Jump to content

Sherlock Picos Mysterietråd


Pico
 Share

Recommended Posts

Jadu, detta är insane. Jag kan lova er med att jag kommer spå ihop en ny lösning tills imorgon då jag gått igenom alla sidor. Just nu är jag för trött. Jag ska lösa det här.

1. Du beskriver detta själv som en "dum" lösning eller att vi kommer tycka det är konstigt. Är lösningen på självmordet roligt på något sätt? Dvs. kommer vi känna att vi var dåliga eftersom lösningen var så enkel?

2. Erik, hade han haft någonting kriminellt relaterat till sig själv (Var han kriminell/Hade kriminella kontakter/Gjorde ngt kriminellt före självmordet) ?

3. Var Eriks jobb byggrelaterat?

4. Var Erik skogshuggare?

5. Jobbade Erik i skogen?

6. Jobbade Erik på ett bygge?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 457
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fick Erik träffa på mycket folk i och med hans arbete?

Hade Erik många kontakter inom yrkesvärlden?

Innefattade Eriks jobb mer eller mindre fysiskt krävande uppgifter (jag menar, jobbade han på kontor eller t.ex som snickare/rörmokare etc)?

Är vi nära en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, detta är insane. Jag kan lova er med att jag kommer spå ihop en ny lösning tills imorgon då jag gått igenom alla sidor. Just nu är jag för trött. Jag ska lösa det här.

1. Du beskriver detta själv som en "dum" lösning eller att vi kommer tycka det är konstigt. Är lösningen på självmordet roligt på något sätt? Dvs. kommer vi känna att vi var dåliga eftersom lösningen var så enkel?

2. Erik, hade han haft någonting kriminellt relaterat till sig själv (Var han kriminell/Hade kriminella kontakter/Gjorde ngt kriminellt före självmordet) ?

1. Nej, eftersom ni knappt har kommit halvvägs än så länge. Lösningen är en aning långsökt, det är allt.

2. Nej

Sen så skulle jag nog ge dig rådet att inte skriva ihop någon ny lösning förrän ni kommit fram till fler saker. Just nu kan allt mellan himmel och jord ha inträffat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3. Var Eriks jobb byggrelaterat?

4. Var Erik skogshuggare?

5. Jobbade Erik i skogen?

6. Jobbade Erik på ett bygge?

1. Nej

2. Nej

3. Nej

4. Nej

Fick Erik träffa på mycket folk i och med hans arbete?

Hade Erik många kontakter inom yrkesvärlden?

Innefattade Eriks jobb mer eller mindre fysiskt krävande uppgifter (jag menar, jobbade han på kontor eller t.ex som snickare/rörmokare etc)?

Är vi nära en lösning?

1. Ja

2. Nej

3. Ja

4. O nej! :doh:

Hade Erik ett manligt arbete?

Jobbade Erik svart?

Jobbade Erik dagtid?

Jobbade Erik på ett stort företag?

1. Nej

2. Nej

3. Nej (inte på natten heller visserligen, men därimellan)

4. Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han jobbar någonstans där han fått sågspån på sig har du tidigare sagt. Eller svarat med ett "ja". Så, mina frågor.

1. Jobbade Erik i innerstaden?

2. Var Erik polis?

3. Var Eriks lön bra?

4. Var Erik desperat när han tog självmord?

1. Nej

2. Nej

3. Ja

4. Nej

Hjälper kickens frågor oss något?

Gick Erik på någon medicin?

Bor Eriks familj långt ifrån honom?

Hade Erik mer än två vänner?

1. Lika mycket som dina

2. Nej

3. Ja

4. Ja

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt alla att mina frågor kanske inte ger något, hoppas ni inte har något emot det :doh:

1. Hade Erik gjort så att någon annan hamnat illa ut? (Dött, åkt i fängelse, skadat sig etc.)

2. Är Eriks jobb ett "vanligt" jobb. Dvs. läkare, polis, chaufför eller är det något mer extraordinärt som t.ex borgmästare, saniterare osv. (Du förstår min mening)?

