en dröm om hur jag kommer vakna sen när ja vaknade upp så vaknade ja på samma sätt som var i drömmen.

Satt och pratade med en tjej på msn och sa till henne gör nåt på din bror då i sängen då ja sa det bara på skoj och hon fattade själv det. Sen sa hon hur visste du att min bror var i min säng då blev ja lite förvånad själv.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta tankar och upplevelser, det ser ut som om det är vanligare med Déjà Vu's än "synskhet".

Just om man tror att det är ren jäkla slump när man stöter på en slags "syn", eller om man tror att det kan ha någonting med att hjärnan varnar/förbereder eller skojar med en.

Det är den diskussionen jag ville lyfta fram. Själv tror jag sällan på fenomen, men jag tror att samtidigt att slumpen som kan vara en på en miljon lika gärna kan vara ett slags spratt som hjärnan spelar en. Vi har nog alla en liten spåman i oss.

Sedan var det intressant att höra motsatsen, hur många gånger man tänkt på en sak och den INTE inträffat, vilket ställer fenomenet i underläge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det händer hur ofta som helst att man börjar tänka på någon gammal film och tänker typ "vad tusan hette den", sedan på kvällen visas den på TV. :P

Jag vet att jag låg en morgon och nynnade på Nickelback - Rockstar. Sen så av en händelse slog jag på tv'n innan jag skulle gå till skolan, och självklart spelades den låten precis då jag slog på tv'n.. :mellow:

Så blir det ofta för mig också. Känns ändå lite småläskigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min starkaste Deja vu-upplevelse var för kanske fem år sedan när jag bråkade med min lillebror. Vi var utomhus, och när han började gå mot våran dörr visste jag att han skulle skrika "jävla fitta", och det gjorde han. Det kändes verkligen som ett skådespel, för jag visste precis vad som skulle hända i tio sekunder framåt. Mamma kom ut och började fråga vad som pågick, och jag visste precis vad hon skulle säga innan hon sa det. Det var lite läskigt, faktiskt. Att ordagrant veta vad någon ska säga.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intuition :mellow:

Har hänt mig ganska många gånger, oftast när jag straxt har vaknat och fortfarande ligger i min säng,

och hör tvn från vardagsrummet. Tänker på någon låt som det brukar spelas på reklam,

några sekunder senare spelas låten på reklamen.

Det här är den vanligaste situationen jag stöter på sånt här.

Sen när jag stod i garaget med några polare, så skulle vi gissa antal av olika saker.

Jag fick syn på ring/shiftnycklarna på väggen. Så sade jag att min kompis skulle

gissa hur många det var. Han tittade en stund och sade typ 30 eller nåt sånt och jag sade

48 och hade rätt. Efteråt skulle vi gissa höjden på garageporten, och jag hade rätt med 250 cm

Efteråt antal målarburkar och det hade jag rätt, längden på mopedstötdämparna, antal skruvmejslar,

allt hade jag rätt.

Polaren började tro jag räknat och mätt förut, fast det hade jag inte gjort. :P

Ibland brukar jag också drömma om mina kompisar, att dem dör och sånt. ;S

Dagen därpå efter drömmen så blir vi arga på varandra eller något liknande negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...