Jump to content

Xbox 360 VS PS3


lulle
 Share

Recommended Posts

Jag undrar om det kommer vara någon skillnad mellan konsolerna i detta spel, kan tänka mig att PS3 har lite vassare grafik men annars inget mer.

Har det kommit ut någon information angående detta?

Ni kan också diskutera vad ni själva tror, om skillnaderna kommer vara stora osv........

Hitta ingen topic om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 58
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Rockstar säger att Xbox 360 och Playstation 3 versionerna kommer att vara likvärdiga.

Däremot så har Rockstar haft problem med att få spelet att rymmas på en DVD skiva.

Frågan är hur dom löst det? Komprimerat ljud? Dragigt ner på texturkvalité? Om så är fallet, drar dom in på PS3 versionen med?

Alla trailers, demos som Rockstar visat har varit från Xbox 360 versionen. Enligt dom har det varit för att PS3 versionen har legat nån vecka efter i utvecklingen.

Rockstar utvecklar bägge versionerna paralellt villket gör att man slipper halvtaskiga konverteringar. :P

Jag tror att PS3 kommer vara lite bättre, eftersom alla PS3:or har hårddisk och DVD har sina begränsningar.

Grafiskt tror jag skillnaden kommer att vara minimal.

Däremot så kan jag tänka mig kortare laddningstider i PS3 versionen (om dom utnyttjar hårddisken som cache så att säga).

Rockstar vill inte att hårddisk ska krävas för Xbox versionen (Core och Arcade leveras ju utan disk).

Hoppas PS3 versionen får lite tillägg tillgängligt via PSN. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det inte varit för episoderna så hade jag skaffat den på PS3. Som sagt, PS3 versionen blir nog lite bättre (t ex spelets ända laddningstid) och dessutom gratis att spela online.

Nu tyvärr måste jag skaffa den på XBox 360 eftersom jag vill verkligen ha de där 30+ timmarna på de nedladdningsbara episoderna.

Men ärligt talat, om de sedan ändrar sig EFTER spelsläppet och ger de där episoderna till PS3 också så blir jag förbannad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot så har Rockstar haft problem med att få spelet att rymmas på en DVD skiva.

Ah, 360s ständiga problem :) Det är inte för inte som Sony skryter om Bluray hela tiden.

Frågan är hur dom löst det? Komprimerat ljud? Dragigt ner på texturkvalité? Om så är fallet, drar dom in på PS3 versionen med?
De måste ju ha dragit ned på något, och jag tror att ljudkvalitet är något som komprimeras i första taget. Texturkvalitet är folk nog lite mer kräsna med, och dessutom skulle det inte ge mycket utrymme att försämra bilderna. Att PS3 skulle bli lidande av att dess konkurrent är värdelös tycker jag är en befängd tanke. Köper man en 360 med begränsningar ska det vara Xboxköparnas problem, inte våra (PS3-ägarnas). PS3 har ett mycket bättre, men också mer komplicerat sätt att fördela data på. Eftersom den har åtta (nio?) kärnor i processorn, kan en kärna hantera ljud, en annan bild, en annan fysik, en annan modelleringar, etc. Det är därför produktionen går långsammare för PS3, men jag kan inte tänka mig att PS3versionen ska få sämre resultat än den klarar av, bara för att 360 inte pallar trycket storleksmässigt.

Jag tror att PS3 kommer vara lite bättre, eftersom alla PS3:or har hårddisk och DVD har sina begränsningar.

Grafiskt tror jag skillnaden kommer att vara minimal.

Däremot så kan jag tänka mig kortare laddningstider i PS3 versionen (om dom utnyttjar hårddisken som cache så att säga).

Rockstar vill inte att hårddisk ska krävas för Xbox versionen (Core och Arcade leveras ju utan disk).

Hoppas PS3 versionen får lite tillägg tillgängligt via PSN. :confused:

Först tänkte jag säga "har inte 360 hårddisk kanske?" men hindrade mig när du sa Core och Arcade. Vad skillnaden är dem emellan vet jag inte, men de har tydligen ingen hårddisk. Beträffande laddningstider så vet vi att 360 också bara har en laddningstid, eftersom allt de visat på previews bara varit 360-versionen. Att hårddisken skulle bli "cache" tror jag inte riktigt på, men det är möjligt att man installerar en större packe på PS3-versionen och på så vis dämpar denna första laddningstid, men vi vet att båda kommer ha en och enbart en enda laddningstid. Skillnaden jag kan tänka mig är att den är längre för 360 då den måste läsa in hela DVDn, till skillnad från PS3 som kan ha allt från 0 till ~17 gigabyte installerat. Nu är det iofs väldigt få PS3-spel som har så mycket installerat på disken, men de finns. Teoretiskt sett skulle man kunna installera hela Blurayskivan (26 GB) på disken, men eftersom det finns 20 Gb-versioner av PS3 så måste de begränsa sig.