3. Hade Erik ångest innan han tog självmord?

4. På en skala 1-100. Har hans jobb med mer än 80 på skalan att göra? Dvs, har hans jobb varit så inflytande på hans självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Förlåt alla att mina frågor kanske inte ger något, hoppas ni inte har något emot det :doh:

1. Hade Erik gjort så att någon annan hamnat illa ut? (Dött, åkt i fängelse, skadat sig etc.)

2. Är Eriks jobb ett "vanligt" jobb. Dvs. läkare, polis, chaufför eller är det något mer extraordinärt som t.ex borgmästare, saniterare osv. (Du förstår min mening)?

3. Hade Erik ångest innan han tog självmord?

4. På en skala 1-100. Har hans jobb med mer än 80 på skalan att göra? Dvs, har hans jobb varit så inflytande på hans självmord.

1. Nej

2. Nej

3. Nej

4. Ja

Dina frågor är alldeles utmärkta, ju mer man utesluter vettu... :(

Han jobbar med ett omanligt arbete och han jobbar inte på natten eller på dagen, alltså "måste" han jobba på morgonen eller kvällen. Hmm..

Jobbade Erik som tidningsbud?

Dörrvakt? Nej, det är manligt.

Bartender?

Manshora?

Bagare?

1. Nej

2. Jag svarade lite fel när det kom upp, hans arbete är inte könsknutet (om det nu är ett ord).

3. Nej

4. Nej

5. Nej

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Hade den oinbjudne gästen (inte besökaren), om det fanns en sådan, som det tydligen fanns, hotat Erik på något vis?

2. Jobbade Erik på cirkus?

3. Var Erik dvärg?

4. Eriks jobb måste vara något väldigt konstigt. Omanligt, jobb på morgon och kväll, bra lön, ingen högre utbildning. Så, frågan är om det jobbet som han jobbade med går att utbilda sig till i skolan?

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Btw, once and for all.

Besökaren som upptäckte liket hade ingenting med självmordet att göra, det bara hjälpte introduktionen.

Dörren var olåst. Någon annan har varit i huset innan Erik, och denne även denne person har i vissa frågor blivit kallad för besökaren, vilket ställer till det. Besökaren jobbade på något ställe där han kunde få sågspån på sig, och sågspånen på golvet i huset var där redan innan Erik begick självmord (redan innan han kom dit?). Är det korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Erik vänner ifrån arbetet?

Hade Erik många vänner ifrån arbetet?

Hade Erik fler vänner utanför arbetet än ifrån arbetet?

1. Ja

2. Ja

3. Ja

Var Erik känd i trakterna där han bodde?

Var Erik beroende av sitt jobb?

1. Ja

2. Ja

1. Hade den oinbjudne gästen (inte besökaren), om det fanns en sådan, som det tydligen fanns, hotat Erik på något vis?

2. Jobbade Erik på cirkus?

3. Var Erik dvärg?

4. Eriks jobb måste vara något väldigt konstigt. Omanligt, jobb på morgon och kväll, bra lön, ingen högre utbildning. Så, frågan är om det jobbet som han jobbade med går att utbilda sig till i skolan?

1. Nej

2. Ja

3. Ja

4. Nej

Btw, once and for all.

Besökaren som upptäckte liket hade ingenting med självmordet att göra, det bara hjälpte introduktionen.

Dörren var olåst. Någon annan har varit i huset innan Erik, och denne även denne person har i vissa frågor blivit kallad för besökaren, vilket ställer till det. Besökaren jobbade på något ställe där han kunde få sågspån på sig, och sågspånen på golvet i huset var där redan innan Erik begick självmord (redan innan han kom dit?). Är det korrekt?

Besökaren är den person som omnämns i början av mysteriet. Vi kan kalla den andre, som var inne i huset innan Erik, för Skolde.

Påverkade Eriks arbetstider hans beslut om självmord?

Alltså, om Erik hade arbetat tidigare eller senare, fast med samma jobb, hade han levt då?

1. Nej

2. Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...