Jump to content

Sherlock Picos Mysterietråd


Pico
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 457
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bara lite privat brainstormande.

Sköt sig i huvudet... Cirkusanknytning... Dvärg... Sågspån. Sågspånen lär ju komma från cirkusen, kanske cirkusgolvet?

Erik hade fiender

Han sköt sig i huvudet

Jobbade på cirkusen, men inte med något specifikt

Tog spontant livet av sig när han märkte något i sitt hem, kombinerat med att hans tillstånd som dvärg gjorde jobbet åt honom.

Han drar förhastade slutsatser, han måste alltså sett något när han kom hem.

Han märkte aldrig sågspånen (om jag förstod det rätt?)

Känner för att ta fram en sån där korktavla, sätta upp en massa post-it-lappar med information, och dra röda trådar mellan dom. Eller en sån där genomskinlig tavla de har i alla kriminalserier, och sedan råkar jag hitta ett dolt budskap när jag ser på tavlan bakifrån.

Oh well.

Var erik avundsjuk på någon på cirkusen?

Spelar det någon roll vad Erik gjorde, vad han hade för roll, på cirkusen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Sågspånen lär ju komma från cirkusen, kanske cirkusgolvet?

5. Jobbade på cirkusen, men inte med något specifikt

2. Nej. Det trodde jag med, men så är det inte.

5. Nja, det är bekräftat att han inte jobbar med själva konsterna. Han kanske torkar upp elefantbajs eller sminkar jonglörerna. Men han utför inte konsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag kanske ett svar:

Eriks fiende har gått in i Eriks hus och sågat av ben på Eriks möbler (därav sågspånen).

När Erik kommer hem så märker han varken sågspånen eller att benen är avsågade, utan tror att han plötsligt har blivit längre.

Då detta kommer att äventyra hans framtid som unik dvärg på cirkusen så tar han i förtvivlan sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att jag har kommit fram till en lösning nu :lol:

Eriks fiende var hemma hos Erik och sågade av benen på diverse möbler, Erik trodde således att han hade blivit längre när egentligen allt hade blivit kortare. Erik som så länge han kan minnas försörjt sig som dvärg på cirkusen blev förtvivlad och sköt sig själv.

Edit: FAN DIG MYRCHT!!

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tror jag har kommit fram till lösningen nu. Har gjort som Axel och brainstormat och skrivit av mig.

Det torde vara så att Erik är en slags work'o'holic (arbetsberoende) och verkar vara det enda som ger han "kraft" att leva eftersom han älskar det. Samtidigt som han har många vänner, har han även fiender. En fiende har under en viss dag gått så långt att åka hem till honom och sågat av olika möbler (bordsben, byrån och annat) så att dom är mycket lägre. På så vis har sågspån funnits utlagda i huset. Då Erik en dag vaknar så känner han hur lågt allting är och tror av ren vilja att han blivit längre. Han tror att han har växt och eftersom han tar sitt jobb på fullaste allvar så blir han helt utom sig och blir rädd och nervös. Han tror han kommer mista sitt jobb som han älskar och skjuter sig själv.

MEN VAFAAAAN HEW! Ta dig.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall det är lösningen så återstår ju bara att ta reda på vem hans fiende är, och varför han har en fiende.

Men det kanske inte är en del av mysteriet :lol:

Verne Troyer, hans onda tvillingbror som tröttnat på skådespelarkarriären och letar efter trygga job under färgglada tält! Dun dun duun.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

FUCKEN EPIC

GENTLEMEN, ni är genier! :lol: Myrcht; Hew; kicko och alla andra - snyggt jobbat! Faktum är att den slutgiltiga lösningen är att Erik är världens kortaste man, och Skolde är världens näst kortaste, så för att få sin ende konkurrents titel gör han sig av med honom på ett illasinnat sätt, men jag tycker att det räcker såhär. Fint!

Nästa mysterium föreslogs av VickeX och är ganska ofta förekommande i böcker och på internetsidor. En lite lättare uppvärmning inför nästkommande case som förhoppningsvis blir minst lika spännande som det ni just löst. Kom ihåg, spoila inte för andra.

En man kliver in på en bar och beställer albatrossoppa. Kyparen föreslår något annat på dagens meny, men mannen är stensäker på sin sak - albatrossoppa skall det vara. När han får den serverad slevar han i sig en sked med god aptit innan han plötsligt släpper skeden, rusar ut ur restaurangen i panik, plockar fram sin rakkniv och gör processen kort med sin halspulsåder. Mannen drunknar i sitt eget blod och kajen har färgats röd. Varför i helskotta gjorde han det?

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...