Grafiken tror jag också kommer vara likvärdig. Och det är inte omöjligt att PS3 får extra content på PSN i framtiden, eftersom Microsofts $50.000.000-kontrakt bara gäller 2008 ut. Smaka på den, ni. Det är alltså inte 100% garanterat totalexklusivt, och vad vi lärt oss från Rockstar är det att när de säger att något blir exklusivt, blir det inte alltid det.

Hade det inte varit för episoderna så hade jag skaffat den på PS3. Som sagt, PS3 versionen blir nog lite bättre (t ex spelets ända laddningstid) och dessutom gratis att spela online.

Nu tyvärr måste jag skaffa den på XBox 360 eftersom jag vill verkligen ha de där 30+ timmarna på de nedladdningsbara episoderna.

Men ärligt talat, om de sedan ändrar sig EFTER spelsläppet och ger de där episoderna till PS3 också så blir jag förbannad.

Som sagt, jag kan tänka mig att de släpper det på PSN efter 2008s slut. Laddningstiden kommer finnas på båda versionerna.

:(

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det inte varit för episoderna så hade jag skaffat den på PS3. Som sagt, PS3 versionen blir nog lite bättre (t ex spelets ända laddningstid) och dessutom gratis att spela online.

Nu tyvärr måste jag skaffa den på XBox 360 eftersom jag vill verkligen ha de där 30+ timmarna på de nedladdningsbara episoderna.

Men ärligt talat, om de sedan ändrar sig EFTER spelsläppet och ger de där episoderna till PS3 också så blir jag förbannad.

Du kommer inte ångra ditt köp. Jag lovar dig! :)

Och det är inte omöjligt att PS3 får extra content på PSN i framtiden, eftersom Microsofts $50.000.000-kontrakt bara gäller 2008 ut. Smaka på den, ni. Det är alltså inte 100% totalexklusivt, och vad vi lärt oss från Rockstar är det att när de säger att något blir exklusivt, blir det inte alltid det.

Hej Henki.

Inte för att jag tvivlar på dig men var kan man läsa om detta?

Redigerad av p-c-2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte ångra ditt köp. Jag lovar dig! :)

How come? Folk skaffade PSP bara för att Stories-spelen skulle vara exklusiva, och whaddayaknow - det släpptes till PS2 ett halvår senare. När folk frågade om VCS skulle vara exklusivt denna gång, svarade de "ja, vi har inga som helst planer på en portning. Denna gång blir det exklusivt". Yeah right.

Jag tror i ärlighetens namn att PSN får dessa episoder 2009. Om inte just dessa, så kanske en ny binge content.

EDIT:

Hej Henki.

Inte för att jag tvivlar på dig men var kan man läsa om detta?

I denna tråd, åtminstone en del av det. Minns inte om det var där jag läste om att kontraktet går ut 2009, eller så var det på QJ.net.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

How come? Folk skaffade PSP bara för att Stories-spelen skulle vara exklusiva, och whaddayaknow - det släpptes till PS2 ett halvår senare. När folk frågade om VCS skulle vara exklusivt denna gång, svarade de "ja, vi har inga som helst planer på en portning. Denna gång blir det exklusivt". Yeah right.

Jag tror i ärlighetens namn att PSN får dessa episoder 2009. Om inte just dessa, så kanske en ny binge content.

Jo men Sony äger både Psp och ps2 så det kan ju vara därför. Xbox fick ju inget.

Men vart har du läst om att kontraktet går ut 2008? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får läsa min edit. Det var i denna tråd, och troligen nånstans på QJ också.

Som jag har uppfattat det så har Microsoft betalat Rockstar Games dessa $50 miljoner för att DE ska utveckla två episoder till DERAS konsol.

Och jag hittade inget speciellt med länken du skickade förutom detta:

The first 25 is for the first episodic content package that’s supposed to go out and that is in March of ’08. That’s why it moved into current because it’s in the next 12 months. The second 25 will be for the second episodic, the episode, and that will be later in fiscal ’08.

