Jump to content

Cocaine


kicken
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har läst på nu, och är beredd att slänga mig in i diskussionen. Om man kan kalla det det. Själv är jag väldigt tveksam till det här. Jag menar, en burk innehåller lika mycket koffein som ett halv kilo (16 ounces) kaffe. Sedan är inte den stora taurinhalten (750mg) att förglömma. Lite små utklipp med källor nedan som delvis förklarar min inställning.

"According to leading medical and scientific experts, caffeine in moderate amounts is safe for most healthy individuals. The keys to caffeine intake are moderation and common sense. Most healthy adults can enjoy 200-300 mg of caffeine daily without any health problems. This is equal to 2 or 3 cups of coffee or up to 60 ounces of caffeinated cola." /Clemson Extension Home & Garden Information Center

En Cocaine innehåller 280 mg koffein. Dricker du två så har du sedan länge passerat gränsen för måttlighet och sunt förnuft. Och jag antar att detta inte är något man direkt tänker på under LAN-partyn när man vill hålla sig vaken. Men å andra sidan känns inte direkt tre koppar kaffe särskilt mycket, och jag dricker, med handen på hjärtat, säkert fem per dag. Började när jag var tretton, ungefär. Men jag försöker trappa ner, har märkt av en del andningsproblem som inte är så... bra.

"Djurexperiment har visat att taurin kan framkalla livshotande hjärtrytmstörningar. Taurin ingår i vissa s.k. energidrycker och misstänks för att vid stort intag tillsammans med alkohol kunna orsaka krampanfall, muskelsönderfall (rabdomyolys) samt akuta dödsfall." /NE.se

Att taurin är en direkt orsak till hjärtklappningar och oregelbunden hjärtrytm har jag inga tvivel om, efter att ha läst artiklar om ämnet. Och jag tvivlar på att det är hälsosamt att kombinera det med den livsstil som ofta gamers (läs: väldigt många tonåringar) har; stort intag av läsk, godis, onyttig mat, och brist på motion. Själv ser jag ett skräckscenario kanske fyrtio år i framtiden där det stora folkhälsoproblemet kommer bestå av överviktiga män med en drastisk ökning av hjärt- och kärlsjukdomar 'tack vare' att man levde "gamer-livsstilen" som ung.

"Taurine is general considered safe when it is properly used in normal doses. Normal dosage is up to 6 grams per day, but may be less in some situations." /Omdict.net

En burk Cocaine innehåller 750mg, alltså 0,75 gram. Åtta burkar Cocaine innehåller det taurine som krävs för att det ska vara farligt, utan alkoholintag. Och då har jag inte lagt in i beräkningarna att man får i sig taurin genom sin dagliga kost. I Japan lider väldigt många människor av långtidsbaserad, jobbrelaterad stress, som många också plötsligt dör av. Det har fått ett eget namn, Karoshi. Relaterat är att taurininnehållet i japansk föda är högre än det vi är vana vid, och det används i japansk folkmedicin, där det går att köpa i piller- och pulverform.

"Halten av taurin i en burk energidryck är högre än den är i andra livsmedel som ingår i normal kost [6]. Förutom att det saknas studier över vad som händer vid intag av stora mängder taurin saknas det studier över kombinationseffekter av de olika ingredienserna som ingår i energidrycker, tex kombinationen taurin och koffein." /Läkartidningen (f.ö. en riktigt intressant artikel - professionell och genomgående, som fick mig att bli ännu mer avigt inställd till energidrycken)

Så, sammanfattningsvis, för alla er tldr-töntar - Taurinforskning är rätt ny, och man har inte kunnat framställa om det är farligt eller inte. Men väldigt mycket tyder på det, och det är ingen tvekan om att det är onaturliga mängder av ämnet man får i sig. Koffeinmängden är även den oroande hög.

edit: lite formatering

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför man ska hålla på och dricka energidrycker för att bli pigg. Om man är trött så är det ju bara kroppens sätt att säga att den behöver vila. Varför ska man då speeda upp kroppen istället för att vila. Lyssna på er kropp, den vet vad den behöver. Då kommer ni må mycket bättre i slutändan, också sparar ni pengar då ni inte behöver köpa massa energidrycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför man ska hålla på och dricka energidrycker för att bli pigg. Om man är trött så är det ju bara kroppens sätt att säga att den behöver vila. Varför ska man då speeda upp kroppen istället för att vila. Lyssna på er kropp, den vet vad den behöver. Då kommer ni må mycket bättre i slutändan, också sparar ni pengar då ni inte behöver köpa massa energidrycker.

För ibland har man inte tid att vila. Så simpelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För ibland har man inte tid att vila. Så simpelt är det.

Det är sälvklart att man inte alltid har tid att vila just då du känner dig trött, men det finns alltid tid innan att vila. Lite bättre planering bara, t ex att gå och lägga sig tidigare på kvällen, så behöver man inte känna sig lika trött lika ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sälvklart att man inte alltid har tid att vila just då du känner dig trött, men det finns alltid tid innan att vila. Lite bättre planering bara, t ex att gå och lägga sig tidigare på kvällen, så behöver man inte känna sig lika trött lika ofta.

