Jump to content

The Sims 3


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Japp, det där problemet hade jag också när jag spelade. Det är en välkänd och vanlig bugg som beror på dålig pathfinding och jag fattar inte varför Maxis aldrig fixar skiten. :evil: Det du kan göra är att antingen installera overwatch-modden eller dra upp fuskrutan och skriva resetsim * när problemet visar sig. Det skickar tillbaka alla simmar till sina hem och gör så att allt flyter normalt igen.

---

edit: Har ni spelat Pets förresten? Vad tycker ni om det?

Tack för tipset! Skall prova!

Jag har spelat Pets förövrigt. Blev väll inte så varaktigt i och med buggen, men hann nog sitta en hel del timmar trots allt. Jag tycker att just djurtemat brukar vara det tråkigaste temat i The Sims, och förutom Generations som är skrattretande dåligt så hamnar därför detta expansion på botten av listan för min del. Men visst, det finns hundar, hästar, katter, ödlor, ormar, lite marsvin och sån skit. Dessutom några vilddjur, har bara sett en massa rådjur och någon enstaka tvättbjörn hittills men det kanske finns mer?

Tycker expansionen lider av samma problem som verkligheten. Likt en 5-åring tycker man bara att djuren är roliga precis i början, sedan blir det menlöst också låter man stackarna bara driva runt i sin ensamhet. Hästarna tycks ha flest funktioner eftersom det tillkommit en ridskill och man tydligen kan tävla med dom och liknande. Synd att jag inte är en klassisk hästtjej, då hade jag säkert älskat det. Har inte provat på så mycket hästning eftersom det inte är min grej.

Hade önskat att dom kunde klämma in lite mer än bara djur, just nu satsar dom ju för fullt på att bara pressa in allt tidigare material från 1:an och 2:an till 3:an. Åtminstone borde dom ha kunnat pressa in lite väder i spelet, det borde inte vara så svårt att ordna. Allra helst vill jag dock ha ett nytt Makin' Magic, eftersom det är det expansion som jag haft roligast med. Allt som kommer fram tills dess är mest tumrullning och tidsfördriv, sedan börjar det riktiga spelet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! Skall prova!

Jag har spelat Pets förövrigt. Blev väll inte så varaktigt i och med buggen, men hann nog sitta en hel del timmar trots allt. Jag tycker att just djurtemat brukar vara det tråkigaste temat i The Sims, och förutom Generations som är skrattretande dåligt så hamnar därför detta expansion på botten av listan för min del. Men visst, det finns hundar, hästar, katter, ödlor, ormar, lite marsvin och sån skit. Dessutom några vilddjur, har bara sett en massa rådjur och någon enstaka tvättbjörn hittills men det kanske finns mer?

Tycker expansionen lider av samma problem som verkligheten. Likt en 5-åring tycker man bara att djuren är roliga precis i början, sedan blir det menlöst också låter man stackarna bara driva runt i sin ensamhet. Hästarna tycks ha flest funktioner eftersom det tillkommit en ridskill och man tydligen kan tävla med dom och liknande. Synd att jag inte är en klassisk hästtjej, då hade jag säkert älskat det. Har inte provat på så mycket hästning eftersom det inte är min grej.

Hade önskat att dom kunde klämma in lite mer än bara djur, just nu satsar dom ju för fullt på att bara pressa in allt tidigare material från 1:an och 2:an till 3:an. Åtminstone borde dom ha kunnat pressa in lite väder i spelet, det borde inte vara så svårt att ordna. Allra helst vill jag dock ha ett nytt Makin' Magic, eftersom det är det expansion som jag haft roligast med. Allt som kommer fram tills dess är mest tumrullning och tidsfördriv, sedan börjar det riktiga spelet. :D

Sen om man bortser från dessa expantioner så kunde alla dessa funktioner funnits redan vid dag 1. Men tja ja EA tänker väl på småbarnen då det är lätta offer att mjölka pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen om man bortser från dessa expantioner så kunde alla dessa funktioner funnits redan vid dag 1. Men tja ja EA tänker väl på småbarnen då det är lätta offer att mjölka pengar på.

Mjo, så kan man ju se på saken. Men du borde också tänka på budget och utvecklingstid.