Men det säger ju bara när det kommer att släppas. Men det kommer bli uppskjutet nu p.g.a förseningen av spelet.

EDIT:

Hittade detta också

After Microsoft and RockStar Games announced that an exclusive episodic content for Grand Theft Auto IV is heading to Xbox Live, it seems that it wasn't "exclusive" at all. The rumor buzzin' around, according to a Rockstar North insider, is that the developers are also working on a downloadable content for Sony's PlayStation 3 platform. The rumor also says that the downloadable content for Xbox Live is pretty much the same for the PlayStation 3. The new content is expected to feature a bunch of additional areas which players are free to explore.

Men som det står i texten är det bara rykten. Och texten postade 17 oktober 2006 och jag har inte hört något nytt om det.

Redigerad av p-c-2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rockstar har själva sagt att Fläskbox 360kg och PS3 versionen kommer att vara identiska.

I grunden identiska, ja. Betyder inte att laddningstider och liknande inte kommer vara annorlunda. Dessutom så sa de det för 1 år sedan. Sedan dess har de haft problem med att få plats med spelet på en DVD-skiva och frågan är då om de kommer komprimera (läs "försämmra") delar av PS3 versionen också för att göra de identiska eller om de kommer låta PS3 versionen vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nyfiken på om det rent teoretiskt sett går att använda fler dvd-skivor för att få plats med mer innehåll till X360? Det vill säga att man får byta skiva under spelets gång, går det öht?

Ja, det går. Finns ännu bara 2 spel till XBox 360 som är så stora att de behöver det och det är Blue Dragon (3 Disc) och Lost Odyssey (4 Disc).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 360s DVD som kommer få dem på fall, förr eller senare. Jag begriper inte hur man kan ha en nextgenkonsol med lastgenlagringsmedia som standard. Det enda som försvarar detta är att 360 gjordes för så länge sen att nextgenlagringsmedium (HDDVD i MSs fall) skulle bli svindyrt för både MS och gamers.

Det måste vara så att R* gör snygga texturer, högkvalitativa ljudfiler och allt annat på det mest utrymmeskrävande sättet först, och SEN komprimerar man det till de lagringsmedium som finns. Det vore helt orimligt att föreställa sig att någon på R*-kontoret sitter och gör en sjukt snygg väggtextur först, sen kommer Sam Houser med en kaffekopp, sneglar över axeln på programmeraren och säger: "Snyggt, men... du vet att 360n bara har DVD som lagringsmedium. Du får göra den där bilden mindre. 1.5 MB är för mycket, satsa på 9 kB som standard." följt av en klapp på axeln innan han går därifrån. Så varför i all världen skulle PS3 få sämre kvalitet för att en 360s DVD måste krympa allt möjligt? Befängt! Befängt, säger jag! :>

Jag tror att en stor skillnad blir den första laddningstiden; R* har ju sagt att de inte vill att 360-versionen inte ska kräva hårddisk. Det säger inte att PS3-versionen kommer köra utan installation på hårddisk först - vilket rimligen leder till en hårddiskinstallation på PS3 först, följt av en mycket kortare laddningstid varje gång man sätter igång spelet.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det går. Finns ännu bara 2 spel till XBox 360 som är så stora att de behöver det och det är Blue Dragon (3 Disc) och Lost Odyssey (4 Disc).

Kom och tänka på en sak, blir det inte lite svårare?

Jag menar, GTA är ju ett "sandbox" spel, Blue Dragon och Lost Oddysey är väl mer "Det här kapitlet är ett skivbyte", om du förstår. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom och tänka på en sak, blir det inte lite svårare?

Jag menar, GTA är ju ett "sandbox" spel, Blue Dragon och Lost Oddysey är väl mer "Det här kapitlet är ett skivbyte", om du förstår. :)

Jo. Men det som vore möjligt är att byta skiva efter X uppdrag i storyn, eftersom själva staden kan finnas i RAMminnet fortfarande, eller om det vore för stort för RAM så kan man klämma in själva staden på samtliga DVDer och låta uppdragens modelleringar, ljudfiler och annat ligga på separata skivor. Efter att ha kört 40 uppdrag måste man byta skiva när man ska köra resten av storyn. Inte omöjligt, men bökigt. Fast det får de väl tåla :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...