Det finns bokstavligen talat tider man inte kan vila alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sälvklart att man inte alltid har tid att vila just då du känner dig trött, men det finns alltid tid innan att vila. Lite bättre planering bara, t ex att gå och lägga sig tidigare på kvällen, så behöver man inte känna sig lika trött lika ofta.

Men om man ska dinga level 69 då!?

DÅ KAN MAN INTE VILA!

Då är det bara 1 level kvar till 70 då, och vi vet ju alla vad det betyder!!!

eller..va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Optimala groggvirket, gooo!

Shit, jag hoppas du inte är seriös. Jag vet inte om det är för att jag i talande stund boxar säsong ett av Gossip Girl och min känsliga sida för en gångs skull visar sig, eller om det är något annat, men jag bryr mig för mycket om dig för att du ska dricka ihjäl dig. Läs iallafall nedanstående fall jag hämtade ur läkartidningen.

Fallbeskrivningar

Den gemensamma nämnaren i nedanstående fall är att personerna intagit alkolhol och engergidryck.

Fall 1 gäller en 19-årig kvinna, som en sommarkväll 2000 drack cirka sex drinkar med Red Bull och vodka med sina vänner. Hon åt vid 19-tiden tomatsoppa och vegetarisk pizza. Enligt väninnorna hade hon inte förtärt mat eller dryck efter midnatt. Enligt väninnorna var hon inte heller märkbart berusad när de skildes åt runt 3-tiden. Hon hittades död i sin säng av en väninna påföljande morgon. Man fann inget avskedsbrev eller annat som kunde sättas i samband med dödsfallet.

Vid den rättsmedicinska undersökningen påvisades en bild som vid uttalat lungödem med hemorragiska inslag. Den rättskemiska analysen var negativ avseende läkemedel, droger och gifter. I lårblod påvisades 0,87 promille etanol. Utifrån de rättsmedicinska undersökningsfynden kunde man inte fastställa någon entydig dödsorsak.

Fall 2 gäller en 31-årig kvinna, som en kväll 2001 var ute och dansade med vänner och sambo. Under kvällen hade hon druckit Red Bull och vodka. Under en dans blev kvinnan plötsligt okontaktbar och ramlade ihop. Återupplivningsförsök påbörjades omedelbart. När ambulans kom till platsen hade patienten svaga pulsationer i a carotis och behövde assisterad ventilation. Under transporten till sjukhuset blev kvinnan pulslös, varvid avancerad hjärt–lungräddning påbörjades. Vid ankomst till sjukhus sågs ventrikelflimmer, som defibrillerades totalt 15 gånger under 20 minuter, utan effekt.

Vid den rättsmedicinska undersökningen påvisades endast lindrig bindvävsinlagring i hjärtmuskulaturen och lindrig leverförfettning. Vid den rättskemiska undersökningen fann man 0,63 promille etanol i lårblod. Screening avseende intag av läkemedel och narkotiska preparat utföll negativt. Utifrån de rättsmedicinska undersökningsfynden kunde man inte fastställa någon entydig dödsorsak.

Fall 3 gäller en 18-årig man, som under en vecka sommaren 2005 intensivläst inför det teoretiska körkortsprovet. Anamnestiskt framgick att han druckit åtminstone ett par burkar Red Bull om dagen för att »hålla uppe skärpan«. Tillsammans med vänner såg han på TV när han plötsligt föll ihop livlös. Återupplivningsförsök påbörjades på plats av en granne, utbildad brandman. Vid den rättsmedicinska undersökningen påvisades uttalat hjärnödem, uttalat lungödem och lindrig till måttlig, diffus bindvävsinlagring i hjärtmuskulaturen.

Den rättskemiska undersökningen påvisade 0,59 promille etanol i lårblod och 0,80 promille etanol i urin men inga narkotiska preparat eller anabola steroider. Med ledning av de rättsmedicinska undersökningsfynden kunde man inte fastställa någon entydig dödsorsak.

all 4 gäller en 20-årig man, som haft barnepilepsi till och med 8 års ålder och därefter varit anfallsfri. Han hade aldrig medicinerat för detta. Han inkom akut på grund av ett generaliserat krampanfall under förmiddagen. Anamnestiskt framgick att han kvällen innan druckit Red Bull och vodka, uppskattningsvis 35 cl vodka. Utredning i efterförloppet med DT med kontrast och EEG har inte visat någon påvisbar förklaring .
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, jag hoppas du inte är seriös. Jag vet inte om det är för att jag i talande stund boxar säsong ett av Gossip Girl och min känsliga sida för en gångs skull visar sig, eller om det är något annat, men jag bryr mig för mycket om dig för att du ska dricka ihjäl dig. Läs iallafall nedanstående fall jag hämtade ur läkartidningen.

Helt seriös är jag ju inte, men groggar med Red Bull, PowerKing och motsvarande energidrycker har förekommit rätt ofta. Blir orolig av att läsa det där.!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, jag hoppas du inte är seriös. Jag vet inte om det är för att jag i talande stund boxar säsong ett av Gossip Girl och min känsliga sida för en gångs skull visar sig, eller om det är något annat, men jag bryr mig för mycket om dig för att du ska dricka ihjäl dig. Läs iallafall nedanstående fall jag hämtade ur läkartidningen.

Ingen fastställd dödsorsak på någon av dödsfallen. Dr. House vart är du?

Redbull och vodka är inte farligt. Jag lever.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...