Jag håller med Silentviper i detta fallet. EA har massvis av pengar och The Sims har sålt som smör, dom har garanterat råd att slänga in hur mycket som helst i spelet. Sen tror jag förvisso att det hade tagit många år för dom att få med ALLA funktioner från föregångarna, men åtminstone borde dom kunnit ta med bra mycket mer än vad dom gjorde. Gärna de funktioner som gör spelet levande även om funktionen i sig inte är fantastisk. Årstider, uteliv, djur och liknande är garanterat sånt som borde kunnat få följa med från första början. Tycker det är pinsamt att alla restauranger och liknande är rabbit holes, dom har ju rent av försämrat vissa utav dom gamla funktionerna genom att göra på det viset.

Hade gärna sett att dom tryckt in alla "basicgrejer" som borde få vara med från start direkt, och sedan släppt nyskapande expansioner med helt nya teman. Varenda expansion som kommer ut nu är ju bara en ny variant av de gamla. Finns hur mycket roliga idéer som helst som skulle kunnat funkat i spelet, blir så menlöst att få sitta och vänta in att de gamla kommer.

Dom siktar ju inte direkt högt på nyskapande idéer och nya intressanta funktioner, känns väldigt ambitionslöst att dom bajsar ut så mycket mediokra saker och så få riktigt bra. Känns mer som en affärsidé än ett ärligt försök av dom, för jag skulle enkelt kunna komma med massvis av förslag på nya expansioner som garanterat är bättre än något jävla Generations och ändå helt genomförbart.

Edit: Tänkte fel, tog bort en del.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hästning

:D

Damn, hästar.. Jag trodde det bara skulle bli hundar och katter. Maxis vill ragga hästtjejer, no doubt about it.

Sen om man bortser från dessa expantioner så kunde alla dessa funktioner funnits redan vid dag 1. Men tja ja EA tänker väl på småbarnen då det är lätta offer att mjölka pengar på.

Till viss del håller jag med. Grundspelet var ganska innehållslöst och många funktioner som lätt borde varit med (t.ex. väderförändringar, "nattliv", livsstadier osv) saknades. Å andra sidan är en del av expansionerna och förändringarna de medför ändå så omfattande och "annorlunda" att de inte skulle passa in i grundspelet.

Ett problem med många av Sims-expansionerna är att de ofta känns så påklistrade och.. "fristående". De synkas liksom inte in särskilt bra i grundspelet och de andra expansionerna. Det märks inte minst nu i Sims 3 när nästan varje ny expansion får en ny stad anpassad för de nya funktioner den medför. När man har installerat 3-4 expansioner blir spelet ett enda stort rörigt hopkok av en massa olika spelmoment.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:D

Damn, hästar.. Jag trodde det bara skulle bli hundar och katter. Maxis vill ragga hästtjejer, no doubt about it.

Till viss del håller jag med. Grundspelet var ganska innehållslöst och många funktioner som lätt borde varit med (t.ex. väderförändringar, "nattliv", livsstadier osv) saknades. Å andra sidan är en del av expansionerna och förändringarna de medför ändå så omfattande och "annorlunda" att de inte skulle passa in i grundspelet.

Ett problem med många av Sims-expansionerna är att de ofta känns så påklistrade och.. "fristående". De synkas liksom inte in särskilt bra i grundspelet och de andra expansionerna. Det märks inte minst nu i Sims 3 när nästan varje ny expansion får en ny stad anpassad för de nya funktioner den medför. När man har installerat 3-4 expansioner blir spelet ett enda stort rörigt hopkok av en massa olika spelmoment.

Angående det där att en ny stad följer med när ett nytt expantion kommer med nya funktioner så som uteliv så går det ju även plugga in det i en annan stad så som sunset valley. Bara välja den restaurang/inspelnings studio så har du dem nya funktionerna så som om du vill bli filmstjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående det där att en ny stad följer med när ett nytt expantion kommer med nya funktioner så som uteliv så går det ju även plugga in det i en annan stad så som sunset valley. Bara välja den restaurang/inspelnings studio så har du dem nya funktionerna så som om du vill bli filmstjärna.

Jag vet. Vad jag ville få sagt är att det följer med expansionsanpassade städer med varje expansion; de nya funktionerna smälter inte naturligt in i de gamla städerna... Vill man t.ex. ha "Late Night"-funktioner i en av sina gamla städer blir man tvungen att själv bygga en massa klubbar, höghus och skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till viss del håller jag med. Grundspelet var ganska innehållslöst och många funktioner som lätt borde varit med (t.ex. väderförändringar, "nattliv", livsstadier osv) saknades. Å andra sidan är en del av expansionerna och förändringarna de medför ändå så omfattande och "annorlunda" att de inte skulle passa in i grundspelet.

