Jump to content

Sherlock Picos Mysterietråd


Pico
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 457
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Skrivet (redigerad)
Gillade den döde mannen träd/trä?

Ogillade den döde mannen träd/trä?

1&2: Irrelevant

Försökte mannen mörda sig själv på något annat sätt innan han skjöt sig?

Nej

Jag är helt lost. :confused:

Hade den döde mannen ett arbete som kräver akademisk utbildning?

Är den döde en människa?

1. Nej

2. Ja

Blev han tvingad att ta sitt eget liv?

Nej

Vart befinner sig den dödes hus?

Befinner sig huset i skogen/lite mer avlägset?

Befinner sig huset i en stad?

1&2: Irrelevant

Var den döde mannen psykist frisk?

Ja

Edit: Hädanefter kan vi kalla den döde för Erik, för att underlätta. Kraken som skjutit sig själv heter alltså Erik och hans namn har inga som helst kopplingar till självmordet.

Dessutom är jag borta tills på fredag, så frågor efter detta inlägg kan inte besvaras förrän dess.

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag har tänkt en del nu och kommit på en väldigt långväga lösning. Den är säkerligen inte rätt, men I'll give it a shot!

Besökaren som vi har pratat om är egentligen Eriks arbetsgivare/chef/arbetspartner av något slag. Erik hade dagarna innan självmordet bett om en löneförhöjning eller placering någon annanstans än där han jobbade. Eller möjligtvis något liknande. När "Besökaren aka något annat" inte accepterade hans förfrågningar så blev Erik väldigt arg. Eftersom han jobbade någonstans där han fått sågspån på sig så hade han naturligtvis det på hans jobbarkläder. Han gick då hem och började gå runt och runt i huset varpå sågspånen föll och blev utspridda i huset. Han funderade vad han skulle göra och var ledsen och irriterad. Till slut orkade han inte mer och beslöt sig för att ta självmord. Besökaren kom då samma dag/nästa dag/någon annan dag och ville be om ursäkt pga hans beteende eller för att han ville gå med på Eriks krav. Istället för att göra honom lycklig hittade han honom död.

Ifall så inte är fallet har jag två till frågor.

Hade Erik haft besök dagarna innan eller på dagen självmordet skett?

Såg Erik självmord som hans enda utväg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se.

Well, jag har tänkt en del nu och kommit på en väldigt långväga lösning. Den är säkerligen inte rätt, men I'll give it a shot!

Besökaren som vi har pratat om är egentligen Eriks arbetsgivare/chef/arbetspartner av något slag. Erik hade dagarna innan självmordet bett om en löneförhöjning eller placering någon annanstans än där han jobbade. Eller möjligtvis något liknande. När "Besökaren aka något annat" inte accepterade hans förfrågningar så blev Erik väldigt arg. Eftersom han jobbade någonstans där han fått sågspån på sig så hade han naturligtvis det på hans jobbarkläder. Han gick då hem och började gå runt och runt i huset varpå sågspånen föll och blev utspridda i huset. Han funderade vad han skulle göra och var ledsen och irriterad. Till slut orkade han inte mer och beslöt sig för att ta självmord. Besökaren kom då samma dag/nästa dag/någon annan dag och ville be om ursäkt pga hans beteende eller för att han ville gå med på Eriks krav. Istället för att göra honom lycklig hittade han honom död.

Ifall så inte är fallet har jag två till frågor.

Imponerande framställning. Det smärtar lite i att säga att den dessvärre är helt fel. Som jag redan lagt fram är besökaren helt, fullkomligt, 100% irrelevant. Och att sågspånet kom från trämöbler. Engagemanget i Eriks arbete är dock bra. (*hint* :( )

Hade Erik haft besök dagarna innan eller på dagen självmordet skett?

Såg Erik självmord som hans enda utväg?

1. Nej, om man går efter denna ordlista:

Svenskt uppslagsord

besök [bes'ö:k] besöket besök besöken subst.

påhälsning, visit

Det vill säga, Erik hade inte släppt in någon självmant och bjudit personen på fika eller något.

2. På sätt och vis

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom han inte hade fått besök..

1. Hade Erik bjudit dit någon dagen innan?

2. Har det något med självmordet att göra?

1. Nej

2. Nej

Hade Erik byggt (därav sågspånen) en fälla som skulle döda nästa person som kom in genom dörren, men råkade stå ivägen när han fick oväntat besök och dog? (ett gevärsskott i huvudet)

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...