Ett problem med många av Sims-expansionerna är att de ofta känns så påklistrade och.. "fristående". De synkas liksom inte in särskilt bra i grundspelet och de andra expansionerna. Det märks inte minst nu i Sims 3 när nästan varje ny expansion får en ny stad anpassad för de nya funktioner den medför. När man har installerat 3-4 expansioner blir spelet ett enda stort rörigt hopkok av en massa olika spelmoment.

Håller med om att expansionerna inte smälter ihop speciellt väl. Förövrigt märkligt att dom inte jobbar mer på att bygga på spelet så att alla expansioner smälter ihop till ett fulländat spel, snarare än att det skall vara som fristående minispel inbyggt i grundspelet. Hade exempelvis gärna sett att det automatiskt ploppat upp barer i utlandet om man innehar både LA och WA. Blir tröttsamt att få placera ut/bygga upp allt på egen hand om man inte väljer varje expansions egna stad.

Har då och då tänkt tanken på om man kanske skulle använda det där värdelösa fristående stadsbyggarverktyget och göra en egen fulländad stad, men helvete vilket jobb det skulle vara. Sedan kommer nya expansioner och då måste man bygga på ännu mer för att göra den fulländad, så näe. Så mycket tålamod har jag inte.

----

Vad skulle ni vilja se för nya expansioner i framtiden? Med nya expansioner menar jag nyskapande, dvs inte gamla expansioner i nytt format.

Jag hade tyckt det varit intressant med någon slags "tidsmaskinsexpansion". Gör 3-5 olika nya resmål, men istället för att det blir länder så kan det istället bli som tidsperioder. En framtidsvärld, en medeltidsvärld, kanske någon från ett årtionde under 1900-talet osv. Gör det möjligt att bosätta sig i en utav dessa världar om man vill dessutom, och låt alla NPC's ha tidsenliga kläder och bo i en tidsenlig miljö. Det låter kanske för stort, men med World Adventures gick det ju utmärkt.

Varje värld har egna invånare, egen arkitektur, egna uppdrag och egna stenar, frön och liknande att hitta. Jag tror det kan bli riktigt roligt, eftersom det blir en del nytt att se, och förbättrar ens möjligheter att rollspela. Själv har jag många gånger försökt bygga städer med eget tema, men det går aldrig bra eftersom alla NPC's vandrar omkring i moderna kläder och allt bara blir pannkaka. Men med ett sånt här paket blir det ju dessutom fritt fram att experimentera som man själv vill. Dessutom är det alltid roligt att kunna bygga hus efter teman, och fortfarande få huset att passa in i kvarteret. Fler förslag på tidsåldrar att ta med är exempelvis dinosauriernas tid eller barocken.

Tycker det blir så inramat när temat alltid skall fokusera på en kategori inom en kategori. Djurtemat hade kunnat göras jättestort med bondgårdar eller en jävla djungel, men istället blir det såklart dom vanligaste husdjuren som hamnar i fokus. Därför känner jag själv att det hade varit sjukt mycket bättre att välja en kategori (tidsresor i mitt fall) och göra den BRED. Med Maxis tänk hade det förmodligen bara blivit en kategori inom kategorin, typ framtiden. Dom gör EN stad med science fiction inslag men sen tar det slut där. Mer bredd tack! The sky is the limit med spel som The Sims, finns inga rätt och fel så länge det är barnvänligt och kan sälja. Förstår inte varför dom alltid stannar på subkategorier och aldrig gör sina expansioner stora och täckande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet. Vad jag ville få sagt är att det följer med expansionsanpassade städer med varje expansion; de nya funktionerna smälter inte naturligt in i de gamla städerna... Vill man t.ex. ha "Late Night"-funktioner i en av sina gamla städer blir man tvungen att själv bygga en massa klubbar, höghus och skit.

Vet inte om jag missförstår dig nu. Men jag behövde aldrig göra det behövde bara placera ut byggnaderna dem som är redan färdiga från katalogen så att säga och placera ut den vart jag vill. Sen hade jag dem funktionerna så som inspelningsplatsen och lägenheterna.

Så jag behövde aldrig bygga byggnaderna själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...